Hej!
Undrar om någon här har lyssnat på denna billiga högtalarelement från SB.
SB12PFCR25-4.
Ett 4" element. Papperskona.
Ca 300kr/styck.
Jag köpte ett par efter att jag läst en recension på FB.
Han påstod att detta element skulle låta bäst av dessa element:
SB16PFCR25-4
SB13PFCR25-4
SB12PFCR25-4
Klart att man blev nyfiken. Gick några veckor av fundering om han hade något rätt i det han skrev.
Slog till och beställde ett par. Tänkte att man inte riskerade speciellt mycket pengar. Drygt 700kr med frakt.
Jag hade två högtalarlådor på cirka 13 liter hemma som kom till pass. Ville prova att spela in elementen i dessa.
Jag var ganska skeptisk i början då jag fick elementen.
Hur kan dom små elementen gå ner mot fs 58hz.
När jag började att spela med dessa så tyckte jag att 58hz var väl lite väl optimistigt.
När jag hade lyssnat efter 5 tim så kunde man höra att det hade gick lite djupare än från början.
Imponerande. Vid 15 tim inspelning blev det ändå bättre. 30 tim inspelning så kunde man höra 45hz djupa bastoner.
Nu är det inte allt som dessa element kan göra.
Som sagt så är dessa element extra ordinära på annat också. De har ett mellanregister som kan få andra element att kippa efter andan. Detaljrikedomen är exceptionellt god. Man får tårar i ögonen. Harmoni är ett underskattat ord. Här fick man sitt lystmäte tillfredställt. Det blev bara bättre och bättre med tiden jag spelade in dom. Magi är bara förnamnet.
Jag kör dessa element utan något filter. Alltså som fullregister. Ville höra hur dom lät utan ett filter. Dvs ca45hz-ca12khz. Dom lät fantastisk. Började undra om detta var möjligt för endast 600kr paret.
Jag kan inte komma ihåg att jag har hört något liknade från någon högtalare tidigare.