Update,
De inbyggda slutstegen för att driva basarna är lämnade på översyn,alla elektrolyter ska bytas och lite andra småkomponenter som inte håller måttet.
Har plockat ur basarna och kikat lite,det är 3st 8" i separata kaviteter på 12l styck.På den ena frontriktade basen sitter det en accelerationsgivare bakom dammkåpan.
Har inte fått tillbaka stegen än,troligen i veckan som följer.
Fick svar från Genesis om ersättningselement,midbasarna 6" kostar 300dollar styck och mellanregister 4" kostar 500dollar styck.Jag behöver bara ett mellanregister men dem som säljs nu är inte identiska utan ersättningselement så då måste jag köpa 2st...
Så 1600 dollar plus frakt+moms+tull för 2 midbasar och 2 mellanregister
Inget alternativ i mitt tycke.
Ena mellanregistret har ett litet veck i titankonen,som en liten bula i storlek med en 10-krona.
Nya idéer har tagit form.
Idag var jag hos min vän Anders som driver Double A Design,bygger spännande högtalare i liten skala.
Han har en Clio Pocket mätutrustning,fifig lite grunka som kan mäta lite allt möjligt.
Åkte dit med en låda element,4st runda banddiskanter,bägge mellanregisterna och en midbas.Ena midbasen är ganska intakt men inte hundra.
Impedans,frekvensgång och T/S parametrar på midbas mättes.
Alla 4 diskanterna mäter ganska lika,smärre skillnader men inget alarmerande,dock såg jag när jag tog ut den ena bakåtriktade att en lödning släppt,inte konstigt att den var tyst
Mellanregisterna mättes,samma procedur,där var vi intresserade om det skillde nått mellan det lite stukade elementet och det andra som är helt 100,ingen skillnad alls kunde ses,bra!Det betyder att jag kan använda dem som de är.
På midbasen mättes också T7S parametrarna mha tillagd vikt,leklera och nålvåg var bra att ha.
T/S enl följande;
FS 55,66Hz
QMS 3,38
CMS 0,81mm/N
Bl 4,45 N/A
Re 3,9 Ohm
QES 0,69
Mms 10,08g
DBspl 87,598
L 1kHz 0,36mH
Sd 113,1 cm2
QTS 0,58
Rms 1,04 Ohmm
Vas 14,5l
L 10kHz 0,18mH
Så nu gäller det att hitta ett 6" element som kan ersätta midbasarna,de som sitter nu är alukoner varianter,har inte mätt på dem i högtalarna med filterna inkopplade,behöver ha de aktiva slutstegen helst då allt är kopplat via Lpads som sitter på monteringsplåten för slutstegen.
Utan att kolla den tidigare länkade mätningen av Atkinson vill jag minnas att midbasen spelar 300-600Hz fallande/stigande en oktav.
Tillägas bör att både midbas och mellanregister spelar i dipolkonstruktion,lådan för de är öppen i bakkant.
Så vad för element rekomenderas?Tips och råd mottages tacksamt.
De passiva filterna är massiva,ska sätta mig och rita upp filterschema när tid ges,filter för midbass kommer nog få justeras lite för andra element.