Ännu ett litet klass D steg har kommit ut

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Ännu ett litet klass D steg har kommit ut

Inläggav eljulio » 2024-04-10 11:49

Ja, jag vet. Det kanske inte är så mycket att skriva om. Men pris/prestanda ser väl ovanligt bra ut här? https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.53474/

Användarvisningsbild
Calleberg

Re: Ännu ett litet klass D steg har kommit ut

Inläggav Calleberg » 2024-04-10 12:10

Mycket kompetent som billig kompakt 150W Subwooferstärkare. Lite för mycket IMD för att vara Transparent hifistärkare.
Men rätt bra prestanda överlag för $140... Fast det behövs ju två.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-04-10 12:24

Därtill av kinesisk manufaktur.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-04-10 12:27

Morello skrev:Därtill av kinesisk manufaktur.

Och med än så länge osäker livslängd...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2024-04-10 12:41

Calleberg skrev:

Det är ju förstås så innan den första gått sönder. Ska vi ha anledning att tro att livslängden är sämre än på andra apparater vi brukar använda?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-04-10 12:47

PerStromgren skrev:
Calleberg skrev:

Det är ju förstås så innan den första gått sönder. Ska vi ha anledning att tro att livslängden är sämre än på andra apparater vi brukar använda?

Man får såklart tro vad man vill. Jag är milt skeptisk till kvaliteten på den här typen av Chifi, men det spörs med tiden vad som är bra och vad som är skräp.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2024-04-10 20:14

Förutom det politiskt synnerligen olämpliga förfarandet att handla av Kina är ju frågan:

1. Handlas det via Internet direkt från Kina?

2. Hur reklameras/servas produkten? Vem ombesörjer?

Tell

Inläggav Tell » 2024-04-10 21:19

Mycket Kina-hat här. Själv har jag ett par kinesiska förstärkare, dom har tuffat på i runt tio år so far o jag har svårt att tro att dom skulle gå sönder nångång snart. Dessa klass-D-steg brukar ju för övrigt vara tämligen enkelt uppbyggda med ganska lite komponenter i, så det är väl inte speciellt mycket som kan faila heller. Men haters gonna hate antar jag ;)

Själv skulle jag iaf mycket väl kunna tänka mig ett par såna här, tvivlar på att jag nånsin kommer höra nåt annat än helt transparent ljud ifrån dom.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-04-10 23:03

Tell skrev:Mycket Kina-hat här. Själv har jag ett par kinesiska förstärkare, dom har tuffat på i runt tio år so far o jag har svårt att tro att dom skulle gå sönder nångång snart. Dessa klass-D-steg brukar ju för övrigt vara tämligen enkelt uppbyggda med ganska lite komponenter i, så det är väl inte speciellt mycket som kan faila heller. Men haters gonna hate antar jag ;)

Själv skulle jag iaf mycket väl kunna tänka mig ett par såna här, tvivlar på att jag nånsin kommer höra nåt annat än helt transparent ljud ifrån dom.

Mycket dravel där, men lever man i en värld där man inte har några som helst bekymmer med kinesisk diktatur och påverkan på världsordningen så varför inte?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tell

Inläggav Tell » 2024-04-10 23:48

sprudel skrev:
Tell skrev:Mycket Kina-hat här. Själv har jag ett par kinesiska förstärkare, dom har tuffat på i runt tio år so far o jag har svårt att tro att dom skulle gå sönder nångång snart. Dessa klass-D-steg brukar ju för övrigt vara tämligen enkelt uppbyggda med ganska lite komponenter i, så det är väl inte speciellt mycket som kan faila heller. Men haters gonna hate antar jag ;)

Mycket dravel där, men lever man i en värld där man inte har några som helst bekymmer med kinesisk diktatur och påverkan på världsordningen så varför inte?

Jag har iofs sagt varken bu eller bä om Kina som land, men läs det jag skriver hur du vill du. Annars så ratar jag själv gärna amerikanska produkter, riktigt skitland det där som vi tar på tok för mycket inspiration av.
Meen annars kan ni ju testa att hålla er on topic istället o diskutera steget istället för länder.

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2024-04-21 05:57

Kickstarter på den har startat sedan igår kl 17.00. Köpte 2st med 2st seperata nätdelar. Förmodligen inget jag behöver men blir kul att prova
SMSL RAW DWA1, TP RA3, Denon AVR-X1800H, Guru 28 / LG B3 77"
Topping DX5 II, Topping MX3s, Audioengine 5 (passivt moddade), diverse hörlurar..

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-04-21 09:15

Tell skrev:
sprudel skrev:

Jag har iofs sagt varken bu eller bä om Kina som land, men läs det jag skriver hur du vill du. Annars så ratar jag själv gärna amerikanska produkter, riktigt skitland det där som vi tar på tok för mycket inspiration av.
Meen annars kan ni ju testa att hålla er on topic istället o diskutera steget istället för länder.

Vi borde ha någon regel angående politik.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-04-21 17:28

Halbermensch skrev:Kickstarter på den har startat sedan igår kl 17.00. Köpte 2st med 2st seperata nätdelar. Förmodligen inget jag behöver men blir kul att prova

Ok, återkom gärna med utvärdering!

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2024-04-21 22:04

eljulio skrev:
Halbermensch skrev:Kickstarter på den har startat sedan igår kl 17.00. Köpte 2st med 2st seperata nätdelar. Förmodligen inget jag behöver men blir kul att prova

Dröjer. Ev betalning tas från konto 30:e Maj och efter det så skickas den ut till folk. Den är just nu i massproduktion
Topping DX5 II, Topping MX3s, Audioengine 5 (passivt moddade), diverse hörlurar..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-04-22 10:06

hifikg skrev:Vi borde ha någon regel angående politik.

Det har vi, så hur vore det om alla följde policyn! // Redaktör'N
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2024-04-26 08:44

Back on track... V3 är ju inte den enda modellen från Fosi Audio. Dom har ju ett otroligt utbud av små förstärkare, DAC's och streaming-burkar i alla möjliga kombos och till märkligt låga priser (om prestanda och kvalitet håller vad som lovas):
https://www.soundimports.eu/en/brands/f ... e=campaign

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2024-04-26 10:59

För drygt ett år sedan beställde jag en sådan här till min son (student utan pengar), som har ett delat system (toppar + basar) och behövde en liten billig förstärkare, helst i en del, som hade allt (d.v.s. även slutsteg för basen):
https://www.soundimports.eu/en/fosi-audio-bt30d.html

Dessvärre så var den helt oanvändbar då lägsta möjliga volym (jag har för mig att volymkontrollen var stegad) var alldeles för högt.
Och sedan blev det givetvis bara högre om man vred på.
Alltså första steget var redan där för högt även för allmänmusik när man typ. lagar mat. Och för kvällslyssning i en studentlya var det givetvis helt otänkbart.
Gällde både BT och analog line in så problemet låg internt.
Totalt felimplementerad.

Men det är ju iofs en anna produkt om än samma företag.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2024-06-12 07:48

eljulio skrev:

Just, ska nämna att jag inte köpte ändå, tror inte jag märker någon skillnad med nuvarande Topping, har inte högtalare som är speciellt svårdrivna.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2024-06-12 07:58

BellsnWhistles skrev:För drygt ett år sedan beställde jag en sådan här till min son (student utan pengar), som har ett delat system (toppar + basar) och behövde en liten billig förstärkare, helst i en del, som hade allt (d.v.s. även slutsteg för basen):
https://www.soundimports.eu/en/fosi-audio-bt30d.html

Dessvärre så var den helt oanvändbar då lägsta möjliga volym (jag har för mig att volymkontrollen var stegad) var alldeles för högt.
Och sedan blev det givetvis bara högre om man vred på.
Alltså första steget var redan där för högt även för allmänmusik när man typ. lagar mat. Och för kvällslyssning i en studentlya var det givetvis helt otänkbart.
Gällde både BT och analog line in så problemet låg internt.
Totalt felimplementerad.

Men det är ju iofs en anna produkt om än samma företag.

Konstigt. Jag har den modellen till mitt delade jobbdatorsystem. Funkar perfekt! Volymen vanligtvis på ”klockan 12” både på Fosin och i datorn.

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2024-07-12 12:40

De säljs nu på -20% deal på deras egna hemsida:
https://fosiaudio.com/pages/monoblock-p ... er-v3-mono

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-07-12 12:56

hifikg skrev:
Tell skrev:
sprudel skrev:

Detta angående var man köper ifrån beroende på hur de behandlar sina invånare, dvs människor ser jag inte som politik utan "mänskliga rättigheter" och det borde inte ingå i politik utan just "mänskliga rättigheter" Och om det nu sitter människor och skruvar ihop grejerna för några skålar ris om dagen, så är det inte kul att få en sådan produkt i riggen. :( Utan jag vill att dessa människor lever under drägliga förhållanden, och gör de det :?: :?: Det skulle jag vilja veta :!: De som läser detta inlägg ser att jag betonar den lilla människan och inget annat.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2024-07-12 13:20

distad skrev:
hifikg skrev:
Tell skrev:Jag har iofs sagt varken bu eller bä om Kina som land, men läs det jag skriver hur du vill du. Annars så ratar jag själv gärna amerikanska produkter, riktigt skitland det där som vi tar på tok för mycket inspiration av.

Detta angående var man köper ifrån beroende på hur de behandlar sina invånare, dvs människor ser jag inte som politik utan "mänskliga rättigheter" och det borde inte ingå i politik utan just "mänskliga rättigheter" Och om det nu sitter människor och skruvar ihop grejerna för några skålar ris om dagen, så är det inte kul att få en sådan produkt i riggen. :( Utan jag vill att dessa människor lever under drägliga förhållanden, och gör de det :?: :?: Det skulle jag vilja veta :!: De som läser detta inlägg ser att jag betonar den lilla människan och inget annat.

Samtidigt så har även Kina blivit världens 2a största ekonomi så pass att man från NATO hållet ser dem som ett ekonomiskt hot (snarare än ett militärt). Det kan vara ett sätt för människor i Kina att få det betydligt bättre än innan, och ökar chanserna att diktaturen förlorar makt över människorna när de har mer av egen ekonomisk makt och med det viss ökad frihet. För att Kina ska fungera som världens fabrik så måste de även utbilda sin befolkning och befolkning som har högre utbildning ser oftare kedjorna de är fast i.
Handelsblockaderna som USA insisterar att ha emot Kuba har ju ingen som helst verkan, det kan ibland snarare gynna diktaturer när kalla krigsmentaliteten är kvar: "Fienden är ständigt närvarande, vi måste ha totalitär makt, vi måste kunna skydda oss med alla medel". Just denna tankesätt sitter fast till extrem nivå i Nordkorea och då blir bättre relationer omöjliga.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2024-07-13 09:49

På tal om tillverkning i Kina: var tillverkas telefoner nu för tiden? Kina? Sydkorea? Thailand? Knappast UK, väl?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-07-13 10:37

Jag tippar på Kina i första hand. De flesta tillverkare skyltar inte med var de gör sina grejor. "Assembled" kan väl betyda lite vad som helst? "Designed" är ofta förekommande.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2024-07-13 10:42

RogerGustavsson skrev:Jag tippar på Kina i första hand. De flesta tillverkare skyltar inte med var de gör sina grejor. "Assembled" kan väl betyda lite vad som helst? "Designed" är ofta förekommande.

Jag tror också att Kina är tillverkarland. Då framstår kritiken ovan i en annan dager.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-07-13 12:05

Halbermensch skrev:Samtidigt så har även Kina blivit världens 2a största ekonomi så pass att man från NATO hållet ser dem som ett ekonomiskt hot (snarare än ett militärt). Det kan vara ett sätt för människor i Kina att få det betydligt bättre än innan, och ökar chanserna att diktaturen förlorar makt över människorna när de har mer av egen ekonomisk makt och med det viss ökad frihet. För att Kina ska fungera som världens fabrik så måste de även utbilda sin befolkning och befolkning som har högre utbildning ser oftare kedjorna de är fast i.
Handelsblockaderna som USA insisterar att ha emot Kuba har ju ingen som helst verkan, det kan ibland snarare gynna diktaturer när kalla krigsmentaliteten är kvar: "Fienden är ständigt närvarande, vi måste ha totalitär makt, vi måste kunna skydda oss med alla medel". Just denna tankesätt sitter fast till extrem nivå i Nordkorea och då blir bättre relationer omöjliga.

Ja, de mer bildade kineserna är betydligt mer medvetna om förtrycket, men säkerligen 90 % av befolkningen tror på det mesta av propagandan från CCP och är bara intresserade av en högre levnadsstandard. Även bland bildade kineser råder för övrigt en ofta ganska påtaglig chauvinism. Hela den officiella historieskrivningen i Kina är ett skämt och bl.a. hävdas att inbördeskriget 1927-1949 var en strid mot fientliga nationer. Man bör även vara medveten om att mycket få kineser reser utomlands och att visumtvång råder både i Europa och USA. Den överallt närvarande säkerhetspolisens skugga faller över landet och någon utveckling i demokratisk riktning kommer vi tyvärr inte att få se under överskådlig tid.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-07-13 14:01

RogerGustavsson skrev:Jag tippar på Kina i första hand. De flesta tillverkare skyltar inte med var de gör sina grejor. "Assembled" kan väl betyda lite vad som helst? "Designed" är ofta förekommande.

Normalt sett betyder Assembled = final assembling = slutmontering + QC + paketering.

Designed = Formgivning = Industridesign. Det kan innefatta Mekanisk design = Maskinritning och det sker i samverkan med de som skall tillverka delarna.

Sedan finns även teknisk design och R&D som kan innefattas i design, men det är inte brukligt om man använder någon Industrial designer. Exempelvis, så har Lars Lallerstedt designat/formgett Carlssonhögtalarna från och med alla Sonab 70-talare och framåt, medans Stig Carlsson stod som konstruktör d v s R&D.
Den mekaniska designen för tillverkning stod Sonab för på 70-talsserien.
John Larsen gjorde därefter detta arbete på 80-talsserien som tillverkades och marknadsfördes och såldes av Carlsson Ortho-Acoustic AB i Skillingaryd. Dock var inte John lika mycket involverad i början av OA51, däremot fullt ut på OA50 och OA52.
På 90-talet blev John Larsen än mer involverad sedan ursprungliga Carlsson Ortho-Acoustic AB gick i konkurs i slutet på 80-talet.

Normalt sett är det det land som gör Assembling också det land som står som Made in Xxxxx, d v s tillverkningsland.

Mobiltelefoner och annan hemelektronik som räknas som industriell massproduktion kan lejas ut till mycket stora aktörer, såsom exempelvis Foxconn som är ett Taiwanesiskt jättebolag för tillverkning av Consumer electronics och även elektronik for fordonsindustrin.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Foxconn

Ofta kan moderbolag vara baserade i Hongkong och därifrån äga tillverkningsindustri i Kina och då kan ägarna till moderbolaget vara icke-Kineser, exempelvis Tymphany, då de övertogs av Deras VD år 2009.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-07-13 19:07

På svenska brukar Design betyda Formgivning, men på engelska betyder det Konstruktion. Och engelskans Construction betyder mark och byggnadsarbete på svenska.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-08-07 06:38

https://www.hifikit.se/fosi-audio-v3-mo ... zontalTab2 Fosi Audio Fosi Audio V3 mono effektförstärkare 1895kr Skulle vara intressant att provlyssna på i alla fall.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Återgå till Köpråd