Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Chris71 skrev:Det där skall du vara nöjd med ser ju strålande ut och att det är med ett väldigt Carlssonskt passivt filter gör det ju extra kul.
Passa på att njuta lite musik nu och låt lödkolven vila en stund.
Hjalmar_Branting skrev:...men det funkar säkert bra med trådspolar också,om det är skillnad kan jag inte svara på men någon anna kanske kan?
Calleberg skrev:Hjalmar_Branting skrev:...men det funkar säkert bra med trådspolar också,om det är skillnad kan jag inte svara på men någon anna kanske kan?
Skillnad? Ja-a, foliespolarna brukar vara mycket dyrare
Calleberg skrev:Hjalmar_Branting skrev:...men det funkar säkert bra med trådspolar också,om det är skillnad kan jag inte svara på men någon anna kanske kan?
petersteindl skrev:Calleberg skrev:Hjalmar_Branting skrev:...men det funkar säkert bra med trådspolar också,om det är skillnad kan jag inte svara på men någon anna kanske kan?
. . . och mycket bättre.
Calleberg skrev:petersteindl skrev:Calleberg skrev:
. . . och mycket bättre.
Intressant, på vilka parametrar överglänser de en traditionell trådspole?
. . . och mycket bättre.
petersteindl skrev:Calleberg skrev:petersteindl skrev:
. . . och mycket bättre.
Induktansen är linjärare mer än 1 dekad högre i frekvens d v s resonansfrekvensen i spolen är mer än 1 dekad högre upp i frekvens. Mätningarna gjordes på Bofors på 90-talet på de spolar jag köpte från USA.
Man kan uppnå betydligt större induktansvärden med låg resistans om man t.ex. inte vill ha för stor diameter på tråden. Dock blir spolarna betydligt större och tyngre d v s med mer koppar. Exempelvis: 40 mm bred och 0,2 mm tjock film ger 8 mm^2.
Induktansen är linjärare mer än 1 dekad högre i frekvens d v s resonansfrekvensen i spolen är mer än 1 dekad högre upp i frekvens. Mätningarna gjordes på Bofors på 90-talet på de spolar jag köpte från USA.
Man kan uppnå betydligt större induktansvärden med låg resistans om man t.ex. inte vill ha för stor diameter på tråden. Dock blir spolarna betydligt större och tyngre d v s med mer koppar. Exempelvis: 40 mm bred och 0,2 mm tjock film ger 8 mm^2.
Fortsatt intresseratMen väcker nya frågor. När behöver man beakta spolens egenresonans för att undvika problem i/med ett passivt högtalarfilter? Och vad skulle anledningen vara att man inte vill ha för tjock tråd i sin filterspole?
Calleberg skrev:Okej, skineffekt japp, den är jag mycket bekant med.
Sen var det det där med spolens egenresonans. Hur kan den ställa till det för en stackars ovetande filterkonstruktör?
Den ligger minst en dekad högre än motsvarande trådspole säger du, men är det kanske mest av akademisk betydelse?
RogerGustavsson skrev:Vad sitter det för spolar i äggen?
Imperial-Blomman skrev:https://www.hifikit.se/komponenter/filterkomponenter/spolar-bestallningssortiment/wax-coil-12-awg-bestallningsvara.html
Hur ere m dom här spolarna?
Vax pratas de om lite här å var.
E dessa bättre än icke Vax spolar?
Low-Fidelity skrev:Hjalmar_Branting:
Hur tycker du att OA-52.2 och OA-52.P skiljer sig åt ljudmässigt? Spelar Purifi-varianten bättre i mellanregistret? Eller spelar den mest djupare?
Imperial-Blomman skrev:Nu har ja äntligen blivit m Purifi igen.
De känns som å komma hem liksom.
SB MW19p e inte dåliga.
Men Purifi e bättre.
avr7000 skrev:Low-Fidelity skrev:Hjalmar_Branting:
Hur tycker du att OA-52.2 och OA-52.P skiljer sig åt ljudmässigt? Spelar Purifi-varianten bättre i mellanregistret? Eller spelar den mest djupare?
Hold my beer...
Low-Fidelity skrev:Hjalmar_Branting:
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst