Nytt och bättre LP-system, hur få det ut på marknaden?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Nytt och bättre LP-system, hur få det ut på marknaden?

Inläggav Max_Headroom » 2024-05-26 19:26

Finns det något värre än när ens favoritlåt på LP-skivan är längst in på sjävla skivan? Just att ljudkvaliteten inte är samma på hela plattan är ju en olägenheten med vinyl-systemet. Dette kan dock enkelt åtgärdas. Gjenom att ha konstant avläsningshastighet istället för konstant vartal.
1: Ny heta wax gör med en ny standarprocess, där spårens bredd är givna och konstanta.
2: En avläsar-manick på tonarmen talar om hur långt in på skivan som pick-upen kommit och anpassar rotationshastigheten till detta.

På så sätt erhålles samma underbara ljudkvalitete på HELA skivan, istället för som nu, avtagande ju längre in på skivan man kommer.

Man kan använda samma pickuper som idag, medan tonarmar måste ha positionsgivare och drivverket ha någon form av varvtalsreglering. (Säkert fullt möjligt att ordna detta mekaniskt, om man vill, men elektroniskt blir enklare och billigare och nästan helt säkert bättre).'

Men, hur skall man få ut ett sådan här system på marknaden? Dom som pressar skivor måste ha nya graververk och alla måste byta ut sina grammofoner. Själv menar jag att det är besvär värda att ta.

Vad säger ni andra? Är detta Framtidens HiFi?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Nytt och bättre LP-system, hur få det ut på marknaden?

Inläggav paa » 2024-05-26 20:26

CD-skivorna är graverade med konstant spårhastighet, och det systemet duger väl långt?
Problemet är väl snarare att hitta bra mastrade inspelningar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2024-05-26 20:42

Max_Headroom skrev:Vad säger ni andra? Är detta Framtidens HiFi?

Nej, knappast. Vi har digitala system som på alla parametrar är överlägset avpslening med LP-skiva.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2024-05-26 20:44

paa skrev:CD-skivorna är graverade med konstant spårhastighet, och det systemet duger väl långt?
Problemet är väl snarare att hitta bra mastrade inspelningar?

Det kan man tycka, men "många" vill ju ha just vinyl, eftersom dom anser att det "låter bättre".

Dette med konstant avspelningshastighet är ju så som vinyl-systemet borde ha varit från början. Till och med fonografrullarna var ju bättre i det avseendet (men inte i några andra, vad jag kan komma på).

steven33

Inläggav steven33 » 2024-05-26 21:04

Det tror jag inte. Har man en gång vant sig vid streaming och hur lätt det är att få åtkomst till viken artist man vill så går man aldrig tillbaka till vinyl. Personligen köper jag några CD i månaden men det är mest för att hålla cd-spelaren igång och nostalgi.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-05-26 21:25

Finns ingen marknad, glöm det.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-05-26 21:49

Konstant hastighet på en vinylskiva är nog ingen bra idé. För att få en jämn och stabil rotation måste tallriken ha en viss massa och med det följer en inneboende tröghet mot hastighetsförändringar.

Har du för övrigt räknat på inom vilka hastighetsintervaller det handlar om? Man vill väl åtminstone ha hastigheten i innerspår som motsvarar vad man har mitt på en LP. Hur snabbt måste då tallriken rotera när nålen är i innerspår? Ännu större skillnad blir det om man utgår ifrån hastigheten på ytterspår. Detta löser man inte med lite digital styrning.

Det är väl bara Technics SL-1000 som har tillräckligt vridmoment för detta?

Svaret på din fråga är: Nej, det finns ingen marknad för detta. Det är ju ett helt nytt ekosystem du har som idé, jag tror och hoppas att det bara är en lite skämtsam fråga ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-05-26 23:41

Max_Headroom skrev:Finns det något värre än när ens favoritlåt på LP-skivan är längst in på sjävla skivan? Just att ljudkvaliteten inte är samma på hela plattan är ju en olägenheten med vinyl-systemet. Dette kan dock enkelt åtgärdas. Gjenom att ha konstant avläsningshastighet istället för konstant vartal.
1: Ny heta wax gör med en ny standarprocess, där spårens bredd är givna och konstanta.
2: En avläsar-manick på tonarmen talar om hur långt in på skivan som pick-upen kommit och anpassar rotationshastigheten till detta.

På så sätt erhålles samma underbara ljudkvalitete på HELA skivan, istället för som nu, avtagande ju längre in på skivan man kommer.

Man kan använda samma pickuper som idag, medan tonarmar måste ha positionsgivare och drivverket ha någon form av varvtalsreglering. (Säkert fullt möjligt att ordna detta mekaniskt, om man vill, men elektroniskt blir enklare och billigare och nästan helt säkert bättre).'

Men, hur skall man få ut ett sådan här system på marknaden? Dom som pressar skivor måste ha nya graververk och alla måste byta ut sina grammofoner. Själv menar jag att det är besvär värda att ta.

Innebär inte detta att ljudnivån är konstant, eller?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2024-05-27 07:18

Max_Headroom skrev:Finns det något värre än när ens favoritlåt på LP-skivan är längst in på sjävla skivan? Just att ljudkvaliteten inte är samma på hela plattan är ju en olägenheten med vinyl-systemet.
...

På så sätt erhålles samma underbara ljudkvalitete på HELA skivan, istället för som nu, avtagande ju längre in på skivan man kommer. ?

Vad är det som säger att ljudkvaliteten (såsom den subjektivt upplevs av en enskild lyssnare) blir sämre på de inre spåren? En sann vinylälskare kan lika gärna tycka att ljudet blir ännu underbarare med ännu mer vinylljud på just sista spåret. 8)

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2024-05-27 07:21

Vaxrulle?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-05-27 08:40

En gravyrnål graverar genom att gå rakt över skivan. Vanligtvis läser ju en tonarm med pickup sedan av spåret i en båge.
Där uppstår det försämringar i ljudkvalitén på ytterkanterna om utrustningen är rätt inställd.

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-05-27 09:10

Jag har svårt att tro att det finns utrymme för ett ytterligare mekaniskt analogformat.

Ett optiskt analogformat skulle kanske gå att sälja in och kanske få en tillräcklig hög tekniskt klass samtidigt. LaserDisc har ju testats i den häraden, men det går säkert att vässa med teknikutvecklingen som varit.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2024-05-27 09:15

petersteindl skrev:
Max_Headroom skrev:Finns det något värre än när ens favoritlåt på LP-skivan är längst in på sjävla skivan? Just att ljudkvaliteten inte är samma på hela plattan är ju en olägenheten med vinyl-systemet. Dette kan dock enkelt åtgärdas. Gjenom att ha konstant avläsningshastighet istället för konstant vartal.

Innebär inte detta att ljudnivån är konstant, eller?

Nja, det var inte så jag tänkte, även om det var det jag skrev (host host).
Tanken var att ett spår (gravering + det som är omgivning så att säga) alltid skall vara lika brett. Så pickupen alltid flyttar sig lika mycket per varv i sidled, även om det graverade spåret är mycket smalare.
Detta gör ju förstss att det nya systemet blir lite mindre utrymmeseffektivt, men man måste ju ofta offra något.
Dessutom så har ju skivbolagen i viss mån redan varit förutseende och komprimerar och limiterar ljudet som skall på. Så förs¨mringen vad gäller utrymme per skiva blir med modern mastring inte fullt så illa som det hade kunnat vara med bra mastring.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2024-05-27 09:26

Bill50x skrev:Konstant hastighet på en vinylskiva är nog ingen bra idé. För att få en jämn och stabil rotation måste tallriken ha en viss massa och med det följer en inneboende tröghet mot hastighetsförändringar.

men tanken är ju att hastigheten skall ändras. Dessutom; att håll jåamn fart med stort tröghetsmoment är ju bara så ute. Mycket snoffsigare att styra hastigheten elektroniskt a'la Technics 1200 (och andra direktdrivna verk).

Bill50x skrev:Har du för övrigt räknat på inom vilka hastighetsintervaller det handlar om?

Nej, jag har inte räknat på något. Det blir nog bra i alla fall. Det stora problemet som jag ser det är hur man skall övertyga grammofontillverkarna och skivbolagen om att detta är framtiden.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-05-27 09:27

Även m man bortser från vad jag skrev ovan, varför skulle man hålla spårbredden konstant och (ytterligare) förkorta speltiden?

Någon som är mer hemma på pi och radier kanske kan räkna ut rotationshastighet vid avspelning av innerspår om detta ska motsvara hastigheten vid ytterspår. Typ 100 rpm, eller?

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2024-05-27 09:31

Bill50x skrev:Även m man bortser från vad jag skrev ovan, varför skulle man hålla spårbredden konstant och (ytterligare) förkorta speltiden?

/ B

Det behöver man nog egentligen inte, nu när jag tänker efter. Det räcker med att man har en givare på tonarmen som talar om hur långt in på skivan man har kommit.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2024-05-27 09:39

Conan skrev:
Max_Headroom skrev:Finns det något värre än när ens favoritlåt på LP-skivan är längst in på sjävla skivan? Just att ljudkvaliteten inte är samma på hela plattan är ju en olägenheten med vinyl-systemet.
...

På så sätt erhålles samma underbara ljudkvalitete på HELA skivan, istället för som nu, avtagande ju längre in på skivan man kommer. ?

Vad är det som säger att ljudkvaliteten (såsom den subjektivt upplevs av en enskild lyssnare) blir sämre på de inre spåren? En sann vinylälskare kan lika gärna tycka att ljudet blir ännu underbarare med ännu mer vinylljud på just sista spåret. 8)

Ja, precis. Om man redan tycker att vinyl är bäst, så...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-05-27 09:40

Kronkan skrev:En gravyrnål graverar genom att gå rakt över skivan. Vanligtvis läser ju en tonarm med pickup sedan av spåret i en båge.
Där uppstår det försämringar i ljudkvalitén på ytterkanterna om utrustningen är rätt inställd.

[ Bild ]

Nej, det du skriver är felaktigt.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-05-27 09:56

Nattlorden skrev:Jag har svårt att tro att det finns utrymme för ett ytterligare mekaniskt analogformat.

Ett optiskt analogformat skulle kanske gå att sälja in och kanske få en tillräcklig hög tekniskt klass samtidigt. LaserDisc har ju testats i den häraden, men det går säkert att vässa med teknikutvecklingen som varit.

Det fanns ju en japansk LP-spelare som läste av skivorna med laser. Såg väldigt spejsig ut :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-05-27 10:22

Kraniet skrev:
Nattlorden skrev:Jag har svårt att tro att det finns utrymme för ett ytterligare mekaniskt analogformat.

Det fanns ju en japansk LP-spelare som läste av skivorna med laser. Såg väldigt spejsig ut :)

Ja, men det förbättrar bara avläsningen, inte den tekniska klassen på mediat.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

steven33

Inläggav steven33 » 2024-05-27 10:51

Kraniet skrev:

Den finns fortfarande och iden är bra men en stor nackdel är priset som är närmare 200 000kr sist jag tittade på den.
https://www.elpj.com/

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-05-27 10:54

steven33 skrev:... men en stor nackdel är priset som är närmare 200 000kr sist jag tittade på den.

Tror inte priset är en nackdel snarare tvärtom... 8)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

steven33

Inläggav steven33 » 2024-05-27 11:27

Calleberg skrev:
steven33 skrev:... men en stor nackdel är priset som är närmare 200 000kr sist jag tittade på den.

Hur tänker du då?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2024-05-27 11:45

steven33 skrev:
Calleberg skrev:

Hur tänker du då?

Veblen good

Wikipedia skrev:A Veblen good is a type of luxury good, named after American economist Thorstein Veblen, for which the demand increases as the price increases, in apparent contradiction of the law of demand, resulting in an upward-sloping demand curve. The higher prices of Veblen goods may make them desirable as a status symbol in the practices of conspicuous consumption and conspicuous leisure. A product may be a Veblen good because it is a positional good, something few others can own.

Mycket vanligt inom HiFi.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

steven33

Inläggav steven33 » 2024-05-27 11:49

Så är det kanske.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-05-27 13:41

Kronkan skrev:En gravyrnål graverar genom att gå rakt över skivan. Vanligtvis läser ju en tonarm med pickup sedan av spåret i en båge.

[ Bild ]

Nä. Iom "bågen" så har du två nollgenomgångar utmed skivytan, vid 66 resp 121 mm från centrum om jag minns rätt. På resten av skivan varierar vinkelfelet utmed "bågen" beroende på tonarmens längd.

/ B

Återgå till Generellt om hifi