hifikg skrev:Och än en gång, tack Peter för all historia du förmedlar
Det är bara att hålla med!
Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Och än en gång, tack Peter för all historia du förmedlar
Carlsson Planet skrev:Så kommer chocken. 1978 lägger Statsföretag ner Sonab och hela högtalartillverkningen, detta sedan direktörerna sjabblat bort flera hundra miljoner kronor på att försöka tillverka och sälja dåligt utvecklade mobiltelefoner utan att marknad fanns. Namnet Sonab övertogs av Ericsson.
ollemirsch skrev:Jag kan ge några svar:
1. Mirsch Audio AB övertog Sonab från Statsföretag år 1976 och marknadsförde Sonabprodukterna i ett knappt år med hygglig framgång. Men expotverksamheten bliv dyr, finansieringen räckte inte, och Carlsson sa upp kontraktet, vilket blev spiken i kistan för Sonab. Statsföretag fick ta smällen och Mirsch Audio fortsatte några år till.
2. Suget efter Sonab var fortfarande stort i Tyskland och jag gjorde därför ett par modeller a´la Sonab, NG10 och NG11. Totalproduktionen var ett par hundra par och de såldes aldrig i Sverige.
3. Ericsson hade rätten till namnet Sonab, sålde det till Mirsch Audio, som i sin tur sålde det till företaget med de "kinesiska" högtalarna. Synd, kan jag tycka i efterhand.
Olle Mirsch
. . .
Intensivast blev samarbete med Stig när Statsföretag 1976 ville göra sig av med Sonab som aldrig genererat en krona i vinst. Men Stig hade ett avtal som band Statsföretag.
Jag fick förslaget att överta Sonabs marknadsföring, vilket Stig skulle komma att gå med på. Trodde man...
Vi satt i 2 dagar på Statsföretags kontor och Stig var hård som flinta. Avtalet omfattade ett 10-tal sidor och jag såg ingen möjlighet att kliva in på de villkoren.
Jag gick hem och skrev ett helt nytt avtal - ett par sidor ungefär- och sa till Stig att nu får vi komma överens om det här, annars är det bara att ge upp. Stig gjorde några smärre ändringar - och skrev på !
Wiki skrev:År 1974 gick AGA samman med Sonab och bildade Sonab Communications, men 1978 lade Statsföretag ner företaget, detta sedan man förlorat hundra miljoner kronor på att utan ekonomisk framgång tillverka och sälja mobiltelefoner för mobiltelefonisystem D. Varumärket Sonab togs över av SRA.
petersteindl skrev:Yamaha hifi som industriavdelning för bättre hifi grundades av Sonab strax efter 1970. Sonab skickade över sina ingenjörer till Japan och hela labb byggdes upp och Classe Wanning hjälpte till och deras tuners är egentligen ett Sonab arv. Det var Yamaha som en gång tillverkade Sonabs skivspelare. Det var tänkt att all Sonabs elektronik skulle tillverkas av Yamaha i Japan medan högtalarna skulle tillverkas i Lövånger. Då var det Statsföretags idéer. Dock blev det inte som tänkt.
Mvh
Peter
Kermit116 skrev:
Av öppna register framgår att Lövånger Elektronik AB (med verksamhet i Lövånger och moderbolag i en kontraktstillverkningskoncern gemensamt benämnd "LEAB") bildades 1986 men på sin hemsida hänvisar man till att "...Sedan första fabriken i Lövånger etablerades 1972 har ett gediget kunnande inom elektronikproduktion byggts upp.", varför man får gissa att det som idag är LEAB har sin grund i Sonab Audio. Lövånger Elektronik ingick tidigt i det norrlandsbaserade investmentbolaget SORB Invest som kom att köpas av den numera börsnoterade industri- och industrihandelskoncernen Lifco, där industri- och finansmannen Carl Bennet är huvudaktieägare.
petersteindl skrev:...
Det var dessutom så att Audio Pro i dess begynnelse med Kalle Ståhl, producerade sina högtalare hos Lövånger. De tillverkade deras 1a produkt Basmodulen B2-50 inklusive elektroniken och därefter övriga kommande produkter. De både monterade komponenter på kretskort och lödde komponenterna och monterade kretskorten och gjorde slutmontering och kvalitetskontroll samt paketering. Vet inte hur lagerhållning och logistik sköttes.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Sonabs kassettdäck tillverkades av Nakamichi.
Kermit116 skrev:petersteindl skrev:...
Det var dessutom så att Audio Pro i dess begynnelse med Kalle Ståhl, producerade sina högtalare hos Lövånger. De tillverkade deras 1a produkt Basmodulen B2-50 inklusive elektroniken och därefter övriga kommande produkter. De både monterade komponenter på kretskort och lödde komponenterna och monterade kretskorten och gjorde slutmontering och kvalitetskontroll samt paketering. Vet inte hur lagerhållning och logistik sköttes.
MvH
Peter
Nu är jag ute på hal is och nere o letar långt ned i de grå cellerna men någonstans har jag ett minnesfragment av att någon (jag vet vem) sagt mig att Blomenco (Åke Blooms bolag) tillverkade sina Supreme-högtalare i Lövånger. Kan väl knappast ha funnits fler högtalartillverkare däruppe. Men som sagt var; hal is...
Kermit116 skrev:Den har kanske hetat något annat tidigare men den Isophon-diskant som sitter i mina Supreme 28 heter KK10 och den användes i flera av Blooms högtalare. Vi lyssnade på 28:orna när vi var några som hade en Carlsson-seans här för något år sedan. Juanth, som jag litar blint på, var av uppfattningen att det hänt en del på diskantelementfronten sedan 70-talet. Baselementet är också en Isophon om jag minns rätt, 8-tum, med dagens mått mätt nog inte lika dålig som diskanten. Men nu är jag off-topic och långt bort från frågan om Lövånger.
(Kan något på faktiskt.io någonsin bli off-topic?)
petersteindl skrev:DKT11? I vilka högtalare satt det en sådan?
Hade AlfaTon sådan diskant?
Mvh
Peter
paa skrev:Såna där horndiskanter satt i Alfaton-högtalarna, de finns med i stereo hifi-handboken, det bara att plocka fram den och bläddra!.
Men de satt även i någon av alla de satellitkonstruktioner som togs fram till RT-hornet.
xmag skrev:Jag får nog leva med att pärmarna är borta. Hittar dem inte.
Kermit116 skrev:Det är det där förbaskade feng-shui o alla som präktigt proklamerar att dom dö-städar som är roten till att bra-å-ha-saker o utomordentliga pärmar bara försvinner. Jag vägrar! Hustrun o sönerna har istället fått kontaktdetaljerna till STDI o Juanth så dom inte bara kör Carlssonsamlingen till vår lokala ÅVC el Röda Korset (på sistnämnda stället gör dom i alla fall lite nytta).
Kämpa på xmag, Du kommer att hitta pärmen om Du nu inte har någon Quisling i kring Dig.
petersteindl skrev:xmag skrev:Jag får nog leva med att pärmarna är borta. Hittar dem inte.
Man brukar hitta saker man lagt på "säkert" ställe ½-år efteråt då man letar efter något helt annat som man inte hittar.. Då kommer allt möjligt o-upphittat fram.
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster