Moderator: Redaktörer
Imperial-Blomman skrev:Du kan installera puppan m hjälp av spåren i en vinyl skiva.
Men enklast e om man har en mall.
De går å få till det bra bara genom å syfta mot spåren i vinylen.
De blir alltid lite vinkelfel på radiella armar.
Vinkla puppan så att den så att sejja 90grader mot
spåren en bit in på vinylen.
Ta bort skyddet å ställ in nålvikten.
Kolla även höjden på pickupperna utifall du måste ändra vta.
Ha e bra lampa å en liten spegel å ev förstoringsglas
när du ändrar vta om det behövs.
Pncett lr en väldigt smal tång för anslutnings kablarna.
mindcruncher skrev:Jag tänkte ju installera den nya pickupen men nu kom jag på att jag har ju inga speciella verktyg/mallar för justera efter så den hamnar rätt.
Hur noggrant måste det vara? Kan jag utgå från vart den nuvarande sitter (Det är inte samma modell)?
PerStromgren skrev:mindcruncher skrev:Jag tänkte ju installera den nya pickupen men nu kom jag på att jag har ju inga speciella verktyg/mallar för justera efter så den hamnar rätt.
Hur noggrant måste det vara? Kan jag utgå från vart den nuvarande sitter (Det är inte samma modell)?
Vilken skivspelare sitter den på? Och hur pickupskalet ut?
För minimera vinkelfelet över skivan ska avståndet nål till armens vridlager vara korrekt och pickuppen sitta helt parallellt med skalet.
Och VTA, som sagt, ska vara korrekt enligt pickuppens spec.
RogerGustavsson skrev:Det är ju rätt komplext... Du kan börja här, https://user.faktiskt.io/RogerGustavsso ... vspelning/
Något jag aldrig fått svar på, varken från tillverkare eller andra, är med vilken precision pickuperna är tillverkade. Det där med att syfta på pickuphus och nålarmar är ett väldigt grovt verktyg.
RogerGustavsson skrev:Det är ju rätt komplext... Du kan börja här, https://user.faktiskt.io/RogerGustavsso ... vspelning/
Något jag aldrig fått svar på, varken från tillverkare eller andra, är med vilken precision pickuperna är tillverkade. Det där med att syfta på pickuphus och nålarmar är ett väldigt grovt verktyg.
Bipen skrev:Du behöver en arc protractor. På länken nedan kan du skapa en och skriva ut. Det enda du behöver mäta upp och veta är pivot to spindle distance det vill säga avståndet från tonarmens vridningcentrum till skivtallriken dito.
https://alignmentprotractor.com/arc-pro ... -generator
RogerGustavsson skrev:Det där är ju inget nytt men hur noggrann tycker du att det blir? Det blir bara oklulär observation men stora fel, framförallt när många skriver att man ska flukta efter pickuhuset dom ju kan sitta lite hur som helst. Man gör inte hjulinställning på bilen okulärt med någon större precision heller....
Det är extremt små dimensioner det handlar om och hur noggranna tillverkarna är har jag ingen aning om. De brukar mera berätta om hur nålslipningen ser ut och hur väl den passar i skivspåret. Det förutsätter att teori och praktik går hand i hand. Hur väl allt stämmer i verkligheten? Det går förmodligen att fastställa genom att köra testskivor och mäta vad som kommer ut. Bilder på pickupnålar är tagna genom mikroskop.
PerStromgren skrev:Tänk vad mycket jag slapp när jag övergav LP-skivan till förmån för CD! Men som hobby är det givetvis kul!
PS. Och jo: jag vet att det finns rariteter av inspelningar som inte finns digitalt tillgängliga!
mindcruncher skrev:En annan kul grej som jag lyckades läsa mig till idag är att man använde kaktustaggar som nål förr
Användare som besöker denna kategori: HakanC och 26 gäster