Moderator: Redaktörer
Belker skrev:Om du hade spenderat mindre tid i Öppen Diskussion de senaste åren hade du vetat svaret.
PerStromgren skrev:En väldans bra högtalare också, gissar jag. Är det pi 60?
Morello skrev:Ja, men den redovisade frekvensgången på referensaxeln avviker en del från faktisk frekvensgång - det luktar mättekniskt fel.
Zappa skrev:Morello skrev:Ja, men den redovisade frekvensgången på referensaxeln avviker en del från faktisk frekvensgång - det luktar mättekniskt fel.
Berätta mer, det låter ju som att jag kan få ÄNNU bättre ljud.Åtminstone är toppen vid 6 kHz kraftigare i min mätning än vad jag har sett i vissa andra mätningar. Min mätning visar nog störst likhet med mätningar som Belker har gjort.
Belkers mätning av i14 med fönster 1,8 ms.
Min mätning av pi60 med fönster 5,5 ms.
goat76 skrev:Zappa skrev:Morello skrev:Ja, men den redovisade frekvensgången på referensaxeln avviker en del från faktisk frekvensgång - det luktar mättekniskt fel.
Berätta mer, det låter ju som att jag kan få ÄNNU bättre ljud.Åtminstone är toppen vid 6 kHz kraftigare i min mätning än vad jag har sett i vissa andra mätningar. Min mätning visar nog störst likhet med mätningar som Belker har gjort.
Belkers mätning av i14 med fönster 1,8 ms.
Min mätning av pi60 med fönster 5,5 ms.
Hur har du lyckats få till ett så långt fönster på 5,5ms i ditt rum, var det 1,9 meter extra gångväg till närmaste reflektionsyta?
Morello skrev:Isidor, jag är hyggligt säker på att toppen vid 6 kc/s inte stämmer samt även den tilltagande nivån mot 20 kc/s.
I-or skrev:Glättningen har ganska stor betydelse vid en sådan jämförelse. Det skiljer ca 2 och 2,5 dB i Belkers respektive Maartens mätningar med 1/24 oktav (Belkers lägre frekvensupplösning slätar dock ut resultaten märkbart upp till ca 10 kHz).
MoonMartin skrev:8071 före och efter DSP, gissa vilken som är vilken
MoonMartin skrev:Köp en Umik och ladda ned REW och testa själv. Det är kul.
Bild på skillnaden mellan ESL-988 och Luxor 8071 efter DSP där jag sitter.
Zappa skrev:MoonMartin skrev:8071 före och efter DSP, gissa vilken som är vilken
Kul, tack för bilden. Men jag hade nog inte dämpat basen under 70 Hz fullt så hårt.
PerStromgren skrev:Kul! Har du en mätning av 988 innan DSP att visa också?
Zappa skrev:Kul, tack för bilden. Men jag hade nog inte dämpat basen under 70 Hz fullt så hårt.
goat76 skrev:Det vore även intressant hur du kom fram till korrigeringarna för de högre frekvenserna, är de baserade på rumsmätningarna med eller utan fönstring?
MoonMartin skrev:goat76 skrev:Det vore även intressant hur du kom fram till korrigeringarna för de högre frekvenserna, är de baserade på rumsmätningarna med eller utan fönstring?
Det var inte jag, utan REW. Jag begärde rak frekvenskurva inom x dB och mikrofonen var placerad vid lyssningspositionen. På 988 fanns det inget att ändra förutom en topp vid 1,4 kHz.
På 8071 var det krogslagsmål ända från 1 kHz. DSP, nya kondingar och 12 dB/oktav på diskanten städade upp en del.
Inget avancerat, men påtaglig skillnad till det bättre.
Rekommenderas verkligen, det är inte dyrt jämfört med all hokus-pokus inom hifin.
MoonMartin skrev:PerStromgren skrev:Kul! Har du en mätning av 988 innan DSP att visa också?
petersteindl skrev:Du skriver 988 L+R. Betyder det att båda högtalarna lämnar signal samtidigt? D v s du mäter summan av båda högtalarna?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 21 gäster