jansch skrev:petersteindl skrev:Bra inlägg! Jag återkommer till dessa saker. Tror du kommer bli lika förvånad som jag blev då jag förstod ett och annat gällande ljud. Tioöringen måste trilla ner. Då faller halva myntarsenalen ut ur systemet och in i skålen. Aha, är upplevelsen. Är det så det är. Men i så fall. . . Det är då det roliga börjar. Kunskap är som ett pussel med 1 miljon bitar av kunskapskvanta. Nu gäller det att vända alla pusselbitar så man kan se dem. Därefter lägger man pussel. Man börjar med hörnbitarna. Sedan tar man bitarna med en rak sida. Lägger man ihop alla dessa så har man ringat in pusslet. Gränserna är lagda. Nu arbetar man sig inåt. Det bästa är om man är flera och jobbar i team för inlärning och resultatets skull. Alla kan bidra. Det bygger på erfarenhet. Erfarenhet bygger på felaktiga slutsatser man själv gjort som man inser var felaktiga. Det är en viktig del av läggandet av pusslet. Det höjer kunskapsnivån dramatiskt och ger insikt. Been there, done that, så att säga. Vi gamlingar har ju fått gå igenom en del. Vi har ett visst försprång. Men om en 25-åring lär sig hela konkarongen på ett år så har hen ett dramatisk försprång. Vi har dock erfarenheten.
Hur kommer det sig att din inställning är att jag förstår mindre än du?
Att "min 10-örig inte har trillat ner" medan du har koll på verkligheten?En kvartskristall svänger/vibrerar harmoniskt på sin resonansfrekvens plus övriga harmoniska udda deltoner, speciellt om man vill ha mycket höga resonansfrekvenser. Självsvängning i kontrollerad form är en fördel för högt Q-värde.
Nu var ju frågeställningen om piezoelektriskt material som fås att självsvänga vid 1MHz kan anses avge ljudvågor, inte vad piezoelektrisk material har för grundläggande egenskaper. Att kristallen vibrerar vid resonans och därmed också påverkar omgivande luftmolekyler är klarlagt.Mekanik. Massa + fjädring i resonans där fjädern kan ta spjärn mot något och har koppling till massan som därmed kan röra sig och svänga i kombination med fjäderns egenskaper. Pendelverkan mellan energiformer i symbios med varandra i slutet energisystem. Ju mindre förluster och speciellt resistiva förluster desto mer svängning.

Tillförs energi så kan energin överföras från systemet med bibehållen energi i systemet. Energin kan då färdas bort från systemet. Typ. . . Så där lite kortfattat.
Om det var en kommentar på min kommentar om vibrationer kontra ljud:
Man måste skilja på ljud och självsvängning/resonans, det är 2 helt olika fysikaliska egenskaper. Vid resonans påverkar elastisitetsmodulen för materialet i fråga genom töjning, man drar isär/trycker ihop molekylerna/atomerna från ett "jämviktsläge"med en extern kraft. Vid ljud sker en "kedjereaktion" mellan atomer/molekyler med ljudhastigheten
(våghastigheten i mediet/PS). (hoppas det är tydligt beskivet, man kan nog misstolka det om man vill)
I t.ex stål är ljudhastigheten
(våghastigheten) ca 5km/s (beroende på legering) medan en stålfjäders resonans följer Hookes Lag, d v s kan anta (i princip) vilket värde som helst.
jansch: Det är ofta du går in i en slags försvarsställning genom att gå till anfall. Anfall är bästa försvar sägs det.
Nåväl, av det jag läser av det du skriver samt av vad som står i böcker och i artiklar drar jag slutsatsen att det finns vissa saker som jag förstått gällande fenomenet ljud som många andra inte ännu förstått.
Den slutsatsen drar jag på grund av att innan jag förstod, så skrev jag i princip samma saker som andra d v s jag hade samma slags tankebanor, men jag nöjde mig aldrig med det.
Efter att ha förstått, åtminstone vissa fundamentala saker som gått de flesta förbi, så fick jag göra rockad. Jag har konfronterat lilltroll med mina synpunkter och idéer gällande fenomenet ljud och han är på. Så var det inte dessförinnan. Han hade heller inte funderat i dessa banor.
Lilltroll är ju Civ.ing. på området elektroteknik och elektroakustik med inriktning på akustik, psykoakustik, tal och musikakustik och forskade på KTH på området. Han är ingen nybörjare precis.
Du nämner nu "verkligheten" som ord. Verkligheten är vad den är.
Det jag diskuterar är fenomenet Ljud. Jag diskuterar inte något annat än det.
Ni andra får gärna diskutera verkligheten i en slags filosofisk anda så som ni tycker verka lämpligt ur er synvinkel.
