SB17 o SB26WG: Presenting "Rocks"

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sammel

Re: SB17 o SB26WG: Siktar mot spiinomäto

Inläggav sammel » 2024-07-17 06:16

Spännande Johan
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-07-17 08:37

Jag imponeras alltid av envist och systematiskt arbete. Elementen är ju några av forumets nu gällande favoriter vilket ökar relevansen av Dina strävanden. Keep up the good work!
/Frog
" ... probably the best loud-speaker in the world"

rigi

Inläggav rigi » 2024-07-17 09:22

Imponerande. Följer detta med stort intresse

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-07-17 10:06

Synd att spetsen på bottenplattan sticker ut framför den fina rundningen.
Hoppas inte den stör för mycket :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-07-17 11:10

Tack för era uppmuntrande ord!

sammel skrev:Synd att spetsen på bottenplattan sticker ut framför den fina rundningen.
Hoppas inte den stör för mycket :)

Tror inte att den stör för mycket (spetsen ligger fortfarande 20 mm bakom ytan på baffeln).
Här en jämförelse av de bägge mätplaceringarna i 0 graders mätning, lite mindre avvikelser men tror inte att det är mer än jag kan leva med.

2,83V
10ms fönster
Horisontal vs. Vertikal mätning.png
Horisontal vs. Vertikal mätning.png (67.97 KiB) Visad 4059 gånger

Och här är mätningarna som Peter rekommenderar som inledande i konstruktionsarbetet.

Röd SB17
Svart SB26WG
Lila SB17 och SB26WG parallell med samma fas.
Grön SB17 och SB26GW parallell med diskant inverterad fas.

Steindl mätning.png
Steindl mätning.png (70.04 KiB) Visad 4059 gånger

Vid en snabb blick på de parallella mätningarna så ser området 3000-4500Hz väl ut,,, sådär...
Dvs. övre delen av passbandet ...
Det grejer där som jag behöver fundera en stund över...

Och det som jag retar mig mest över och ligger och gnager.
Jag bägge bilderna så har jag placerat markören där SB26WG ligger som en begränsare av verkningsgraden på hela systemet.
88 dB vid 15 kHz.
Jag har nämnt detta tidigare och det gnager fortfarande, men samtidigt så är jag sååå förtjust i det estetiska resultatet med WG.
Ältar fortfarande över Waveguide, vara eller icke vara.

:| /Johan

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-07-17 11:48

Kul att du är tebaks! (Jag tror nästan att du och Jonasp jobbar omlott för när Jonasp's tråd om DFT står o stampar, så vaknar du till liv. :D )

Ja, de där vågledarna har fått även mig att bli som Älton John (host). Om du nu har fått till ett snyggt resultat tycker jag att du ska köra med dem ändå. För min del infriade de inte alla förhoppningar med sitt tapp i övre register:

Bild

I det inlägget kan du även jämföra dina och mina mätningar, där mycket känns igen men kanske att mina är något jämnare, vilket möjligen beror på fönstrad mätning om 10 ms (dvs upplösning om 100 Hz), eller att jag nyttjade 6"-vågledare? Det är väl främst tappet vid 3 KHz som stör, toppen vid 5-6 KHz beror på diskanten.
(sb17cac är i RSG-hottad låda om ca 1,5 liter).

Bild

Ps. Mätningarna namnsätts med HOR 0.txt, HOR 10.txt HOR 20.txt ... HOR 90.txt ... HOR 135.txt, samt HOR 180.txt samt VER +10.txt... VER-10.txt (ändelsen .txt spelar ingen roll för Vcad, bara för att öppna filerna).
Om lådan och element är asymmetriska så benämner man dem HOR+10 och HOR-10, annars räcker det ju med ena sidan, dvs HOR 10. Ds.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-07-17 12:16

Och som jag sitter här och pular med datorn medans dropparna faller utanför så...

Har jag mätt på rätt sätt för att kunna använda datan i VituixCad???

Nu har jag mätt med mikrofonen riktad mot en punkt mitt mellan bas och diskant, samma placering vid mätning både bas och diskant.
Hur jobbar VituixCAD ?
Vill programmet ha mätning centrerat aktuellt element för att på ett korrekt sätt kunna nyttja höjd inställning på data?
Kan jag använda mina data och placera diskant Z= +xx mm och bas Z=-xx mm, eller gör då programmet någon form av kompensering som jag inte vill ha?
Eller är det så att programmet vill ha "element centrerade" mätningar och kompensera för de olika höjderna och jag måste göra om mätningarna?
Eller använder jag inte Z inställningen alls?

Nu blev det rörigt i huvve/Johan

Edit:
Åsså hade Maarten skrivit samtidigt :D

Ser att jag har missat lite "sen sist" men precis som du retar jag mig på att förlora 3-4 dB, och det faller sedan brantare över typ 17kHz.
88 till 91/92 dB, inte för att jag kan skryta med att jag hör något i registret typ 15 kHz och uppåt hur som helst,,, men ändå,,, typ,,, audiofilnervosa...

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-07-17 12:38

Bra frågor, vi diskuterade detta för länge sen.. viewtopic.php?f=3&t=72656&hilit=filerna&start=60#p2212554
Kimmen skrev:Maarten, jag undrade också om det inte är så att det finns en element-offset inbakad i mätningarna/simuleringarna.
X, Y och Z i delningsfiltervyn blir ju då ytterligare förskjutning därutöver.

och kom fram till att man ska antingen ska mäta helt on-axis, dvs du måste då göra om dem, eller enklare, att inte nytta höjdinställnnigen i Vcad när man mätt båda elementen från samma mikrofonposition.

Truls har en guide som jag testade, inte nödvändigt dock att följa: http://www.troelsgravesen.dk/Time-Alignment.htm

Enklast när man börjar bygga fysiska filter är att bara byta polaritet på ett filtren till t ex diskanten och se att det fasar ut ordentligt vid delningen.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-07-17 13:33

Efter en snabb titt på vad Truls ville ha sagt så behandlar han Z-axeln som djup måttet (Y-axeln vill jag ha det till) och snackar om time alignment.

Spontant trodde jag att Z var elementets placering vertikalt för att veta distansen mellan de olika elementen i systemet i förhållande till mätpunkt.
Men ack så fel jag hade...

Tack Maarten/Johan

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-07-17 13:48

Jodå, många medelålders personer med normal hörsel kan definitivt höra skillnad uppåt 17-18 kHz eller ännu högre. Att hörseltröskeln här har hamnat betydligt högre än de ca 30-40 dB som gällde i 20-årsåldern gör inte så mycket vid musiklyssning som uppvisar betydligt högre ljudtrycksnivåer än så även i toppoktaven.

Vågledarens tapp i toppoktaven löser man som tidigare nämnts via ekvalisering. Vågledaren ger både mer välkontrollerad spridning och högre ljudtryckskapacitet / lägre distorsion för musiksignaler. Man bör förstås frigöra sig från de passiva bojorna och se det hela i ett systemperspektiv. Ingenjörsmässighet är en dygd.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-07-19 00:50

I-or skrev:Jodå, många medelålders personer med normal hörsel kan definitivt höra skillnad uppåt 17-18 kHz eller ännu högre. Att hörseltröskeln här har hamnat betydligt högre än de ca 30-40 dB som gällde i 20-årsåldern gör inte så mycket vid musiklyssning som uppvisar betydligt högre ljudtrycksnivåer än så även i toppoktaven.

Vågledarens tapp i toppoktaven löser man som tidigare nämnts via ekvalisering. Vågledaren ger både mer välkontrollerad spridning och högre ljudtryckskapacitet / lägre distorsion för musiksignaler. Man bör förstås frigöra sig från de passiva bojorna och se det hela i ett systemperspektiv. Ingenjörsmässighet är en dygd.

Det där var taskigt...
Komma här och säga att jag eventuellt hör mer än jag tror...
Nu blev det ju ÄNNU svårare att leva med tappet i toppoktaven!!!
:cry: :cry: :cry:
Även om jag inte hör vad du säger,,, ekvaletering???
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Inte för att det går bra,,, men lite mindre hår får jag nog på kuppen...
So far no god.png
So far no god.png (168.48 KiB) Visad 3827 gånger

F**K det här var *#"!&%¤!#* det *#(/)&%/"* här...
Tur man har semester!
:mrgreen: /johan

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-07-19 08:54

Ja, I-or drar ut nya ess ur kortleken eller kaniner ur trollkarlshatten! (Bra info för alla herrar här på forat).

Du behöver inte sätta offset för X,Y och Z, dessa bör redan finnas med i mätningen.

Nedan är ett litet inhopp med simuleringshjälp med RSG-Spiino-data, utgick från ett filter jag gjorde i våras för TreV som jag inte lagt upp här på Faktiskt, men det passade mycket bra även här med endast små snabba justeringar för att få till fasen (lite grundare WG och RSG har mätt mellan bas och diskant, medan jag nog mätte i höjd med diskant). Det ser ut att bli gresapeckabra (=svinbra), se nedan. Så bra så att jag undrar om jag gjort ett slarvfel...
Utkastet inkluderar ett basfilter som inte är optimerat, bla pga avsaknad av komponenter men som i detta fall hjälper till att räta ut responsen lite i nedre register.
Filtret bränner en del effekt men så blir det nog med dessa WG (möjligen går det att optimera mer).

STDAV 500-20000Hz: 0,57 dB
MAX-MIN 500-20000Hz: 2,7 dB, Dvs, det är alltså inom +-1,35 dB. Det är (vad jag sett) nästan inga högtalare som kommer i närheten av det utan ekvalisering.
8O :P
Nu är det ett mer begränsat register (från 500 Hz och uppåt) men bygget har potential att bli världsklass! Jmf med detta. (Dvs nästan bättre än Magico-nivå, avseende just dessa delar). Tom bättre än det jag fick till med 6-tums-WG. Sen ska man även testa och mäta med verkliga filter och justera då det kan skilja sig från simulerad respons.

Utkast_filter_RSG_baserad_på_TreV.png
Utkast_filter_RSG_baserad_på_TreV.png (678.83 KiB) Visad 3790 gånger

Delningen hamnar vid (för sb17nbac) ganska höga 2700 Hz. Bra för diskantens effekttålighet och för att minimera distorsion.

Edit: Vilka mått och placering av elementen, samt radie för kantrunding har du med ovan mätningar?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-07-19 12:09

Shitpomfritt vilket filter 8O
Men resultatet är ju synnerligen bra!
Du kan du (till skillnad från mig :oops: ).
Håller I detta nu på med nya mätningar, tär på tålamodet att invänta vindfria stunder...
Denna gång gör jag mätningar, bas centrerat bas,diskant centrerat diskant.
Återkommer om mått och radier (som måste bli bilder då det såsom Räv-L inte är rena radier (mera typ frihand) och olika topp o botten.
Ska bara äta och mäta först

Tack/Johan

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-07-19 14:51

RSG:s mätningar o Maartens filter o filtersimulering = snygga kurvor :)

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-07-19 15:21

Jag ger upp...
det blåser för mycket...
:cry: :cry: :cry:

Men solen skiner :D

Men här kommer det lite mått å så.

20240719_144255.jpg
20240719_144255.jpg (166.34 KiB) Visad 3710 gånger

Här är en liten hint om hur min baffel är rundad på kanterna.
börjar 50mm in på Z-led för att komma till den linje som motsvarar ytterkanterna på elementen.
Fotad på lite större avstånd och inzooomad för att få mindre förvrängning.

20240719_144334.jpg
20240719_144334.jpg (410.46 KiB) Visad 3710 gånger

Här är strecken till mitt mål på avrundningen på baffeln utritad.

20240719_144956.jpg
20240719_144956.jpg (391.55 KiB) Visad 3710 gånger

Här är måtten utsatta på baffeln med elementplacering.

sammel skrev:RSG:s mätningar o Maartens filter o filtersimulering = snygga kurvor :)

OOOOOOOhhhhhh.
Kinky...
:mrgreen:

/Johan

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-07-19 16:21

Maarten skrev:Ja, I-or drar ut nya ess ur kortleken eller kaniner ur trollkarlshatten! (Bra info för alla herrar här på forat).

Du behöver inte sätta offset för X,Y och Z, dessa bör redan finnas med i mätningen.

Nedan är ett litet inhopp med simuleringshjälp med RSG-Spiino-data, utgick från ett filter jag gjorde i våras för TreV som jag inte lagt upp här på Faktiskt, men det passade mycket bra även här med endast små snabba justeringar för att få till fasen (lite grundare WG och RSG har mätt mellan bas och diskant, medan jag nog mätte i höjd med diskant). Det ser ut att bli gresapeckabra (=svinbra), se nedan. Så bra så att jag undrar om jag gjort ett slarvfel...
Utkastet inkluderar ett basfilter som inte är optimerat, bla pga avsaknad av komponenter men som i detta fall hjälper till att räta ut responsen lite i nedre register.
Filtret bränner en del effekt men så blir det nog med dessa WG (möjligen går det att optimera mer).

STDAV 500-20000Hz: 0,57 dB
MAX-MIN 500-20000Hz: 2,7 dB, Dvs, det är alltså inom +-1,35 dB. Det är (vad jag sett) nästan inga högtalare som kommer i närheten av det utan ekvalisering.
8O :P
Nu är det ett mer begränsat register (från 500 Hz och uppåt) men bygget har potential att bli världsklass! Jmf med detta. (Dvs nästan bättre än Magico-nivå, avseende just dessa delar). Tom bättre än det jag fick till med 6-tums-WG. Sen ska man även testa och mäta med verkliga filter och justera då det kan skilja sig från simulerad respons.

Delningen hamnar vid (för sb17nbac) ganska höga 2700 Hz. Bra för diskantens effekttålighet och för att minimera distorsion.

Edit: Vilka mått och placering av elementen, samt radie för kantrunding har du med ovan mätningar?

Undrar lite över impedansen under 300 Hz. Exempelvis är impedansen 2 Ω vid 200 Hz. Varför blir den så låg?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-07-19 16:41

Det undrar jag å Peter.
Får inte samma impedans när jag lägger upp samma filter.

Edit:
Kompåattt,,, Maarten har inte tagit bort slingan till basen WO24P-4.
Det är ändock en trevägare som han jobbar på :D

Utkast_filter_RSG_baserad_på_TreV.png (678.83 KiB) Visad 3680 gånger

Kollar lika resutat Maartens filter.png
Kollar lika resutat Maartens filter.png (157.39 KiB) Visad 3680 gånger

Ser ut att matcha Maartens resultat, ser det annorlunda ut i era ögon hojta till med vad ni ser.
Nu vill jag ändra skalan på Power o DI.
Hur i he... gör jag det ???
Det var puckeln på DI som gav mig skrämselhicka igår natt och ser nu att Maarten har en annan skala, det vill jag också ha nu :)

:?: /Johan

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-07-19 17:15

Observant Peter ! Det är som RSG kom på, för att göra detta snabbt och enkelt utgick jag från ett filter för en trevägare jag testat. Orkade inte städa i filter utan bara justerade några värden.

Skalen kan du ändrar under permanent under "options" samt temporärt högst upp i bilden där nivåer anges (de två fälten till höger om SPL Max). Jag hade endast 40 dB i skala mend 50 dB är ju standard. Dvs, det kommer att se ännu rakare ut :-).

Högerklicka i SPIN-grafen för att välja ett rätt kurvor och färger. Bra att nyttja de färger och kurvor som AmirErin(Klippel NFS) använder tycker jag. Då kan man jämföra, även om NFS ger noggrannare mätningar. Eller Vcad standard färger men i varje de kurvorna.

Bild

Edit:
Ja, Sammel, det ser ju bra ut! :-)

Och det ser ut att stämma RSG så nu är det bara att tuta sinus och köra!
Senast redigerad av Maarten 2024-07-19 17:35, redigerad totalt 5 gånger.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-07-19 17:19

Du får ett impedansminimum mellan 300-400 Hz.

Vad händer om du ökar resistansen från 0,209 ohm till 1,5 ohm i spolen på 1,5 mH som går till jord i filtret till SB17?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-07-19 18:09

petersteindl skrev:Du får ett impedansminimum mellan 300-400 Hz.

Vad händer om du ökar resistansen från 0,209 ohm till 1,5 ohm i spolen på 1,5 mH som går till jord i filtret till SB17?

Det där får Maarten svara på, OM han lägger upp det i tråden om den Super feta trevägaren.

Maarten skrev:Skalen kan du ändrar under permanent under "options" samt temporärt högst upp i bilden där nivåer anges (de två fälten till höger om SPL Max). Jag hade endast 40 dB i skala mend 50 dB är ju standard. Dvs, det kommer att se ännu rakare ut :-).

Högerklicka i SPIN-grafen för att välja ett rätt kurvor och färger. Bra att nyttja de färger och kurvor som AmirErin(Klippel NFS) använder tycker jag. Då kan man jämföra, även om NFS ger noggrannare mätningar. Eller Vcad standard färger men i varje de kurvorna.

Hmmmm
Kommer inte år något slikt under "options".
Och tittar du på mitt utklipp så ser du att jag inte har denna dära menyraden ovan graferna...
Ähhh jag får väl leva med ha grafer som ser sämst ut, om man inte kollar skalan.

Matdags/Johan

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-07-19 20:37

Hmm, konstig version du verkar ha...

Kan du få fram dessa?

Options:

Vcad_Options.png
Vcad_Options.png (402.66 KiB) Visad 3643 gånger

(Ändrigen under image-export är bara för att bilden inte ska bli så ihoptryck).

SPIN-graferna:

Högerklick i grafen:

Vcad_traces.png
Vcad_traces.png (296.05 KiB) Visad 3643 gånger

Här kan du både bocka för 'rätt kurvor' och ändra färg.

@Peter:
Det gav ingen större skillnad på impedansen men om jag lägger en serieresistans till 300 uF kondingen i basfiltret ser det bättre ut! :)

@RSG: Tack för dimensionerna och bilderna. Måtten är ju nästan som Räven (bara 2 cm bredare) och den mycket kraftiga kantrundningen minskar problemen med diffraktion, samt bidrar till att basen upplever baffeln som smalare och får stöd ända upp till delningen. C-C-asvtåndet om 160-165 mm är också perfekt för delningen om ca 2700 Hz.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-07-20 18:00

Tog mig friheten att uppdatera VC2, har inte gjort det sen jag hämtade hem den för ett par sekler sen.
Och nu ser VC lika ut som din :D
Och nu finns det dessutom en ruta "check for updates"
Det har hänt en del sen jag laddade hem VC, och inte använt programmet...

/Johan

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-09-26 16:58

Har du siktat färdigt nu RSG? :D

Här är något som har bäring på ditt projekt, viewtopic.php?f=3&t=75023&start=60#p2322671 och som skulle kunna leda vidare?

Bild

Bild
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-09-26 20:01

Lustigt att du frågar då jag igår kväll försökte få igång datorn för att se vad det var jag (en sen kväll och stärkt av någon god dryck från Irland) i början av augusti hade knåpat ihop, och beställt diverse komponenter till.
Men igår då ville min stackars gamla dator jobba febrilt med uppdateringar så den gubben gick inte då, men idag är den lite lugnare :D

Men det här var den punkt jag hade kommit fram till när jag tydligen ansåg att det räckte med krångel :roll:

Beställda.png
Beställda.png (179.28 KiB) Visad 2733 gånger

Osäker på hur jag skall ställa mig till puckeln vid 200 Hz, funderar över om den går att kompensera på basmodulsidan...?...

Om jag högpassar dehele så ser det ju ut så här.

Högpassat.png
Högpassat.png (176.75 KiB) Visad 2733 gånger

Inte så "vackert" som dina förslag, jag ser det nu i ett annat ljus idag gentemot då :mrgreen:

Har efter en trevlig semester bytt arbetsgivare och arbetsuppgifter samt haft häcken överfull med uppgifter att lösa på nämnda ställe, så bristande energi har infunnit sig på kvällar och helger, men det börjar reda ut sig så suget efter att fortsätta börjar återvända.

Hepp/Johan

Maarten

Re: SB17 o SB26WG: Fäktar vilt

Inläggav Maarten » 2024-09-27 08:13

Ang toppen runt 200 Hz: Jag tror vi kan gissa vad I-or skulle säga, ekvalisering fixar den och hursomhelst kommer du väl (?) att dela här och basen kommer att jämna ut det hela till viss del.

Men du kan testa med att lägga på annat högpassfilter än LR4, t ex BW4, som ger högre nivå i delningen runt 200 Hz. Eller testa annan variant.

Jag tycker du inte behöver försöka optimera filter mera i detta läge då responsen med verkliga filter kommer att skilja lite. Den huvudsakliga skillnaden mellan dina och mina mätningar ovan är att jag hade en 30*105 cm baffel (glömde skriva det), vilket gör att jag får mer stöd i lägre register och du (pga mindre baffel) får en svacka under 500 Hz. Om du nu funderar på ytterligare optimering så är det i sådana fall att förlänga baffeln, eller designa den för en placering som ger extra stöd i lägre register.
Dippen runt 3 KHz som du har med din Wg5 uppstår inte i Wg6. Möjligen utröna vad den kommer ifrån? Men den syns ju inte i den summerade responsen som det faller nog in i kategorin suboptimeringar.
Annars tänker jag att Wg6 ger lite jämnare respons än Wg5 då wg4 i mina mätningar ger något oroligare respons. (Jag mätte med frekvensupplösning under 100 Hz och ingen utjämning).

Annars är det lika bra att bygga riktiga filter och mäta igen för sista justering.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-10-01 20:07

På G att göra som du säger.
Ska bara...

Göra ett par nya lådor, sen kör jag :mrgreen:

IMG_01102024_195957_(2560_x_1440_pixel).jpg
IMG_01102024_195957_(2560_x_1440_pixel).jpg (1.02 MiB) Visad 2502 gånger

Mest för att sätta lite press på mig själv...
/Johan

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-10-01 20:15

Kul med fortsättningen RSG :)

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-10-07 09:32

Japp, håller med dig Sammel!

RSG: Om du inte vill såga och fräsa för mycket kan du bara testa att förlänga den baffel du hade med masonitskivor och mäta skillnad med/utan.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-10-28 20:52

Och medan ett lågintensiv arbete pågår med att skapa de "riktiga" lådorna (slutprodukten blir som tidigare visat i tråden) så funderar jag...
Fasiken sicken tid det kan ta att slutföra ett par lådor :oops:
Och om man kanske skulle...
.
.
.
Någon som har/sett/gjort distortionsmätningar på Seas ER18RNX som sträcker sig lägre än 200 Hz?

:mrgreen: /Johan

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2024-11-03 22:26

Trevlig tråd!

Här finns lite om ER18RNX. Ingen fullständig kartläggning, mer lite pusselbitar......

Bygge med lite mätningar
https://zelfbouwaudio.nl/forum/download/file.php?id=189007 (pdf)

Zaph har testat
http://www.zaphaudio.com/6.5test/compare.html
info om testsetup
http://www.zaphaudio.com/6.5test/
.....

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum