Moderator: Redaktörer
David_A skrev:1250 torde vara ganska lik 1980 som jag har hemma i gömmorna.
Tror att väldigt många skulle uppskatta den mjuka karaktären som den har. Jag blev väldigt överraskad sist jag plockade fram den. Tyvärr endast provat den fullrange med ett
par Guru qm2, men där passade det som hand i handsken. Tyckte basen blev lite för svampig när den fick leka bassteg med Py-4, men till en fullregisterburk upplevs det mest som ett värmetillskott i basen.
Jag tyckte att jag gjorde en ganska dålig affär när jag bytte den mot en boombox för +20år sedan, men så känns det inte längre![]()
Att exempelvis NAD gör nya förstärkare med denna looken tycker jag är en indikation på att utseendet går hem idag. Det är mäktiga pjäser som verkligen pryder sin plats i hemmet.
Har funderat över att få den genomgången, men lite osäker på vem som skulle kunna göra det. Känns ändå som att det skulle kunna vara en god investering
David_A skrev:Att exempelvis NAD gör nya förstärkare med denna looken tycker jag är en indikation på att utseendet går hem idag.
RogerGustavsson skrev:David_A skrev:Att exempelvis NAD gör nya förstärkare med denna looken tycker jag är en indikation på att utseendet går hem idag.
Vilken NAD är det som åsyftas?
Kermit116 skrev:Neuhausen, bor Du o Din gode vän i 08-området?
Är förstärkaren spelbar trots att den behöver service?
Kermit116 skrev:RogerGustavsson skrev:David_A skrev:Att exempelvis NAD gör nya förstärkare med denna looken tycker jag är en indikation på att utseendet går hem idag.
Vilken NAD är det som åsyftas?
Gissar att det är C 3050 som David_A syftar på. En modell som togs fram för att fira firmans 50årsjubileum och som utsmyckats m två VU-mätare. I övrigt en Hypex UcD på ca 2x100watt. En vid sin introduktion uppskruvad o dyrare version av C368 om jag ska vara lite elak.
https://www.hifiklubben.se/nad-c-3050-i ... gr/?q=3050
Conan skrev:David_A skrev:Fina exemplar går för dryga hundra lakan verkar det som.
MoonMartin skrev:Conan skrev:David_A skrev:Fina exemplar går för dryga hundra lakan verkar det som.
Vad hoppfulla sätter som utgångspris är ointressant.
Conan skrev:distad skrev:Conan skrev:
Ja eller snarare nån slags retrofili. Man behöver inte önska sig tillbaka till år 1967 för att uppskatta en varsamt restaurerad Mustang Fastback (Steve McQueen åkte i en sån i den berömda biljakten i Bullitt).
Jag har också åkt en sådan....Och jag har åkt kraftigare muskelbilar än så också....
![]()
Och kört några olika jänkare då jag var fyllechaffis.
Ja du ser! Resan i Mustangen kommer man ju ihåg. För samma pengar som den kan du ju köpa en ny sån här i bästa utförandet men frågan är om man kommer ihåg den resan på samma sätt?
25 lakan för den där Pioneer-receivern kanske inte är så dyrt ändå?
distad skrev:https://hifitorget.se/visa_annons.php/pioneer_sx_1250_205184.htm Nu är den på väg neråt.....i och för sig så är det ju inte den första vintage grejen som läggs ut till för högt pris. Har sett sådant tidigare.
steven33 skrev:distad skrev:https://hifitorget.se/visa_annons.php/pioneer_sx_1250_205184.htm Nu är den på väg neråt.....i och för sig så är det ju inte den första vintage grejen som läggs ut till för högt pris. Har sett sådant tidigare.
Vet du vad priset var på den när den kom på 70-talet?
distad skrev:Det var intressant. Trodde att den kostade mer då än idag.
Bipen skrev:900 USD 1976.
Dollarn kostade då 4,48 SEK vilket blir 4.032 SEK.
Uppräknat med inflationen till idag, 24.998 SEK
Neuhausen skrev:
Det skulle vara intressant att veta vad listpriset var i Sverige.
Jag vet inte hur priserna på Pioneer hemelektronik låg i USA jämfört med Sverige 1976, men även om man använde 10kr per dollar på för jämförelse när kursen låg runt 6kr ca 1990 så var det ofta mycket lönsamt att ta hem annan elektronik från USA.
Jag skulle gissa på minst 8000kr i Sverige 1976, men skulle någon säga 12000kr så skulle det ligga mer i linje med hur blåsta vi ofta blivit här genom tiderna. Det är som med bensinskatten, då alla visste att bensinen var dyr på grund av skatten i Sverige så kunde bensinbolagen tjäna dubbelt så mycket på bränslet jämfört med resten av Europa.
MoonMartin skrev:Pioneer SX-1250 kostade 5 900 kr enligt Stereo Hifi-handboken 1978.
Så där åkte några svammelteorier på däng...
Användare som besöker denna kategori: Conny och 7 gäster