Jag tyckte ditt inlägg var ett bra inlägg i debatten. Därför skrev jag det.
Jag har egentligen inget mer att tillägga i denna tråd. Tråden är för mig osund.
Ljud som företeelse verkar vara så pass infekterat att det ter sig som en slags cancerartad sjukdom.
Det får andra hålla på med.
Du skrev tidigare så här:
jansch skrev:Peter,
Jag har gjort ungefär samma "resa" som du i ämnet, jag märker det på det sätt du skriver.
Jo, jag har läst artikeln och den säger mej egentligen ingenting då de inte lyckas ha några vettiga definitioner.
Jag har dock en annan uppfattning än dej när det gäller hörselsinnets roll, och därmed också alla sinnens roll -
Informationsinhämtning och därmed också samverkan med andra sinnen. Ock... det är väl helt ok att vi tycker olika.
Du skriver att du ser annorlunda på våra sinnen. Jag svarade dig på förra sidan och frågade vad du menar med informationsinhämtning. Är inte detta detektion av information?
Du gav aldrig något svar.
Du ser ljud som = ljudvåg, vad jag kan se. Inget konstigt med det. Det står så på de flesta ställen. Men jag ser vågrörelse som en egenskap hos ljud då ljud transporteras bort från ljudkällan. Jag ser ljudvåg som ljudvåg och ljud som ljud.
Ljudvåg är vågrörelse av fenomenet ljud som startat denna vågrörelse. Det är något som skapats strax innan vågrörelsen tar vid. Energi in och energi ut ur ett system där energin sedan transporterats bort via vågrörelse.
Jag ser det snarast som Ljud-våg, eller
LJUD-våg. Jag separerar Ljud från våg och analyserar dels ljud innan vågrörelsen bildats, dels själva vågrörelsen.
Ljud är ljud och vågrörelse är vågrörelse. Vågen transporterar energi från ljud-källan och fortskrider med våghastigheten i det medium som vågen fortskrider i. Ljud har alstrats dessförinnan d v s innan vågen bildats och fortskrider som våg och transport av Ljud-energi har uppstått. Man går från viloläge som startpunkt. Man tillför energi i någon form och viloläget upphör då att gälla och energi i form av mekanisk/akustisk rörelse sker i någon form på grund av massa fjädring. Rörelse per tidsenhet ger hastighet och i start-up är det partikelhastighet och inte våghastighet. Ljud ges av acceleration från viloläget. Det är ett flöde av partiklar, om en gas t.ex. luft är mediet.
Då kan man räkna på Ljud-Intensitet = Ljud-tryck multiplicerat med partikelhastighet, eller Ljud-effekt eller Ljud-energi. Olika aspekter på fenomenet Ljud. Partikelhastighet är allt annat än våghastighet. De är olika aspekter på fenomenet Ljud. Men vad är Ljud i sig? Den som beskriver detta bäst är Beranek i boken Acoustics. En annan bok är Auditory Neuroscience: Making sense of Sound.

Slutligen: Du nämner följande.
jansch skrev:Man måste skilja på ljud och självsvängning/resonans, det är 2 helt olika fysikaliska egenskaper.
Vid resonans påverkar elastisitetsmodulen för materialet i fråga genom töjning, man drar isär/trycker ihop molekylerna/atomerna från ett "jämviktsläge"med en extern kraft.
Vid ljud sker en "kedjereaktion" mellan atomer/molekyler med ljudhastigheten (våghastigheten i mediet/PS). (hoppas det är tydligt beskivet, man kan nog misstolka det om man vill)
I t.ex stål är ljudhastigheten (våghastigheten) ca 5km/s (beroende på legering) medan en stålfjäders resonans följer Hookes Lag, d v s kan anta (i princip) vilket värde som helst.
Töjvågor kan betraktas som specialfall av tryckvågor. Genom att mediet kan expandera transversellt blir det mera kompressibelt i vågriktningen.
Därför är töjvågens hastighet alltid lägre än tryckvågens i samma medium.
Vi pratar här våghastigheter i ett medium.
Böjvågor, till skillnad från töjvågor, i stavar och plattor förekommer i många elektroakustiska komponenter.
De kopplar starkt till omgivande media eftersom partikelutslaget överallt överförs till dessa med full amplitud. Man kan jämföra med torsionsvågor som inte kopplar alls till omgivningen.
Därför är böjvågor viktiga, tex för ljudtransmission via byggnadselement.
Vågtypen har frekvensberoende hastighet, s.k. dispersion, vilket gör den teoretiskt svårbehandlad.
Det finns olika vågtyper i material. Menar du att den ena vågtypen inte skulle vara ljudvåg medans den andra vågtypen är ljudvåg?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.