Hur många slutsteg klarar utgången på min DVD spelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

Hur många slutsteg klarar utgången på min DVD spelare?

Inläggav Helmut » 2024-07-26 22:23

Har kopplat in mina slutsteg direkt till 7.1 utgången på min DVD spelare.
Fungerade perfekt att koppla in två slutstegskanaler till Subbutgången.
Har en QSC GX 5 till basarna men har en utgång på en QSC GX 3 slutsteg som jag inte utnyttjar. Funderar på att ställa in en till baslåda längst bak i salongen men funderar på om utgången i DVD spelaren klarar av att leverera tillräcklig effekt för att driva tre slutsteg. Tycker att det blir mer drag i basen om jag kopplar in en kanal till DVD spelaren och låter slutsteget driva två högtalare., Verkar som om dynamiken sjunker om jag kopplar in två kanaler till DVD spelarens utgång.
Funderar på om jag skulle behöva bygga en extra förstärkare med transistorer på utgången så DVD spelaren kopplas till det extra förstärkaren och den förstärkaren skulle ha en lågimpendans utgång som klarar av att driva tre slutsteg?

jansch

Re: Hur många slutsteg klarar utgången på min DVD spelare?

Inläggav jansch » 2024-07-27 09:52

Frågan du ställer är omöjlig att svara om man inte vet produkternas ut- respektive inimpedans.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-07-27 09:58

Du kan ju sätta ett försteg mellan på den utgången, så kan du reglera upp om det vid behov.

(Holfi har extra kraftiga utgångar då de gjorde för att driva lägre impedans, men de är både svårfunna och kanske inte i prisområdet för just detta)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2024-07-31 20:44

I min ungdom hade jag en Fisher 250 förstärkare med en knapp där man kunde välja mellan stereo och mono. Kommer ihåg att när jag spelade monoskivor och tryckte in knappen mono märkte jag att ljud som när gitarristen skrapade mot strängar med nageln och när trumpinnar slog mot trumskinnet försvann eller blev ljudet luddigt. Byggde även ett försteg efter en ritning i ALLTR OM ELEKTRONIK. Gick som en följetong och varje del av förstärkaren var försedd med en massa transistorer som skulle rätta till alla fel som kunde uppstå. Kunde bara konstatera att ljudet lät skit och hamnade i lådan med misslyckade projekt
För tillfället kör jag med ett Stan Curtis stegen mellan skivspelaren och QSX GX 3 slutsteg. https://www.diyaudio.com/community/thre ... 167408/tte enkelt med ett fåtal komponenter men jag gillar ljudet. Får testa hur den fungerar mellan DVD spelaren och och QSC GX 5 slutstegen. Isåfall får jag bygga ett nytt försteg och kanske testa med att koppla in mellan alla kanaler
Observera att det finns ett fel i kopplingsschemat "basen på transistorn Q12 ska visst gå till kollektorn på Q 8 " men kretskortet verkar vara den rätta.
Kommer ihåg att killarna som installerade THX biografljudet höjde ingångs impendansen på slutstegen från 50 K till ca 65 K. Killarna påstod att ljudet skulle bli bättre eftersom slutstegen då inte belastade förstegen. Vet inte om det stämmer

Återgå till Generellt om hifi