E skrev:petersteindl skrev:Man eliminerar ytteröronens filterfunktioner.
Och erhåller ett ökat behov av individuellt utformad ekvalisering?
Mvh E*
Exakt.

Så mycket individuellt utformad ekvalisering som möjligt. Man får fram individuella kartor gällande hörselns riktningshörande.
Tidigare har jag varit skeptisk till sådant. Idag ser jag det som en positiv fördel. Det är resultatet som räknas.
Det handlar därmed om en typ av vektorer som hörseln skall detektera. Dessa vektorer är kodade enligt visst mönster.
Tar man mittpunkten på en lyssnares huvud, placerad på valfri plats i rummet/space och sätter den punkten som Origo i ett koordinatsystem, så kan man ta bort huvudet och sätta en infinitesimal mikrofon i Origo och mäta ljudvågorna som passerar. Det kan vara sinusoida vågor eller i form av impulser. Om ljudvågen har rak tonkurva och konstant fas och viss riktning förbi origo, så finns dessa parametrar som ljudkod i Origo.
Nu sätter man dit huvudet och då händer mycket med ljudvågorna runt huvud och axlar och ytteröron fram till respektive trumhinna.
Denna förändring kan matematiskt ses som en överföringsfunktion
H(
f) som ljudvågorna passerar fram till respektive trumhinna som ses som Output(
f).
Överföringsfunktionen
H(
f) hos varje linjärt tids-invariant system vid frekvens f kan uttryckas som:
H(
f) = Output(
f)/Input(
f)
Denna specifika överföringsfunktion kallas HRTF d v s Head Related Transfer Function.
Det är en överlagrad ljudkod som varje respektive människa tillför på den ursprungliga inkommande ljudvågen.
HRTF är riktningsberoende. I varje riktning fås en en specifik kod.
Alla riktningar ger var och en tillsammans en kartbild över hörselns överföringsfunktion på väg till respektive trumhinna.
Allt detta blir således beroende av hur man vridet huvudet, men inte beroende av huvudets Origo som är konstant i mitten på huvudet.
Detta får till följd att det dessutom bör finnas en så kallad head-tracker for head tracking in real time, som det heter. Den känner av huvudets koordinatsystemaxlars riktningar runt Origo och detta i realtid. Därmed bör man specifikt kunna beräkna infallande vinklar på ljudet i realtid och få fram korrekt vektor/riktning från Origo till ursprungliga ljudalstraren.
Man kan säga att trumhinnorna och nästippen bildar en triangel vars yta är en yta på huvudets horisontalplan som skär Origo. Detta horisontalplan är väsentligt gällande stereofonisk ljudåtergivning med 2 eller fler högtalare på horisontalplan.
Lilltroll och jag har sysslat med sådant och vi har gjort en viss mängd R&D gällande Auralization.
Jag har personligen genomgått sådana mätningar i mina öron och lyssnat i vanliga lurar. Ganska häpnadsväckande resultat och en synnerligen intressant erfarenhet. Återkommer till det.
Då Svante och lilltroll var hemma hos mig så hade vi det som huvudämne, förutom att lilltroll hade födelsedag, då Svante redogjorde för sina erfarenheter med head-tracker och lurar.
Jag tror inte att man får tillräckligt bra resultat via mätning i öron med konsthuvud, inte i jämförelse med individuell personlig mätning. Definitivt inte för fantomprojicering och stereofoni.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.