Moderator: Redaktörer
tamburinifan skrev:Borde ju vara självklart, då som nu, att välja bäst mik f ändamålet o idealisk placering av denna.
Jag flyttar ofta mikar på t ex gitförstärkare, flyglar mm f a få bäst ljud.
Det finns fortf många tekniker s jobbar på detta sätt f a det helt enkelt är det bästa tillvägagångssättet.
Går ej a kompensera m ngn plug lr dylikt.
Tidlösa självklarheter.
Bill50x skrev:8O
Hur kan man lyckas med det, i denna fina kyrka?
/ B
Bill50x skrev:Jo, kyrkor är notoriskt svåra. Men de (relativt få) gånger jag blivit besviken har det alltid handlat om att man i onödan använt sig av PA.
I just Annedalskyrkan har jag fått mig en riktig lektion i hur det ska låta. Bodde på Linnégatan vid det tillfället och höll på med att finjustera en inställning av en pickup. Men hur jag än skruvade fick jag inte bort det sista metalliska anslaget i en körskiva som jag använde som referens. Jag gav upp efter några timmar. På kvällen skulle jag lyssna på just en kör i Annedalskyrkan och döm om min förvåning när samma metalliska skimmer fanns även i (den oelektrifierade) verkligheten!
/ B
Ogjort skrev:Ljudteknikern (?) sitter nöjt tillbakalutad och zippar en kopp kaffe,
när denne borde skruva frenetiskt, slita sitt hår, ringa efter hjälp, skämmas och be om ursäkt för att det låter "apa"!
Ogjort skrev:PA behöver inte alls primärt innebära att göra saker starkare.
Inte sällan önskar jag snarare att det fanns en knapp som kunde göra det som framförs svagare. (kan nån snitsare här uppfinna en sån, tack)
tamburinifan skrev:"Ja kyrkor kan ofta vara "svåra". Men det beror oftare på repertoarval."
100% medhåll. T ex Sacred Music av Ellington med professionellt storband o medelmåttig lokal kör i mindre kyrka-ångest veckor före inför en smått omöjlig uppgift som ljudtekniker...
"Men att göra en generell utsaga att PA inte har något där att göra är direkt felaktigt. Det beror på hur.
Det blir istället ett komplement till den direkta akustiska klangen. Liksom att fylla i det som saknas.
Jag gillar att göra "akustiska lättningar" som, så att säga, inte noteras som vore det förstärkt.
Något som inträffat många gånger när jag kört akustisk musik i olika miljöer. PA behöver inte alls primärt innebära att göra saker starkare."
Precis. Balansera upp det som blir lite för svagt i ljudbilden, ofta t ex ak bas, flygel, solister.
tamburinifan skrev:”Att låta PA förstärka BAS är att spänna katten för kärran. Bas lådor är någonting helt annat än bumliga plastburkar.”
Vad menas?!?
petersteindl skrev:Stor kyrkoorgel kanske?
tamburinifan skrev:Fler instrument man inte kan förstärka genom PA?
peterh skrev:tamburinifan skrev:Fler instrument man inte kan förstärka genom PA?
Elgitarrer som ju har egna bra förstärkare. Körer, flöjter är notoriskt illalåtande i PA .
Naturligtvis kan allt förstärkas i PA, det riktiga frågan är ju "finns det något som kan använda PA och fortfarande låta naturligt"?
Förutom att PA distorderar så försvinner också all riktningsinformation, allt är utspritt i alla riktningar.
I kyrksalar tillkommer dessutom löptidsproblem. Man hör ett ljud från närmaste högtalare, sedan kommer samma ljud
från nästa högtalare och kanske direktljud, allt flera ms spritt. Dessutom efterklang från alla ljudkällor utspritt i tiden.
Nu är jag ingen kategorisk motståndare till PA, men använd där de gör nytta. Järnvägsstationer och liknande. Likaså
om man har uppträdande i arenor men 1000-tals åskådare. Fast där är man sannolikt inte för att uppleva god ljudkvalitet.
peterh skrev:Järnvägsstationer och liknande.
BellsnWhistles skrev:peterh skrev:Järnvägsstationer och liknande.
Intressant att du nämner detta då jag ständigt blir förundrad hur det fortfarande år 2024 och med all teknik och kunskap tillgänglig, i 9 fall av 10 är så otroligt dåligt ljud på t.ex. järnvägsstationer.
Det är nästan komiskt att titta på människorna på Stockholms central efter att något ropats ut i högtalarna. Hälften av alla tittar på varandra med stora frågetecken lysande i ansiktet....
Intressant att du nämner detta då jag ständigt blir förundrad hur det fortfarande år 2024 och med all teknik och kunskap tillgänglig, i 9 fall av 10 är så otroligt dåligt ljud på t.ex. järnvägsstationer.
Det är nästan komiskt att titta på människorna på Stockholms central efter att något ropats ut i högtalarna. Hälften av alla tittar på varandra med stora frågetecken lysande i ansiktet....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster