Tack för välkomnande Gustaf, Johan, Zappamannen, eJulio, I-or, Peter!
Johan, ja, ok, vi förkastar då skissen och går vidare med övriga data.
Jag håller med om att det finns viss korrelation mellan mina mätningar och ex-jobbsmätningen (där detaljer har gått förlorade pga den dåliga upplösningen). Det finns också viss korrelation med en del mätningar som florerat här på Faktiskt, t ex Gustafs eller Teds (IÖ's?) mätning av pi60s. Så här ser några av korrelationerna ut, nu baserat på 245 sampel mellan 900-18800 Hx:

Korrelationskoefficienten har ett värde mellan 1 och -1, där 0 anger inget samband, 1 anger maximalt positivt samband och -1 anger maximalt negativt samband.
Inom psykometri är:
0,1 - 0,3 liten korrelation
0,3 - 0,5 mellan korrelation
> 0,5 stor korrelation
Men psykometri sysslar generellt med svaga samband och inom audio har korrelation mellan mätningar och subjektiv upplevelse visat sig vara enormt hög (jmf
Olive formel som gav 0,86 i korrelation). Därför är det rimligt att hävda att ovan korrelationer inte är särskilt stora. Men såklart kan osäkerhet eller fel i mätningar vara en förklaring till de rätt så låga korrelationerna ovan.
Kom också ihåg att korrelationen i spannet 860-4700 Hz mellan piP och i14s i mina mätningar ovan blev 0,37 och de kurvorna ser ganska olika ut sinsemellan.
(Bra info Peter gällande skillnad piP/pi60 men trots detta så skiljer nog inte korrelationerna pip/pi60 vs olika mätningar av pi60 hittills i tillräckligt stor grad för att kunna anses vara signifikant).
För att få en bild av mätningarna vars data korrelationerna ovan bygger, så är det
samma data som i DFT och bilden ser ut så här:

Angående mätosäkerhet så är jag ingen expert på i mikrofoner men i området 1000-7000 Hz så tror jag att precisionen ofta är god. Jag litar här på de I-or har skrivit. Dock ger vinkel till baffel, korta mätavstånd (< 1m), reflexer i närheten, påverkan.
Men jag tycker inte att det svårt att få till bra mätningar. Här är mina som alltså har mycket hög korrelation sinsemellan. (Här tror jag att jag missade lite i den vertikala vinklingen för en av mätningarna; i14s_nr2_20220814, när jag mätte en helg för 1,5 år sen):

I ovan bild kan man också se korrelation mellan olika exemplar, som här är runt 0,8-0,9, där dessa exemplar skiljer sig synbart mer än t ex Belkers par i14.
Edit: Ovan utläggning är inget slutgiltigt svar på vad som är mätosäkerhet, eller olika exemplar av högtalare resp de efterstävade avvikelserna från rak frekvensgång, men det kan ge en indikation. Oavsett vilket har horisontell och ffa vertikal vinkel rätt stor betydelse för frekvensgången, så placering, invinkling etc bör få viss betydelse om man ska vara konsekvent avseende detta.
Ps. Johan: När jag lyssnat har jag bland annat haft delning till Bremenbasar. Dessförinnan Bs60/pX-2 i lite olika konstellationer. Ds.
Rent allmänt: Gällande placering och rumseffekter har I-or gått igenom detta massor av gånger. Kan vi inte försöka ta till oss detta och komma med nya argument, istället för att repetera samma diskussioner utan fördjupning? Det kan ju finnas goda argument som ger ännu bättre förståelse.