RogerGustavsson skrev:Ska du byta ut NAD 208 mot detta? Blir nog lite mera än 7900 kr, snarare 8500.
Sssch, säg inget. 208an kommer kanske ut billigt på blocket.
Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Ska du byta ut NAD 208 mot detta? Blir nog lite mera än 7900 kr, snarare 8500.
genstruktur skrev:Just nu är det Rotel RB 1582mkII som spelar här hemma. Låter bra även om jag tror att NAD 208 lät aningen bättre.
Zappa skrev:Kul! Mitt VTV NCx500 Hypex NCore Stereo låter i alla fall allt annat än vasst.
RogerGustavsson skrev:genstruktur skrev:Just nu är det Rotel RB 1582mkII som spelar här hemma. Låter bra även om jag tror att NAD 208 lät aningen bättre.
Ska du göra dig gav med Rotel-steget eller blir det nu biampat?
pLudio skrev:Ljudet är infekterande förstår jag.
sprudel skrev:Kan du ta lite fler bilder så man begriper storleken, ser ju väldigt nätt ut.
genstruktur skrev:pLudio skrev:Ljudet är infekterande förstår jag.
Exakt!Ett försök till att uppfatta storleken. Känns pyttelitet jämfört med Rotel RB 1582mkII.
Zappa skrev:Det där blir nog bra!
genstruktur skrev:Jag fick ställa upp frontarna +2.5 dB jämfört med Roteln för att få samma nivå på alla högtalarna. Har lyssnat en del under förmiddagen på samma sätt jag lyssnar annars. Får för mig att det är något tightare/mer bas med Audiophonics. Men tycker att rummet inte sätts igång lika mycket, saker skallrar inte lika mycket tex. Ingen aning hur man förklarar det. Kanske lite mer separation mellan olika ljud, renare? Sen till diskanten då. Jag tror inte att jag upplever några knivar i örnen, men jag skulle nog inte säga att det låter lent eller diskantsänkt heller. Får lyssna vidare och utvärdera, återkommer!
P.S. Lite irriterande lysstark powerlampa tycker jag på Audiophonics. Vit också, kunde väl varit grön eller nåt?
sprudel skrev:genstruktur skrev:Jag fick ställa upp frontarna +2.5 dB jämfört med Roteln för att få samma nivå på alla högtalarna. Har lyssnat en del under förmiddagen på samma sätt jag lyssnar annars. Får för mig att det är något tightare/mer bas med Audiophonics. Men tycker att rummet inte sätts igång lika mycket, saker skallrar inte lika mycket tex. Ingen aning hur man förklarar det. Kanske lite mer separation mellan olika ljud, renare? Sen till diskanten då. Jag tror inte att jag upplever några knivar i örnen, men jag skulle nog inte säga att det låter lent eller diskantsänkt heller. Får lyssna vidare och utvärdera, återkommer!
P.S. Lite irriterande lysstark powerlampa tycker jag på Audiophonics. Vit också, kunde väl varit grön eller nåt?
Tejp!
I-or skrev:När man mäter ljudnivåer för transienta förlopp måste man alltid vara noggrann med att rapportera tidsvägningen. Slow (tidskonstant 1 s), Fast (125 ms) och Impulse (35 ms för stigningen) ger stora skillnader för musiksignaler.
genstruktur skrev:Jag fick ställa upp frontarna +2.5 dB jämfört med Roteln för att få samma nivå på alla högtalarna. Har lyssnat en del under förmiddagen på samma sätt jag lyssnar annars. Får för mig att det är något tightare/mer bas med Audiophonics. Men tycker att rummet inte sätts igång lika mycket, saker skallrar inte lika mycket tex. Ingen aning hur man förklarar det. Kanske lite mer separation mellan olika ljud, renare? Sen till diskanten då. Jag tror inte att jag upplever några knivar i örnen, men jag skulle nog inte säga att det låter lent eller diskantsänkt heller. Får lyssna vidare och utvärdera, återkommer!
steven33 skrev:genstruktur skrev:Jag fick ställa upp frontarna +2.5 dB jämfört med Roteln för att få samma nivå på alla högtalarna. Har lyssnat en del under förmiddagen på samma sätt jag lyssnar annars. Får för mig att det är något tightare/mer bas med Audiophonics. Men tycker att rummet inte sätts igång lika mycket, saker skallrar inte lika mycket tex. Ingen aning hur man förklarar det. Kanske lite mer separation mellan olika ljud, renare? Sen till diskanten då. Jag tror inte att jag upplever några knivar i örnen, men jag skulle nog inte säga att det låter lent eller diskantsänkt heller. Får lyssna vidare och utvärdera, återkommer!
Det skulle va intressant om de kunde verifieras eller förklaras att basen blir tightare med en Klass D förstärkare. Har läst just den uppfattningen om basen på flera olika forum.
genstruktur skrev:Roteln inkopplad sedan igår.
![]()
Varning för HiFi -floskler och subjektivt tyckande!
Audiophonics tycker jag har en ljusare klang generellt än Rotel. Låter subjektivt väldigt skoj på många sätt. Bra punch i basen och det blir mer bas. Ljudet upplevs spela lite mer framåt från högtalarna och ljudbilden känns större och luftigare. Hör detaljer bättre. Nästan så att transienter förstärks/betonas jämfört med Roteln. Men det är nog också det som är dess akilleshäl. För det mesta tycker jag det låter bra men ibland slår det liksom över en aning. Som tex på S-ljud och i viss mån t-ljud. Tror också i viss mån på piano ibland. Kan förstå att klass D kan föredras till basdrivning, för den var grym!![]()
Rotel är lite mörkare i klangen, laid back, lite tråkig nästan i jämförelse med Audiophonics men vinner i längden på något sätt. Har heller aldrig upplevt S-ljud som störande eller påträngande tex. Mindre basmängd och inte lika tight anslag.
Det var mina två ören så att säga. Jag har redan poppat popcorn, so nu kan debatten börja!
sprudel skrev:genstruktur skrev:Roteln inkopplad sedan igår.
![]()
Varning för HiFi -floskler och subjektivt tyckande!
Audiophonics tycker jag har en ljusare klang generellt än Rotel. Låter subjektivt väldigt skoj på många sätt. Bra punch i basen och det blir mer bas. Ljudet upplevs spela lite mer framåt från högtalarna och ljudbilden känns större och luftigare. Hör detaljer bättre. Nästan så att transienter förstärks/betonas jämfört med Roteln. Men det är nog också det som är dess akilleshäl. För det mesta tycker jag det låter bra men ibland slår det liksom över en aning. Som tex på S-ljud och i viss mån t-ljud. Tror också i viss mån på piano ibland. Kan förstå att klass D kan föredras till basdrivning, för den var grym!![]()
Rotel är lite mörkare i klangen, laid back, lite tråkig nästan i jämförelse med Audiophonics men vinner i längden på något sätt. Har heller aldrig upplevt S-ljud som störande eller påträngande tex. Mindre basmängd och inte lika tight anslag.
Det var mina två ören så att säga. Jag har redan poppat popcorn, so nu kan debatten börja!
Du får nog ge det lite mer tid, man luras lätt av de initiala intrycken. Du har väl 14 dgr på dig.
eljulio skrev:Hur var det med effektskillnader mellan stegen? Jag hade AMP20 innan byte till klass D, med enda syfte att få mer effekt. Sitter nöjd därefter, då jag inte har hört några negativa effekter som du beskriver. Jobbigt med essighet. Har själv inte noterat det.
Zappa skrev:Mitt slutsteg med Hypex NCx500 låter i alla fall inte essigt i mina öron.
Användare som besöker denna kategori: RogerGustavsson och 9 gäster