Van Morrisson

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n0p

Van Morrisson

Inläggav n0p » 2006-04-23 11:15

En sökning på Van Morrisson visade på att de inte fanns alltför många trådar om Van Morrisson eller hans skivor så jag passar på att starta en mera allmän tråd.

De flesta har väl hört låtar med han som "have I told you lately" eller "brown eyed girl", men ialla fall här på forumet verkar han vara ngt av en doldis.

Mera läsning här - http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=am ... 9gs37ya3vg

Återkommer senare med rekommendationer på skivor,

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-04-23 13:08

The Philosophers Stone rekommenderas varmt!
En dubbel skiva med outgivna låtar, låtar som inte pasade av olika anledningar. Vet inte om han valde bort dom eller om det var nån annan.

Citat från en sida på nätet, vet inte riktigt vad det är, men det handlar om skivan:

"Van Morrison — The Philosopher’s Stone (1998)

Snälla värld, kan du inte bli rättvisare mot oss älskare av Van Morrison, få honom att sluta göra nya trista plattor där hans essens och känslighet har tagit slut. Istället är det stora han gör på det senaste 5 åren är hans dubbla cd-box med 30 låtar som aldrig gavs ut som fanns inspelade mellan 1971 och året 1988. Men här finns allt han kunde göra då. Skivor där soul, jazz, blues och rock både blandas och stöps i olika former av pur skön Van Morrisonkärlek.

Det är sådant man bara vill höra om igen om igen. 30 låtar som är monument av Van the Mans storartade karriär. Det är så här jag alltid vill höra mannen med sin keltiska sång. En sångbok att läsa om igen för att verkligen förstå hur Gud (förlåt kristna läsare) kunde krama om mannen med guld i röst och skrivarpenna. Kanske något av det bästa i världen som givits ut.

Om du läsare bara skall köpa en enda platta i höst. Låt det bli Van Morrisons egen utgåva av låtskatten han gömde tills världen fick ta del av den 1998. Först nu skriver jag om den."
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2006-04-23 21:47

Days Like This = Mycket bra, avslappnad, melodiös och cool musik!

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-04-23 22:48

Bra initiativ. Jag har bara en best of skiva med "Van the man". Det skulle vara kul att upptäcka mer av hans musik.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2006-04-26 00:04

Astral weeks är nog hans bästa... Den hade nog varit vem som helsts bästa... :P

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-04-27 20:33

Den skivan har jag haft men den sålde jag för ca 30 år sen, det borde jag kanske inte gjort....

Återgå till Musikstugan