Hifi/High-End & Hemmabio som inte är tillverkat i Kina

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Hifi/High-End & Hemmabio som inte är tillverkat i Kina

Inläggav Bill50x » 2024-06-13 22:58

steven33 skrev:Men Linn köper säkert in ton och då tror jag dom betalar ungefär 10-30 kr/kg. Men det priset fluktuerar också beroende på råvarumarknaden. Ser att Aluminium just nu är uppe i en toppnivå om 26,50kr/kg.

Oavsett vilket så tar Linn blodigt betalt för sina urfrästa aluminiumlådor. Skillnaden mellan Radikal motorstyrning i vanlig plåtlåda och Klimax dito är 32 tusen kronor - med samma elektronik inuti. Klimax-lådan är MYCKET snyggare men för den som vill maxa ljudet är det inte värt pengen - även om vissa hävdar att det låter bättre med den urfrästa lådan. Själv har jag inte testat skillnaden, jag kanske har fel.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-06-14 09:21

steven33 skrev:
RogerGustavsson skrev:
steven33 skrev:Aluminium kostar ca 10 kr/kg och en CNC-fräs gör en sådan låda på nolltid då aluminium är mjukt och lättbearbetat. Men det gör att Linn kan sälja den för 100 000 kr och hävda att den är fräst ur massiv aluminium vilket för en amatör låter otroligt fantastiskt.

10 kr/kg? Det lät billigt men de har kanske bra rabatt? Jag får betala 100-115 kr/kg för en mindre post.

Småposter är givetvis alltid dyrare. Men Linn köper säkert in ton och då tror jag dom betalar ungefär 10-30 kr/kg. Men det priset fluktuerar också beroende på råvarumarknaden. Ser att Aluminium just nu är uppe i en toppnivå om 26,50kr/kg.
https://xn--grundmnen-z2a.com/metallpris/aluminium

Antar att om man tänkt till på förhand så har man en deal där man returnerar det urfrästa för omsmältning... det borde säkna priset en hel del...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

steven33

Inläggav steven33 » 2024-06-14 10:14

Nattlorden skrev:
steven33 skrev:
RogerGustavsson skrev:
10 kr/kg? Det lät billigt men de har kanske bra rabatt? Jag får betala 100-115 kr/kg för en mindre post.

Småposter är givetvis alltid dyrare. Men Linn köper säkert in ton och då tror jag dom betalar ungefär 10-30 kr/kg. Men det priset fluktuerar också beroende på råvarumarknaden. Ser att Aluminium just nu är uppe i en toppnivå om 26,50kr/kg.

Antar att om man tänkt till på förhand så har man en deal där man returnerar det urfrästa för omsmältning... det borde säkna priset en hel del...

Mitt intryck av Linn som företag är att dom är intelligenta, schysta och med duktiga konstruktörer. Så du har säkert rätt att dom tar tillvara på spillet av aluminium.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-06-16 12:33

Audiophonics anger att, i alla fall den som genstruktur hade, är tillverkad i Frankrike.

Och då får Du klass-D på köpet!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Fast det är klart, Audiophonics är ju inte apdyrt och då räknas det väl inte som high-end?!
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-06-16 22:04

Kermit116 skrev:Audiophonics anger att, i alla fall den som genstruktur hade, är tillverkad i Frankrike.

Och då får Du klass-D på köpet!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Fast det är klart, Audiophonics är ju inte apdyrt och då räknas det väl inte som high-end?!

Low-End, High-End vad skiljer ? Jag skiter fullständigt i vad som är vad. Men jag står inte ut med ljust och vasst ljud i längden, det vet jag :!: Och efter en snabb googling på vad genstruktur skrev så skulle "dessa" bidra till att jag "inte" skulle lyssna. Sedan om det innebär att jag måste köpa skit dvs. Made in Kina för att mina öron ska stå ut med ljudet så får det väl bli så.... Annars är det bara att lägga ner hobbyn.... men den har ju varit nedstängd i snart 3 år mer eller mindre så vad är skillnaden egentligen? Lyssnar ju "bara" genom lurar som säkerligen är Made in Kina eftersom de inte är dyra. Så denna tråd vara nog enbart slöseri med energi. Det är bara att kapitulera för Kineser.....
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2024-06-20 23:09

steven33 skrev:
RogerGustavsson skrev:
steven33 skrev:Aluminium kostar ca 10 kr/kg och en CNC-fräs gör en sådan låda på nolltid då aluminium är mjukt och lättbearbetat. Men det gör att Linn kan sälja den för 100 000 kr och hävda att den är fräst ur massiv aluminium vilket för en amatör låter otroligt fantastiskt.

Beror nog även vilken kvalitet man köper, vi använder någon slags flygplansaluminum på jobbet och den vill jag minnas är tämligen dyr.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-06-21 00:08

Rydberg skrev:
steven33 skrev:
RogerGustavsson skrev:

Beror nog även vilken kvalitet man köper, vi använder någon slags flygplansaluminum på jobbet och den vill jag minnas är tämligen dyr.

Förr i tiden kallades det dural eller duraluminium. Det är en legering mellan aluminium och koppar. Helt andra egenskaper än rent aluminium.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2024-06-30 09:39

Synthesis gör allt själva i sin fabrik i Italien, bra låter det dessutom!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi