Hej
Har ingen aning om det är tillämpligt i ditt fall eller om minnet är helt korrekt eftersom det gått något år sen mätningarna gjordes på storebror, men jag vill minnas att johan kikade på responskurvan och hittade vart direkt vs reflekterat uppstod och efter att ha kompenserat fönstringen så visade det sig att skillnaden mellan utstrålningspunkten för diskanten skiljde sig en hel del mellan SB och de äldre diskanterna vilket ledde till att SB diskanten behövde komma fram någon cm jämfört med orginalplaceringen för att få till en bättre timing så att linjäriteten på fas blev snyggare.
Summa summarum så försvann det mesta av buset som uppstod vid 850-1000Hz, Johan kanske har en ännu tydligare minnesbild för det var lite trixande innan vi kunde isolera vad det var som orsakade det så Johan körde Rew och LTAS om vart annat, ville minnas att eftersom det hade med tidiga reflexer att göra så var det väldigt avståndsberoende när man mätte, ibland hade man en svacka ibland en lite puckel.
Chris
Hjalmar_Branting skrev:Fredag!
Fyller på med mer info och lägger upp mätningar.
Mätningar gjorda i lyssningsvinkel dvs vinkel från lyssnisgspostion till resp högtalare.
Avstånd 50cm,mätt från basens botten i konen och kalotten på diskanten.
Mikrofonstativ och hållare för mick är den som följer med U-mik 1.
Fönstrat till 2,5m höger och 1ms vänster.
1/3 Glättning
En mätning på resp element och en average på alla fyra mätresultaten.
Mätt helt utan aktiva punkter i PEQ,allt nollat.
Är nöjd med hur det mäter med tanke på stadiet i projektet.
Det som bekymrar mig är svackan strax under 1kHz,den är djupare på vänster sida men bägge sidor har den.Här kan jag behöva hjälp med att försöka förstå vad som är orsak.
Även allmän tolkning av mätningen mottages varmt.Jag missar säkert något uppenbart som ett erfaret öga ser direkt.
Som nämnt som har jag ett annat uppslag till filter för basen och har fått tips av AVR7000 på filter och det är jag mkt tacksam för.
För tillfället så ska det få vara så här ett tag,ska justera lite i PEQ för de brister och rumsbidraget.
Ha en bra fredagkväll.