Moderator: Redaktörer
paa skrev:Jag störs mer på det rumble som finns på inspelningen, än av knastret. Utom för enkilohertztonen, där det var svårt att höra något rumble.
PerStromgren skrev:paa skrev:Jag störs mer på det rumble som finns på inspelningen, än av knastret. Utom för enkilohertztonen, där det var svårt att höra något rumble.
Hörde du rumble på det tysta spåret, så har jag problem. Då behövs en ny skivspelare.
dewpo skrev:
PerStromgren skrev:dewpo skrev:
Är det min 1 kHz-inspelning? I så fall går min TD150 för långsamt!
Imperial-Blomman skrev:Ja hade endel knaster tidigare men efter byte från standard nål t Shiabata nål så försvann nästan allt knaster.
dewpo skrev:PerStromgren skrev:dewpo skrev:
Ja det är din inspelning. Tar man med hela frekvensbandet ser man att det är mycket lågfrekvent muller mellan 10-20 Hz. SNR verkar vara dåligt även för LP. Enligt källor på nätet bör man kunna nå 60-70 dB men det är kanske glädje siffror?
PerStromgren skrev:dewpo skrev:PerStromgren skrev:
Ja det är din inspelning. Tar man med hela frekvensbandet ser man att det är mycket lågfrekvent muller mellan 10-20 Hz. SNR verkar vara dåligt även för LP. Enligt källor på nätet bör man kunna nå 60-70 dB men det är kanske glädje siffror?
Har du själv någon skivspelare i drift? Hur låter den med avseende på störningar?
PerStromgren skrev:Imperial-Blomman skrev:Ja hade endel knaster tidigare men efter byte från standard nål t Shiabata nål så försvann nästan allt knaster.
Spela in en platta. så jag får höra! Gärna något med litet dynamik.
PerStromgren skrev:Ni som har en anständig skivspelare, kan ni inte spela in något, så jag kan höra hur bra det kan vara?
Och, Peter, jag har också hört bandbrus på LP.
hifikg skrev:PerStromgren skrev:Ni som har en anständig skivspelare, kan ni inte spela in något, så jag kan höra hur bra det kan vara?
Och, Peter, jag har också hört bandbrus på LP.
En utmaning för Bill50x han har fina grejor för LP han. Brukar frakta mina reliker dit för att få dem digitaliserade. Sitter på fel plats nu för att kunna lägga ut ett spår eller två, men det kan komma. Ljud och hur det ska låta t ex.
PerStromgren skrev:Den vore fantastiskt att få höra från en fin skivspelare!
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Den vore fantastiskt att få höra från en fin skivspelare!
https://www.dropbox.com/scl/fi/g6fvltvp ... byuxd&dl=0
/ B
petersteindl skrev:%%%%
Beroende på nålspetsens utförande så blir knaster helt olika. Även andra egenskaper hos pickup och tonarm samt skivspelare kommer in en del, framför allt resonanser och lagring av mekanisk energi i systemet.
%%%%.
peterh skrev:petersteindl skrev:%%%%
Beroende på nålspetsens utförande så blir knaster helt olika. Även andra egenskaper hos pickup och tonarm samt skivspelare kommer in en del, framför allt resonanser och lagring av mekanisk energi i systemet.
%%%%.
Kan du utveckla detta med nålspetsens påverkan på knaster ?
Själv mätte jag upp knaster på 70-talet och kunde registrera toppar upp mot 0.5V från en shure pickup ( M44 vill jag minnas)
med ett 100Mhz minnesskåp. Detta förklarade att vissa transistoriserade riaa förstärkte knäpparna medan de var knappt hörbara med en quad preamp.
hifikg skrev:Den här blir jag sugen på varje gång jag ser den, men den skulle stå oanvänd. Då skulle den inte orsaka knaster!
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 24 gäster