jonasz skrev:I-or skrev:Zappa skrev:Det är i regel svårt att höra väldigt smalbandiga dalar och därför kan det vara tveksamt att höja dessa.Smalbandiga toppar är oftast lättare att höra men om det handlar om en smalbandig topp på någon dB eller så hörs nog inte den. Testa vetja.
Generellt stämmer detta, men just i mellanregistret är relativt smala dalar runt 1/6 oktav inte speciellt svåra att uppfatta för en känslig lyssnare. Detta beror på att det handlar om huvuddelen av grundtonerna i kombination med en högkänslig hörsel.
För egen del vill jag därför verkligen ha en riktigt jämn nivå i lyssningspositionen här. Dessutom gör så lite som 1 dB en tydlig skillnad för en bandbredd om en eller ett par oktaver.
Mellanregistret är av avgörande vikt för god ljudåtergivning.
Vilka frekvenser räknar du till mellanregister?
I-ors kommentar är helt korrekt. Den kan till och med skärpas ännu mer. Det gäller på rösters formanter på vokaler som är en monsterkiller i ljudåtergivning av röster. Jag vill därför utveckla lite.
petersteindl skrev:Formantområdet. Det håller jag för det viktigaste tonfrekvensområdet att hålla ordning och reda på.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Formant
Då du ser tabellen, så säg vokalerna i ordning uppifrån och ner starkt och lyssna samtidigt.
Det viktiga är amplitudförhållandet mellan första och 2a och 3e formanten. Den 3e formanten finns inte i tabellen för svenska språket.
Det skiljer sig också mellan olika språk.
Engelska: https://en.wikipedia.org/wiki/Formant
Franska: https://fr.wikipedia.org/wiki/Formant
juanth skrev:Det här är verkligen intressant Peter. Tack för att du delar.
Du borde lägga in det i Steindltråden också så att alla trogna läsare som är intresserade av hifi kan ta del av det. Kanske även de som förespråkar trådflytt..
petersteindl skrev:RogerGustavsson skrev:Märker lite av att det är olika mellan språken när vi växlar mellan svensk och tysk TV.
Japp, det är även stor skillnad mellan svenska och tyska. Dock verkar det i princip vara samma tabell på tyska som på svenska. Den svenska tabellen är korrekt. Det har nog forskats mest i Sverige gällande detta med röster och det var Ericssons förtjänst och telefoni som styrde. Det var på den tiden som forskning bedrevs seriöst av intresserade teknologer och doktorander.
Det jag inte vet är hur könssegregerad forskningen var. Det bör nog skilja en del mellan kvinnor och män och barn gällande formanter. Röstigenkänningsprogram är vad jag förstått mest inriktade på engelsktalande män. Funkar dåligt på barn.
Utvecklingen på området hoppas jag går framåt.
Just detta med män, kvinnor och barn står omtalat på Tyska Wikisidan, såg jag nyss. "Die Vokal-Formantlagen unterscheiden sich von Mensch zu Mensch, besonders zwischen Männern, Frauen und Kindern."
petersteindl skrev:eljulio skrev:petersteindl skrev:Formantområdet. Det håller jag för det viktigaste tonfrekvensområdet att hålla ordning och reda på.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Formant
Då du ser tabellen, så säg vokalerna starkt och lyssna samtidigt.
Det viktiga är amplitudförhållandet mellan första och 2a och 3e formanten. Den 3e formanten finns inte i tabellen för svenska språket.
Det skiljer sig också mellan olika språk.
Engelska: https://en.wikipedia.org/wiki/Formant
Franska: https://fr.wikipedia.org/wiki/Formant
Vilket frekvensspann hamnar detta område inom?
Det står i tabellen. Titta på svenska sidan av Wiki. Säg/tala vokalerna i ordning uppifrån och ner med normalstark stämma och lyssna. Du kommer direkt höra tonhöjd och i princip blir det en skala samt till och med melodi och detta genom att uttala en enkel vokal i sänder i viss ordning.
Vokaler som e och i kan lätt bli skarpa och onaturliga istället för naturliga. f2 ligger på dessa vokaler i hörselns känsligaste område. Det blir som ett förstoringsglas på dessa vokaler. Då stämmer inte amplitudförhållandet mellan första och andra formanten. Det kan räcka med 0,1 dB skillnad för att gå från syntetisk klang till naturlig klang.
Eftersom formanter ligger runt delningsfrekvensområdet i de flesta högtalare, så blir delningsfiltret helt avgörande och ingen mätutrustning är ens i närheten av hörselns förmåga att detektera så små frekvensfel. Det måste man själv ha upplevt för att kunna smälta. Lilltroll, som forskat och undervisat som labassistent på KTH, lyssnar absolut mest på röster och sång och antecknar vilka vokaler som låter syntetiskt och på vilket sätt de färgar. Sedan går han direkt på vokalernas formantfrekvenser och ställer in eq. Det som låter som 10% dist och total överstyrning, kan åtgärdas med 0,1 dB justering på en formant och därefter låta helt naturligt och jättebra. Oftast skiljer det mer än 1 dB och ibland 3-4 dB på gängse högtalare. Då brukar lilltroll se ut som ett russin i ansiktet innan åtgärd vidtas. Han är supertriggad genom sin forskning på KTH på just detta fenomen.
Jag vet att IÖ gärna undviker delningsfrekvens i formantområdet. Han lägger den gärna högre upp i frekvens d v s strax ovanför f2 på vokalen i.
Detta fenomen med röster kände även Peter Snell till som slutjusterade sina delningsfilter via lyssning på sin sambos röst med tal via mikrofon direkt till prototyphögtalarna. Då stängde de in sig i 2-3 veckor och justerade tills produkten spikades. Jag importerade ju Snellhögtalarna på 80-talet och hade en del samtal med Peter Snell vid mina besök på fabriken.
Oftast är det detta som Quad-ägare, elektrostatägare och magneplanarägare värdesätter utan att egentligen veta om varför. Röster låter mer naturligt säger de och har helt rätt. På sätt och vis är det fullt ut korrekt och det är då formanternas klang som stämmer och som de prioriterar.
Andra egenskaper kan vara sämre, men röster. . .
Så, detta gäller formanter. runt en delningsfrekvens så får man loobning i olika riktningar och loobning på formanter är inte heller kul. Detta fenomen är till fördel hos punktkällor där diskant ligger mitt i membranet för mellanregister, s.k. coax-element. Tyvärr måste det vara perfekt utfört och det är få förunnat att vara.
MvH
Peter