Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:Vad säger ni andra? Är detta Framtidens HiFi?
paa skrev:CD-skivorna är graverade med konstant spårhastighet, och det systemet duger väl långt?
Problemet är väl snarare att hitta bra mastrade inspelningar?
Max_Headroom skrev:Finns det något värre än när ens favoritlåt på LP-skivan är längst in på sjävla skivan? Just att ljudkvaliteten inte är samma på hela plattan är ju en olägenheten med vinyl-systemet. Dette kan dock enkelt åtgärdas. Gjenom att ha konstant avläsningshastighet istället för konstant vartal.
1: Ny heta wax gör med en ny standarprocess, där spårens bredd är givna och konstanta.
2: En avläsar-manick på tonarmen talar om hur långt in på skivan som pick-upen kommit och anpassar rotationshastigheten till detta.
På så sätt erhålles samma underbara ljudkvalitete på HELA skivan, istället för som nu, avtagande ju längre in på skivan man kommer.
Man kan använda samma pickuper som idag, medan tonarmar måste ha positionsgivare och drivverket ha någon form av varvtalsreglering. (Säkert fullt möjligt att ordna detta mekaniskt, om man vill, men elektroniskt blir enklare och billigare och nästan helt säkert bättre).'
Men, hur skall man få ut ett sådan här system på marknaden? Dom som pressar skivor måste ha nya graververk och alla måste byta ut sina grammofoner. Själv menar jag att det är besvär värda att ta.
Vad säger ni andra? Är detta Framtidens HiFi?
Max_Headroom skrev:Finns det något värre än när ens favoritlåt på LP-skivan är längst in på sjävla skivan? Just att ljudkvaliteten inte är samma på hela plattan är ju en olägenheten med vinyl-systemet.
...
På så sätt erhålles samma underbara ljudkvalitete på HELA skivan, istället för som nu, avtagande ju längre in på skivan man kommer. ?
petersteindl skrev:Max_Headroom skrev:Finns det något värre än när ens favoritlåt på LP-skivan är längst in på sjävla skivan? Just att ljudkvaliteten inte är samma på hela plattan är ju en olägenheten med vinyl-systemet. Dette kan dock enkelt åtgärdas. Gjenom att ha konstant avläsningshastighet istället för konstant vartal.
1: Ny heta wax gör med en ny standarprocess, där spårens bredd är givna och konstanta.
2: En avläsar-manick på tonarmen talar om hur långt in på skivan som pick-upen kommit och anpassar rotationshastigheten till detta.
På så sätt erhålles samma underbara ljudkvalitete på HELA skivan, istället för som nu, avtagande ju längre in på skivan man kommer.
Man kan använda samma pickuper som idag, medan tonarmar måste ha positionsgivare och drivverket ha någon form av varvtalsreglering. (Säkert fullt möjligt att ordna detta mekaniskt, om man vill, men elektroniskt blir enklare och billigare och nästan helt säkert bättre).'
Men, hur skall man få ut ett sådan här system på marknaden? Dom som pressar skivor måste ha nya graververk och alla måste byta ut sina grammofoner. Själv menar jag att det är besvär värda att ta.
Vad säger ni andra? Är detta Framtidens HiFi?
Innebär inte detta att ljudnivån är konstant, eller?
Bill50x skrev:Konstant hastighet på en vinylskiva är nog ingen bra idé. För att få en jämn och stabil rotation måste tallriken ha en viss massa och med det följer en inneboende tröghet mot hastighetsförändringar.
Bill50x skrev:Har du för övrigt räknat på inom vilka hastighetsintervaller det handlar om?
Bill50x skrev:Även m man bortser från vad jag skrev ovan, varför skulle man hålla spårbredden konstant och (ytterligare) förkorta speltiden?
/ B
Conan skrev:Max_Headroom skrev:Finns det något värre än när ens favoritlåt på LP-skivan är längst in på sjävla skivan? Just att ljudkvaliteten inte är samma på hela plattan är ju en olägenheten med vinyl-systemet.
...
På så sätt erhålles samma underbara ljudkvalitete på HELA skivan, istället för som nu, avtagande ju längre in på skivan man kommer. ?
Vad är det som säger att ljudkvaliteten (såsom den subjektivt upplevs av en enskild lyssnare) blir sämre på de inre spåren? En sann vinylälskare kan lika gärna tycka att ljudet blir ännu underbarare med ännu mer vinylljud på just sista spåret.
Kronkan skrev:En gravyrnål graverar genom att gå rakt över skivan. Vanligtvis läser ju en tonarm med pickup sedan av spåret i en båge.
Där uppstår det försämringar i ljudkvalitén på ytterkanterna om utrustningen är rätt inställd.
[ Bild ]
Nattlorden skrev:Jag har svårt att tro att det finns utrymme för ett ytterligare mekaniskt analogformat.
Ett optiskt analogformat skulle kanske gå att sälja in och kanske få en tillräcklig hög tekniskt klass samtidigt. LaserDisc har ju testats i den häraden, men det går säkert att vässa med teknikutvecklingen som varit.
Kraniet skrev:Nattlorden skrev:Jag har svårt att tro att det finns utrymme för ett ytterligare mekaniskt analogformat.
Ett optiskt analogformat skulle kanske gå att sälja in och kanske få en tillräcklig hög tekniskt klass samtidigt. LaserDisc har ju testats i den häraden, men det går säkert att vässa med teknikutvecklingen som varit.
Det fanns ju en japansk LP-spelare som läste av skivorna med laser. Såg väldigt spejsig ut
Kraniet skrev:Nattlorden skrev:Jag har svårt att tro att det finns utrymme för ett ytterligare mekaniskt analogformat.
Det fanns ju en japansk LP-spelare som läste av skivorna med laser. Såg väldigt spejsig ut
steven33 skrev:... men en stor nackdel är priset som är närmare 200 000kr sist jag tittade på den.
https://www.elpj.com/
Calleberg skrev:steven33 skrev:... men en stor nackdel är priset som är närmare 200 000kr sist jag tittade på den.
Tror inte priset är en nackdel snarare tvärtom...
steven33 skrev:Calleberg skrev:steven33 skrev:... men en stor nackdel är priset som är närmare 200 000kr sist jag tittade på den.
Tror inte priset är en nackdel snarare tvärtom...
Hur tänker du då?
Wikipedia skrev:A Veblen good is a type of luxury good, named after American economist Thorstein Veblen, for which the demand increases as the price increases, in apparent contradiction of the law of demand, resulting in an upward-sloping demand curve. The higher prices of Veblen goods may make them desirable as a status symbol in the practices of conspicuous consumption and conspicuous leisure. A product may be a Veblen good because it is a positional good, something few others can own.
Kronkan skrev:En gravyrnål graverar genom att gå rakt över skivan. Vanligtvis läser ju en tonarm med pickup sedan av spåret i en båge.
Där uppstår det försämringar i ljudkvalitén på ytterkanterna om utrustningen är rätt inställd.
[ Bild ]
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster