Moderator: Redaktörer
Maarten skrev:Ja, riktigt intressant, lärorik, pedagogisk och matnyttig presentation, där man får följa det stegvisa arbetet med olika prototyper och vilka resultaten blev. De även framförde några argument nedan jag till viss del inte läst/hört förut (utöver det Peter nämnde vid 30 min, som handlar om kompletterade dipoler för att fylla upp dippar i energikurva):
Några utdrag för minnet:
13:46: (Ojämn?...) Vertikal spridning påverkar klang mer än horisontell dito?
24:00: Ojämn (horisontell men kanske även vertikal?) spridning ger frekvensbereoende intryck av stånd till högtalare/musiken. Falska variationer i djup i fantomprojektion? "The more you start to notice, the more annoyed you get.." Det här bör ju många konventionella högtalare med delning från stort till litet element vara lite drabbade av.
35:00: Lobingproblemen med fysiskt separerade element i lite annan tappning...
60:00: Omni-spridning (Party-mode) med många element som ger mändger med lobing/interferenser: "This is not a speaker to listen to but a speaker to have a glass of wine with". Går det att dra paralleller till Carlsson 70-talsserien?
xmag skrev:Har B&O glömt av 70-talets (eller var det 80-talet!?) tidsskillnad mellan elementen som de bla löste med en "filler"?
Jag har kvar artiklarna från den tiden där de vetenskapligt(?) gick till botten med sin forskning i frågan med ett antal faskorrekta högtalare som resultat. Gäller inte det längre?
petersteindl skrev:xmag skrev:Har B&O glömt av 70-talets (eller var det 80-talet!?) tidsskillnad mellan elementen som de bla löste med en "filler"?
Jag har kvar artiklarna från den tiden där de vetenskapligt(?) gick till botten med sin forskning i frågan med ett antal faskorrekta högtalare som resultat. Gäller inte det längre?
De löste ingen tidsskillnad med filler. Däremot fasskillnad på summan på direktljudet.
Det gäller lika väl idag som då. Implementering kan dock ske på olika sätt.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:xmag skrev:petersteindl skrev:
Det är Bo Bengtssons högtalare Audio-Tronic. Jag tror det är CM3.
https://hifigoteborg.se/pdf/Audio_tronic_cm3_test.pdf
Medans vi ändå håller på med Svensk musik så har jag börjat titta på denna dokumentär https://www.svtplay.se/video/KDvXQ9p/sveriges-musikhistoria-pa-90-minuter
Den verkar väldigt intressant.
MvH
Peter
Helt apropå:
Senast jag "talade" med Bo Bengtsson hade han en ny bashögtalare på gång, sedan hörde jag inte mer om det. Gissar att det var runt år 2010. Någon som helt kort vet mer?
Tror inte det kommer några fler högtalare från Bo Bengtsson. Då man uppnår en viss ålder så finns möjligheten att man passerat ett visst stadium.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:petersteindl skrev:xmag skrev:Helt apropå:
Senast jag "talade" med Bo Bengtsson hade han en ny bashögtalare på gång, sedan hörde jag inte mer om det. Gissar att det var runt år 2010. Någon som helt kort vet mer?
Tror inte det kommer några fler högtalare från Bo Bengtsson. Då man uppnår en viss ålder så finns möjligheten att man passerat ett visst stadium.
Mvh
Peter
Eftersom det precis nyss diskuterats gällande Bosse i denna tråd.
Bo Bengtsson har nu somnat in och lämnat jordelivet för denna gång.
Vila i Frid Bo.
MvH
Peter
petersteindl skrev:… Så, nu är jag tillbaks. Nu kommer vi även att nosa på Stigs Audioutrustning.
Laboratorium för högtalarutveckling
Förstärkare
Vi vevar tillbaks tiden lite. Jag hade nu dels OA 6 typ 1 med inbyggda elektroniska delningsfilter och inbyggda direktkopplade rörslutsteg d v s utan utgångstransformatorer förutom på diskanten, dels OA 116. Året var 1976. Nu behövdes slutsteg till OA 116. Jag hade lyckan att kunna låna allsköns apparater från Wille. Det var transistorer hit o dit. Allt lät motbjudande. Jag lämnade tillbaks rubbet och hävdade att så här uselt kan det ju bara inte låta, de måste vara trasiga. Suck, dom var inte trasiga; vilka sopor. Mitt sista hopp stod nu till Ampzilla och GAS nya försteg Thaedra. Wille kunde fixa. Han var fixaren.
1976-79 hjälpte jag Firma LEAB och Wilhelm Lilliehöök med försäljning och demo av High End apparatur. Då hette märkena bl a GAS som gjorde Ampzillan; Threshold och Acoustat (elektrostathögtalare med direktkopplade rörslutsteg) samt Cerwin Vega som kanske inte klassades som det ultimata High End.
Men många jordbävningsdemo blev det, efter filmen Jordbävningen. Vi åkte runt omkring i Sverige med George Moroder, Donna Summer och Tyska Afroamericans, det låter ju helt tokigt, Vad är en Tysk Afroamerican? Hmmmm, undrar vad man säger? Äh, Tyska disconegrer i bagaget i stället för Dave Grusin, Harry James, Brahms och Mahler. Jag tror de hette Boney M förresten. Ere nån som minns Daddy Cool? Jag lovar, det var fler brudar på obskyra discon än på gamla mossiga orgelkonserter i ensliga kyrkor om man nu ska se det hela lite positivt eller snarare ur ett rolighetsperspektiv. Jag föredrar att skratta åt elände än att gråta. Ett gott skratt förlänger livet så låt även elände förlänga livet.
Strax före den tiden fanns det en telefonkiosk i övre västra hörnet på Humlegården. Denna telefonkiosk var trasig. Man kunde ringa hur länge som helst utan att lägga i nya myntäven utrikessamtal. Wille och jag åkte dit några gånger för att ringa Mike Kay på Lyric Hifi i N.Y. Wille skulle beställa ”apparater”. Ni vet; sneimport. Stackars Sven Eriksson som på den tiden importerade GAZ. Då visste jag inte ens vem Sven E var men han var en av Stigs närmaste adepter från tiden före mig, men det fick jag reda på mycket senare. Sven Eriksson kom in i Styrelsen för Stiftelsen Stig Carlsson efter det att jag utträtt. Där gjorde Sven ett höjdarjobb vad jag kan förstå. Han fixade även dagens lokaler som SSC huserar i. Sen hoppade även han.
Nåväl, det var lite köande vid telefonkiosken. En och annan invandrare var salig.
Till slut blev det vår tur. Första gången som Wille ringde var hem till Mike som till synes stod i duschen, men hans hustru svarade vänligt. ”He is in the shower, can you please call back.” Wille svarade fyndigt: ”That’s no problem, I can wait.”
På 70-talet var det dyrt att ringa till USA och ännu dyrare att ringa från USA. Så ni kan gissa om det imponerade på Mike att “the Swede was waiting 20 minutes on the phone while I was in the shower”.
Så småningom kom den in-sneade Ampzillan och därefter Thaedran till Sverige men egentligen hade jag Thoebe någon månad däremellan. Den åkte ut ögonaböj. Nu skulle man koppla ihop the Great American Sounds bästa prylar, vilken höjdare, lyckan är gjord, musikens Nirvana inom 5 minuter. Halleluja. Fantastiskt va?
Naturligtvis kom årtusendets värsta besvikelse. Nu har vi den berömda tidpunkten som avgjorde min framtid. Det var då jag knöt näven och bestämde mig för att enda chansen att få det ljud som jag vill uppnå är att bygga det själv. På den vägen är det fortfarande, 31 år efteråt. Vilket öde. Är jag snart där? Jag hoppas det. Jag ser ju hägringen klart och tydligt! Synvillan är total och illusionen greppbar
Jag samtalade därefter med Stig för vi hade båda OA 116 och Ampzilla (Stigs Zilla kom från Sven E). Jag talade länge om hur dj-a illa allt lät utom Bertils inspelningar. Jag frågade: ”Ska det va så?” ”Ere verkligen så?” Stig var faktiskt förstummad. Han lät bekymrad på telefon och staplade sig lågmält fram. ”Näee, så ska det nog inte vara?”
Musik fick man lyssna till på OA 6 typ 1. Var det högtalarna OA 116 eller slutsteget som skrällde eller var det alla skivor? Utom Bertils förstås. Det ska sägas att mitt vardagsrum i Sollentuna var ganska minimalistiskt inrett men jag hade en stor gyllengul kinamatta som jag fortfarande har kvar och använder. På den tiden var övergångsdist inte riktigt utredd.
Tillbaks till Stigs apparater: Efter Ampzillan blev det transistorslutsteget Audio Research D 100 hos Stig. De gick nämligen att bryggkoppla och Stig fick då massor med mera Watt samt han kunde ha ett slutsteg per högtalare. Tyvärr var det inga ljuva toner från dessa förstärkare. Botten var nådd. Det var helt enkelt FÖRFÄRLIGT, ANSKRÄMLIGT, FÖRSKRÄCKLIGT, VEDERVÄRDIGT, GRÄSLIGT, RYSLIGT, ONJUTBART, HISKLIGT, OHYGGLIGT, FASANSFULLT, VIDRIGT, FÖRHATLIGT, MOTBJUDANDE, FRÅNSTÖTANDE, OBEHAGLIGT och AVSKYVÄRTPuh, nu kunde man ju inte komma lägre ner och det var ju i och för sig positivt
Tänk er att ni är längst ner i helvetet. Njae, ni får tänka lite hårdare. Ja sa längst ner. Ni måste ännu längre ner. Så ja, snart är ni där. En liten bit kvar, ända ner i botten ska ni. Fortsätt bara. Tänk nu noga. Där, där nere, längst ner i helvetet är det alltid måndag
Men här uppe har vi fredag, lördag och söndag också
Jag vill passa på att göra lite reklam för en bekants CD. Han heter Jan Tham och skriver låtar, spelar och sjunger. Hans profession är fotograf. Långt nere i helvetet är det alltid måndag kommer från hans CD. Han skriver fyndiga texter. Det är inte världens bästa ljud men trevlig musik. CDn heter Allt kan hända idag. Var inte oroliga, början på låt 1 skall låta så. Han har även spelat på Mosebacke. http://www.jantham.com/skivan.htm
Själv bytte jag ut min Ampzilla mot Threshold 2x100W vilket Bertil Alving också gjorde. Nu kunde man börja lyssna på musik på OA 116 också. Lars Bäcklund köpte också en Threshold. Långt därefter, 1980 eller 81, hade jag Ljudbutiken AB och till en början importerade vi Krell och Lasse Bäcklund köpte då en Krell KSA 100 av mig. Då var det OA 51 hos Lasse B och med den kombinationen har vi haft otaliga trevliga musikstunder.
Tillbaks i tiden igen; efter Threshold bytte jag till Nelson Pass A-40 ”rena” klass A slutsteg som endast fanns i byggsats, men Wille, som då var generalagent för Threshold och även för GAS (Great American Sound), lyckades få fram färdigbyggda exemplar av Nelson Pass himself.
Detta Nelson Pass slutsteg släpade jag sedermera till Stig. Det måste absolut sättas stop för Audio Researchs transistoriserade missljud! Vi var ju alla intresserade av utveckling och bättre högtalare från Stig och det var i fara o färde med D-100. Lasse B var med vid denna jämförelse. Nu djä-ar skulle det ske. Stig var inte på bästa humör (understatement) men Audio Research kunde lyckligtvis slängas ut bland alla andra missfoster på begagnathyllan. Avgörandet var en fantastisk LP; sologitarr med Charlie Byrd spelandes Etudes and Preludes av Heitor Villa-Lobos. Det är inte Charlies egentliga domän. Han är egentligen jazzgitarrist med bossanova influenser, men han spelar Villa-Lobos på ett alldeles förträfflig sätt. Tyvärr finns den inte på CD. Jag hade med mig denna skiva för jag visste att Stig aldrig hört den tidigare. Stig ville ofta höra helt obekanta skivor på det utmanande objektet först för att därigenom inte ha förutfattade meningar om vare sig mjuk- eller hårdvaran utan han ville bedöma ljudet som helhet. Därefter kunde Stig bedöma om ljudet som helhet blev sämre eller bättre på sin invanda anläggning och om det nya ljudet gav något han tidigare inte uppmärksammat. Stig var nyfiken som en katt och det är också ett av mina karaktärsdrag.
Jag visste att Audio Research var helt chanslös med denna skiva. Audio Research var diffus, sträv och kantig och helt utan ”ta på” känsla d v s en fullständigt förfärlig ljudkombination som definitivt var en Dead End. Mycket riktigt, med Nelson Pass A-40 var Charlie B där framme spelandes solo med endast en gitarr. Ljudbilden var samlad och konkret. Med Audio Research var det Charlie B någonstans spelandes med fler diffusa och spretiga gitarrer, som om allt var ur fas men ändå inte. Upplevelsen var något nytt för Stig. Nu gick det fort; bort med Audio Research D-100.
Lasse B och jag kunde äntligen pusta ut; vi hade lyckats med vår föresats till förmån för bryggkopplade Nelson Pass A-40 som Wille snällt skaffade fram. Stig och jag hade därefter en del samtal om slutsteget och huruvida man kunde öka effekten. 40 Watt räckte inte för Stig. Fördelen med A-40 var att den också kunde bryggkopplas enligt Nelson Pass anvisning. Eftersom dessa hade fläktar och förde oväsen förpassades de ut till ”kontoret” hos Stig och kablar drogs genom väggen. Med dessa slutsteg hos Stig har vi haft otaliga och trevliga lyssningar som vi upplevde ledde utvecklingen framåt.
Stigs försteg Luxman C-1000 byttes ut mot Precision fidelity, ett rörförsteg som Göran Rudling sålde, ni vet, den där galningen som…
Fortsättning följer
Undertecknad
Peter Steindl
I-or skrev:…
BeoLab 90 är alltså förvisso en tekniskt sett imponerande produkt, men utgör huvudsakligen en lösning på problem som inte existerar eller som är kraftigt överdrivna. BeoLab 90 låter i kraft av den valbara spridningskarakteristiken och det enorma lågbasöverskottet i normala rum garanterat annorlunda är konventionella högtalare, men detta är knappast till det bättre.
I-or skrev:Det handlar dock egentligen inte om "onödigt bra" i det här fallet utan snarare en optimering mot felaktiga mål.
Som skrivet var ger egenskaperna för Beolab 90 i Narrow mode i nästan alla uppställningar en alldeles för hög kvot av direktljud relativt rumsljud, av vissa benämnt hörlurskänsla*, och dessutom är lågbasen kraftigt överdriven. Det ljudande resultatet kommer därför i vissa avseenden att likna BT-hörlurar med fläskig bas som t.ex. Beats.
*För ca 35 år sedan utvärderade jag ett flertal olika konstruktioner just m.a.p. riktverkan i olika uppställningar och akustiska miljöer. Inte helt oväntat kunde jag bara bekräfta de redan vid den tiden rådande rönen angående vikten av god, alternativt balanserad, horisontell spridning. En alltför hög horisontell riktverkan i hörselns känsligaste område ca 1-7 kHz reducerar de spatiella intrycken så till den grad att det börjar låta direkt tråkigt. Jag fick via mitt yrke sedermera möjligheten att utföra lyssning i både helekofria och semiekofria rum, vilket bara förstärkte dessa slutsatser.
I-or skrev:Om du menar BeoLab 5 så har den högtalaren en närmast diametralt motsatt horisontell spridning i jämförelse med BeoLab 90 i Narrow mode (-3, -6, -9, -12 dB):
Basen är dessutom inte alls lika överdriven för BeoLab 5, men BeoLab 90 har förstås en långt högre ljudtryckskapacitet.
För att nyansera resonemanget i tidigare inlägg så kan dock BeoLab 90 i Narrow mode vara att föredra framför konventionellt spridande konstruktioner på stora lyssningsavstånd eller i mycket reflektiva miljöer. Basen kommer dock i nästan alla sammanhang att vara kraftigt överdriven utan ekvalisering. Högtalarna har inbyggd ekvalisator, klangbalansomdömena gäller standardkonfiguration, vilken huvudsakligen är hur högtalarna rekommenderas att installeras hos kund. Även här kan man ha omfattande invändningar mot B&O:s målsättning (uppenbarligen konstant direktljudsfrekvensgång oavsett frekvens).
petersteindl skrev:En annan videofilm. Den handlar om att aldrig ge upp.
Don’t mess with the Finns.
[ YouTube ]
En av de bästa jag sett på länge.![]()
Mvh
Sisu
Harryup skrev:Oj, hur gamla kan ankor egentligen bli.
jansch skrev:Imperial-Blomman skrev:De va väldigt intressant å läsa om Carlsson högtalare å även dina erfarenheter å reflexioner.
Ja!
Å va e en (luft) molekyl egentligen?
Hur funkar den?
De e en intressant fråga.
Ja du! En intressant fråga.... Dessutom finns ju inga "luftmolekyler" utan en blandning av gaser som är molekyler typ syrgas O2 och inte minst kvävgas N2 som inte är stabila om dom inte bildar molekyler. Då dom är representerade med en viss vikt i periodiska systemet har dom en tyngd som påverkas av jordens gravitation.
Då atomkärnorna omges av elektroner =negativ laddning kommer dom att stöta ifrån varann, det blir ett gastryck. Ju fler "luftmolekyler" som dras in mot jorden desto högre tryck, därför är lufttrycket störst vid jordytan. Som att stapla bollar i en behållare, bollen längst ner får högst tryck på sig - fast elektronerna runt atomkärnan försöker ju att "hålla emot", lika laddning som i detta fall stöter ju ifrån varann. Dock gasen blir tätare, allt enligt den gamla "Allmänna gaslagen".
Ljud då som "rör sig" med ca 340meter per sekund vid havsnivå? Det är helt enkelt en kedjereaktion mellan molekyler. Tvingar man en molekyl att röra sig , låt oss säga 1mm för enkelhets skull, kommer den att knuffa på närliggande molekyl och den kommer att knuffa på nästa osv. Allt för att återställa det jämviktsläge som Allmänna gaslagen säger - lika avstånd mellan alla molekyler. Nu sker ju inte det med ljud utan har ett högtalarmembran knuffat fram molekyler så kommer det "suga tillbaka" molekylen igen och kedjereaktionen kommer att ske igen. Allt för att Allmänna gaslagen skall uppfyllas = lika avstånd mellan alla molekyler.
Ljud är alltså en kedjereaktion som sker med 340meter/sekund. Som stående dominobrickor etc som faller mot varann som man kan se på t.ex Youtube.
Väldigt föreklad beskivning men dock i huvudsak korrekt.
Ledsen att jag kanske krånglade till beskrivningen.....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster