Moderator: Redaktörer
steven33 skrev:Ser att det skrivs väldigt lite om svenska märke generellt förutom Carlsson. Är det så enkelt att man inte blir profet i sitt eget hemland eller finns det andra orsaker.
Nattlorden skrev:steven33 skrev:Ser att det skrivs väldigt lite om svenska märke generellt förutom Carlsson. Är det så enkelt att man inte blir profet i sitt eget hemland eller finns det andra orsaker.
Audiopro och XTZ är kanske (oftast) lite för mycket massmarknadshögtalare för att hitta hem hos hifinördar? Larsen får väl en del uppmärksamhet?
Ino kan jag förstå om man inte räknar som märke, men Guru skrivs det ju om när det finns något att skriva.
Vilka övriga missar vi (eller jag nu i alla fall) ?
sprudel skrev:Vi har ju även svenska tillverkare på elektroniksidan som för sig internationellt, Perkas prylar, Bladelius, Moonriver, bara för att nämna några.
steven33 skrev:Personligen hade jag gärna sett en tråd för enbart svenskproducerade Hifi eller en egen rubrik där alla samlas.
I-or skrev:Marten kan beskrivas som ett ganska typiskt high-end-företag. Prestanda är hyggliga men inte mer och prislappen är extremt hög. Formgivning, möbeltillverkning och marknadsföring håller dock högsta klass och företaget är därför klart lönsamt. Recensenterna på HiFi-blaskorna är varken tekniskt eller lyssningsmässigt kompetenta nog för att påtala det mycket låga prestanda/pris-förhållandet utan låter sig förföras av möbelhantverket, de feta filterkomponenterna och elementen med koner utförda i unobtanium (Accutons element tillhör de allra mest överskattade på marknaden och har många gånger direkt svaga egenskaper).
Engelholm Audio tycks inte ha nått ut på marknaden, då omsättningen är närmast obefintlig.
sportbilsentusiasten skrev:Tack, vilken högtalare (märke eller helst modell) anser du ha toppklass ?
Själv gillar jag JBL's proffs-serie, inte tekniskt bäst kanske men KUL.
I-or skrev:sportbilsentusiasten skrev:Tack, vilken högtalare (märke eller helst modell) anser du ha toppklass ?
Själv gillar jag JBL's proffs-serie, inte tekniskt bäst kanske men KUL.
I klassen för passiva högtalare utan prisbegränsning har Magico S5 Mk I (vilken numer har ersatts av den något mindre välpresterande Mk II) och ………
Nattlorden skrev:och jag skall föregripa vad jag ska skriva med att säga att jag själv tycker det är tramsigt tänk, men jag kan ändå tro att där finns något i det…
Genelec är inte världens ’sexigaste’ namn… tänker själv ”General Electric”….
Imperial-Blomman skrev:Många ja surrat m ang Genelec säger samma sak.
Genelec e ett underbart verktyg i studio å många andra ställen där man jobbar med ljud.
Men när man frågar va dom vill ha hemma så hamnar Genelc ofta långt ner på listan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster