Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Hjalmar_Branting

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-02-04 23:17

Tjusigt!

Lite svårt att få grepp om hur stora eller små de är i egentligen,vad har de för ca mått?

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-02-04 23:27

IMG_4245.jpeg
IMG_4245.jpeg (1.58 MiB) Visad 2220 gånger
En fundering.
Hur skulle det vara att lägga till en triangel som lutar utåt uppåt, ovanför den nedre triangeln med elementet för ca 200-1000 Hz
Det är omöjligt att veta om det fanns i Stigs tankar men jag tänker att det finns en god möjlighet att det kan ha provats varianter på att göra det till än mer ett horn, gränsa av.
Vid mätningar så har vi sett att det är möjligt att tonkurvan påverkas något lite negativt (viss utsläckning) av vad som skulle kunna bero på måttet mellan triangelelementet och taket tur och retur.
Skulle detta kunna förbättras med en övre triangel?
Uppstår något dåligt av en extra triangel?
Något lite extra förstärkning borde det kunna ge i triangelelementets tonkurva.
Stig beskriver placeringen i triangeln som ett koniskt horn.

Vad tror Peter S tex?
Eller vem som helst som har tankar om detta.

Ps. Man får tänka sig att det sitter en rund skiva över elementets magnet som gränsar av och ger några extra dB mellan 400-1000 Hz
Senast redigerad av juanth 2024-02-05 00:25, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-02-04 23:29

Hjalmar_Branting skrev:Tjusigt!

Lite svårt att få grepp om hur stora eller små de är i egentligen,vad har de för ca mått?

Stooora! :D
Tack.

Bredd på lådan 60 cm, höjd 53cm, djup 50cm.
Total bredd 83cm
Lådan är på ca 127 liter

I original har de exakt de måtten förutom bredden där jag lagt till 10cm.

Hornets bas/bottenplatta är ca hälften av en cirkel med diametern 53cm

Triangelelementet är ett 6” (SB17NAC)
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-02-05 00:37

juanth skrev:
Bilagan IMG_4245.jpeg finns inte längre
En fundering.
Hur skulle det vara att lägga till en triangel som lutar utåt uppåt, ovanför den nedre triangeln med elementet för ca 200-1000 Hz
Det är omöjligt att veta om det fanns i Stigs tankar men jag tänker att det finns en god möjlighet att det kan ha provats varianter på att göra det till än mer ett horn, gränsa av.
Vid mätningar så har vi sett att det är möjligt att tonkurvan påverkas något lite negativt (viss utsläckning) av vad som skulle kunna bero på måttet mellan triangelelementet och taket tur och retur.

Vad tror Peter S tex?

Ps. Man får tänka sig att det sitter en rund skiva över elementets magnet som gränsar av och ger några extra dB mellan 400-1000 Hz

Komplettering till funderingen.
IMG_4247.jpeg
IMG_4247.jpeg (674.57 KiB) Visad 2198 gånger

https://user.faktiskt.io/Erik_Johansson ... atent1.pdf
Mvh Johan

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-02-05 01:06

Keep up the good work!
Storleksjämförelse, Johan är ingen liten man
Bilagor
9791b_fyrvagarejohan.jpg
9791b_fyrvagarejohan.jpg (138.39 KiB) Visad 2193 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2024-02-05 01:07

Image 2024-02-04 at 23.55.jpeg
Image 2024-02-04 at 23.55.jpeg (141.19 KiB) Visad 2193 gånger

Jag tänker på det mer som att du lägger in en liten reflektor inuti ett jättestort koniskt horn (fast det är ju inte jättestort i alla ledder egentligen) snarare än att du gör hornet mer hornigt.
Om du är rädd att taket reflekterar en del av ljudet exakt rakt tillbaks ner mot triangeln så måste välan våglängden vara kort nog att kunna reflekteras mot lyssningspositionen igen via den lilla triangelbaffeln som elementet sitter i -d v s ganska höga frekvenser borde bara teoretisk kunna påverkas så.

