Seriös musik?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Seriös musik?

Inläggav Julle_Jansson » 2004-01-13 04:49

Vad menar man med seriös musik? vad är det som gör denna musik seriös, och då resten (?) oseriös?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-13 08:07

Seriös musik är sådan som tråkiga personer lyssnar på. :twisted:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2004-01-13 15:24

En seriös och intressant fråga! :D
Så intressant att jag såg mig tvingad att slå upp det! Svenska Akademiens Ordbok vet på råd:
http://g3.spraakdata.gu.se/osa/show.phtml?filenr=1/236/60364.html
Där kan man läsa att ordet seriös är rotbesläktat med "svår". :) Men dagens betydelse är att det är något som inte är komiskt, någonting allvarligt.
Vidare kan man läsa "om (verk / framställning inom) litteratur / konst / musik o. d.: som har en allvarlig syftning / en djupare mening / innebörd; motsatt: underhållande, underhållnings-. Seriös musik."
Så varken Galenskaparna eller Rodney Carington kan anses göra seriös musik per definition. :D
__
/ony

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-01-13 19:11

För min del betyder seriös musik att musikern/gruppen gör musik för att de brinner för musik och alltså inte låter studiomusiker/låtskrivare göra musiken åt dem bara för att bli populära och tjäna stora summor pengar...(ibland verkar det t.o.m. funka bra att bara stjäla en gammal låt rakt av och lansera den som sin egen...)
Tycker mig höra ganska snabbt om det finns "känsla" bakom låtarna eller inte... (kanske borde blindtesta? :) )

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2004-01-13 19:22

Jag har alltid uppfattat att man med seriös musik menar klassisk musik, vilket jag tycker är en ganska märklig syn på annan musik. Kommer t.ex. ihåg rektorn på musikinstitutet där jag gick någon gång i tiden. Denna blev väldigt upprörd när man hade satt ihop ett jazzband, som han ansåg vara oseriös musik. Väldigt tråkigt synsätt....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-13 19:44

Seriös musik i den ursprungliga meningen betyder alltså musik som är skriven med mening, för att ära Gud eller i något annat stort syfte. Musik man gör för att ha glädje var något som "amatörer" sysslade med... vilket alltså betyder att göra det av kärlek... jfr. "amore".

Sålunda skulle jazz vara oseriös men spirituals vara seriös.

Sedan har både ordet "seriös" och "amatör" glidit i sin betydelse under årens lopp. En bra synonym till seriös är allvarlig.

Så det är lite svårt att diskuttera utan att man är överrens om vilken betydelse på "seriös" man åsyftar...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Återgå till Musikstugan