Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Behringer ECM-8000 finns överallt men den är inte kalibrerad och spridningen mellan exemplaren är stor. Den kurva som medföljer är inte indiviuell och är en "önskekurva" som är tryckt i produktbeskrivningen.
RogerGustavsson skrev:Du kan ju skicka den till Ibf Akustik för kalibrering i stället för att köpa en ny.
Haakan_W skrev:RogerGustavsson skrev:Du kan ju skicka den till Ibf Akustik för kalibrering i stället för att köpa en ny.
om dom kalibrerar den får man då en kurva på hur den egentligen mäter och får räkna på det själv sedan eller mäter micen korrekt efter det?
Keba skrev:Jodå, det ska nog räcka, man får väl sikta på stjärnorna![]()
Sen får man väl se vart man hamnar![]()
Men om du kollar på mätningarna på mitt nuvarande bygge så hamnar mellanregistret inom +-0,7dB (bortsett från att jag trimmar in det med dålig mikrofon), så målet är ju inte hur långt bort som helst.
Det mellanregget kostar 550:-
Tror mer på att bygga rätt än dyrt.(Med det inte sagt att jag förstått hur man gör det rätt)
Kaffekoppen skrev:Även om han specar +/- 1,5db tror jag nog han håller +/-1 db iallafall 100hz-7khz
E skrev:Nu har jag glömt var gränsen för hörbarhet vad gäller tonkurvefel ligger,
men det är en bra bit under 0,5 dB, va? (Cirka 0,05 dB nivåskillnad, ju.)
Frekvens och Q-värde borde förstås spela in... Och vi är känsligare för
resonanser än för dippar, vill jag minnas. Någon som vet?
Mvh E*
Kaffekoppen skrev:Keba, får man komma på studiebesök?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster