Moderator: Redaktörer
Michael skrev:Strula med kretskortsfräs eller etsning... Tycker jag inte ens man bör ägna en enda sekunds tanke till nu för tiden. Då det går att köpa proffskort billigt.
Att det skulle vara 'bökigt' att kassera förstår jag inte. Är ju bara kasta tillsammans med annat skräp, å beställa nya. Har man bråttom prova, så får man strappa på ett av de felaktiga korten.
//Michael
Michael skrev:Kul att det gick snabbt och smidigt... men med tanke på tidsstämpeln på ditt inlägg, så tror jag nog det tog timmar och inte minuter![]()
Lite smidigt att fräsa där det skall borras. ...ååå tankarna går till ungdomen, när man satt och borrade etsade kort med liten stativborrmaskin. ...och lukten, som nog var partiklar inte lämpliga andas in. Å sedan lödrök på det.
PS. Själv har jag en större cnc-fräs, tyvärr bökig att använda (bl.a. vattenkylning) och så kan jag inte mjukvarorna så väl. Den har inte använts på flera år.
//Michael
Ser jag inget märkligt med alls. Är väl som det borde. För gerber är inte till för mekanik fräs. Gerber filen har inte ens den infon som fräsen behöver. Är en process därimellan och rätt naturligt att detta då görs i eget program. Så fräsens mjukvara kan fokusera på det den skall göra och inget annat. Om man nu inte köper en riktig mönsterkortsfräs, om det nu finns nuförtiden. Dyra sådana borde kunna ta gerber med engång.xmag skrev:Det är märkligt att det inte finns styr-mjukvaror för maskinen som inte kan ta ladda in de filer som PCB-programmen producerar.
momotom skrev:Vad får man för filformat från PCB-programmet? Skapar den en G-kod eller är det bara ett ritprogram med funktioner för att enkelt rita ett PCB? ? Jag menar, måste du importera en "vanlig" bild till easel för att där få skärbanor, verktyg etc och sedan skicka den till styrprogrammet i Cnc:n?
Michael skrev:Verkar ju finnas flera alternativ nu för tiden och flera som använder. Vad jag minns när jag kollade för många år sedan så hittade jag typ bara ett och det funkade inte alls bra (provade aldrig fräsa). T.ex. FlatCAM skrivs det en del om. Men men, jag kommer nog aldrig ge mig på nåt sådant här. Önskar dock xmax lycka till och han verkar ju få fram kort alleredan.
PS. Sök på "gerber to g-code" eller liknande.
//Michael
momotom skrev:Du kan testa ngn form av Vcarve. Om du står ut med att rita i paint, så borde det göras enklare i Vcarve. Då kan du rita kortet och generera G-koden samt spara arbetet som en .txtfil. Txt tror jag är direkt utbytbar mot .nc, så det borde man bara kunna ändra namn på filen när den väl är sparad (om nu inte vcarve kan spara till .nc) Tror det finns en liten variant kallad 2D desktop eller liknande, du har ju en liten maskin. Gratis testperiod om 30dgr borde finnas.
Edit. Ja, lite som easel då, men förmodligen enklare att använda.
momotom skrev:Ok, jag förstår. Önskar dig lycka till iaf! Ja, Vcarve är härligt logiskt och enkelt. För oss som i princip bara gör snickerier av typen planmöbler är det absolut det enklaste/effektivaste programmet. Inte försvarbart för fem öre med dyra Autodesklösningar etc.
Michael skrev:...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster