Moderator: Redaktörer
Neuhausen skrev: ...hör man skillnad på om basarna spelar i mono upp till 300Hz i framhögtalarna? Hör man skillnad om man delar vid 500Hz?
RogerGustavsson skrev:Det är väl ändå viss skillnad på att lyssna på testtoner och musik i detta fall? I princip är ju nästan all inspelad musik inte i stereo i basen, framför allt inte det som finns på vinyl. En "ensidig" bas ståendes ickecentralt kan säkert lokaliseras.
goat76 skrev:Ett litet ljudtest med två separata basgitarrer där den ena är placerad till vänster och den andra är placerad till höger.
Första filen i full stereo:
https://www.dropbox.com/scl/fi/bykgs8xc ... o5iw4&dl=0
Den andra filen med ljudet i mono under 300 Hz:
https://www.dropbox.com/scl/fi/2r7mp0vp ... kyfca&dl=0
Calleberg skrev:goat76 skrev:Ett litet ljudtest med två separata basgitarrer där den ena är placerad till vänster och den andra är placerad till höger.
Första filen i full stereo:
https://www.dropbox.com/scl/fi/bykgs8xc ... o5iw4&dl=0
Den andra filen med ljudet i mono under 300 Hz:
https://www.dropbox.com/scl/fi/2r7mp0vp ... kyfca&dl=0
Tack för den, kul!
Det är ju en rätt tydlig skillnad. Och med lurar är det nästan så att jag föredrar den med mono under 300Hz.
goat76 skrev:Calleberg skrev:goat76 skrev:Ett litet ljudtest med två separata basgitarrer där den ena är placerad till vänster och den andra är placerad till höger.
Första filen i full stereo:
https://www.dropbox.com/scl/fi/bykgs8xc ... o5iw4&dl=0
Den andra filen med ljudet i mono under 300 Hz:
https://www.dropbox.com/scl/fi/2r7mp0vp ... kyfca&dl=0
Tack för den, kul!
Det är ju en rätt tydlig skillnad. Och med lurar är det nästan så att jag föredrar den med mono under 300Hz.
Visst är det kul med lite ljudtester ibland, mitt i all teori.
jansch skrev:goat76 skrev:Calleberg skrev:
Tack för den, kul!
Det är ju en rätt tydlig skillnad. Och med lurar är det nästan så att jag föredrar den med mono under 300Hz.
Visst är det kul med lite ljudtester ibland, mitt i all teori.
Min upplevelse blir oxå bättre även i högtalare med monobas. Troligtvis för att basområdet är anpassat till rummet för "monobas". Kan nog vara skillnad för olika lyssningsmiljöer, främst hur man anpassat till rummet.
I-or skrev:Nja, frekvensgången i lyssningspositionen är av avgörande betydelse här och denna påverkas i stort sett alltid i viss mån av omkoppling mellan stereo- och monobas.
goat76 skrev:I-or skrev:Nja, frekvensgången i lyssningspositionen är av avgörande betydelse här och denna påverkas i stort sett alltid i viss mån av omkoppling mellan stereo- och monobas.
Det är väl just det som är grejen, att ljudet förändras från sitt ursprung när det basen görs om till mono.
Du kan väl försöka korrigera mono-filen med EQ så att den återgår till att låta identiskt med ursprungsljudet (stereo-filen), fixar du det?
I-or skrev:goat76 skrev:I-or skrev:Nja, frekvensgången i lyssningspositionen är av avgörande betydelse här och denna påverkas i stort sett alltid i viss mån av omkoppling mellan stereo- och monobas.
Det är väl just det som är grejen, att ljudet förändras från sitt ursprung när det basen görs om till mono.
Du kan väl försöka korrigera mono-filen med EQ så att den återgår till att låta identiskt med ursprungsljudet (stereo-filen), fixar du det?
Nej, nu har du missförstått. Det blir ingen skillnad på den elektroniska totalnivån när man summerar stereobasen till mono.
Det är rummets och uppställningens asymmetri för högtalare, väggar och möblemang som leder till frekvensgångsskillnaderna. Det är inga problem att mäta detta på plats så att enbart stereoeffekten kvarstår utan skillnad i totalnivå.
