Moderator: Redaktörer
PekkaJohansson skrev:När alla vännerna gått hem inleder jag avslutningen av midsommarfirandet med världshistoriens bästa popgrupp The Beatles och världshistoriens bästa poplåt "She loves you" på relativt stark nivå i ljudrummet. Nu hörs den fantastiska ep:n "Long tall Sally" på samma skiva, "Past masters vol 1" från 1988. Ett glas rödvin och en skål smågodis bidrar till den den helfestliga stämningen.
Edit: Följer upp med Hep Stars fina tolkning av Ian & Sylvias folkmusikklassiker "Four strong winds" med den svenska titeln "Mot okänt land". Bra sång av Sven Hedlund och lysande brygga av Benny Andersson. Nu hörs Bennys och Lars Berghagens "Sagan om lilla Sofi" - bättre blir det inte! Jo, möjligen "Det finns en stad" med både text och musik av Lars Berghagen.
Edit 2: Funderade länge på om jag skulle avsluta kvällen med Kim Wilde eller Johnny Cash. I kväll drog Kim Wilde det längsta strået tack vare att brodern Rickys "I'm an austronat" diskuterades över sillunchen och att hans syntproduktioner för systern är oöverträffade ännu drygt 40 år senare. Därför hörs nu albumet "Select" på kompaktskiva från det glada 80-talet.
Med vänlig hälsning
Pekka
Kralle skrev:Beethovens pianokonsert nr 3. Från P2.
https://sverigesradio.se/avsnitt/ur-min ... -beethoven
"Vi vill nu lyfta fram en konsertupplevelse utöver de vanliga. Det är Beethovens Pianokonsert nr 3 med Christian Zacharias som leder Göteborgs symfoniker från pianot i Göteborgs Konserthus.
Som lyssnare kan man lyssna på så många olika sätt. Man kan bara njuta av den mittersta av Beethovens fem pianokonserter - skapad i den period i Beethovens musikaliska liv man ofta kallar mellanperioden där symfonierna med smeknamnen Eroica, Ödessymfonin och Pastoralsymfonin också skapades.
Men jag vet att många av er också lyssna på detaljer som mikrofonplacering och konsertlokalens påverkan på musiken. Står mikrofonerna för nära eller för långt bort och så vidare?
Urban Hägglund berättar här att pianot står ungefär på dirigentplats, mitt under de två viktigaste, rundtagande rörmikrofoner Neumann M 150. Pianot har avtaget lock så ljudet går rätt upp. Till det en liten orkester, bestående av stämledarna och första pult i halvcirkel runt flygeln. Väldigt fint musikaliskt framförande som konsertens musikproducent Urban Hägglund menar att man lyckades dokumentera med högsta möjliga autenticitet i inspelningen."
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster