Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Froggy skrev:Har ni mätt dist på SB29NRX75-6, gärna högre i frekvens än vid er delning?
Jag hittar inget publicerat på detta element
Calleberg skrev:juanth skrev:JBL 2256G ska jag kika på.
Edit/ de verkar vara utgångna..men väldigt potenta.
Ja tyvärr, och så är det med många 15 tummare med exceptionella prestanda.
Ett annat intressant element är faktiskt Dayton RSS390HF
Även det har lågt Le och därmed på pappret acceptabel frekvensgång där i övre midbasen. Rätt ok Distorsionsprestanda (även om jag är osäker på hur det ser ut över 150Hz) och faktiskt svårslagen om man vill ha bra lågbasutsträckning i en skapligt liten sluten låda, halvbra slagläng är nog största tillkortakommandet (i den slutna lådan).
Edit: Finns ett par som du kan låna om du vill när du tröttnat på att renovera hus.
Froggy skrev:Har ni mätt dist på SB29NRX75-6, gärna högre i frekvens än vid er delning?
Jag hittar inget publicerat på detta element
Calleberg skrev:juanth skrev:JBL 2256G ska jag kika på.
Edit/ de verkar vara utgångna..men väldigt potenta.
Ja tyvärr, och så är det med många 15 tummare med exceptionella prestanda.
Ett annat intressant element är faktiskt Dayton RSS390HF
Även det har lågt Le och därmed på pappret acceptabel frekvensgång där i övre midbasen. Rätt ok Distorsionsprestanda (även om jag är osäker på hur det ser ut över 150Hz) och faktiskt svårslagen om man vill ha bra lågbasutsträckning i en skapligt liten sluten låda, halvbra slagläng är nog största tillkortakommandet (i den slutna lådan).
Edit: Finns ett par som du kan låna om du vill när du tröttnat på att renovera hus.
Kraniet skrev:
34NRXL75 dock en annan historia. mycket mer avancerat motorsystem som ger väldigt låg dist.
Calleberg skrev:Kraniet skrev:
34NRXL75 dock en annan historia. mycket mer avancerat motorsystem som ger väldigt låg dist.
Precis, icke att förväxla med 34NRX75 som bara är en 29NRX75 med större kon.
För övrigt, bra länkat, repetition är ju all kunskaps moder.
Kraniet skrev:.......
Denna från Scan-Speak tex känns ju väldigt prisvärd i sammanhanget sett till dist.
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 6w/4534g00
......
.
Froggy skrev:Kraniet skrev:.......
Denna från Scan-Speak tex känns ju väldigt prisvärd i sammanhanget sett till dist.
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 6w/4534g00
......
.
Det är denna jag utgår från när jag söker. Saknar kompetens att utvärdera mätningar relativt hur återgivningen är men har inte hittat annat element som har lägre dist för det priset i registret 30-600Hz. Den finns även med i sammanställningen nedan. Liknande mätresultat för 3: ton men inte alls för 2:a tons dist (lika avvikelsers för WO24P-4 som dock är högpassfiltrerard vid 50 Hz). Vem har rätt?
https://www.justdiyit.com/grand-compara ... artie-2/2/
juanth skrev:Länk till mötet: https://youtube.com/live/W_CXwXR6sxI?feature=share
Glebster skrev:Var är brudarna?
...
Glebster skrev:juanth skrev:Länk till mötet: https://youtube.com/live/W_CXwXR6sxI?feature=share
Var är brudarna?
Kul projekt!
Calleberg skrev:Kraniet skrev:
34NRXL75 dock en annan historia. mycket mer avancerat motorsystem som ger väldigt låg dist.
Precis, icke att förväxla med 34NRX75 som bara är en 29NRX75 med större kon.
juanth skrev:Calleberg skrev:Kraniet skrev:
34NRXL75 dock en annan historia. mycket mer avancerat motorsystem som ger väldigt låg dist.
Precis, icke att förväxla med 34NRX75 som bara är en 29NRX75 med större kon.
Bra att det nämns. Själv slarvar jag med att inte skriva ut hela namnen
ChristianAndersson skrev:Om högtalaren ska försvinna även optiskt i rummet,
så kanske Loppan-/ Välj en färg-konstruktionen kan
ge designuppslag, välvd baslåda exempelvis.
Kraniet skrev:En fundering jag hade va hur "horndelen" borde se ut för en centerhögtalare.
Ja resten av högtalaren också för den delen. Borde ju räcka om det va en trevägare kanske dessutom.
Nattlorden skrev:Kraniet skrev:En fundering jag hade va hur "horndelen" borde se ut för en centerhögtalare.
Ja resten av högtalaren också för den delen. Borde ju räcka om det va en trevägare kanske dessutom.
Symmetrisk runt mellandomen?
En mellanbas på vardera sidan och bas framtill? Eller ingen bas alls för en center?
Skulle kunna bli riktigt "cool" faktiskt.io !
Kraniet skrev:Nattlorden skrev:Kraniet skrev:En fundering jag hade va hur "horndelen" borde se ut för en centerhögtalare.
Ja resten av högtalaren också för den delen. Borde ju räcka om det va en trevägare kanske dessutom.
Symmetrisk runt mellandomen?
En mellanbas på vardera sidan och bas framtill? Eller ingen bas alls för en center?
Skulle kunna bli riktigt "cool" faktiskt.io !
Ja eller ska delen som domen sitter i bara vara platt?
Jag har inte helt klart för mig varför horndelen ser ut som den gör. Är det ens ett horn
Hornverkan är väl bara en bieffekt av den spridningsstyrning som är önskvärd.
Gör man den symmetrisk så kommer den ju likna ett horn ännu mer. Men jag vet inte om det blir rätt ur spridningshänsyn?
Kraniet skrev:Nattlorden skrev:Kraniet skrev:En fundering jag hade va hur "horndelen" borde se ut för en centerhögtalare.
Ja resten av högtalaren också för den delen. Borde ju räcka om det va en trevägare kanske dessutom.
Symmetrisk runt mellandomen?
En mellanbas på vardera sidan och bas framtill? Eller ingen bas alls för en center?
Skulle kunna bli riktigt "cool" faktiskt.io !
Ja eller ska delen som domen sitter i bara vara platt?
Jag har inte helt klart för mig varför horndelen ser ut som den gör. Är det ens ett horn
Hornverkan är väl bara en bieffekt av den spridningsstyrning som är önskvärd.
Gör man den symmetrisk så kommer den ju likna ett horn ännu mer. Men jag vet inte om det blir rätt ur spridningshänsyn?
juanth skrev:Kraniet skrev:Nattlorden skrev:
Symmetrisk runt mellandomen?
En mellanbas på vardera sidan och bas framtill? Eller ingen bas alls för en center?
Skulle kunna bli riktigt "cool" faktiskt.io !
Ja eller ska delen som domen sitter i bara vara platt?
Jag har inte helt klart för mig varför horndelen ser ut som den gör. Är det ens ett horn
Hornverkan är väl bara en bieffekt av den spridningsstyrning som är önskvärd.
Gör man den symmetrisk så kommer den ju likna ett horn ännu mer. Men jag vet inte om det blir rätt ur spridningshänsyn?
Visst är det ett horn. Ett asymmetriskt horn. Eller som Stig beskrev det: En trattliknande anordning.
Även ett element i en plan baffel skulle kunna benämnas som horn. 180 graders horn, constant directivity.
Delvis hornladdning tror jag Stig pratade om.
I en center så ska det nog vara symmetriskt. (Men med sned kloss precis som H & V.) bör nog vara viss avgränsning åt sidorna (bakåt) också.
Hornet till middomen i fyrvägarna har som främsta uppgift att skydda framväggen ifrån reflexer som sedan stör direktljudet, samt att styra direktljudet och kontrollera spridningen och därmed även kvoten direkt och reflekterat ljud. Att det sedan även ger en akustisk transformation med höjd verkningsgrad är sekundärt men mycket trevligt för distorsionsnivåer.
Den sneda klossen ovanför middomen är väldigt viktig då den dels, även den, gränsar av samt styr mot lyssnaren, agerar tak i hornet. Dess djup sätter gränsen för hur långt ned i frekvens den ger stöd. Den är både djupare och därmed högre än i patentet då vi insåg att det behövdes stöd en bit under delningen vid ca 870 Hz.
Klossen skulle kunna vara ännu bredare men det förändrar spridningen och ger mer (oönskade?) reflexer ut i rummet.
Proportionerna är väl överensstämmande med det som är angivet i patentet.
Jag tänker att Stig har skräddarsytt sitt horn efter sina preferenser. Att det är stort/brett på sidorna har inte så mycket med horn att göra, eller tillhör inte det egentliga hornet som ifall man tog bort sidorna egentligen inte är större än 20x20cm och knappt 10cm djupt. (Den del som ger merparten av den akustiska transformationen)
Dessutom öppet till vänster. (på ett vänsterhorn) stödet avtar och tvärtom på höger sida där den inre vingen i riktning höger ger ett par tre decibel mer amplitud långt off-axis inåt.
Stig Carlsson skrev:Uppfinningens syfte är att åstadkomma en högtalare för placering på golv vid vägg med väsentligt minskad störande inverkan från golvet och väggen jämfört med tidigare kända högtalare med i övrigt jämn ljudspridning.
Högtalare enligt uppfinningen är utförda enligt bifogade patentkrav. Högtalarelementens placering i högtalarhöljet kombineras med av reflekterande ytor uppbyggda trattliknande anordningar i syfte att:
1. Dels åstadkomma reflekterat ljud med liten fasskillnad relativt direktljudet upp till så höga frekvenser som möjligt
2. Dels åstadkomma en spridning av det reflekterade ljudets ankomst till lyssnaren när fasskillnaden relativt direktljudet inte är liten.
Uppfinningen möjliggör – beroende på utföringsform – frihet från eller väsentlig minskning av störverkan av reflekterat ljud från både golv och vägg upp till 800 a 1500 Hz.
Vid högre frekvenser, som utsänds från högtalarens överdel, undviks störverkan av reflekterat ljud från väggen, antingen med hjälp av en trattliknande anordning som minskar strålningen mot väggen och/eller sprider reflexljudsvägarna och därmed reflexljudets ankomsttid, eller med hjälp av en väggreflexabsorbent enligt en samtidigt inlämnad patentansökan; bäst resultat erhålles med en kombination av dessa båda medel.
Kraniet skrev:Nattlorden skrev:Kraniet skrev:En fundering jag hade va hur "horndelen" borde se ut för en centerhögtalare.
Ja resten av högtalaren också för den delen. Borde ju räcka om det va en trevägare kanske dessutom.
Symmetrisk runt mellandomen?
En mellanbas på vardera sidan och bas framtill? Eller ingen bas alls för en center?
Skulle kunna bli riktigt "cool" faktiskt.io !
Ja eller ska delen som domen sitter i bara vara platt?
Jag har inte helt klart för mig varför horndelen ser ut som den gör. Är det ens ett horn
Hornverkan är väl bara en bieffekt av den spridningsstyrning som är önskvärd.
Gör man den symmetrisk så kommer den ju likna ett horn ännu mer. Men jag vet inte om det blir rätt ur spridningshänsyn?
juanth skrev:Kraniet skrev:Nattlorden skrev:
Symmetrisk runt mellandomen?
En mellanbas på vardera sidan och bas framtill? Eller ingen bas alls för en center?
Skulle kunna bli riktigt "cool" faktiskt.io !
Ja eller ska delen som domen sitter i bara vara platt?
Jag har inte helt klart för mig varför horndelen ser ut som den gör. Är det ens ett horn
Hornverkan är väl bara en bieffekt av den spridningsstyrning som är önskvärd.
Gör man den symmetrisk så kommer den ju likna ett horn ännu mer. Men jag vet inte om det blir rätt ur spridningshänsyn?
Peter: Jag försökte svara på det kraniet undrade över och som han samtidigt verkar ana angående vad det huvudsakligen har för uppgift.
Tack för citatet ifrån patentet. Det förtydligar.
Angående frågan om när blir ett horn ett horn? Är det när man frångår en slät baffel i någon mening? En grads vinkel? En millimeters djup omgärdat av
Det jag menar med att en slät baffel skulle kunna kallas ett horn i 180 grader är att det jämfört med enbart ett element utan baffel skiljer sig genom att det förstnämnda har en förhöjd akustisk impedans som ger högre amplitud och känslighet i delar av registret. Delar av registret får stöd, inte olikt i det de flesta skulle kalla för horn.
Det är kanske att överdriva i fallet slät baffel och jag vet inte hur viktigt det är att definiera var gränsen för horn går?
paa skrev:Med dagens populära benämningar så skulle nog denna "horn-type structure" kallas wave guide, eller på svenska; vågledare.
Skillnaden mellan vågledare och horn är väl snarast vad som varit prio 1 vid konstruktionen:
1. Att ge högtalaren en så jämn spridning över ett så stort frekvensområde som möjligt, eller:
2. Så hög verkningsgrad över så stort område som möjligt.
Sedan överlappar förstås dom egenskaperna varandra ganska mycket, men inte helt.
juanth skrev:paa skrev:Med dagens populära benämningar så skulle nog denna "horn-type structure" kallas wave guide, eller på svenska; vågledare.
Skillnaden mellan vågledare och horn är väl snarast vad som varit prio 1 vid konstruktionen:
1. Att ge högtalaren en så jämn spridning över ett så stort frekvensområde som möjligt, eller:
2. Så hög verkningsgrad över så stort område som möjligt.
Sedan överlappar förstås dom egenskaperna varandra ganska mycket, men inte helt.
Rimligt, och det framgår tydligt vad du vill säga men det är inte alla som söker jämn spridning över alla delar av tonkurvan. Det är säkerligen inte ofta det är önskvärt med abrupta skillnader men preferenser kan variera beroende på konstruktion och principer hos konstruktören.
Hälsningar herr petig..
Stig Carlsson skrev:Uppfinningens syfte är att åstadkomma en högtalare för placering på golv vid vägg med väsentligt minskad störande inverkan från golvet och väggen jämfört med tidigare kända högtalare med i övrigt jämn ljudspridning.
Högtalare enligt uppfinningen är utförda enligt bifogade patentkrav. Högtalarelementens placering i högtalarhöljet kombineras med av reflekterande ytor uppbyggda trattliknande anordningar i syfte att:
1. Dels åstadkomma reflekterat ljud med liten fasskillnad relativt direktljudet upp till så höga frekvenser som möjligt
2. Dels åstadkomma en spridning av det reflekterade ljudets ankomst till lyssnaren när fasskillnaden relativt direktljudet inte är liten.
Uppfinningen möjliggör – beroende på utföringsform – frihet från eller väsentlig minskning av störverkan av reflekterat ljud från både golv och vägg upp till 800 a 1500 Hz.
Vid högre frekvenser, som utsänds från högtalarens överdel, undviks störverkan av reflekterat ljud från väggen, antingen med hjälp av en trattliknande anordning som minskar strålningen mot väggen och/eller sprider reflexljudsvägarna och därmed reflexljudets ankomsttid, eller med hjälp av en väggreflexabsorbent enligt en samtidigt inlämnad patentansökan; bäst resultat erhålles med en kombination av dessa båda medel.
petersteindl skrev:Som vanligt måste man definiera vad en Waveguide är.
Om man vill uppnå ett visst spridningsmönster från ett högtalarelement så kan man utnyttja vissa matematiskt fysikaliska regler vid kontroll av olika frekvensers riktverkan hos akustiska ljudvågor.
Ett sätt är att införa någon form av närliggande bafflar eller krökta bafflar för att uppnå viss bestämd riktverkan.
Ett sådant sätt kallar jag för att man gör en Waveguide. Ändamålet är att uppnå viss vågutbredning från ljudkällan som på något sätt är frekvensberoende.
Ett helt annat ändamål kan vara att man vill ha en högre verkningsgrad genom att införa en så kallad akustisk transformator och det kallas för horn.
Stig Carlsson var i princip ointresserad av att införa en akustisk transformator. Däremot ville Stig kunna styra vågutbredningen vid olika frekvenser för att därigenom uppnå den kvot mellan direktljud och reflekterat ljud som Stig ville ha.
Då började Stig införa sådana Waveguides i konstruktionen. Genom att hörnplacera basen för högre frekvenser d v s att göra ett litet hörn inbyggt i högtalarlådan så åstadkommes detta. För att få in membranet så nära vägg och hörn som möjligt för att den destruktiva interferensen skall komma så högt upp i frekvens som möjlig så vände stig basen så att membranet var utanför lådan och magneten likaså.
I mellanregistret ville Stig göra samma sak och då genom att införa ett ännu mindre hörn eftersom våglängderna där är mindre.
Att man därigenom får högre verkningsgrad var en bonus men inget designkriterium.
Den diskant som pekar bakåt ville Stig också ha riktad för att den inte skulle påverka direktljudets tonkurva. Det handlar även här om riktverkan. Sådana diskantelement görs ofta med hornverkan och den anser jag att man i och för sig kan kalla för ett horn. Men Stig använder den för sin riktningskarakteristik.
Med vänlig hälsning
Peter
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster