digital coaxial kabel

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-14 22:38

Jax skrev:Ja det är de jag länkade till i min första post i tråden :)

det var det, ja :) kör nog på dom isf

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-21 23:57

såg att många rekomenderade rg59 kabel till digital, vad är bäst:
Kabel KTV 0.8/3.6
eller
RG59
?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-22 08:45

KTV är bättre skärmad med både fläta och folie.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-22 09:24

RogerGustavsson skrev:KTV är bättre skärmad med både fläta och folie.

tackar, då har jag koll på det

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-22 14:14

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-31 07:06

Jag har experimenterat lite med olika typer av digitalkabel. Det som jag tycker fungerar bäst hittills är en bit av en vanlig antennkabel för TV! En sådan som är specad för att användas till 100Hz:are. Ljudbilden blev mycket luftig och skir med massor av detaljer i diskantområdet! En fullträff!? Sitter dessutom ferritkärnor på denna som jag behållit på. Bara ett tips. Dessutom impedansanpassad till 75 Ohm.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-03-31 08:15

Jag gjorde precis en koax utav ktv 1,1/4,9, biltemas rca och en liten snygger strump. Men har även beställt lite "bättre" rca från svalander och tänkte ta hem en meter utav supra:s kabel på lösmeter. En massa silver och teflon i den, trippel skärmad. Få se om det blir nån skillnad. Den kostar ca70:-/ så det är ett billigt experiment....men kul

Den sämsta blir en present till polarna!

Nefilim, kan du peka på vilken kabel du kört med? thnx

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-31 11:19

Jag har provat Transparent, MIT, den med "låda på magen"! Gotham Cable för digitala signaler, Wonderlink, diverse andra analoga signalkablar. Supra Trichord har jag även, men den tycker jag lägger till loudnessfunktion och är i allmänhet "suddig" och svampig! Har provat denna på andra anläggningar också med samma tveksamma resultat!

Kan verkligen rekommendera TV kabeln! :D

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-31 13:50

Det ni kallar KTV kabel, är det det samma som TVantennkabel???

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-04-25 16:42

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2002412.htm
Bild
"Donets konstruktion medför bra EMI/RFI-egenskaper samt ett gott mekaniskt skydd för jordkontakten"
Är det att höljet sträcker sig över jord-kontakterna som gör att kontakten skärmar bra?
eller har det att göra med att kontakten eventuellt har en homogen kropp som skärmar bättre i skarven mellan kontakt och kabel än en kontakt som bara har två utskjutande bleck för ledare respektive skärm?

Jag funderar på att löda signalkabeln (kanske ct100) direkt på kretskortet i min CD-spelare. Är det någon här som har erfarenhet av detta?

Och hur är det med semibalanserade kablar? (alltså kabel med två ledare + skärm, där om jag förstått det rätt, man låter skärmen vara okontakterad och använder en ledare till signal och en till jord)

Biltemas dyraste kontakt, hur är det tänkt att skärmen/jord ska fästas/lödas?
Bild
Jag har en riaa-förstärkare där honorna inte är guldpläterade, hur viktigt är det att ha likadana hanar?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-04-25 18:53

Semibalansering har väl egentligen inget med balanserad signalöverföring att göra? Vad jag vet ger den heller inga fördelar gentemot en välskärmad koaxial. Välskärmad är t.ex. KTV (antennkabel)som har såväl flätad skärm som folie dito. Den är billig och ger en lätt last för sändaren (t.ex. CD-spelaren).

Har man inget behov av att lösgöra kabeln, tycker jag gott man kan löda den direkt på kretskortet. Billigare blir det och inga extra kontaktövergångar. Dock bör man använda sig av dragavlastare, gärna med böjskydd. Själv tycker jag artikelnr 526893 eller 527190 från Conrad är bra (www.conrad.se eller www.conrad.de). Möjligen har Elfa några liknande.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-04-25 23:22

Hur stor påverkan har längden på kabeln? om jag sätter den direkt på kretskortet så tror jag att jag vill ha en lite längre kabel, man vet ju aldrig om man kommer flytta CD-spelaren.

Har någon här mixtrat med ferriter kring signalkablar? jag såg nå'n konstruktion nu på diy-mässan, men tyvärr frågade jag inte om tanken bakom (den var gjord så att kabeln på ett ställe gjorde en ögla/loop på ungefär 5cm diameter och i denna ögla, runt kabeln satt det en järnklump (magnet?))
Tydligen så tar en ferrit hand om yttre påverkan?

Är en ktv-kabel den ultimata signalkabeln? :wink:

Det enda jag hittills gått efter är att kapacitansen ska vara så låg som möjligt, samt att den ska vara någorlunda skärmad (1 kopparskärm).
Kan man på något sätt mäta upp apparaten man har och sedan hitta en kabel som är skräddarsydd till just den apparaten?

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-04-25 23:47

Bild
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2041.htm
Den här verkar väl bra? iofs lite hög kapacitans, men den har dubbelskärm och försilvrad kopparledare. 46:- per meter

Bild
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2444.htm
Samma med den här. 49:- per meter

Bild
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=5811.htm
Och detta verkar vara kungen, fast iofs inte solid ledare. (Hur viktigt är det egentligen?)44:- per meter

Bild
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=182647.htm
Och denna för balanserad överföring? 50:- per meter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-04-26 08:45

De där fyra kablarna är alla rätt stela och då blir det bökigt med fast montage. Kabeln ska ha impedansen 75 Ohm, då går tre av dem bort. Solid ledare är alltid bra, då går den fjärde bort.

KTV 0.5/2.2 blir hyfsat smidig. Använd en kabelavlastning t.ex. Elfa 55-012-18.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-04-26 11:19

Fast om man ska ha kabeln till analoga signaler så är väl 75 ohm inget krav? det gäller väl bara digitala kablar.

Tack för tipset om kabelgenomföring, har funderat endel på vad man skulle kunna använda.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-04-26 11:39

Tråden handlar om koaxial digital kabel. Fast det är ingen bra svenska. Koaxial kabel för digital signalöverföring är kanske en bättre beskrivning? Några digitala kablar finns inte...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-04-26 12:08

ekeponken skrev:http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2002412.htm
Bild
"Donets konstruktion medför bra EMI/RFI-egenskaper samt ett gott mekaniskt skydd för jordkontakten"
Är det att höljet sträcker sig över jord-kontakterna som gör att kontakten skärmar bra?
eller har det att göra med att kontakten eventuellt har en homogen kropp som skärmar bättre i skarven mellan kontakt och kabel än en kontakt som bara har två utskjutande bleck för ledare respektive skärm?

Jag funderar på att löda signalkabeln (kanske ct100) direkt på kretskortet i min CD-spelare. Är det någon här som har erfarenhet av detta?

Och hur är det med semibalanserade kablar? (alltså kabel med två ledare + skärm, där om jag förstått det rätt, man låter skärmen vara okontakterad och använder en ledare till signal och en till jord)

Biltemas dyraste kontakt, hur är det tänkt att skärmen/jord ska fästas/lödas?
Bild
Jag har en riaa-förstärkare där honorna inte är guldpläterade, hur viktigt är det att ha likadana hanar?
jag har dessa RCA kontakter som jag tycker funkar bra. Det finns två "spår" till jorden. Jag klipper bort en liten del med en avbitare, där jag kan "dra in" jordningen! Efter lödning filar jag ned tennet! Lycka till! :)

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-04-26 13:00

RogerGustavsson skrev:Tråden handlar om koaxial digital kabel. Fast det är ingen bra svenska. Koaxial kabel för digital signalöverföring är kanske en bättre beskrivning? Några digitala kablar finns inte...

du har helt rätt, sorry för min off topic.

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi

Inläggav Mr_Miyagi » 2007-04-28 16:39

Har ett par frågor angående byggandet av en kabel för digital överföring. För det första, är det några problem att ha en kabel som är 10-15m. Tänkt köra på den rekommenderade KTV-kabeln.
Sen är det så att jag i ena änden måste ha en 3.5mm plugg (ska köra signalen från ljudkortet i datorn), har kommit lite tips om hur man fixar anslutningen till en RCA-kontakt, nån som har tips på hur detta görs bäst för 3,5mm plugg, nån speciell variant som är att rekommendera (kan väl tillägga att krympslang också står på inköpslistan)?
Sen undrar jag om man borde ha ett avslutande 75-ohms motstånd i ena änden för att minska reflektionerna eller om detta är "overkill". Och i så fall, hur kopplar man på bästa sätt in detta.
Tackar!

Föregående

Återgå till DIY-forum