Slutligen är det som jag skrev ovan mycket ovanligt med tydlig stereoverkan under 300 Hz för multimonoinspelningar. Ditt exempel är alltså inte representativt.
goat76 skrev:Ett litet ljudtest med två separata basgitarrer där den ena är placerad till vänster och den andra är placerad till höger.
Första filen i full stereo:
https://www.dropbox.com/scl/fi/bykgs8xc ... o5iw4&dl=0
Den andra filen med ljudet i mono under 300 Hz:
https://www.dropbox.com/scl/fi/2r7mp0vp ... kyfca&dl=0
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Ett litet ljudtest med två separata basgitarrer där den ena är placerad till vänster och den andra är placerad till höger.
Första filen i full stereo:
https://www.dropbox.com/scl/fi/bykgs8xc ... o5iw4&dl=0
Den andra filen med ljudet i mono under 300 Hz:
https://www.dropbox.com/scl/fi/2r7mp0vp ... kyfca&dl=0
Är rätt stor nivåskillnad och frekvensgång mellan kanalerna i monoversionen av någon anledning.
RogerGustavsson skrev:Eftersom jag har stereobas upp till 300 Hz, rör sig basen vänster-höger även med det monospår du lade upp. "Spikmono" rör sig inte alls på samma sätt.
goat76 skrev:
Först original-spåret med basgitarren i vänster kanal:
https://www.dropbox.com/scl/fi/wh83jdve ... tgluu&dl=0
Och här är samma spår med den vänsterpanorerade basgitarren, men nu med allt frekvens-innehåll under 300 Hz som mono ljud uppspelat av båda kanalerna som fantomcentrerat ljud:
https://www.dropbox.com/scl/fi/4ebhqgry ... q363k&dl=0
Neuhausen skrev:goat76 skrev:
Först original-spåret med basgitarren i vänster kanal:
https://www.dropbox.com/scl/fi/wh83jdve ... tgluu&dl=0
Och här är samma spår med den vänsterpanorerade basgitarren, men nu med allt frekvens-innehåll under 300 Hz som mono ljud uppspelat av båda kanalerna som fantomcentrerat ljud:
https://www.dropbox.com/scl/fi/4ebhqgry ... q363k&dl=0
Det är ett intressant förhållande mellan hur ett inspelat instrument låter och hur det kan låta när det spelas in. Om man tänker sig att inspelningen är helt separerad med varje instrument på sin plats så kommer det nog att låta väldigt mycket mer realistiskt om man spelar upp det på en anläggning där inget under 300Hz är i stereo. Det är givetvis helt fel jämfört med inspelningen, men inspelningen är ofta gjort under ganska simulerade förhållanden.
goat76 skrev:Neuhausen skrev:goat76 skrev:
Först original-spåret med basgitarren i vänster kanal:
https://www.dropbox.com/scl/fi/wh83jdve ... tgluu&dl=0
Och här är samma spår med den vänsterpanorerade basgitarren, men nu med allt frekvens-innehåll under 300 Hz som mono ljud uppspelat av båda kanalerna som fantomcentrerat ljud:
https://www.dropbox.com/scl/fi/4ebhqgry ... q363k&dl=0
Det är ett intressant förhållande mellan hur ett inspelat instrument låter och hur det kan låta när det spelas in. Om man tänker sig att inspelningen är helt separerad med varje instrument på sin plats så kommer det nog att låta väldigt mycket mer realistiskt om man spelar upp det på en anläggning där inget under 300Hz är i stereo. Det är givetvis helt fel jämfört med inspelningen, men inspelningen är ofta gjort under ganska simulerade förhållanden.
Det enda syftet jag har med de ljudfiler jag lagt upp i tråden är att visa en enda sak, att ljudet av basgitarrerna tydligt förändras från sina ursprungsljud när allt under 300 Hz görs om till mono. Ingenting annat än det bör bedömmas eftersom dessa inspelningar endast består av helt torrt inspelade ljudspår utan något som helst rumsljud eller stereo-svar vilket gör att det ensamma original-ljudspåret i vänster högtalare låter onaturligt isolerat, medans spåret med mono under 300 Hz får någon form av fejkat substitut till stereo-svar.
Ifall målet med ljudspåren hade varit tilltänkta för subjektiv bedömning så hade jag kanske mixat ljudet med lite mer rumsljud.![]()
Exempelvis kanske något åt det här hållet (men ignorera det där fladdriga missljudet): https://www.dropbox.com/scl/fi/8fwpcteh ... rjbl8&dl=0
.
goat76 skrev:Neuhausen skrev:goat76 skrev:
Först original-spåret med basgitarren i vänster kanal:
https://www.dropbox.com/scl/fi/wh83jdve ... tgluu&dl=0
Och här är samma spår med den vänsterpanorerade basgitarren, men nu med allt frekvens-innehåll under 300 Hz som mono ljud uppspelat av båda kanalerna som fantomcentrerat ljud:
https://www.dropbox.com/scl/fi/4ebhqgry ... q363k&dl=0
Det är ett intressant förhållande mellan hur ett inspelat instrument låter och hur det kan låta när det spelas in. Om man tänker sig att inspelningen är helt separerad med varje instrument på sin plats så kommer det nog att låta väldigt mycket mer realistiskt om man spelar upp det på en anläggning där inget under 300Hz är i stereo. Det är givetvis helt fel jämfört med inspelningen, men inspelningen är ofta gjort under ganska simulerade förhållanden.
Det enda syftet jag har med de ljudfiler jag lagt upp i tråden är att visa en enda sak, att ljudet av basgitarrerna tydligt förändras från sina ursprungsljud när allt under 300 Hz görs om till mono. Ingenting annat än det bör bedömmas eftersom dessa inspelningar endast består av helt torrt inspelade ljudspår utan något som helst rumsljud eller stereo-svar vilket gör att det ensamma original-ljudspåret i vänster högtalare låter onaturligt isolerat, medans spåret med mono under 300 Hz får någon form av fejkat substitut till stereo-svar.
Ifall målet med ljudspåren hade varit tilltänkta för subjektiv bedömning så hade jag kanske mixat ljudet med lite mer rumsljud.![]()
Exempelvis kanske något åt det här hållet (men ignorera det där fladdriga missljudet): https://www.dropbox.com/scl/fi/8fwpcteh ... rjbl8&dl=0
.
Neuhausen skrev:goat76 skrev:Neuhausen skrev:
Det är ett intressant förhållande mellan hur ett inspelat instrument låter och hur det kan låta när det spelas in. Om man tänker sig att inspelningen är helt separerad med varje instrument på sin plats så kommer det nog att låta väldigt mycket mer realistiskt om man spelar upp det på en anläggning där inget under 300Hz är i stereo. Det är givetvis helt fel jämfört med inspelningen, men inspelningen är ofta gjort under ganska simulerade förhållanden.
Det enda syftet jag har med de ljudfiler jag lagt upp i tråden är att visa en enda sak, att ljudet av basgitarrerna tydligt förändras från sina ursprungsljud när allt under 300 Hz görs om till mono. Ingenting annat än det bör bedömmas eftersom dessa inspelningar endast består av helt torrt inspelade ljudspår utan något som helst rumsljud eller stereo-svar vilket gör att det ensamma original-ljudspåret i vänster högtalare låter onaturligt isolerat, medans spåret med mono under 300 Hz får någon form av fejkat substitut till stereo-svar.
Ifall målet med ljudspåren hade varit tilltänkta för subjektiv bedömning så hade jag kanske mixat ljudet med lite mer rumsljud.![]()
Exempelvis kanske något åt det här hållet (men ignorera det där fladdriga missljudet): https://www.dropbox.com/scl/fi/8fwpcteh ... rjbl8&dl=0
.
Det var inte så svårt att förstå vad meningen var med exemplen du visade och de problem kopplingen kan innebära. Jag uppskattar exemplen mycket.
Neuhausen skrev:Det blir kanske lite otydligt när jag sedan väljer att bedömma felet man får med sig som obetydligt och istället spårar ut om hur ett fel i anläggningen kanske inte alltid gör att det låter mindre realistiskt. Det kan vara att jag retat mig lite väl mycket på inspelningar där inspelningstekniker gått överbord och utnyttjat sin möjlighet att placera instrument och musiker som de vill när de gör mixen. Vad än syftet är så visar spåren hur mycket makt någon har vid mixningen.
Det är några gånger som man önskat att musik inspelad med alla instrument separat leverarades med alla spåren och en eller flera förinställningar för hur de skall presenteras och att man hade möjligheten att justera efter preferens och anläggningens kapacitet.
Neuhausen skrev:Det låter nog som en konstig fråga, men hur långt upp i frekvens kan man komma undan med att köra basarna i en huvudhögtalare i mono?
Tänk er gärna en trevägshögtalare där baselementet sitter monterat i direkt anslutning till topparna och där topparna har små högtalarelement.
Att det just är mono jag frågar om handlar om att tex kunna använda en förstärkarkanal och dsp utgång för basarna i direkt anslutning till framhögtalarna delade högt nog för att fungera med ett mellanregister och en, eller flera kanaler för basstöd på andra ställen för att ge jämnare bas i rummet långt ner i registret.
Men om vi bortser från anledningen, hör man skillnad på om basarna spelar i mono upp till 300Hz i framhögtalarna? Hör man skillnad om man delar vid 500Hz?
JM skrev:Neuhausen skrev:Det låter nog som en konstig fråga, men hur långt upp i frekvens kan man komma undan med att köra basarna i en huvudhögtalare i mono?
Tänk er gärna en trevägshögtalare där baselementet sitter monterat i direkt anslutning till topparna och där topparna har små högtalarelement.
Att det just är mono jag frågar om handlar om att tex kunna använda en förstärkarkanal och dsp utgång för basarna i direkt anslutning till framhögtalarna delade högt nog för att fungera med ett mellanregister och en, eller flera kanaler för basstöd på andra ställen för att ge jämnare bas i rummet långt ner i registret.
Men om vi bortser från anledningen, hör man skillnad på om basarna spelar i mono upp till 300Hz i framhögtalarna? Hör man skillnad om man delar vid 500Hz?
I ekofritt rum och frifält kan lägre frekvenser lokaliseras enligt flera studier.
Inga studier finns där lågfrekvent ljud kan lokaliseras i rum.
Avgörande skillnaden mellan ekofritt rum och vanliga lyssningsrum är förekomsten av hörbara stående vågor.
Varför lågfrekventa ljud ej lokaliseras kan förklaras med ett enkelt energitänk.
Ljud är energitransport i ett medium.
Ovan hörbara stående vågor ger ljudet ett ljudtrycket i mediumet som varierar med avståndet från ljudkällan. Ljudet har en specifik riktning dvs är här en vektor. Det finns även här stående vågor med de är ohörbara. Här avtar energin med avståndet från ljudkällan i vektorriktningen.
Under ca 300 Hz dominerar rummets hörbara stående vågor. Stående vågor ger enligt definitionen tryckmaxima och tryckminima på bestämda lokalisationer i rummet sekundärt till rummets fysikaliska utseende och frekvensen. Här saknas hörbar vektorutbredning men det finns en fysikalisk mätbar energiutbredning. Ljudenergin har en frekvens- och rumsspecifik lokalisation. Ljudenergin lokaliseras alltid till dessa punkter. Ljudenergin avtar i praktiken inte med avståndet utan klingar av med tiden i dessa givna punkter.
Oberoende på hur många högtalare vi har i rummet och var i rummet de är lokaliserade kommer de stående vågorna lokalisera ljudenergin till tryckmaxima och minima till samma punkter.
Maskering ger att vi hör huvudsakligen de energimässigt starkaste tyck-maxima där ljudtryckssvagare frekvenser blir ohörbara. Ju lägre frekvens och/eller högre ljudtryck desto mer uttalad maskering av angränsande ljudtryckssvagare frekvenser.
JM
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 28 gäster