Nu spelas:

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jogge

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2024-06-22 10:45

Satyricon: Megiddo - Mother North In The Dawn Of A New Age -, CD-EP. Fyra olika låtar. Detta var min introduktion till gruppen. En remix av Apoptygma Berzerk, en nyinspelad låt, en live samt en cover på Motörheads Orgsamatron. Originalet är bättre. Sepulturas version är bättre. Men just sången är världsklass. Ingen kan sjunga en en sådan hatlåt som Satyr; man duckar inför denna.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2024-06-23 14:12

Sólstafir: Masterpiece Of Bitterness, 2LP-Gatefold, Lim edit - 950 made. Med denna är min Sólstafirsamling komplett, gällande album. Här har resan resa mot deras mer atmosfäriska musik startat, men det finns även snabbare låtar här. Som vanligt imponerar Aðalbjörns sång enormt på mig. Så ärligt, på gränsen till sin förmåga. Det målande gitarrspelet börjar märkas av här också.
Bild

Sven Fredrik: Through The Rosen Bridge, LP.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2024-06-24 11:11

Paradise Lost: Symbol Of Life, CD-Digipack. Deras mest catchy album. Den är också en av mina favoriter. Skivan startar med två stora låtar som sätter sig i hjärnan direkt; Isolate som är en liten fortsatt flirt med den elektoniska musiken de sysslade med på slutet av '90-talet och Erased med klassisk mörkersång tillsammans med kvinnlig skönsång (Cathedral's Lee Dorrian bidrar med sång i refrängen här också). I bägge låtarna hörs verkligen deras patenterade urkraft i gitarrerna, sickna riff 8) . Resten av skivan pendlar också mellan mörk goth och alternative metal och är riktigt bra. Som bonusspår gör de även en sanslös tung version av Bronski Beat's Small town boy.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-06-24 14:23

PekkaJohansson skrev:När alla vännerna gått hem inleder jag avslutningen av midsommarfirandet med världshistoriens bästa popgrupp The Beatles och världshistoriens bästa poplåt "She loves you" på relativt stark nivå i ljudrummet. Nu hörs den fantastiska ep:n "Long tall Sally" på samma skiva, "Past masters vol 1" från 1988. Ett glas rödvin och en skål smågodis bidrar till den den helfestliga stämningen.

Edit: Följer upp med Hep Stars fina tolkning av Ian & Sylvias folkmusikklassiker "Four strong winds" med den svenska titeln "Mot okänt land". Bra sång av Sven Hedlund och lysande brygga av Benny Andersson. Nu hörs Bennys och Lars Berghagens "Sagan om lilla Sofi" - bättre blir det inte! Jo, möjligen "Det finns en stad" med både text och musik av Lars Berghagen.

Edit 2: Funderade länge på om jag skulle avsluta kvällen med Kim Wilde eller Johnny Cash. I kväll drog Kim Wilde det längsta strået tack vare att brodern Rickys "I'm an austronat" diskuterades över sillunchen och att hans syntproduktioner för systern är oöverträffade ännu drygt 40 år senare. Därför hörs nu albumet "Select" på kompaktskiva från det glada 80-talet.

Med vänlig hälsning

Pekka

Du smyger in spännande pophistoria i dina recensioner, trevligt!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2024-06-24 15:01

Precis, underbar läsning tycker jag.
The World's Mine Oyster

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2024-06-24 21:45

Kul att det uppskattas! Rikliga associationer i samband med lyssning under mycket goda ljudkvalitetsbetingelser som i sin tur skänker ytterligare associationer och nyfikenhet på både hörda och ännu inte hörda poppärlor är för mig det allra största nöjet med hobbyn. Sannolikheten är stor att det blir mer av samma vara.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2024-06-25 12:21

Motormännen: Systemet / Malmberget, 7" - 200 made. Minimalistisk techno med , denna gång, samplingar från när Systembolaget började datoriseras samt Malmbergets utvidgning och Kiruna blev tvungna att riva byggnader. Fortsatt grått 80-tal :)
Bild

Stephan Bodzin: Boavista, 4LP-Trifold.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2024-06-26 12:32

Cathedral: The VIIth Coming, CD. När denna släpptes köpte jag deras album mest av gammal vana. Bra musik liksom. Skivan innan; "Endtyme" var mer doom metal, som de var i början av karriären. Här blev det mer stoner igen. Tyckte den var ok vid köp. Idag har den vuxit till sig, just kanske beroende på att deras gruffiga doom finns med i denna hippiestonermusik. Skitigt. Och Gaz Jennings levererar så klart riff som få kan.
Bild

Kralle

Inläggav Kralle » 2024-06-26 14:53

Beethovens pianokonsert nr 3. Från P2.
https://sverigesradio.se/avsnitt/ur-min ... -beethoven

"Vi vill nu lyfta fram en konsertupplevelse utöver de vanliga. Det är Beethovens Pianokonsert nr 3 med Christian Zacharias som leder Göteborgs symfoniker från pianot i Göteborgs Konserthus.
Som lyssnare kan man lyssna på så många olika sätt. Man kan bara njuta av den mittersta av Beethovens fem pianokonserter - skapad i den period i Beethovens musikaliska liv man ofta kallar mellanperioden där symfonierna med smeknamnen Eroica, Ödessymfonin och Pastoralsymfonin också skapades.

Men jag vet att många av er också lyssna på detaljer som mikrofonplacering och konsertlokalens påverkan på musiken. Står mikrofonerna för nära eller för långt bort och så vidare?

Urban Hägglund berättar här att pianot står ungefär på dirigentplats, mitt under de två viktigaste, rundtagande rörmikrofoner Neumann M 150. Pianot har avtaget lock så ljudet går rätt upp. Till det en liten orkester, bestående av stämledarna och första pult i halvcirkel runt flygeln. Väldigt fint musikaliskt framförande som konsertens musikproducent Urban Hägglund menar att man lyckades dokumentera med högsta möjliga autenticitet i inspelningen
."

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-06-26 18:24

Tack Kralle.
Den måste jag lyssna på :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Kralle

Inläggav Kralle » 2024-06-26 20:57

J S Bach - Six Partitas. Vladimir Feltsman.
Feltsman.jpg
Feltsman.jpg (103.55 KiB) Visad 2886 gånger

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2024-06-26 23:11

UBX127: Lamour Remixes, EP. Remixar på Motormännen, Lehnberg och Slim Vic. Drivig techno, utom sista remixen på Slim Vic's Force Majeure som förvandlats från dark ambient till "vanlig chillig" ambient om man säger så :) .
Bild

Muscle Mass: Survive The Night, Download.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2024-06-27 10:36

In Flames: Cloud Connected, CD-Singel - Enhanced. Cloud connected är ju en av deras monsterlåtar. Den är det svårt att sitta stilla till. Låt två är en live; Colony, minst lika gungig den också :)
Bild

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-06-27 11:33

Bra tips Kralle!
Är det någon som har ett bra tips hur man spelar upp t ex detta med hög kvalitet utan att behöva koppla datorn med USB-dac? Känns märkligt att SR-appen år 2024 inte kan dela ut specifika nätverkströmmar eller att man kan ladda ner i FLAC.

Kralle skrev:Beethovens pianokonsert nr 3. Från P2.
https://sverigesradio.se/avsnitt/ur-min ... -beethoven

"Vi vill nu lyfta fram en konsertupplevelse utöver de vanliga. Det är Beethovens Pianokonsert nr 3 med Christian Zacharias som leder Göteborgs symfoniker från pianot i Göteborgs Konserthus.
Som lyssnare kan man lyssna på så många olika sätt. Man kan bara njuta av den mittersta av Beethovens fem pianokonserter - skapad i den period i Beethovens musikaliska liv man ofta kallar mellanperioden där symfonierna med smeknamnen Eroica, Ödessymfonin och Pastoralsymfonin också skapades.

Men jag vet att många av er också lyssna på detaljer som mikrofonplacering och konsertlokalens påverkan på musiken. Står mikrofonerna för nära eller för långt bort och så vidare?

Urban Hägglund berättar här att pianot står ungefär på dirigentplats, mitt under de två viktigaste, rundtagande rörmikrofoner Neumann M 150. Pianot har avtaget lock så ljudet går rätt upp. Till det en liten orkester, bestående av stämledarna och första pult i halvcirkel runt flygeln. Väldigt fint musikaliskt framförande som konsertens musikproducent Urban Hägglund menar att man lyckades dokumentera med högsta möjliga autenticitet i inspelningen
."
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2024-06-27 17:42

Daniel Troberg: Acid Story, EP - 303 made. Suggestiv, mörk acid. Skönt att kyla ner mot denna heta sommardag 8)
Bild

Pelican: City Of Echoes, LP-Gatefold, Clear with black splatter.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2024-06-27 18:07

Tangerine Dream: Atem, CD - remastered. När jag började fatta tycke för gruppen i början av 2000-talet köpte jag först och främst på mig deras tidigaste släpp, bl.a. denna. Det är mycket rymden med lite egyptisk (?) prägel på den långa titellåten. Sedan fortsätter det lite i den stilen, samt väldigt improviserade grejer. Det blir något osammanhängande om man jämför med albumen Alpha Centauri och Zeit, men det är fortfarande bra monumental musik :)
Bild

makesrain

Inläggav makesrain » 2024-06-27 23:05

Nu känns det som att jag börjar hitta semesterkänslan. Dagens lyssning:
Indochine, Le Péril Jaune
Indochine, 3
Karajan Symphony Edition, Wolfgang Amadeus Mozart Symphonien nos. 40 & 41
Tom Petty, Full Moon Fever
Tom Petty and The Heartbreakers, Damn The Torpedoes
Tom Petty and The Heartbreakers, Into The Great Wide Open
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2024-06-28 01:25

Phils bästa. Makalöst bra album.

Bild

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2024-06-28 23:54

En hel del Gessle i kväll. Större delen av GT-debuten plus en handfull
spår från främst TWATG (1997).

Vidare några av MP:s favoriter, det vill säga Status Quo.

Säkert kan det glädja någon humanist på forat. :wink:

Nu: The Darkness.

vh ؏*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-06-29 00:24

Lassej skrev:Phils bästa. Makalöst bra album.

[ Bild ]

Medhåll!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-06-29 00:26

Claes har förgyllt kvällen och visat att verkligheten inte står så långt efter Carlsson när det gäller ljud. Den visuella upplevelsen var något starkare live, men om det var någon fördel vete f-n :)
Bilagor
claes.jpg
claes.jpg (21.72 KiB) Visad 2813 gånger

Kralle

Inläggav Kralle » 2024-06-29 12:59

Chopin: Pianosonat nr 2. Mikhail Pletnev.
Pletnev_Chp.jpg
Pletnev_Chp.jpg (99.59 KiB) Visad 2796 gånger

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2024-06-29 14:20

Willy deVille - Live
Bra ljud, särskilt för att vara live. Musiken känns dock till största del ganska oengagerande, med några undantag. Detta var mer vanlig rock (med lite soul inslag, typ) än jag hade väntat. Spannish Strol är dock väldigt bra, som väntat.
Skall ge platten en chans till, senare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-06-29 22:15

Avslutar en bra födelsedag med att spela den enskilda skivan jag är mest rädd om och mest nöjd över attvha inmin samling.
Troligtvis även den skivan som jag harvsom är svårast att få tag i om man skulle vilja ha den.
Meshuggahs första platta släppt 1989 även känd som Psyskisk Testbild.
Bilagor
IMG_3792.jpeg
IMG_3792.jpeg (137.66 KiB) Visad 2774 gånger

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2024-06-29 23:33

Tomas Dolby - Aliens ate my buick
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2024-06-30 00:35

Grymt bra!

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-06-30 00:46

Madde smög ut en skiva häromdagen. Det kom till min kännedom och nu löper elektronerna genom kablarna som aldrig förr och hon är minsann i god form! Enjoy!
DR13
Bilagor
peyroux.jpg
peyroux.jpg (69.75 KiB) Visad 2764 gånger

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2024-06-30 01:07

Finstämt med Carolin No. DR 18!

Bild

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2024-06-30 22:54

Hör albumet "The naked truth" med Golden Earring från nederländska Haag. Jag har extremt svårt för konceptet "unplugged" men låtarna är skapligt bra. Det är inte omöjligt att jag så småningom provar ett studioalbum eller två med gruppen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2024-07-01 12:21

Slim Vic: Talong / Force Majeure Remixed, 12". Två superba dark ambient-låtar har här remixats till technovarianter. Resultatet blir då mer beatorienterat så klart. Malande och monotont. Ny genre kanske?; "Dark techno" :) . Jag diggar hur som helst.
Bild

Odeko: Rose Tinted Vision Implant, 2LP-Gatefold.
Bild

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan