Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Hjalmar_Branting skrev:Tjusigt!
Lite svårt att få grepp om hur stora eller små de är i egentligen,vad har de för ca mått?
juanth skrev:En fundering.
Hur skulle det vara att lägga till en triangel som lutar utåt uppåt, ovanför den nedre triangeln med elementet för ca 200-1000 Hz
Det är omöjligt att veta om det fanns i Stigs tankar men jag tänker att det finns en god möjlighet att det kan ha provats varianter på att göra det till än mer ett horn, gränsa av.
Vid mätningar så har vi sett att det är möjligt att tonkurvan påverkas något lite negativt (viss utsläckning) av vad som skulle kunna bero på måttet mellan triangelelementet och taket tur och retur.
Skulle detta kunna förbättras med en övre triangel?
Uppstår något dåligt av en extra triangel?
Något lite extra förstärkning borde det kunna ge i triangelelementets tonkurva.
Stig beskriver placeringen i triangeln som ett koniskt horn.
Vad tror Peter S tex?
Eller vem som helst som har tankar om detta.
Ps. Man får tänka sig att det sitter en rund skiva över elementets magnet som gränsar av och ger några extra dB mellan 400-1000 Hz
Ronnie skrev:
Jag tänker på det mer som att du lägger in en liten reflektor inuti ett jättestort koniskt horn (fast det är ju inte jättestort i alla ledder egentligen) snarare än att du gör hornet mer hornigt.
Om du är rädd att taket reflekterar en del av ljudet exakt rakt tillbaks ner mot triangeln så måste ...typ ljudvågen vara liten nog att reflekteras mot lyssningspositionen igen via den lilla triangelbaffeln som elementet sitter i och i ofas med direktljudet.
Jag tänker mig att det är kanske är troligare att elementet inte passar 100% perfekt för ditt tresidiga horn. Nu vet jag inte vilka frekvenser (höga eller låga) inom 200-1000 Hz som bråkar, men det kanske kan vara idé att testa om det gör någon skillnad att förlänga hornet genom att ställa ett par träskivor där hornet tar slut (den sidan där hornet inte utgörs av golvet och högtalarväggen).
Om du vill lattja med teorin att takreflexen ställer till någonting så skulle jag föreslå att testa att skärma av med en trä- eller pappskiva långt ovanför lådan först.
Med det sagt så kanske det råkar göra susen att reflektera lite högfrekvensigare ljud med en extra triangelreflektor såsom du ritade. Vad vet jag?
hifikg skrev:Keep up the good work!
Storleksjämförelse, Johan är ingen liten man
Ronnie skrev:
Nu blev jag förresten nyfiken på om det skulle göra tonkurvan jämnare 200-1000 Hz om du rundade av de här kanterna. Det är ett väldigt abrupt avslutat horn i de riktningarna.![]()
Dela några hushållrullar på mitten och tejpa dit!
(Egentligen är det ju inte jätteabrupt avslutat, eftersom det liksom övergår i bafflar som utgörs av låddan, men det kanske gör skillnad -även om det är troligt att Stig inte slarvat)
juanth skrev:En fundering.
Hur skulle det vara att lägga till en triangel som lutar utåt uppåt, ovanför den nedre triangeln med elementet för ca 200-1000 Hz
Det är omöjligt att veta om det fanns i Stigs tankar men jag tänker att det finns en god möjlighet att det kan ha provats varianter på att göra det till än mer ett horn, gränsa av.
Vid mätningar så har vi sett att det är möjligt att tonkurvan påverkas något lite negativt (viss utsläckning) av vad som skulle kunna bero på måttet mellan triangelelementet och taket tur och retur.
Skulle detta kunna förbättras med en övre triangel?
Uppstår något dåligt av en extra triangel?
Något lite extra förstärkning borde det kunna ge i triangelelementets tonkurva.
Stig beskriver placeringen i triangeln som ett koniskt horn.
Vad tror Peter S tex?
Eller vem som helst som har tankar om detta.
Ps. Man får tänka sig att det sitter en rund skiva över elementets magnet som gränsar av och ger några extra dB mellan 400-1000 Hz
juanth skrev:Bygget fortskrider.
Några bilder.
Observera att hornet är till en högerhögtalare fast det står på en vänsterhögtalare här.
Saknas: Hornets överdel/sned kloss
Diskant samt platta som ska sitta ovanför hornets överdel/kloss.
Triangelelementets runda platta saknas även den på bilden.
Ja och basar..
Imperial-Blomman skrev:De synd å kamoflera denna balla skapelse m tyg tycker jag.
Ja skulle bara målat lådor å horn i passande färg.
Imperial-Blomman skrev:De synd å kamoflera denna balla skapelse m tyg tycker jag.
Ja skulle bara målat lådor å horn i passande färg.
petersteindl skrev:juanth skrev:En fundering.
Hur skulle det vara att lägga till en triangel som lutar utåt uppåt, ovanför den nedre triangeln med elementet för ca 200-1000 Hz
Det är omöjligt att veta om det fanns i Stigs tankar men jag tänker att det finns en god möjlighet att det kan ha provats varianter på att göra det till än mer ett horn, gränsa av.
Vid mätningar så har vi sett att det är möjligt att tonkurvan påverkas något lite negativt (viss utsläckning) av vad som skulle kunna bero på måttet mellan triangelelementet och taket tur och retur.
Skulle detta kunna förbättras med en övre triangel?
Uppstår något dåligt av en extra triangel?
Något lite extra förstärkning borde det kunna ge i triangelelementets tonkurva.
Stig beskriver placeringen i triangeln som ett koniskt horn.
Vad tror Peter S tex?
Eller vem som helst som har tankar om detta.
Ps. Man får tänka sig att det sitter en rund skiva över elementets magnet som gränsar av och ger några extra dB mellan 400-1000 Hz
Det är lite svårt att säga resultatet av en sådan reflektor. Den skulle kunna inverka negativt på direktljudet. Reflexen i den strålas mer mot lyssnaren och är något tidsfördröjt i förhållande till direktljudet.
Det jag eventuellt skulle labba med är avståndet från konen till dess hörnväggar som lådan utgör. Där kan man prova med att sätta fast parallella mdf-skivor på kanske 20-25 mm så att avståndet från membranet till dessa sidoväggar blir så kort som möjligt. Då följer du det jag tror Stig Carlsson själv skulle gjort om han skulle valt ett mindre högtalarelement än det han hade som var 8”.
Vet inte vad det gör i praktiken.
Takreflexen kommer långt senare och problemet du upplever där är vid 250 Hz. Det är en våglängd på 1,36 meter. Triangeln ovanför skulle bli betydligt mindre. Då går ljudvågen runt och förbi denna reflektor. Dessutom kan jag tänka mig att den vertikala vinkeln på takreflexen blir ungefär 45 grader. Då gör denna triangulära reflektor ingen nytta, kanske t.om. tvärtom. Vad är skillnaden i gångsträcka från högtalare till lyssningsplats mellan direktljud och takreflex från nämnda högtalarelement?
Calleberg skrev:juanth skrev:Bygget fortskrider.
Några bilder.
Observera att hornet är till en högerhögtalare fast det står på en vänsterhögtalare här.
Saknas: Hornets överdel/sned kloss
Diskant samt platta som ska sitta ovanför hornets överdel/kloss.
Triangelelementets runda platta saknas även den på bilden.
Ja och basar..
Den där nedre avskärmningen... lilltåmördaren som det redan gått en flisa ur...![]()
Behövs den verkligen... Kanske i ett 80talsvardagsrum med heltäckningsmatta, men i ett ljust och fräscht rum anno 2024 med golv i vitlaserad klickparkett eller PUoljad råbetong![]()
127liter?... Vad är det för bas?
BellsnWhistles skrev:Imperial-Blomman skrev:De synd å kamoflera denna balla skapelse m tyg tycker jag.
Ja skulle bara målat lådor å horn i passande färg.
Jag håller med, snygg ytbehandling räcker. Tillsammans med tillvänjning
Funktionalistiskt helt enkelt: föremålets utseende bestäms av dess konstruktion och funktion.
Fula högtalarkablar måste dock döljas eller integreras på något sätt.
juanth skrev:[
Va? Är du kvar här?![]()
Calleberg skrev:juanth skrev:[
Va? Är du kvar här?![]()
Kort återbesök bara, hornhinnorna har precis läkt från förra gången...
Ronnie skrev:
Designidéer: plexiglasbaksida och baksida/botten
petersteindl skrev:Du skriver: ”375cm till lyssningsplats och triangel-tak-triangel 233x2cm. 466-375= 91cm skillnad.”
Jag vet inte riktigt vad det är du räknar på? Får en känsla av att 3,75 m är golvavst till lyssnarplats och 2,33 meter är höjden till tak från högtalarelement. Nu gäller det att ta reda på destruktiv interferens på lyssnarplats/huvudet från takreflexen.
Huvudet är ung 0,9 m ovan golv. Då är avståndet från högtalarelement till huvud ung 3,85 m. Det är direktljudets avstånd.
Sedan har man en reflex i taket som sker på ung halva avståndet = 1,95 m. Gångsträckan från elementet till taket på det avståndet är hypotenusan i en triangel med sidor 2,33 m och 1,95 m.
Trigonometri ger då hypotenusan till ung 3 meter.
Sedan har vi avst från reflexen i taket till huvud som jag estimerar till 2,5 m.
Totalt blir då sträckan på reflexen 3+2,5m= 5,5m.
Gångskillnaden på reflex kontra direktljud är då 5,5-3,85= 1,65 meter.
Utsläckning sker vid halva våglängden. I det här fallet är hel våglängd 3,3 meter.
Det motsvarar ung 100 Hz.
Takreflexen ger då destruktiv interferens på lyssnarplats vid 100 Hz.
Är inte säker på att du behöver runda hörnen på lådan. Syns det något i mätning som tyder på det?
sprudel skrev:Ronnie skrev:
Designidéer: plexiglasbaksida och baksida/botten
Gör en högtalarikon.
juanth skrev:petersteindl skrev:Du skriver: ”375cm till lyssningsplats och triangel-tak-triangel 233x2cm. 466-375= 91cm skillnad.”
Jag vet inte riktigt vad det är du räknar på? Får en känsla av att 3,75 m är golvavst till lyssnarplats och 2,33 meter är höjden till tak från högtalarelement. Nu gäller det att ta reda på destruktiv interferens på lyssnarplats/huvudet från takreflexen.
Huvudet är ung 0,9 m ovan golv. Då är avståndet från högtalarelement till huvud ung 3,85 m. Det är direktljudets avstånd.
Sedan har man en reflex i taket som sker på ung halva avståndet = 1,95 m. Gångsträckan från elementet till taket på det avståndet är hypotenusan i en triangel med sidor 2,33 m och 1,95 m.
Trigonometri ger då hypotenusan till ung 3 meter.
Sedan har vi avst från reflexen i taket till huvud som jag estimerar till 2,5 m.
Totalt blir då sträckan på reflexen 3+2,5m= 5,5m.
Gångskillnaden på reflex kontra direktljud är då 5,5-3,85= 1,65 meter.
Utsläckning sker vid halva våglängden. I det här fallet är hel våglängd 3,3 meter.
Det motsvarar ung 100 Hz.
Takreflexen ger då destruktiv interferens på lyssnarplats vid 100 Hz.
Är inte säker på att du behöver runda hörnen på lådan. Syns det något i mätning som tyder på det?
Det var dumt av mig att blanda in lyssningsplats. Eller nappa på det du skrev utan att reflektera över mitt svar.
Jag hade en idé om att ljudet från triangeln släckte ut sig själv via tak, rakt upp och ner igen. Det var ursprunget till det hela. Jag tycker mig ha sett en dipp strax under 300 oavsett avstånd.
Du förstod iofs mina märkliga mått rätt.
Jag tror att jag tänkte utsläckning vid halva våglängden av 233 cm dvs 293 Hz. Feltänk?
petersteindl skrev:juanth skrev:petersteindl skrev:Du skriver: ”375cm till lyssningsplats och triangel-tak-triangel 233x2cm. 466-375= 91cm skillnad.”
Jag vet inte riktigt vad det är du räknar på? Får en känsla av att 3,75 m är golvavst till lyssnarplats och 2,33 meter är höjden till tak från högtalarelement. Nu gäller det att ta reda på destruktiv interferens på lyssnarplats/huvudet från takreflexen.
Huvudet är ung 0,9 m ovan golv. Då är avståndet från högtalarelement till huvud ung 3,85 m. Det är direktljudets avstånd.
Sedan har man en reflex i taket som sker på ung halva avståndet = 1,95 m. Gångsträckan från elementet till taket på det avståndet är hypotenusan i en triangel med sidor 2,33 m och 1,95 m.
Trigonometri ger då hypotenusan till ung 3 meter.
Sedan har vi avst från reflexen i taket till huvud som jag estimerar till 2,5 m.
Totalt blir då sträckan på reflexen 3+2,5m= 5,5m.
Gångskillnaden på reflex kontra direktljud är då 5,5-3,85= 1,65 meter.
Utsläckning sker vid halva våglängden. I det här fallet är hel våglängd 3,3 meter.
Det motsvarar ung 100 Hz.
Takreflexen ger då destruktiv interferens på lyssnarplats vid 100 Hz.
Är inte säker på att du behöver runda hörnen på lådan. Syns det något i mätning som tyder på det?
Det var dumt av mig att blanda in lyssningsplats. Eller nappa på det du skrev utan att reflektera över mitt svar.
Jag hade en idé om att ljudet från triangeln släckte ut sig själv via tak, rakt upp och ner igen. Det var ursprunget till det hela. Jag tycker mig ha sett en dipp strax under 300 oavsett avstånd.
Du förstod iofs mina märkliga mått rätt.
Jag tror att jag tänkte utsläckning vid halva våglängden av 233 cm dvs 293 Hz. Feltänk?
Jag förstod dina mått rätt efter ditt svar.
Ljudet från högtalarelementet har redan mottagits av lyssnaren innan reflexen från tak till element nått tillbaka till elementet/triangeln d v s i princip då ljudet är åter vid golv i ditt fall.
Det är snarast resonans mellan golv och tak din tanke egentligen syftar på och har inget med avståndet till lyssnaren att göra.
Om man skall räkna på ditt sätt så får man räkna in ljudtryckssänkningen vid membranet på den ljudvåg som reflekterats tillbaka. Det är -6 dB vid dubbla avståndet.
Säg att det är 90 dB på 1 meters avstånd, då blir det 84 dB på 2 meter d v s då ljudet nått tak. 78 dB på 4 meter. Det motsvarar reflexen från tak då den kommit åter till elementet.
Nu skall vi räkna ut ursprungsljudtrycket vid konen. På 0,5m = 96 dB. 0,25m = 102 dB. 12 cm = 108 dB. 6 cm = 114 dB. 3 cm = 120 dB. osv.
Då kan man förstå att någon destruktiv interferens vid konen från takreflexen knappast kommer ske.
Däremot kommer ljudtrycken från direktljud respektive takreflex vara tämligen lika, kanske 1-1,5 dB skillnad.
Det är destruktiv interferens vid ljudregistreringens plats som gäller och det är öronens position eller mikrofonens.
Ronnie skrev:
Designidéer: plexiglasbaksida och baksida/botten
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster