Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
eljulio skrev:Det här låter ju superkul och spännande. Var ungefär i landet kan detta tillfälle äga rum?
I-or skrev:Det fiffiga med denna typ av högtalare, där baffeln kan anses vara förlängd via högtalarvägg och golv, är att det går alldeles utmärkt att mäta inomhus. Det är alltså bara övriga väggar och tak som inte anses höra till högtalaren.
Ställ upp högtalaren mitt på en lämplig långvägg och mät fönstrat runt högtalaren på ett avstånd om ca 1 m. Man bör med normal takhöjd kunna få till ett reflektionsfritt tidsfönster om ca 5 ms, vilket ger en frekvensupplösning om fullt tillräckliga ca 200 Hz.
eljulio skrev:I-or skrev:Det fiffiga med denna typ av högtalare, där baffeln kan anses vara förlängd via högtalarvägg och golv, är att det går alldeles utmärkt att mäta inomhus. Det är alltså bara övriga väggar och tak som inte anses höra till högtalaren.
Ställ upp högtalaren mitt på en lämplig långvägg och mät fönstrat runt högtalaren på ett avstånd om ca 1 m. Man bör med normal takhöjd kunna få till ett reflektionsfritt tidsfönster om ca 5 ms, vilket ger en frekvensupplösning om fullt tillräckliga ca 200 Hz.
Som äggen också alltså.
Imperial-Blomman skrev:Förvisso!
Men OA-52 är gjorda för att ta stöd av bakväggen så en frifältsmätning blir missvisande.
schmutziger skrev:Kul med Bliesma! Jag har t25a och den är fantastiskt trevlig! Blir nog super med aktiv delning, får du till det med passiv?
Har nog åkt förbi Bräkne-Hoby +200ggr o aldrig stannat där så du har nog rätt där hjalmar!
Hjalmar_Branting skrev:schmutziger skrev:Kul med Bliesma! Jag har t25a och den är fantastiskt trevlig! Blir nog super med aktiv delning, får du till det med passiv?
Har nog åkt förbi Bräkne-Hoby +200ggr o aldrig stannat där så du har nog rätt där hjalmar!
I Hoby finns mkt konstigt banjospelande folk![]()
Målsättningen är att labba/justera med aktiv delning för att sen överföra resultaten till passivt filter.
Denna gången blir det inte ett filter i Carlssonanda med flack dämpning för bas,ser ett 12/12-18db framför mig.
Nästa gång du ska passera Hoby så sväng bort någon mil väster ut för kaffe och musik.
I-or skrev:Det fiffiga med denna typ av högtalare, där baffeln kan anses vara förlängd via högtalarvägg och golv, är att det går alldeles utmärkt att mäta inomhus. Det är alltså bara övriga väggar och tak som inte anses höra till högtalaren.
Kraniet skrev:Ja exakt som peter skriver.
Allt beroende på vilka begränsningsytor man vill ha med som beskrivet.
Vägghängda/väggnära högtalare är ju lite speciella på det viset att olika begränsningsytor är en del av högtalaren
Designar man en sånhär högtalare måste man ta med två väggar och ett golv i mätningen![]()
[ Bild ]
Imperial-Blomman skrev:Stiligt!
Skulle vara kul å höra
Kraniet skrev:Ja exakt som peter skriver.
Allt beroende på vilka begränsningsytor man vill ha med som beskrivet.
Vägghängda/väggnära högtalare är ju lite speciella på det viset att olika begränsningsytor är en del av högtalaren
Designar man en sånhär högtalare måste man ta med två väggar och ett golv i mätningen![]()
[ Bild ]
eljulio skrev:Bräkne-Hoby är ju närmast nästgårds. När skulle detta evenemang äga rum? Är det publikt?
Nattlorden skrev:eljulio skrev:Bräkne-Hoby är ju närmast nästgårds. När skulle detta evenemang äga rum? Är det publikt?
Skulle nästan vara inom räckhåll härifrån också.... fast vill man veta hur bra de låter?
eljulio skrev:..Är det publikt?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster