Moderator: Redaktörer
johaneriksson skrev:Dags att ta tag i detta och göra klart prototyperna. Målet är att fastställa att rävarna är något för mig för att sedan utveckla till trevligare eller möjligen toppsystem kombinerat med basar. Helst av allt trevägs toppsystem kombinerat med basar.
Hade gjort missen att försänka elementen så fick rätta till det. Var helt klart ringrostig lådbyggare så lyckades placera dominokexen för långt ut mot hörnen på denna låda.
[ Bild ]
johaneriksson skrev:Äntigen spelar mina rävprototyper som skulle slängas ihop lite fort men det tog över ett år. Låter bättre än jag vågat hoppas på.
Stort tack Maarten för att du delar med dig av din konstruktion!
[ Bild ]
johaneriksson skrev:Äntigen spelar mina rävprototyper som skulle slängas ihop lite fort men det tog över ett år. Låter bättre än jag vågat hoppas på.
Glebster skrev:johaneriksson skrev:Äntigen spelar mina rävprototyper som skulle slängas ihop lite fort men det tog över ett år. Låter bättre än jag vågat hoppas på.
Tjusiga! Väldigt nyfiken på lyssningsintryck med avseende på deras raka tonkurva, låter det ’annorlunda’ andra högtalare?
Maarten skrev:Att utveckla dem mot trevägare (som också skulle kunna byggas som mindre toppsystem) har varit en lockande tanke och jag har tidvis lekt lite med simuleringar men inte kommit till skott. Annat har varit prioriterat. Att komplettera med basar är betydligt enklare än att få till baffel och samspel mellan bas- och diskant-element.
Trälim som sugits in i skivorna.Michael skrev:Verkar vara två lager med skivor i fronten. Är de limmade med nån typ av dämplim eller vanligt trälim? För det ser ut som tjockt lager lim, eller så har limmet bara ändrat färgen på trät.
Räv och Räv... är det inte så att flera byggen har olika fronter. Jag ser fronten som en viktig bit och del av konstruktionen. Finns Räv'en i olika utföranden, eller är det fri fantasi som gäller?
I detta fall funderar jag även på avståndet från diskantcentrum till kanten som sveper runt diskanten. Det verkar vara samma avstånd till domen under en halvcirkel (övre delen). Är detta meningen pga någon utjämning av frekvensgången, eller skulle det varit 'bättre' med olika avstånd? Valet är kanske baserat på utseende?
//Michael
Kraniet skrev:Ang baffelutformningens vara hittade jag denna tråd på diyaudio
Användaren Patrick Bateman experimenterar ju hejvilt med olika horn osv. Vet inte hur korrekt han är i sina resonemang men ändock intressant.
https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-5835922
Maarten skrev:Kraniet skrev:Ang baffelutformningens vara hittade jag denna tråd på diyaudio
Användaren Patrick Bateman experimenterar ju hejvilt med olika horn osv. Vet inte hur korrekt han är i sina resonemang men ändock intressant.
https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-5835922
Intressant. Även jag fick associationer om vulkaner.
eljulio, jamen bra att elementen inte blir liggande! Så åkte även du (min brutus) ner i kattlåde- förlåt Carlssonträsket . Hifikg är nöjd!
Maarten skrev:Match made in ... hell, kanske ?
Förlåt eljulio, inte visste jag att du var lagd åt det hållet. Inte ensam här på forat i sådana fall.
Froggy skrev:Bravo!!!
Hur djupa blev dom?
Om basreflex, vart mynnar porten?
Froggy skrev:Elegant!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster