Stereophile igen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Stereophile igen

Inläggav I-or » 2024-08-16 12:49

Jag råkade för övrigt på JA:s kanske mest frispråkiga omdöme någonsin, där han för ovanlighets skull även refererar till priset (Nola Metro Grand Reference Gold):

Stereophile skrev:But what might be minor criticisms in a less-expensive speaker become significant in a model costing $33,000/pair. This is especially the case when you consider that the last two speakers I reviewed and recommended, the Joseph Audio Perspective and Triangle Signature Delta, respectively cost $13,000 and $8000/pair, and overall offered a better-balanced performance than the Metro Grand Reference. Promise unfulfilled, I'm afraid.

https://www.stereophile.com/content/nol ... oudspeaker
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-08-16 13:52

Undrar om han hade druckit! 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-08-16 14:34

Erin la ju nyligen upp testresultat på en högtalare som är motsatsen till många av dessa "high end" skapelser
Infinity Primus 360 kostade 2005 $685 paret vilket i dagens värde är $1100.

https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... rimus_360/

Bild

Dist vid 96dB/1m
Bild

Ett par av dessa ligger just nu ute på blocket för 700kr..

Det får en ju onekligen att undra vad många tillverkare egentligen håller på med..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2024-08-16 15:19

Infinity Primus 360 tipsade jag om för något år sedan här. En anläggning med Infinity Primus 360 som sidosystem och Mach5 18 UXL som basar hade nog blivit ett synnerligen potent system. :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-08-16 15:24

Det hade varit trevligt om Harman ville återuppliva det insomnade varumärket Infinity och vräka ut mer än hyggligt välljudande trevägare för under 15 000 kr per par. Tyvärr tjänar de betydligt mer på att sälja Revel-högtalare med något högre prestanda, snyggare lådor och en helt annan marginal.

Primus-serien är bland de största fynd som finns på HiFi-marknaden. För Primus 360 är det egentligen bara en lite väl hög undre gränsfrekvens (går dock att ekvalisera för en undre gränsfrekvens om ca 35-37 Hz i rum) och en något stökig vertikal spridning som kan kritiseras. Jag skulle även gissa att porten uppvisar en del turbulensproblem, vilka inte avslöjas i mätningarna. I övrigt är prestanda av hög klass även om jag gärna hade sett ännu lite lägre distorsion.

(Jag har systermodellen Primus 150 stående på datorskrivbordet (modifierade med igensatta portar, bakåtvinklade, ekvaliserade och med basmodul), vilka förutom basarna utnyttjar samma element, låter fullt godtagbart och har varit med i över 20 år utan minsta problem.)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-08-18 11:22

Jag har ett par gamla Infinity ifrån -89 (3001) som ska kantas om. Men jag köpte dem för de är de snyggaste stativare som jag någonsin sett. De har ett underbart vackert trä och de var de första Hifi-högtalare jag lyssnade på då en kompis hade ett par på den tiden. Har tänkt att ha dem som bakgrundsmusik burkar då jag jag tror de duger till det, och så är de ju vackra. :P
https://www.rehifi.se/pub_images/origin ... _26332.JPG
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-08-18 16:06

Infinity var ett ganska starkt HiFi-varumärke, så det var något märkligt att Harman valde att på högtalarsidan enbart behålla Revel och JBL för att istället skicka ned Infinity till bilstereo: https://www.harmanaudio.com/infinity/

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-08-19 06:33

Apropå Infinity så gjorde de väl inte bara bra grejer. Jag tänker på gamla Kappa som sades vara väldigt välljudande, men samtidigt eldade upp slutsteg på löpande band? https://www.rehifi.se/infinity-kappa-9-30011

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2024-08-19 12:31

eljulio skrev:Apropå Infinity så gjorde de väl inte bara bra grejer. Jag tänker på gamla Kappa som sades vara väldigt välljudande, men samtidigt eldade upp slutsteg på löpande band? https://www.rehifi.se/infinity-kappa-9-30011

Jag hade ett par Kappa 6or. Dom lät bra tyckte jag då. Drev med en Cyrus 2a.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-08-19 17:04

eljulio skrev:Apropå Infinity så gjorde de väl inte bara bra grejer. Jag tänker på gamla Kappa som sades vara väldigt välljudande, men samtidigt eldade upp slutsteg på löpande band? https://www.rehifi.se/infinity-kappa-9-30011

:o Infinity Kappa 7 ihop med ett Krell steg var mitt första "Wow" :P när denna hobby började. Hjärtat rusade på när jag fick höra det i mitt första besök i en riktig Hifi butik. Sedan var man tvärfast inom denna hobby. För övrigt så var Infinity större som varumärke på 90-talet i Sverige än JBL. Deras grejer lät i alla fall bättre förutom JBL:s XPL serie som jag själv ägde ett tag.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2024-08-19 19:28

Kappa 9 hade väl en dip ned till 0,9 Ohm. Kriminellt!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-08-19 21:09

AlbertHall skrev:

Kappa 9 hade väl en dip ned till 0,9 Ohm. Kriminellt!

Och man kan inte såga ett helt märke pga "en# högtalare där huvudet inte var med vid jobbet....fråga mig inte varför :? I-or kanske har någon förklaring varför det blev som det blev.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-08-20 00:31

Infinity var som de flesta vet ett känt varumärke under HiFi:s glansdagar på 1970- och 1980-talet, men detta innebär förstås inte med nödvändighet att konstruktionerna alltid var bra.

infinity Kappa 9 uppvisar en minimumimpedans om 0,8 ohm vid ca 32 Hz och dessutom en nästan lika låg impedans vid ca 7 kHz. 8O

Kappa 9 Impedance.jpg
Kappa 9 Impedance.jpg (69.77 KiB) Visad 1756 gånger

https://www.diyaudio.com/community/thre ... ns.283578/

Anledningen till lågfrekvensdalen i impedanskurvan var att Infinity bestyckade en relativt liten sluten låda med två 12"-element och kompenserade lösningen med ett märkligt bandpassfilter för att trots allt få till frekvensgången någorlunda i basen. Nackdelen var "bara" en katastrofalt låg minimumimpedans...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-08-20 02:06

För några år sedan skrev jag detta.

petersteindl skrev:. . .

Jag har väl under min tid inom hifi d v s sedan 1970 enbart träffat på några få skojare. Den ena var inom företaget Infinity i början på 70-talet. Då lanserades en mindre Infinity-högtalare där man skippade delningsfiltret för att spara in pengar och man gjorde det enkom för att se hur mycket man kunde lura kunderna. Det var medvetet. Man hade konstruerat delningsfilter, men man valde att inte använda något filter. Jag hörde detta direkt från en person som då jobbade som säljare på Infinity men som i mitten på 70-talet bildade eget företag med distribution av Hifi . . .

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-08-20 08:59

Var väl inte direkt snygga delningsfilter i en del Infinity och ibland närmast felkonstruerade?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-08-20 09:05

Kappa 9 har en på tok för liten kavitet till baselementen. Det "löste" man genom att implementera ett högpassfilter med påtagligt godhetstal, vilket förstås driver upp nivån en bit runt filtrets resonansfrekvens. Det är detta helt barocka tilltag som medför den vådligt låga impedansen om strax under en ohm.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-08-20 10:50

Filtret ser ut på detta sätt (som synes även högpassfunktion för de allra lägsta frekvenserna och den mycket reaktiva högtalarimpedansen runt resonans ger också upphov till en del speciella effekter):

Infinity RS9 Kappa Crossover.JPG
Infinity RS9 Kappa Crossover.JPG (76.92 KiB) Visad 1642 gånger

För övrigt hade det förstås varit möjligt att få till en vettig frekvensgång utan det knasiga filtret om lådvolymen hade utnyttjats bättre (den externa volymen är stor) och elementparametrarna hade valts på ett vettigt sätt.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-08-20 19:23

Synd att man aldrig lyssnar på Kappa 9. Jag har lyssnat på Kappa 7 och 6 och Sigma och ett gäng av de billigare ifrån 90-talet.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-08-20 20:14

Ja hörde Kappa 9 för några veckor sedan.
Dom låter bra, bättre än ja förväntat mej.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2024-08-20 20:43

I-or skrev:Infinity var som de flesta vet ett känt varumärke under HiFi:s glansdagar på 1970- och 1980-talet, men detta innebär förstås inte med nödvändighet att konstruktionerna alltid var bra.

infinity Kappa 9 uppvisar en minimumimpedans om 0,8 ohm vid ca 32 Hz och dessutom en nästan lika låg impedans vid ca 7 kHz. 8O

Kappa 9 Impedance.jpg

https://www.diyaudio.com/community/thre ... ns.283578/

Anledningen till lågfrekvensdalen i impedanskurvan var att Infinity bestyckade en relativt liten sluten låda med två 12"-element och kompenserade lösningen med ett märkligt bandpassfilter för att trots allt få till frekvensgången någorlunda i basen. Nackdelen var "bara" en katastrofalt låg minimumimpedans...

Den låga impedansen vid 32 Hz kanske inte var så stort problem? Många skivor har ju väldigt lite eller inget ljud vid så låga frekvenser, t.ex mycket punk, dödsmetal och (annan) kammarmusik. Stock-Aitken-Waterman kapade ju också mycket av basen på sin produktioner. Detta gjordes medvetet eftersom man viste/anade att många av lyssnarna skulle höra musiken via små radioapparater och skulle kunna dra på lite mer om inte det lilla fjantiga elementet skulle behöva försöka spela något slags lågbas.

Dippen vig 7kHz blir det värre med, men ofta är väl outputten inte så jättestor där heller, rent generellt? Så beroende på musiksmak så kanske många som köpte Kappa 9 aldrig fick några problem? Jag vet att en del fick det, men så är det ibland, man kan inte göra alla nöjda. Nu fick marknadsavdelningen på Infinty gå före i sina önskemål med 2 stora basar i en förhållandevis liten låda och då får liksom resten av universum vackert anpassa sig till det.

Rent ingenjörsmässigt så ser ju impedanskurvan helt Belgien ut och Infinty borde fått löpa gatlopp i recensionerna, men jag antar att det inte hände.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-08-20 23:05

Mja, för linjära förstärkare är det egentligen EPDR (Equivalent Peak Dissipation Resistance) som man bör analysera och denna har ett stort beroende av fasvinkeln. Eftersom impedansens fasvinkel är hög och/eller absolutbeloppet lågt ca 20-50 Hz så blir hela detta frekvensområde ordentligt problematiskt. Hörbarheten blir därför ofta hög vid lite pådrag med typiska förstärkare för allt ifrån typisk rockmusik till storskaliga symfonier.

Just i det smala frekvensbandet runt 7 kHz kommer man mycket riktigt sällan att ha speciellt höga signaleffekter, varför hörbarheten av denna impedansdal nästan alltid kommer att vara relativt låg, men man bör beakta att absolutbeloppet i kombination med fasvinkeln är problematiskt ca 6-10 kHz. Sammantaget kommer man nog att märka av problem även med högfrekventa transienter.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-08-21 03:43

Imperial-Blomman skrev:Ja hörde Kappa 9 för några veckor sedan.
Dom låter bra, bättre än ja förväntat mej.

Varför hittar jag inte udda personer med sådan udda utrustning. :? Jag gillar ju även skruvat ljud så att säga då jag gillar många sorters ljud men folk som man råkar hamna hos har ju bara en massa tråkiga grejer som Carlsson och Ino........ :roll:

:mrgreen:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-08-21 14:10

Jag gjorde en överslagskalkyl angående hur stor inverkan impedansproblemen för Kappa 9 får med musiksignaler och kom fram till att man mellan tummen och pekfingret med någorlunda normala förstärkare relativt dito högtalare med samma spänningskänslighet* tappar ca 2-3 dB i maximal ljudtrycksnivå med typisk populärmusik och upp till 6 dB med riktigt ös i låg-/mellanbasen. 8O

Åtminstone det sistnämnda bör vara klart märkbart för de flesta lyssnare. Om man någon gång ska ha nytta av den oftast bortkastade strömkapaciteten från en Krell KSA-250 så är det här.

*Enligt uppgift ca 86-88 dB, 2,83 V, 1 m - specifikationens 102 dB, 1 W, 1 m är helt uppenbart fel.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-08-21 14:17

I schemat ser man att ett antal kondingar är avkopplade med 0,01 µF. Dessa småkondingar fyller inte någon funktion utöver att driva kostnaden i fel riktning. Audiobranschen är helt unik ifråga om kompetensbrist och allmän humbug.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2024-08-21 14:36

I-or skrev:Jag gjorde en överslagskalkyl angående hur stor inverkan impedansproblemen för Kappa 9 får med musiksignaler och kom fram till att man mellan tummen och pekfingret med någorlunda normala förstärkare relativt dito högtalare med samma spänningskänslighet* tappar ca 2-3 dB i maximal ljudtrycksnivå med typisk populärmusik och upp till 6 dB med riktigt ös i låg-/mellanbasen. 8O

Åtminstone det sistnämnda bör vara klart märkbart för de flesta lyssnare. Om man någon gång ska ha nytta av den oftast bortkastade strömkapaciteten från en Krell KSA-250 så är det här.

*Enligt uppgift ca 86-88 dB, 2,83 V, 1 m - specifikationens 102 dB, 1 W, 1 m är helt uppenbart fel.

Påverkas ett modernt klass d- steg som Hypex/Purifi på samma sätt?
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2024-08-21 14:43

Klass D-steg är väl inte speciellt lämpliga att driva extremt lågimpediva högtalare med ?
Det brukar väl ha skyddsfunktioner som begränsar uteffekten när det blir alltför tuff last.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-08-21 14:51

Ja, så brukar det oftast vara i praktiken. Begränsningar i storlek och pris för typiska klass D-konstruktioner medför att strömkapaciteten oftast inte är jättestor.

Reaktiva laster är förvisso principiellt lättare att hantera med klass D-lösningar, men i slutänden blir resultatet av de skäl som anges ovan i just detta avseende likartat som för linjära konstruktioner.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-08-21 14:54

Morello skrev:I schemat ser man att ett antal kondingar är avkopplade med 0,01 µF. Dessa småkondingar fyller inte någon funktion utöver att driva kostnaden i fel riktning. Audiobranschen är helt unik ifråga om kompetensbrist och allmän humbug.

Detta faktum kan man inte ta upp för många gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-08-21 14:55

Ja, men problemet flyttas till kraftaggregatet istället för utgångssteget.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-08-21 14:58

Ja, och ofta är det just där som begränsningarna uppstår i praktiken.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi