Moderator: Redaktörer
sammel skrev:Synd att spetsen på bottenplattan sticker ut framför den fina rundningen.
Hoppas inte den stör för mycket
Kimmen skrev:Maarten, jag undrade också om det inte är så att det finns en element-offset inbakad i mätningarna/simuleringarna.
X, Y och Z i delningsfiltervyn blir ju då ytterligare förskjutning därutöver.
I-or skrev:Jodå, många medelålders personer med normal hörsel kan definitivt höra skillnad uppåt 17-18 kHz eller ännu högre. Att hörseltröskeln här har hamnat betydligt högre än de ca 30-40 dB som gällde i 20-årsåldern gör inte så mycket vid musiklyssning som uppvisar betydligt högre ljudtrycksnivåer än så även i toppoktaven.
Vågledarens tapp i toppoktaven löser man som tidigare nämnts via ekvalisering. Vågledaren ger både mer välkontrollerad spridning och högre ljudtryckskapacitet / lägre distorsion för musiksignaler. Man bör förstås frigöra sig från de passiva bojorna och se det hela i ett systemperspektiv. Ingenjörsmässighet är en dygd.
sammel skrev:RSG:s mätningar o Maartens filter o filtersimulering = snygga kurvor
Maarten skrev:Ja, I-or drar ut nya ess ur kortleken eller kaniner ur trollkarlshatten! (Bra info för alla herrar här på forat).
Du behöver inte sätta offset för X,Y och Z, dessa bör redan finnas med i mätningen.
Nedan är ett litet inhopp med simuleringshjälp med RSG-Spiino-data, utgick från ett filter jag gjorde i våras för TreV som jag inte lagt upp här på Faktiskt, men det passade mycket bra även här med endast små snabba justeringar för att få till fasen (lite grundare WG och RSG har mätt mellan bas och diskant, medan jag nog mätte i höjd med diskant). Det ser ut att bli gresapeckabra (=svinbra), se nedan. Så bra så att jag undrar om jag gjort ett slarvfel...
Utkastet inkluderar ett basfilter som inte är optimerat, bla pga avsaknad av komponenter men som i detta fall hjälper till att räta ut responsen lite i nedre register.
Filtret bränner en del effekt men så blir det nog med dessa WG (möjligen går det att optimera mer).
STDAV 500-20000Hz: 0,57 dB
MAX-MIN 500-20000Hz: 2,7 dB, Dvs, det är alltså inom +-1,35 dB. Det är (vad jag sett) nästan inga högtalare som kommer i närheten av det utan ekvalisering.
![]()
![]()
Nu är det ett mer begränsat register (från 500 Hz och uppåt) men bygget har potential att bli världsklass! Jmf med detta. (Dvs nästan bättre än Magico-nivå, avseende just dessa delar). Tom bättre än det jag fick till med 6-tums-WG. Sen ska man även testa och mäta med verkliga filter och justera då det kan skilja sig från simulerad respons.
Delningen hamnar vid (för sb17nbac) ganska höga 2700 Hz. Bra för diskantens effekttålighet och för att minimera distorsion.
Edit: Vilka mått och placering av elementen, samt radie för kantrunding har du med ovan mätningar?
petersteindl skrev:Du får ett impedansminimum mellan 300-400 Hz.
Vad händer om du ökar resistansen från 0,209 ohm till 1,5 ohm i spolen på 1,5 mH som går till jord i filtret till SB17?
Maarten skrev:Skalen kan du ändrar under permanent under "options" samt temporärt högst upp i bilden där nivåer anges (de två fälten till höger om SPL Max). Jag hade endast 40 dB i skala mend 50 dB är ju standard. Dvs, det kommer att se ännu rakare ut.
Högerklicka i SPIN-grafen för att välja ett rätt kurvor och färger. Bra att nyttja de färger och kurvor som AmirErin(Klippel NFS) använder tycker jag. Då kan man jämföra, även om NFS ger noggrannare mätningar. Eller Vcad standard färger men i varje de kurvorna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 194 gäster