I-or skrev:Infinity var som de flesta vet ett känt varumärke under HiFi:s glansdagar på 1970- och 1980-talet, men detta innebär förstås inte med nödvändighet att konstruktionerna alltid var bra.
infinity Kappa 9 uppvisar en minimumimpedans om 0,8 ohm vid ca 32 Hz och dessutom en nästan lika låg impedans vid ca 7 kHz.
Kappa 9 Impedance.jpg
https://www.diyaudio.com/community/thre ... ns.283578/Anledningen till lågfrekvensdalen i impedanskurvan var att Infinity bestyckade en relativt liten sluten låda med två 12"-element och kompenserade lösningen med ett märkligt bandpassfilter för att trots allt få till frekvensgången någorlunda i basen. Nackdelen var "bara" en katastrofalt låg minimumimpedans...
Den låga impedansen vid 32 Hz kanske inte var så stort problem? Många skivor har ju väldigt lite eller inget ljud vid så låga frekvenser, t.ex mycket punk, dödsmetal och (annan) kammarmusik. Stock-Aitken-Waterman kapade ju också mycket av basen på sin produktioner. Detta gjordes medvetet eftersom man viste/anade att många av lyssnarna skulle höra musiken via små radioapparater och skulle kunna dra på lite mer om inte det lilla fjantiga elementet skulle behöva försöka spela något slags lågbas.
Dippen vig 7kHz blir det värre med, men ofta är väl outputten inte så jättestor där heller, rent generellt? Så beroende på musiksmak så kanske många som köpte Kappa 9 aldrig fick några problem? Jag vet att en del fick det, men så är det ibland, man kan inte göra alla nöjda. Nu fick marknadsavdelningen på Infinty gå före i sina önskemål med 2 stora basar i en förhållandevis liten låda och då får liksom resten av universum vackert anpassa sig till det.
Rent ingenjörsmässigt så ser ju impedanskurvan helt Belgien ut och Infinty borde fått löpa gatlopp i recensionerna, men jag antar att det inte hände.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!