De s.k. LTAS (där man dessutom vevar med mikrofon) missar många detaljer och min gissning var att den typen av mätning närmast att att likställa med rumsresponsen i Spinorama (som är en av många kurvor i Spinorama). Det är dock inte denna man hör, utan ljudintrycket bestäms till stor del av frekvensresponsen i direktljud i kombination med spridning och distorsion (Floyd&Co, som försökt illustrera detta samspel genom Spinorama-graferna).

Edit 2024-04-07: Det var lite tidspress i mätningarna och samtidigt dokumenterade vi inte varje steg noggrant (vilket man bör göra för spårbarhet och när man gör många mätningar) och jag vill minnas att när vi bytte från oa52.p till oa51.N, så sänkte vi både stativ och mikrofon något men missade att korrigera för att oa51 placeras högre, dvs referensaxeln är inte lika uppåtvinklad. Det som dock är bra med många mätningar i olika vinklar, är att det bara är att betrakta en annan vinkel som referensaxel och därför har jag i bilden nedan lagt till Spinorama där vinkeln för referensaxeln är ca 10 grader grader lägre för oa51 än för oa52.
Vi utgick från följande: Öronen ca 115 cm ovan golv, höjden mittemellan bas och diskant ca 35 cm, oa52 golvstående och oa51 ca 60 cm upp.
Med lyssningavstånd om a 3,6 m blir vinklarna följande:
oa52: ca 13 grader
oa51: ca 3 grader.
Båda dessa vinklar finns nu alltså med i första bilden nedan men det är den vänstra som är korrekt (den högra är mer giltig för stående eller högt sittande lyssnare, eller för lågt placerade oa51.N).
Som synes blir direktljudet avsevärt jämnare.
Frifältsmätning
Oa51.N: Frifältsmätning och Spinorama

Och man då jämför rumsresponsen i översta grafen (den orangea kurvan) med LTAS från https://www.carlssonkult.se/OA51.aspx, så matchar de väl, dvs min gissning stämde rätt bra tycker jag:
Veva_med_mic-LTAS vs Spinorama_Rumsrespons
Edit, lagt in även grå kurva med färre mätningar som ingår i den estimerade rumsresponsen.

Ej frifältsmätningar men i olika riktningar
Men Carlssons nyttjar ju vägg (oa51) och vägg och golv (oa52) så frifältsmätningar blir inte helt rättvisande under ett par hundra Hz, där golv och vägg ger stöd. Så här kommer en kraftigt förenklad Spinorama med endast horisontella mätningar +-50 grader placerad nära vägg och med mark under (oa50 en bit upp, oa52 på marken så klart):
Oa51.N, väggplacerad:
Ej fönstrad mätning men utjämnad med 1/24-del av en oktav.

Oa52.p, vägg- och markplacerad:
Ej fönstrad mätning men utjämnad med 1/24-del av en oktav.

Dämpvinge?
Men det lilla dämpvingen då på Oa51?
Ja, ingen större effekt tydligen:

Tolkning av mätningar
Lite om tolkning av Spinorama.
Samt early reflections och sound power
Hoppas att detta inlägg ses som inspiration till att fortsätta mäta på ett mer informativt och avslöjande sätt och att det leder till fler bra implementationer av ett intressant koncept; Carlsson! Det är högtalarna värda!
Hoppas också att det framgår att LTAS (veva med mikronfon) med sin utjämnade respons missar många detaljer. Eller som I-or skrev;
I-or skrev:De alldeles för vanligt förekommande ofönstrade mätresultaten (LTAS) är tyvärr i stort sett värdelösa för noggrann klangbedömning.