HDMI ut från dator: Måste volymen stå på 100%?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JanneX

HDMI ut från dator: Måste volymen stå på 100%?

Inläggav JanneX » 2024-01-03 16:25

Funderar.. En digital signal ut från en laptop.. Måste volymen då stå på100% hela tiden eller är det ok att använda Windows för att justera ljudnivån? Har något minne av att bitdjupet eller vad det var reduceras om inte volymen konstant står på 100% med avsevärt sämre ljud som resultat..men jag vill verkligen kunna använda den inbyggda volym hanteringen. Kan någon kunnig reda ut hur det förhåller sig?

Användarvisningsbild
dewpo

Re: HDMI ut från dator: Måste volymen stå på 100%?

Inläggav dewpo » 2024-01-03 21:02

Är det inte bara att kolla om du kan reglera receiverns volym via HDMI?

Antingen så styr datorn receiverns volym på precis samma sätt som fjärrkontrollen eller så är DSP volym involverat vilket skall undvikas :|
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

JanneX

Re: HDMI ut från dator: Måste volymen stå på 100%?

Inläggav JanneX » 2024-01-04 11:47

dewpo skrev:Är det inte bara att kolla om du kan reglera receiverns volym via HDMI?

Antingen så styr datorn receiverns volym på precis samma sätt som fjärrkontrollen eller så är DSP volym involverat vilket skall undvikas :|

Kruxet är att jag inte avser att koppla mot en receiver..utan det blir en omväg. HDMI från dator till HDMI in på en Audio extraktor.. Sedan optiskt ifrån den till en dac och från dac:en till en förstärkare utan digitala ingångar ..
Förstärkaren är en äldre modell utan fjärrkontroll (men med ett mycket fint RIAA-steg, därav dess plats i systemet).
Det låter inte illa att ta signal direkt ifrån datorns analoga utgång men en digital signal till en bra dac borde väl ändå vara bättre?
Som det är kopplat nu, analogt, så använder jag datorns volymkontroll utan att märka någon degradering av ljudkvaliteten vid läge 30 relativt läge 100..och kan jag använda samma kontroll på samma vis med signal från datorns hdmi-utgång så vore det optimalt..
Nu vet jag inte om det skulle resultera i märkbart bättre ljud dock men något säger mig att det borde det...

Återgå till Generellt om hifi