Jag tänker mig att det kanske är troligare att elementet inte passar 100% perfekt för ditt tresidiga horn. Nu vet jag inte vilka frekvenser (höga eller låga) inom 200-1000 Hz som bråkar, men det kanske kan vara idé att testa om det gör någon skillnad att förlänga hornet genom att ställa ett par träskivor där hornet tar slut (den sidan där hornet inte utgörs av golvet och högtalarväggen).
Om du vill lattja med teorin att takreflexen ställer till någonting så skulle jag föreslå att testa att skärma av med en trä- eller pappskiva långt ovanför lådan först.

Med det sagt så kanske det råkar göra susen att reflektera lite högfrekvensigare ljud med en extra triangelreflektor såsom du ritade. Vad vet jag? :)
Senast redigerad av Ronnie 2024-02-05 01:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2024-02-05 01:32

Image.jpeg
Image.jpeg (105.16 KiB) Visad 2194 gånger

Nu blev jag förresten nyfiken på om det skulle göra tonkurvan jämnare 200-1000 Hz om du rundade av de här kanterna. Det är ett väldigt abrupt avslutat horn i de riktningarna. :idea:
Dela några hushållrullar på mitten och tejpa dit!

(Egentligen är det ju inte jätteabrupt avslutat, eftersom det liksom övergår i bafflar som utgörs av låddan, men det kanske gör skillnad -även om det är troligt att Stig inte slarvat) :D

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-02-05 01:55

Ronnie skrev:
Image 2024-02-04 at 23.55.jpeg

Jag tänker på det mer som att du lägger in en liten reflektor inuti ett jättestort koniskt horn (fast det är ju inte jättestort i alla ledder egentligen) snarare än att du gör hornet mer hornigt.
Om du är rädd att taket reflekterar en del av ljudet exakt rakt tillbaks ner mot triangeln så måste ...typ ljudvågen vara liten nog att reflekteras mot lyssningspositionen igen via den lilla triangelbaffeln som elementet sitter i och i ofas med direktljudet.

Jag tänker mig att det är kanske är troligare att elementet inte passar 100% perfekt för ditt tresidiga horn. Nu vet jag inte vilka frekvenser (höga eller låga) inom 200-1000 Hz som bråkar, men det kanske kan vara idé att testa om det gör någon skillnad att förlänga hornet genom att ställa ett par träskivor där hornet tar slut (den sidan där hornet inte utgörs av golvet och högtalarväggen).
Om du vill lattja med teorin att takreflexen ställer till någonting så skulle jag föreslå att testa att skärma av med en trä- eller pappskiva långt ovanför lådan först.

Med det sagt så kanske det råkar göra susen att reflektera lite högfrekvensigare ljud med en extra triangelreflektor såsom du ritade. Vad vet jag? :)

Så trevligt med mer funderingar. Ja alltså det är egentligen inget som inte fungerar som det ska med triangelelementet. Det går utmärkt att få till en jämn och fin tonkurva. Det enda tillkortakommandet med fyrvägaren som möjligtvis är ett pytteproblem är i så fall att det eventuellt ges en mindre utsläckning kring 300 Hz då möjligen beroende av taket tur och retur i nämnda element. Det är faktiskt helt fantastiskt, inget av övriga element ger någon, varken förstärkning eller utsläckning pga golv, bakvägg eller SBIR öht. Dels har det med elementens positioner/placering att göra men även genom att varje element endast spelar ca två oktaver och de SBIR-relaterade problem som kan uppkomma sker utanför respektive elements användningsområde.
Jag räknade på tex golvreflexen för respektive element och det element som är närmast att drabbas (utan att göra det) är middomen. (Den skyddas av sin position med lådans golv (eg bottenplattan till hornet som speglar) som är i vägen i riktning mot golv. (Skulle annars få ett tillskott adderat strax under 1 kHz) (precis i slutet av sitt aktiva område)
För de övriga är både additiva och subtraktiva interferenser utanför användningsområdet eller utanför lyssningsplats.
Det är så brilliant konstruerat.

Tanken med en extra triangel är snarare en fundering kring om en så extremt väl genomtänkt konstruktion skulle kunna förfinas.
Ja det kanske är svårt att lösa det, precis som (jag tror) att du skriver så smiter elementets lägre frekvenser nog förbi ett triangulärt hinder och det är ju dessa som sedan återkommer ned efter takreflex rakt upp och ner igen. De högre frekvenserna i elementets område (200-1000 ca) kanske över 3-500 nånstans kommer att låta sig styras i större utsträckning men är heller inte lika besvärliga i form av akustisk energi tänker jag.

Hur som helst så ska en övre triangel testas. (Eller en pappskiva) Om inte annat så för att det kan vara spännande att se vad som syns eller hörs.

Ps. Det saknades i början nivå i området under ca 350 Hz men detta löste sig med en minskning av triangelelementets kavitet som gjordes mindre och därmed ett högre Q som numera ger ett par dB extra mellan 200-350 Hz :)

Tack för bra funderingar Ronnie!
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-02-05 01:57

hifikg skrev:Keep up the good work!
Storleksjämförelse, Johan är ingen liten man

Tack kg. Hehe..jag ser smått galen ut på den bilden. :D

Det dröjer inte länge nu.
Senast redigerad av juanth 2024-02-05 01:58, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-02-05 01:58

Ronnie skrev:
Bilagan Image.jpeg finns inte längre

Nu blev jag förresten nyfiken på om det skulle göra tonkurvan jämnare 200-1000 Hz om du rundade av de här kanterna. Det är ett väldigt abrupt avslutat horn i de riktningarna. :idea:
Dela några hushållrullar på mitten och tejpa dit!

(Egentligen är det ju inte jätteabrupt avslutat, eftersom det liksom övergår i bafflar som utgörs av låddan, men det kanske gör skillnad -även om det är troligt att Stig inte slarvat) :D

Det är på gång att undersökas. Iaf den lodräta.
Avrundade kanter kan ju även ge en lite mjukare och inte så kantig framtoning.

Hornet är fö. I valnötsfanerad plywood.

Kom gärna med idéer och förslag på hur själva lådan kan göras fin.
Jag funderar på om en huv a la OA50 skulle kunna sättas över triangeldelen. (Liggande istf som på OA50.
I övrigt är det nog svårt att få 127 liter låda att inte märkas när den smygs in i det gemensamma vardagsrummet strax efter att frun undrat över hur det ska ordna sig med familjens ljudanläggning för stereofonisk ljud. :mrgreen:

Bilden bygger på en tidigare inte så vacker version av horn.
IMG_4248.png
En av Ronnie klippt och klistrad illustration med huv.
IMG_4248.png (525.97 KiB) Visad 2185 gånger
Mvh Johan

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-02-05 05:14

De synd å kamoflera denna balla skapelse m tyg tycker jag.
Ja skulle bara målat lådor å horn i passande färg.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-02-05 07:11

juanth skrev:
IMG_4245.jpeg
En fundering.

Vad tror Peter S tex?

Det är lite svårt att säga resultatet av en sådan reflektor. Den skulle kunna inverka negativt på direktljudet. Reflexen i den strålas mer mot lyssnaren och är något tidsfördröjt i förhållande till direktljudet.

Det jag eventuellt skulle labba med är avståndet från konen till dess hörnväggar som lådan utgör. Där kan man prova med att sätta fast parallella mdf-skivor på kanske 20-25 mm så att avståndet från membranet till dessa sidoväggar blir så kort som möjligt. Då följer du det jag tror Stig Carlsson själv skulle gjort om han skulle valt ett mindre högtalarelement än det han hade som var 8”.
Vet inte vad det gör i praktiken.

Takreflexen kommer långt senare och problemet du upplever där är vid 250 Hz. Det är en våglängd på 1,36 meter. Triangeln ovanför skulle bli betydligt mindre. Då går ljudvågen runt och förbi denna reflektor. Dessutom kan jag tänka mig att den vertikala vinkeln på takreflexen blir ungefär 45 grader. Då gör denna triangulära reflektor ingen nytta, kanske t.om. tvärtom. Vad är skillnaden i gångsträcka från högtalare till lyssningsplats mellan direktljud och takreflex från nämnda högtalarelement?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-02-05 11:13

juanth skrev:Bygget fortskrider.
Några bilder.

Observera att hornet är till en högerhögtalare fast det står på en vänsterhögtalare här.

IMG_4238.png

Saknas: Hornets överdel/sned kloss
Diskant samt platta som ska sitta ovanför hornets överdel/kloss.
Triangelelementets runda platta saknas även den på bilden.
Ja och basar..

Den där nedre avskärmningen... lilltåmördaren som det redan gått en flisa ur... :)
Behövs den verkligen... Kanske i ett 80talsvardagsrum med heltäckningsmatta, men i ett ljust och fräscht rum anno 2024 med golv i vitlaserad klickparkett eller PUoljad råbetong :D
127liter?... Vad är det för bas?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2024-02-05 11:31

Imperial-Blomman skrev:De synd å kamoflera denna balla skapelse m tyg tycker jag.

Jag håller med, snygg ytbehandling räcker. Tillsammans med tillvänjning :-)
Funktionalistiskt helt enkelt: föremålets utseende bestäms av dess konstruktion och funktion.
Fula högtalarkablar måste dock döljas eller integreras på något sätt.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-02-05 13:13

Imperial-Blomman skrev:De synd å kamoflera denna balla skapelse m tyg tycker jag.

Inget är hugget i sten. Att jag frågar handlar mer om att bolla idéer och lyssna på förslag. :)

Det du säger är troligen mitt förstaval. Vita eventuellt alternativt fortsätta med fanér i tex valnöt som hornen eller någon annan färg tex svart i kombination med fanér.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-02-05 13:53

petersteindl skrev:
juanth skrev:
IMG_4245.jpeg
En fundering.

Vad tror Peter S tex?

Det är lite svårt att säga resultatet av en sådan reflektor. Den skulle kunna inverka negativt på direktljudet. Reflexen i den strålas mer mot lyssnaren och är något tidsfördröjt i förhållande till direktljudet.

Det jag eventuellt skulle labba med är avståndet från konen till dess hörnväggar som lådan utgör. Där kan man prova med att sätta fast parallella mdf-skivor på kanske 20-25 mm så att avståndet från membranet till dessa sidoväggar blir så kort som möjligt. Då följer du det jag tror Stig Carlsson själv skulle gjort om han skulle valt ett mindre högtalarelement än det han hade som var 8”.
Vet inte vad det gör i praktiken.

Takreflexen kommer långt senare och problemet du upplever där är vid 250 Hz. Det är en våglängd på 1,36 meter. Triangeln ovanför skulle bli betydligt mindre. Då går ljudvågen runt och förbi denna reflektor. Dessutom kan jag tänka mig att den vertikala vinkeln på takreflexen blir ungefär 45 grader. Då gör denna triangulära reflektor ingen nytta, kanske t.om. tvärtom. Vad är skillnaden i gångsträcka från högtalare till lyssningsplats mellan direktljud och takreflex från nämnda högtalarelement?

Tack för svar Peter.
375cm till lyssningsplats och triangel-tak-triangel 233x2cm. 466-375= 91cm skillnad.

Parallella skivor för att göra avståndet mindre är ett intressant förslag att prova.
I övrigt så får jag prova, mäta, lyssna med en triangel och försöka utröna vad det ger eller förändrar på något vis. Jag förstår att det kanske inte är oproblematiskt att snäva in hornets öppning.

I patentet beskrivs faktiskt triangelelementet till figur 1 (fyrvägaren) som ett mindre element än 8”, det står, ytterdiameter på 0,18 m. Tänker du på trevägaren kanske? Sidor på triangeln anges till 31cm per sida. Jag har för att få plats med SB17NAC behövt göra sidorna (yttermått) 33cm. Det är ca 2,7cm från konens yttre sida till vägg där elementet är som närmast vägg varav hälften utgörs av elementets korg så det finns drygt 1 cm att snäva in där. Mer finns förstås där triangelns form fjärmar sig från elementets cirkelform.

Håller du med Ronnie om att det koniska hornet (triangelelementet) slutar väl abrupt vid lådans kanter?

Möjligen är det inte en utsläckning som syns kring strax under 300 Hz. Det skulle kunna bero på att ringen som höjer nivån i registret 400-1000 Hz då inte ger något extra under just 400 Hz samt även att kaviteten för elementet har varit något för generös. Numera är den minskad i volym , vilket ger ett högre q och mer nivå i de lägre delarna av elementets område. 2-400 Hz ca 2dB mot tidigare.

Det var egentligen tokigt av mig att ta upp det hela som ett möjligt problem då det inte helt är utrett vad som ger vad. :oops:

Testandet fortsätter.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-02-05 14:08

Calleberg skrev:
juanth skrev:Bygget fortskrider.
Några bilder.

Observera att hornet är till en högerhögtalare fast det står på en vänsterhögtalare här.

IMG_4238.png

Saknas: Hornets överdel/sned kloss
Diskant samt platta som ska sitta ovanför hornets överdel/kloss.
Triangelelementets runda platta saknas även den på bilden.
Ja och basar..

Den där nedre avskärmningen... lilltåmördaren som det redan gått en flisa ur... :)
Behövs den verkligen... Kanske i ett 80talsvardagsrum med heltäckningsmatta, men i ett ljust och fräscht rum anno 2024 med golv i vitlaserad klickparkett eller PUoljad råbetong :D
127liter?... Vad är det för bas?

Va? Är du kvar här? :mrgreen:
Avskärmning/huv…är ju bara ett utslag av brainstorming pga elaka smeknamn som Nimis :wink: :mrgreen:
Jag lyssnar på alla vet du.. :) jag älskar att inte blint lita på mig själv och tar gärna in oväntade förslag och funderar över.

Oljad råbetong..nu hällde du olja i mitt maskineri för minimalistisk vurm. Gjuta dem i betong..då kan de väl inte väga mer än 250 kg styck.. eller så :D

Det är mycket möjligt att det i slutändan blir vitt och asfräscht. För egen del så berättigar funktion nästan vilket utseende som helst men om man ska tänka på formgivning för folk som inte fungerar som jag så måste det undersökas lite mer offentligt.

Basen är två 10” basar från SB Acoustics. En på var sida.
Fyrvägaren i original enligt patentet är ca 102 liter och jag har lagt till 1 dm på bredden (25 liter) så effektiv volym efter utrymme för elementet osv är kring 117 liter.
Det kommer inte vara basen som ger upp först. :)
Jag vill ha god kapacitet men framför allt låg distorsion, därav 2 st basar.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-02-05 14:12

BellsnWhistles skrev:

Jag håller med, snygg ytbehandling räcker. Tillsammans med tillvänjning :-)
Funktionalistiskt helt enkelt: föremålets utseende bestäms av dess konstruktion och funktion.
Fula högtalarkablar måste dock döljas eller integreras på något sätt.

Jag älskar funktion och den trumfar alltid utseende.
Tillvänjning..hmmff :D
Det går på ca 2 sekunder törs jag påstå.

Nej men absolut. Det lutar åt ett relativt återhållsamt yttre.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2024-02-05 14:41

4-way-plexi-back.jpg
4-way-plexi-back.jpg (42.55 KiB) Visad 2024 gånger
4-way-plexi-back-and-bottom.jpg
4-way-plexi-back-and-bottom.jpg (41.08 KiB) Visad 2024 gånger
4-way-plexi-back-colored.jpg
4-way-plexi-back-colored.jpg (37.31 KiB) Visad 1983 gånger

Designidéer: plexiglasbaksida och baksida/botten :)
Senast redigerad av Ronnie 2024-02-05 15:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-02-05 15:17

juanth skrev:[

Kort återbesök bara, hornhinnorna har precis läkt från förra gången... :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-02-05 15:40

Calleberg skrev:
juanth skrev:[

Kort återbesök bara, hornhinnorna har precis läkt från förra gången... :D

Ajajaj :mrgreen:
Mvh Johan

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-02-05 16:55

Ronnie skrev:
Bilagan 4-way-plexi-back.jpg finns inte längre
Bilagan 4-way-plexi-back-and-bottom.jpg finns inte längre
Bilagan 4-way-plexi-back-colored.jpg finns inte längre

Gör en högtalarikon.

IMG_1072.jpeg
IMG_1072.jpeg (19.21 KiB) Visad 1976 gånger
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-02-05 16:59

Du skriver: ”375cm till lyssningsplats och triangel-tak-triangel 233x2cm. 466-375= 91cm skillnad.”
Jag vet inte riktigt vad det är du räknar på? Får en känsla av att 3,75 m är golvavst till lyssnarplats och 2,33 meter är höjden till tak från högtalarelement. Nu gäller det att ta reda på destruktiv interferens på lyssnarplats/huvudet från takreflexen.

Huvudet är ung 0,9 m ovan golv. Då är avståndet från högtalarelement till huvud ung 3,85 m. Det är direktljudets avstånd.
Sedan har man en reflex i taket som sker på ung halva avståndet = 1,95 m. Gångsträckan från elementet till taket på det avståndet är hypotenusan i en triangel med sidor 2,33 m och 1,95 m.
Trigonometri ger då hypotenusan till ung 3 meter.
Sedan har vi avst från reflexen i taket till huvud som jag estimerar till 2,5 m.
Totalt blir då sträckan på reflexen 3+2,5m= 5,5m.
Gångskillnaden på reflex kontra direktljud är då 5,5-3,85= 1,65 meter.

Utsläckning sker vid halva våglängden. I det här fallet är hel våglängd 3,3 meter.
Det motsvarar ung 100 Hz.

Takreflexen ger då destruktiv interferens på lyssnarplats vid 100 Hz.

Är inte säker på att du behöver runda hörnen på lådan. Syns det något i mätning som tyder på det?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-02-05 17:52

petersteindl skrev:Du skriver: ”375cm till lyssningsplats och triangel-tak-triangel 233x2cm. 466-375= 91cm skillnad.”
Jag vet inte riktigt vad det är du räknar på? Får en känsla av att 3,75 m är golvavst till lyssnarplats och 2,33 meter är höjden till tak från högtalarelement. Nu gäller det att ta reda på destruktiv interferens på lyssnarplats/huvudet från takreflexen.

Huvudet är ung 0,9 m ovan golv. Då är avståndet från högtalarelement till huvud ung 3,85 m. Det är direktljudets avstånd.
Sedan har man en reflex i taket som sker på ung halva avståndet = 1,95 m. Gångsträckan från elementet till taket på det avståndet är hypotenusan i en triangel med sidor 2,33 m och 1,95 m.
Sedan har vi avst från reflexen i taket till huvud som jag estimerar till 2,5 m.

Utsläckning sker vid halva våglängden. I det här fallet är hel våglängd 3,3 meter.

Är inte säker på att du behöver runda hörnen på lådan. Syns det något i mätning som tyder på det?

Det var dumt av mig att blanda in lyssningsplats. Eller nappa på det du skrev utan att reflektera över mitt svar.
Jag hade en idé om att ljudet från triangeln släckte ut sig själv via tak, rakt upp och ner igen. Det var ursprunget till det hela. Jag tycker mig ha sett en dipp strax under 300 oavsett avstånd.

Du förstod iofs mina märkliga mått rätt.

Jag tror att jag tänkte utsläckning vid halva våglängden av 233 cm dvs 293 Hz. Feltänk?
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-02-05 17:53

sprudel skrev:
Ronnie skrev:
4-way-plexi-back.jpg

Gör en högtalarikon.

IMG_1072.jpeg

Ja nu gäller det att fundera noga ur det perspektivet :)

Rött svart guld. Det vore ett statement
Mvh Johan

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-02-05 18:46

juanth skrev:
petersteindl skrev:Du skriver: ”375cm till lyssningsplats och triangel-tak-triangel 233x2cm. 466-375= 91cm skillnad.”

Det var dumt av mig att blanda in lyssningsplats. Eller nappa på det du skrev utan att reflektera över mitt svar.
Jag hade en idé om att ljudet från triangeln släckte ut sig själv via tak, rakt upp och ner igen. Det var ursprunget till det hela. Jag tycker mig ha sett en dipp strax under 300 oavsett avstånd.

Jag tror att jag tänkte utsläckning vid halva våglängden av 233 cm dvs 293 Hz. Feltänk?

Jag förstod dina mått rätt efter ditt svar.
Ljudet från högtalarelementet har redan mottagits av lyssnaren innan reflexen från tak till element nått tillbaka till elementet/triangeln d v s i princip då ljudet är åter vid golv i ditt fall.
Det är snarast resonans mellan golv och tak din tanke egentligen syftar på och har inget med avståndet till lyssnaren att göra.

Om man skall räkna på ditt sätt så får man räkna in ljudtryckssänkningen vid membranet på den ljudvåg som reflekterats tillbaka. Det är -6 dB vid dubbla avståndet.

Säg att det är 90 dB på 1 meters avstånd, då blir det 84 dB på 2 meter d v s då ljudet nått tak. 78 dB på 4 meter. Det motsvarar reflexen från tak då den kommit åter till elementet.
Nu skall vi räkna ut ursprungsljudtrycket vid konen. På 0,5m = 96 dB. 0,25m = 102 dB. 12 cm = 108 dB. 6 cm = 114 dB. 3 cm = 120 dB. osv.
Då kan man förstå att någon destruktiv interferens vid konen från takreflexen knappast kommer ske.

Däremot kommer ljudtrycken från direktljud respektive takreflex vara tämligen lika, kanske 1-1,5 dB skillnad.

Det är destruktiv interferens vid ljudregistreringens plats som gäller och det är öronens position eller mikrofonens.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-02-05 21:19

petersteindl skrev:
juanth skrev:

Jag förstod dina mått rätt efter ditt svar.
Ljudet från högtalarelementet har redan mottagits av lyssnaren innan reflexen från tak till element nått tillbaka till elementet/triangeln d v s i princip då ljudet är åter vid golv i ditt fall.
Det är snarast resonans mellan golv och tak din tanke egentligen syftar på och har inget med avståndet till lyssnaren att göra.

Om man skall räkna på ditt sätt så får man räkna in ljudtryckssänkningen vid membranet på den ljudvåg som reflekterats tillbaka. Det är -6 dB vid dubbla avståndet.

Säg att det är 90 dB på 1 meters avstånd, då blir det 84 dB på 2 meter d v s då ljudet nått tak. 78 dB på 4 meter. Det motsvarar reflexen från tak då den kommit åter till elementet.
Nu skall vi räkna ut ursprungsljudtrycket vid konen. På 0,5m = 96 dB. 0,25m = 102 dB. 12 cm = 108 dB. 6 cm = 114 dB. 3 cm = 120 dB. osv.
Då kan man förstå att någon destruktiv interferens vid konen från takreflexen knappast kommer ske.

Däremot kommer ljudtrycken från direktljud respektive takreflex vara tämligen lika, kanske 1-1,5 dB skillnad.

Det är destruktiv interferens vid ljudregistreringens plats som gäller och det är öronens position eller mikrofonens.

Ja, så är det givetvis. Tack för korrektion Peter.

Angående att runda av kanter så kan det kanske ge ett mjukare intryck men om det ger något. Förbättrade akustiskt är nog tveksamt. Det är inget som tyder på det i mätningar iaf.
Avrundning på hornets kanter har däremot god effekt och minskar diffraktion.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-02-05 21:23

Ronnie skrev:
4-way-plexi-back.jpg

Plexi…njaaaaaej.. :)
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-02-06 22:07

Här är ett utarbetat förslag på hur den kan komma att se ut.
Observera att det är fixat med snabb och enkel bildbehandling (av Ronnie) så ni får ha lite fantasi. Och diskant saknas på bilden.

Jag gillar att ”tillbehören” är i valnöt, lådan vit och botten i svart som ger dynamik åt det vita.

Möjligen att endast bottenplattans sida/kanter blir svarta och vitt vid mötet mot triangeln.
Bilagor
IMG_4343.jpeg
IMG_4343.jpeg (69.18 KiB) Visad 1761 gånger
Senast redigerad av juanth 2024-02-06 23:05, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-02-06 22:21

Det blir vackert Juanth
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati