Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xmag

Re: Peter Steindl?

Inläggav xmag » 2024-01-04 02:53

hifikg skrev:Och än en gång, tack Peter för all historia du förmedlar :)

Det är bara att hålla med!
Mer av detta finns här: https://www.xmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-01-04 05:43

Gällande historia och Sonab så vill jag citera några saker.
På Carlssonplanet står följabde:
Carlsson Planet skrev:Så kommer chocken. 1978 lägger Statsföretag ner Sonab och hela högtalartillverkningen, detta sedan direktörerna sjabblat bort flera hundra miljoner kronor på att försöka tillverka och sälja dåligt utvecklade mobiltelefoner utan att marknad fanns. Namnet Sonab övertogs av Ericsson.

Olle Mirsch skriver följande.
ollemirsch skrev:Jag kan ge några svar:
1. Mirsch Audio AB övertog Sonab från Statsföretag år 1976 och marknadsförde Sonabprodukterna i ett knappt år med hygglig framgång. Men expotverksamheten bliv dyr, finansieringen räckte inte, och Carlsson sa upp kontraktet, vilket blev spiken i kistan för Sonab. Statsföretag fick ta smällen och Mirsch Audio fortsatte några år till.
2. Suget efter Sonab var fortfarande stort i Tyskland och jag gjorde därför ett par modeller a´la Sonab, NG10 och NG11. Totalproduktionen var ett par hundra par och de såldes aldrig i Sverige.
3. Ericsson hade rätten till namnet Sonab, sålde det till Mirsch Audio, som i sin tur sålde det till företaget med de "kinesiska" högtalarna. Synd, kan jag tycka i efterhand.
Olle Mirsch
. . .
Intensivast blev samarbete med Stig när Statsföretag 1976 ville göra sig av med Sonab som aldrig genererat en krona i vinst. Men Stig hade ett avtal som band Statsföretag.
Jag fick förslaget att överta Sonabs marknadsföring, vilket Stig skulle komma att gå med på. Trodde man...
Vi satt i 2 dagar på Statsföretags kontor och Stig var hård som flinta. Avtalet omfattade ett 10-tal sidor och jag såg ingen möjlighet att kliva in på de villkoren.
Jag gick hem och skrev ett helt nytt avtal - ett par sidor ungefär- och sa till Stig att nu får vi komma överens om det här, annars är det bara att ge upp. Stig gjorde några smärre ändringar - och skrev på !

Det finns lite olika bud gällande då Statsföretag avvecklade Sonab.

Då Statsföretag valde att avveckla Sonab 1977 1976, så styckades företaget upp i 3 delar. Det var nog så att Sonab redan tidigt hade skilda verksamheter och olika dotterbolag.
Sonab Communication var en del och Sonab Audio var en annan del. Vad jag minns var det 3e bolaget ett produktionsbolag, nämligen Lövånger Elektronik AB LEAB. Det hade helt skilda marknadsområden.
Detta LEAB skall inte förväxlas med Lilliehöök Elektronik AB LEAB.

Olle Mirsch övertog avtalet med Stig Carlsson gällande exploatering av högtalarna och Olle förhandlade sig till varumärket Sonab gällande audio och högtalare. Det är vad jag hört. När detta skedde vet jag inte.
Samarbetet mellan Stig och Olle var mycket kort. Stig sade upp avtalet på telefon. Det var 1977. Jag och Wille Lilliehöök var hos Stig medans Stig pratade i telefon med Olle. Sedan kom Stig och sa att han precis sa upp avtalet med Olle. Snacka om att vi blev förvånade. Stig gav ett intryck av befrielse, men med viss oro. Jag minns att jag kände det som att det var ett stort korthus som brakat ihop. Det var ingen bra känsla.

På Wiki står följande:
Wiki skrev:År 1974 gick AGA samman med Sonab och bildade Sonab Communications, men 1978 lade Statsföretag ner företaget, detta sedan man förlorat hundra miljoner kronor på att utan ekonomisk framgång tillverka och sälja mobiltelefoner för mobiltelefonisystem D. Varumärket Sonab togs över av SRA.

Det kan mycket väl vara så att Statsföretag avvecklade Sonab Communications AB år 1978. Det var dock inte Sonab Audio.

Sonab hade sedan 1970 inriktat sig på mobiltelefonverksamhet. Sonab slogs samman med AGAs radioverksamhet och företaget Sonab Communication bildades 1974.
År 1976 ändrades namnet Svenska Radioaktiebolaget SRA till SRA Communications. 1978 köpte SRA Communication företaget Sonab Communication AB

Sonab Audio såldes eller överläts till Olle Mirsch dessförinnan och Stig sade upp avtalet med Olle Mirsch år 1977 d v s 1 år innan Sonab Communications såldes.

Det finns flera olika berättelser på nätet.

Det var många turer gällande Stig Carlsson och även kring Sonab.

Jag har nu ett dokument från Sveriges Riksdag. Det kan nog anses vara det mest adekvata i ämnet.
Jag saxar ärendet Sonab från Riksdagens protokoll 1975/76:61 (5-6 februari 1976)
Jag har valt att ta med hela detta ärende som kallas §5 på det Riksdagsmötet. Hela mötet var 14 paragrafer.
Detta för att kunna ge en bra förståelse över vad som egentligen var på tapeten redan år 1975.
Jag kan också säga att Stig berättade redan 1976 att han var väl förberedd på Statsföretags ovilja att fortsätta avtalet med Stig Carlsson.
Då var det Olof Palme, Gunnar Sträng och Lennart Geijer i regeringen. Stig berättade att det var i ett möte mellan Palme och Geijer som besluten fattades. Geijers hustru hade hört samtalen och hon gillade Stig och tyckte synd om Stig och berättade för Stig vad som hade sagts i detta möte d v s att avtalet skulle annulleras med Stig eller överföras till annan part. Den andra parten blev Olle Mirsch.
Här kan man dra slutsatsen att Stig Carlsson diskuterades på absolut högsta nivå i Sverige.
Inte konstigt att Stig fick kontraktet att bo i huset, även fast Finansborgarrådet Hjalmar Mehr hade tingat huset. Han blev dock snuvad av Stig just på grund av Statsföretags engagemang och dåvarande vd som fixade biffen.

Riksdagens protokoll 1975-76_61 (5-6 februari 1976)_Sida_1-72.jpg
Riksdagens protokoll 1975-76_61 (5-6 februari 1976)_Sida_1-72.jpg (1.17 MiB) Visad 11125 gånger

Riksdagens protokoll 1975-76_61 (5-6 februari 1976)_Sida_2-72.jpg
Riksdagens protokoll 1975-76_61 (5-6 februari 1976)_Sida_2-72.jpg (1.02 MiB) Visad 11125 gånger

Riksdagens protokoll 1975-76_61 (5-6 februari 1976)_Sida_3-72.jpg
Riksdagens protokoll 1975-76_61 (5-6 februari 1976)_Sida_3-72.jpg (850.14 KiB) Visad 11125 gånger

Här framgår det klart att AB Sonab hade 3 bolag. Allt var ägt av Statsföretag på den tiden.
Jag har alltså inte läst detta dokument från Riksdagen förrän i natt. Jag har gjort som jag brukar, nämligen att layouta om texten för bästa läsbarhet och korrigera stavfel.

Det kan för de intresserade vara bra att få denna inblick i Sonabs omstrukturering och upplösning samt i hur Riksdagsarbete och bra diplomatiskt resonemang kan föra saker vidare, i stället för att käbbla med varandra, såsom jag uppfattat att dagens riksdagsarbete går till d v s välbetald lekstuga av infantila självgoda mytomaner. Då kan jag säga att jag är ganska snäll i mitt ordval d v s understatement. Jag är inte imponerad.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2024-01-04 11:31

Jag har i många år undrat hur det gick till när Sonab lades ner. Nu vet jag! TACK!

Det jag i sin förlängning är intresserad av att veta är var de olika komponenterna tillverkades som förstärkare, grammofon, hörlurar mm. Högtalare tillverkades i Lövånger, det vet vi.

Är detta fortsättningen av företaget som hette Sonab Audio:
https://www.leab.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-01-04 21:47

Sonab med Statsföretags resurser ingick samarbete med Yamaha. Sonab byggde upp Yamahas mätlabb och stationerade flera av sina bästa ingenjörer i Japan, inklusive Classe Wanning. Det började kring 1969/70 då Statsföretag övertog Sonab.
Detta för att lägga viss produktion av Sonabs produkter i Japan. Yamaha lärde sig av Sonab.
Sonabs skivspelare tillverkades av Yamaha. Vad jag minns, så tillverkade Yamaha även Sonabs receivrar.
Hörlurarna som Sonab sålde tillverkades av David Clark i Storbritannien. Första tiden var Sonab distributör, men sedan såldes lurarna med Sonab som varumärke.

petersteindl skrev:Yamaha hifi som industriavdelning för bättre hifi grundades av Sonab strax efter 1970. Sonab skickade över sina ingenjörer till Japan och hela labb byggdes upp och Classe Wanning hjälpte till och deras tuners är egentligen ett Sonab arv. Det var Yamaha som en gång tillverkade Sonabs skivspelare. Det var tänkt att all Sonabs elektronik skulle tillverkas av Yamaha i Japan medan högtalarna skulle tillverkas i Lövånger. Då var det Statsföretags idéer. Dock blev det inte som tänkt.

Mvh
Peter

Sonabs kassettdäck tillverkades av Nakamichi.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-01-04 22:51

xmag skrev:...

Av öppna register framgår att Lövånger Elektronik AB (med verksamhet i Lövånger och moderbolag i en kontraktstillverkningskoncern gemensamt benämnd "LEAB") bildades 1986 men på sin hemsida hänvisar man till att "...Sedan första fabriken i Lövånger etablerades 1972 har ett gediget kunnande inom elektronikproduktion byggts upp.", varför man får gissa att det som idag är LEAB har sin grund i Sonab Audio. Lövånger Elektronik ingick tidigt i det norrlandsbaserade investmentbolaget SORB Invest som kom att köpas av den numera börsnoterade industri- och industrihandelskoncernen Lifco, där industri- och finansmannen Carl Bennet är huvudaktieägare.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2024-01-04 23:13

Tack för informationen till båda sista.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-01-04 23:26

Kermit116 skrev:
xmag skrev:...

Av öppna register framgår att Lövånger Elektronik AB (med verksamhet i Lövånger och moderbolag i en kontraktstillverkningskoncern gemensamt benämnd "LEAB") bildades 1986 men på sin hemsida hänvisar man till att "...Sedan första fabriken i Lövånger etablerades 1972 har ett gediget kunnande inom elektronikproduktion byggts upp.", varför man får gissa att det som idag är LEAB har sin grund i Sonab Audio. Lövånger Elektronik ingick tidigt i det norrlandsbaserade investmentbolaget SORB Invest som kom att köpas av den numera börsnoterade industri- och industrihandelskoncernen Lifco, där industri- och finansmannen Carl Bennet är huvudaktieägare.

Tackar! Bra info i pusslet.

Det var dessutom så att Audio Pro i dess begynnelse med Kalle Ståhl, producerade sina högtalare hos Lövånger. De tillverkade deras 1a produkt Basmodulen B2-50 inklusive elektroniken och därefter övriga kommande produkter. De både monterade komponenter på kretskort och lödde komponenterna och monterade kretskorten och gjorde slutmontering och kvalitetskontroll samt paketering. Vet inte hur lagerhållning och logistik sköttes.

MvH
Peter

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-01-04 23:51

petersteindl skrev:...
Det var dessutom så att Audio Pro i dess begynnelse med Kalle Ståhl, producerade sina högtalare hos Lövånger. De tillverkade deras 1a produkt Basmodulen B2-50 inklusive elektroniken och därefter övriga kommande produkter. De både monterade komponenter på kretskort och lödde komponenterna och monterade kretskorten och gjorde slutmontering och kvalitetskontroll samt paketering. Vet inte hur lagerhållning och logistik sköttes.

MvH
Peter

Nu är jag ute på hal is och nere o letar långt ned i de grå cellerna men någonstans har jag ett minnesfragment av att någon (jag vet vem) sagt mig att Blomenco (Åke Blooms bolag) tillverkade sina Supreme-högtalare i Lövånger. Kan väl knappast ha funnits fler högtalartillverkare däruppe. Men som sagt var; hal is...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-01-05 00:27

petersteindl skrev:Sonabs kassettdäck tillverkades av Nakamichi.

Och designades av Lallerstedt
C500 var min första ljudanläggning i stereo, det och ett par AKG-hörlurar :)
Jag bör ha det kvar någonstans, för jag har aldrig sålt det. Möjligen kan jag ha skänkt bort det.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-01-05 00:34

Kermit116 skrev:
petersteindl skrev:...

MvH
Peter

Nu är jag ute på hal is och nere o letar långt ned i de grå cellerna men någonstans har jag ett minnesfragment av att någon (jag vet vem) sagt mig att Blomenco (Åke Blooms bolag) tillverkade sina Supreme-högtalare i Lövånger. Kan väl knappast ha funnits fler högtalartillverkare däruppe. Men som sagt var; hal is...

Det kan mycket väl ha varit så. Det är inget jag hört något om, men jag har inte hört någon motsats heller.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2024-01-05 01:46

Supreme-högtalarrna hade mjuk upphängning av baffeln. Jag hade ett par hemma och testade med att baffeln inte kunde röra sig. Jag kunde inte höra någon skillnad men det var säkert en bra affärsidé. Har för mig att diskanten var en Isophon DKT11. Det var roligare förr med alla dessa originella lösningar uppbackat av någon klurig filosofi, de lät ofta också väldigt bra - som Supreme-högtalarna.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-01-05 01:56

Den har kanske hetat något annat tidigare men den Isophon-diskant som sitter i mina Supreme 28 heter KK10 och den användes i flera av Blooms högtalare. Vi lyssnade på 28:orna när vi var några som hade en Carlsson-seans här för något år sedan. Juanth, som jag litar blint på, var av uppfattningen att det hänt en del på diskantelementfronten sedan 70-talet. Baselementet är också en Isophon om jag minns rätt, 8-tum, med dagens mått mätt nog inte lika dålig som diskanten. Men nu är jag off-topic och långt bort från frågan om Lövånger. :-)

(Kan något på faktiskt.io någonsin bli off-topic?)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-01-05 02:35

Jag tycker det är kul att läsa det ni skriver. :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-01-05 03:23

Och vi tycker att det är kul att läsa det DU skriver!

Tack Peter!

Mvh/Johan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-01-05 14:55

Kermit116 skrev:Den har kanske hetat något annat tidigare men den Isophon-diskant som sitter i mina Supreme 28 heter KK10 och den användes i flera av Blooms högtalare. Vi lyssnade på 28:orna när vi var några som hade en Carlsson-seans här för något år sedan. Juanth, som jag litar blint på, var av uppfattningen att det hänt en del på diskantelementfronten sedan 70-talet. Baselementet är också en Isophon om jag minns rätt, 8-tum, med dagens mått mätt nog inte lika dålig som diskanten. Men nu är jag off-topic och långt bort från frågan om Lövånger. :-)

(Kan något på faktiskt.io någonsin bli off-topic?)

Kanske, om det gäller politik!
F.ö. var DKT 11 en horndiskant.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-01-05 15:08

DKT11? I vilka högtalare satt det en sådan?

Hade AlfaTon sådan diskant?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-01-05 20:34

Kul att läsa! Tack till inblandade.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2024-01-05 22:12

petersteindl skrev:DKT11? I vilka högtalare satt det en sådan?

Hade AlfaTon sådan diskant?

Mvh
Peter

Jag kan ha fel i att det satt en såna i Supreme, har letat febrilt. Men däremot ser dome-diskanten i de högtalare jag hittat på nätet ut som drivern i DKT11. Jag har två DKT11 här hemma så jag vet hur drivern ser ut.
Får börja leta i mina papper när hockeyn är över.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2024-01-05 22:18

Här är en av mina DKT11:
elem_disk_isophon_dkt11b.JPG
elem_disk_isophon_dkt11b.JPG (13.94 KiB) Visad 10438 gånger

elem_disk_isophon_dkt11a.JPG
elem_disk_isophon_dkt11a.JPG (10 KiB) Visad 10438 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-01-05 22:51

Såna där horndiskanter satt i Alfaton-högtalarna, de finns med i stereo hifi-handboken, det bara att plocka fram den och bläddra!.
Men de satt även i någon av alla de satellitkonstruktioner som togs fram till RT-hornet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2024-01-05 23:08

I StereoHandboken -77 står det att Suprem 84-I har en 2,5cm horndiskant men inte vad det är för namn på den.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2024-01-05 23:14

paa skrev:Såna där horndiskanter satt i Alfaton-högtalarna, de finns med i stereo hifi-handboken, det bara att plocka fram den och bläddra!.
Men de satt även i någon av alla de satellitkonstruktioner som togs fram till RT-hornet.

Jo, den, Kayman och någon till har det hornet.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2024-01-05 23:35

Jag är just nu i sorg!
Alla mina pärmar med högtalare, mina högtalarbyggen, elektronik, mätningar och mycket annat är borta! Har letat som en galning...i 2 minuter. Det handlar om material från 60-talet till ca år 2000. Får leta vidare senare.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2024-01-06 00:34

Jag får nog leva med att pärmarna är borta. Hittar dem inte.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-01-06 00:57

Det är det där förbaskade feng-shui o alla som präktigt proklamerar att dom dö-städar som är roten till att bra-å-ha-saker o utomordentliga pärmar bara försvinner. Jag vägrar! Hustrun o sönerna har istället fått kontaktdetaljerna till STDI o Juanth så dom inte bara kör Carlssonsamlingen till vår lokala ÅVC el Röda Korset (på sistnämnda stället gör dom i alla fall lite nytta).

Kämpa på xmag, Du kommer att hitta pärmen om Du nu inte har någon Quisling i kring Dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-01-06 02:46

xmag skrev:Jag får nog leva med att pärmarna är borta. Hittar dem inte.

Man brukar hitta saker man lagt på "säkert" ställe ½-år efteråt då man letar efter något helt annat som man inte hittar.. Då kommer allt möjligt o-upphittat fram.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2024-01-06 11:59

Kermit116 skrev:Det är det där förbaskade feng-shui o alla som präktigt proklamerar att dom dö-städar som är roten till att bra-å-ha-saker o utomordentliga pärmar bara försvinner. Jag vägrar! Hustrun o sönerna har istället fått kontaktdetaljerna till STDI o Juanth så dom inte bara kör Carlssonsamlingen till vår lokala ÅVC el Röda Korset (på sistnämnda stället gör dom i alla fall lite nytta).

Kämpa på xmag, Du kommer att hitta pärmen om Du nu inte har någon Quisling i kring Dig.

petersteindl skrev:
xmag skrev:Jag får nog leva med att pärmarna är borta. Hittar dem inte.

Man brukar hitta saker man lagt på "säkert" ställe ½-år efteråt då man letar efter något helt annat som man inte hittar.. Då kommer allt möjligt o-upphittat fram.

Mvh
Peter

Jag får ta till min livlina: Garaget!
Har inte letat där ännu.

Tyvärr är det nog jag själv som slängt dem om de är slängda. Förra året någon gång rensade jag ut allt ur mitt hobbyrum och lade i två högar, slängas icke slängas. Jag kan ha blandat ihop högarna och råkat lägga icke slängas i slängashögen.

Har flyttat över en del till datorn.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2024-01-06 20:04

Supreme verkar ha DKT11-hornet:
Skärmbild 2024-01-06 185630.png
Skärmbild 2024-01-06 185630.png (250.74 KiB) Visad 10081 gånger

Närbild på hornet:
Skärmbild 2024-01-06 185817.png
Skärmbild 2024-01-06 185817.png (7.97 KiB) Visad 10081 gånger

Lite ljusare:
Skärmbild 2024-01-06 185817x.png
Skärmbild 2024-01-06 185817x.png (10.17 KiB) Visad 10081 gånger

DKT11 ser ut så här i samma vy:
dkt11(3).JPG
dkt11(3).JPG (66.14 KiB) Visad 10080 gånger

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2024-01-06 20:10

En bättre bild:
Skärmbild 2024-01-06 190915.png
Skärmbild 2024-01-06 190915.png (582.57 KiB) Visad 10079 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-01-06 20:27

Supreme var namnet. Jag var lite tveksam till Blomencohögtalare. Magkänslan. Däremot Supreme var namnet då det begav sig.

Den har nog DKT11 med hornet.

MvH
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi