Audiophonics AP-300S500NC Power Amplifier Ncore NC502MP

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Kermit116

Re: Audiophonics AP-300S500NC Power Amplifier Ncore NC502MP

Inläggav Kermit116 » 2024-05-30 16:05

RogerGustavsson skrev:Ska du byta ut NAD 208 mot detta? Blir nog lite mera än 7900 kr, snarare 8500.

Sssch, säg inget. 208an kommer kanske ut billigt på blocket.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-05-30 16:46

RogerGustavsson skrev:Ska du byta ut NAD 208 mot detta? Blir nog lite mera än 7900 kr, snarare 8500.

Euron verkar ha ökat i värde gentemot svenska kronan sedan mitt initiala inlägg skrevs :).

Nej det är redan sålt då det blev för kostsamt att reparera.

Just nu är det Rotel RB 1582mkII som spelar här hemma. Låter bra även om jag tror att NAD 208 lät aningen bättre.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-05-31 10:11

Paketet skickat, får vi se om det blir knivar i öronen i nästa vecka 8)

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2024-05-31 10:17

Kul! Mitt VTV NCx500 Hypex NCore Stereo låter i alla fall allt annat än vasst.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-05-31 10:57

genstruktur skrev:Just nu är det Rotel RB 1582mkII som spelar här hemma. Låter bra även om jag tror att NAD 208 lät aningen bättre.

Ska du göra dig gav med Rotel-steget eller blir det nu biampat?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-05-31 11:55

Zappa skrev:Kul! Mitt VTV NCx500 Hypex NCore Stereo låter i alla fall allt annat än vasst.

Jag hoppas naturligtvis på samma utfall :) . Men är lite försiktigt negativ.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-05-31 11:58

RogerGustavsson skrev:
genstruktur skrev:Just nu är det Rotel RB 1582mkII som spelar här hemma. Låter bra även om jag tror att NAD 208 lät aningen bättre.

Ska du göra dig gav med Rotel-steget eller blir det nu biampat?

Mycket bra fråga Roger! Det är nog en stor del att jag bara är sugen på att prova. Låter det lika bra eller bättre än Roteln så kanske jag gör mig av med det. Men har väl ibland haft tankar på basmoduler med och då behövs ju två slusteg. När jag hade NAD 208 kändes det också osäkert att bara ha det som alternativ om det gick sönder. Då köpte jag Roteln som en NADersättare. Vet nog inte riktigt själv hur jag planerar om jag skall vara ärlig :) .

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-06-04 18:11

IMG_20240604_180348_s9bDchU78Y.jpeg
IMG_20240604_180348_s9bDchU78Y.jpeg (499.09 KiB) Visad 2860 gånger

IMG_20240604_180501_UEdFyTkQ71.jpeg
IMG_20240604_180501_UEdFyTkQ71.jpeg (455.31 KiB) Visad 2860 gånger

Paketet hämtat och öppnat. :)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-06-04 18:21

Ljudet är infekterande förstår jag.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-06-04 18:57

pLudio skrev:Ljudet är infekterande förstår jag.

Exakt! :D Ett försök till att uppfatta storleken. Känns pyttelitet jämfört med Rotel RB 1582mkII.

Inkoppling sker när barnen lagt sig.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-06-04 20:33

Kan du ta lite fler bilder så man begriper storleken, ser ju väldigt nätt ut. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-06-04 20:37

sprudel skrev:Kan du ta lite fler bilder så man begriper storleken, ser ju väldigt nätt ut. :)

IMG_20240604_203146_gxuu58F41P.jpeg
IMG_20240604_203146_gxuu58F41P.jpeg (420.75 KiB) Visad 2845 gånger

Ja storleken är det inget fel på.

Inget surr eller brus ur högtalarna. Det var det inte med Rotel heller iofs så ingen skillnad där.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-06-04 20:50

genstruktur skrev:
pLudio skrev:Ljudet är infekterande förstår jag.

Exakt! :D Ett försök till att uppfatta storleken. Känns pyttelitet jämfört med Rotel RB 1582mkII.

Banana for scale!
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2024-06-04 21:57

Det där blir nog bra!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-06-04 22:17

Zappa skrev:Det där blir nog bra!

Hoppas det! Känner inte att jag har något att anmärka på än. Men Audiophonics spelar svagare på samma inställning på försteget. Så får ställa in det imorgon. Men skiljer en del Rotel 1.9V och Audiophonics 2.35V på rca vad jag kan läsa mig till.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-06-05 12:10

Jag fick ställa upp frontarna +2.5 dB jämfört med Roteln för att få samma nivå på alla högtalarna. Har lyssnat en del under förmiddagen på samma sätt jag lyssnar annars. Får för mig att det är något tightare/mer bas med Audiophonics. Men tycker att rummet inte sätts igång lika mycket, saker skallrar inte lika mycket tex. Ingen aning hur man förklarar det :D. Kanske lite mer separation mellan olika ljud, renare? Sen till diskanten då. Jag tror inte att jag upplever några knivar i örnen, men jag skulle nog inte säga att det låter lent eller diskantsänkt heller. Får lyssna vidare och utvärdera, återkommer!

P.S. Lite irriterande lysstark powerlampa tycker jag på Audiophonics. Vit också, kunde väl varit grön eller nåt? :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-06-05 15:33

genstruktur skrev:Jag fick ställa upp frontarna +2.5 dB jämfört med Roteln för att få samma nivå på alla högtalarna. Har lyssnat en del under förmiddagen på samma sätt jag lyssnar annars. Får för mig att det är något tightare/mer bas med Audiophonics. Men tycker att rummet inte sätts igång lika mycket, saker skallrar inte lika mycket tex. Ingen aning hur man förklarar det :D. Kanske lite mer separation mellan olika ljud, renare? Sen till diskanten då. Jag tror inte att jag upplever några knivar i örnen, men jag skulle nog inte säga att det låter lent eller diskantsänkt heller. Får lyssna vidare och utvärdera, återkommer!

P.S. Lite irriterande lysstark powerlampa tycker jag på Audiophonics. Vit också, kunde väl varit grön eller nåt? :)

Tejp! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-06-05 16:06

sprudel skrev:
genstruktur skrev:Jag fick ställa upp frontarna +2.5 dB jämfört med Roteln för att få samma nivå på alla högtalarna. Har lyssnat en del under förmiddagen på samma sätt jag lyssnar annars. Får för mig att det är något tightare/mer bas med Audiophonics. Men tycker att rummet inte sätts igång lika mycket, saker skallrar inte lika mycket tex. Ingen aning hur man förklarar det :D. Kanske lite mer separation mellan olika ljud, renare? Sen till diskanten då. Jag tror inte att jag upplever några knivar i örnen, men jag skulle nog inte säga att det låter lent eller diskantsänkt heller. Får lyssna vidare och utvärdera, återkommer!

Tejp! :D

Ja behåller jag det får det bli så! Lös upp onödigt mycket i biomörkret :D

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-06-06 14:41

Lyssningen fortsätter. Tog fram min dB-mätare och mätte precis upp 85-95dBA i lyssningplats, dBC blev cirka 10dB mer. Det är väl ungefär så starkt jag lyssnar som mest, kanske något lite mer ibland. Men oftast lyssnar jag betydligt svagare. Tror jag som mest mätt upp 113dBC eller så. Tycker nog Audiophonics har lite mer/tightare bas, lite renare öppnare "fönster" eller vad man skall säga. Jag tror inte att jag upplever det vasst eller bidra till lyssningströtthet. Jag lyssnade ändå flera timmar i sträck igår. Men jag skall utvärdera mer och byta tillbaka till Rotel om ett par dagar. Svårt att jämföra slusteg ur minnet, jag hade gärna haft en knapp att trycka på för att kunna växla snabbt mellan dem :D

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-06-06 16:54

När man mäter ljudnivåer för transienta förlopp måste man alltid vara noggrann med att rapportera tidsvägningen. Slow (tidskonstant 1 s), Fast (125 ms) och Impulse (35 ms för stigningen) ger stora skillnader för musiksignaler.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-06-06 18:13

I-or skrev:När man mäter ljudnivåer för transienta förlopp måste man alltid vara noggrann med att rapportera tidsvägningen. Slow (tidskonstant 1 s), Fast (125 ms) och Impulse (35 ms för stigningen) ger stora skillnader för musiksignaler.

Det var fast och max peak tror jag det heter. :)

steven33

Inläggav steven33 » 2024-06-07 08:53

Det skulle va intressant om de kunde verifieras eller förklaras att basen blir tightare med en Klass D förstärkare. Har läst just den uppfattningen om basen på flera olika forum.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-06-07 11:19

steven33 skrev:

Det skulle va intressant om de kunde verifieras eller förklaras att basen blir tightare med en Klass D förstärkare. Har läst just den uppfattningen om basen på flera olika forum.

Jo, jag är för dåligt tekniskt bevandrad för att svara på den frågan. :)

Igår när jag kollade film och lite på Youtube tyckte jag att S-ljud var lite mer betonade än vanligt och lite störande. Skall koppla tillbaka till Roteln snart tror jag och se hur mycket av det som kanske är inbillning. Är väl tur att möjligheten finns att skicka tillbaka steget även om returfrakten verkar bli lite dyr.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-06-08 18:36

Roteln inkopplad sedan igår.

Varning för HiFi -floskler och subjektivt tyckande! 8)

Audiophonics tycker jag har en ljusare klang generellt än Rotel. Låter subjektivt väldigt skoj på många sätt. Bra punch i basen och det blir mer bas. Ljudet upplevs spela lite mer framåt från högtalarna och ljudbilden känns större och luftigare. Hör detaljer bättre. Nästan så att transienter förstärks/betonas jämfört med Roteln. Men det är nog också det som är dess akilleshäl. För det mesta tycker jag det låter bra men ibland slår det liksom över en aning. Som tex på S-ljud och i viss mån t-ljud. Tror också i viss mån på piano ibland. Kan förstå att klass D kan föredras till basdrivning, för den var grym! :D

Rotel är lite mörkare i klangen, laid back, lite tråkig nästan i jämförelse med Audiophonics men vinner i längden på något sätt. Har heller aldrig upplevt S-ljud som störande eller påträngande tex. Mindre basmängd och inte lika tight anslag.

Det var mina två ören så att säga :). Jag har redan poppat popcorn, so nu kan debatten börja! :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-06-09 00:24

genstruktur skrev:Roteln inkopplad sedan igår.

:)
Varning för HiFi -floskler och subjektivt tyckande!

Audiophonics tycker jag har en ljusare klang generellt än Rotel. Låter subjektivt väldigt skoj på många sätt. Bra punch i basen och det blir mer bas. Ljudet upplevs spela lite mer framåt från högtalarna och ljudbilden känns större och luftigare. Hör detaljer bättre. Nästan så att transienter förstärks/betonas jämfört med Roteln. Men det är nog också det som är dess akilleshäl. För det mesta tycker jag det låter bra men ibland slår det liksom över en aning. Som tex på S-ljud och i viss mån t-ljud. Tror också i viss mån på piano ibland. Kan förstå att klass D kan föredras till basdrivning, för den var grym! :D

Rotel är lite mörkare i klangen, laid back, lite tråkig nästan i jämförelse med Audiophonics men vinner i längden på något sätt. Har heller aldrig upplevt S-ljud som störande eller påträngande tex. Mindre basmängd och inte lika tight anslag.

Det var mina två ören så att säga :). Jag har redan poppat popcorn, so nu kan debatten börja! :D

Du får nog ge det lite mer tid, man luras lätt av de initiala intrycken. Du har väl 14 dgr på dig. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-06-09 06:55

Hur var det med effektskillnader mellan stegen? Jag hade AMP20 innan byte till klass D, med enda syfte att få mer effekt. Sitter nöjd därefter, då jag inte har hört några negativa effekter som du beskriver. Jobbigt med essighet. Har själv inte noterat det.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-06-09 10:21

sprudel skrev:
genstruktur skrev:Roteln inkopplad sedan igår.

:)
Varning för HiFi -floskler och subjektivt tyckande!

Du får nog ge det lite mer tid, man luras lätt av de initiala intrycken. Du har väl 14 dgr på dig. :)

Ja det går att testa mer så klart :).

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-06-09 10:24

eljulio skrev:Hur var det med effektskillnader mellan stegen? Jag hade AMP20 innan byte till klass D, med enda syfte att få mer effekt. Sitter nöjd därefter, då jag inte har hört några negativa effekter som du beskriver. Jobbigt med essighet. Har själv inte noterat det.

Jag tror inte att jag har noterat något kring effekten hittills i alla fall, så som jag brukar använda anläggningen. Ja lite synd, har läst beskrivningar om silkeslen diskant vilket jag inte är säker på att jag tycker stämmer.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2024-06-09 15:05

Mitt slutsteg med Hypex NCx500 låter i alla fall inte essigt i mina öron.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-06-09 19:03

Zappa skrev:Mitt slutsteg med Hypex NCx500 låter i alla fall inte essigt i mina öron.

Var kanske de man skulle testat istället! Du hade väl Roteln RB 1582 innan också? Var det någon skillnad mellan det och NCx500, eller lät de exakt likadant?

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd