Moderator: Redaktörer
Tell skrev:Nog för jag verkligen gillat så gott som all Funktion One jag hört, kan tillomed vara nåt av det fetaste jag nånsin hört, men jag tyckte den där gubben lät som vilken audiofilmarknadsförare som helst.
Hans snack om mp3 var bullshit också för det är verkligen inte alls speciellt dåligt vid högre bitrates, utan det är så gott som transparent för dom flesta. Att han också tycker att 16/44.1 inte är tillräckligt är ännu mera skitsnack ändå.
hcl skrev:Tell skrev:Nog för jag verkligen gillat så gott som all Funktion One jag hört, kan tillomed vara nåt av det fetaste jag nånsin hört, men jag tyckte den där gubben lät som vilken audiofilmarknadsförare som helst.
Hans snack om mp3 var bullshit också för det är verkligen inte alls speciellt dåligt vid högre bitrates, utan det är så gott som transparent för dom flesta. Att han också tycker att 16/44.1 inte är tillräckligt är ännu mera skitsnack ändå.
Enligt min mening har han flera poänger, även om han mer verkar vara rotad i evidensdriven än akademiskt bottnad utveckling. Att MP3 skulle vara generellt bra nog anser även jag är nonsens. Även 16/44.1 är problematiskt d.v.s. olämpligt eftersom det mappar dåligt mot de format som används i studio och därmed är inte heller det bra nog.
hcl skrev:Tell skrev:Nog för jag verkligen gillat så gott som all Funktion One jag hört, kan tillomed vara nåt av det fetaste jag nånsin hört, men jag tyckte den där gubben lät som vilken audiofilmarknadsförare som helst.
Enligt min mening har han flera poänger, även om han mer verkar vara rotad i evidensdriven än akademiskt bottnad utveckling. Att MP3 skulle vara generellt bra nog anser även jag är nonsens. Även 16/44.1 är problematiskt d.v.s. olämpligt eftersom det mappar dåligt mot de format som används i studio och därmed är inte heller det bra nog.
Tell skrev:hcl skrev:Tell skrev:Nog för jag verkligen gillat så gott som all Funktion One jag hört, kan tillomed vara nåt av det fetaste jag nånsin hört, men jag tyckte den där gubben lät som vilken audiofilmarknadsförare som helst.
Chansen att du i ett blindtest hör skillnad mellan en MP3 på 320kbps mot en 24/192 är tämligen liten, och OM du hör nåt så är det garanterat subtilt. Skillnad på mixar, masters eller hur dina högtalare och rum påverkar ljudet är så gott som oändligt mycket större.
Och för att kunna höra nånsomhelst skillnad att gå över vad 16/44.1 klarar så krävs det att du sitter i ett VÄLDIGT tyst rum och sen spelar musiken i 120dB+, då kanske du hör brus i tysta partier, dock så tror jag inte dina öron skulle höra det ens då. Sen gissar jag att du är över 50, så du lär inte behöva en samplerate mer än ens 32khz för att täcka upp till dom kanske 15khz din öron hör upp till.
Almen skrev:hcl skrev:Tell skrev:Nog för jag verkligen gillat så gott som all Funktion One jag hört, kan tillomed vara nåt av det fetaste jag nånsin hört, men jag tyckte den där gubben lät som vilken audiofilmarknadsförare som helst.
Vi kanske skall förtydliga, vad menar du med "bra nog" i sammanhanget?
hcl skrev:Detta har diskuterats åtskilligt. Orkar inte hela vändan igen, men ja, jag har testat blint och konstaterat att det är skillnad även mellan CD och högupplöst original. Dock skulle jag tillskriva andra faktorer utöver resp. formats inneboende begränsningar till orsakerna att man gör skillnad, men det är i.o.f.s. mer en spekulation.
Tell skrev:hcl skrev:Detta har diskuterats åtskilligt. Orkar inte hela vändan igen, men ja, jag har testat blint och konstaterat att det är skillnad även mellan CD och högupplöst original. Dock skulle jag tillskriva andra faktorer utöver resp. formats inneboende begränsningar till orsakerna att man gör skillnad, men det är i.o.f.s. mer en spekulation.
Att du skulle höra skillnad mellan CD och högre upplöst material har jag väldigt svårt att tro på. Det skulle vara om nersamplingen har gjorts felaktigt eller om du hittat nåt tyst parti där du krämat upp gainen för att lyssna efter brusskillnader, men då är inte testet giltigt oavsett. Är det andra faktorer som du spekulerar om så har du ju inte testat rätt heller så.
hcl skrev:Tell skrev:Att du skulle höra skillnad mellan CD och högre upplöst material har jag väldigt svårt att tro på. Det skulle vara om nersamplingen har gjorts felaktigt eller om du hittat nåt tyst parti där du krämat upp gainen för att lyssna efter brusskillnader, men då är inte testet giltigt oavsett. Är det andra faktorer som du spekulerar om så har du ju inte testat rätt heller så.
Något direkt brus vet jag inte om jag tycker är påtagligt, men det ligger något spänt över CD, men som man mindre ofta känner med musik på högupplösta format. Jag kan givetvis inte peka på orsaken, men det är mitt generaliserande intryck. Därutöver har jag gjort åtskilliga tester (även blint) och även där kunnat peka på skillnaden. Det är dock ofta både trickigt att göra relevanta tester och tämligen mentalt tröttsamt, f.f.a. för att nå statistisk signifikans. Man tröttnar på att jämföra ganska snabbt och då blir det mycket svårare att göra något relevant ö.h.t.
Tell skrev:För den faktiskt skillnaden mellan CD och mer högupplöst material är brusgolv och bandbredd.
Bill50x skrev:Tell skrev:För den faktiskt skillnaden mellan CD och mer högupplöst material är brusgolv och bandbredd.
Är det? Bara? Hur vet du?
/ B
hcl skrev:Likt förbenat så kan man ofta detektera allehanda skillnader som baserat på dylika resonemang inte borde vara detekterbart. Allt torde vara förklarabart, men kanske inte alltid med skolboksexempel.
hcl skrev:Likt förbenat så kan man ofta detektera allehanda skillnader som baserat på dylika resonemang inte borde vara detekterbart. Allt torde vara förklarabart, men kanske inte alltid med skolboksexempel.
klärvoajans
Bill50x skrev:Tell skrev:För den faktiskt skillnaden mellan CD och mer högupplöst material är brusgolv och bandbredd.
Är det? Bara? Hur vet du?
/ B
Morello skrev:klärvoajans
Va, fungerar inte det?
Harryup skrev:Jag har inte svårt att tro att man kan höra skillnader eftersom det inte behöver vara samma mastringar. Så om man testar saker så bör man tänka på vad man testar. Man testar inte bara olika upplösningar utan man testar med ett programmaterial som möjligen påverkar testen mer än man tänker på. Så jag tycker att det är bra om man kan spela alla förekommande upplösningar för att hitta "bästa" ljudet oavsett orsak.
Tell skrev:Harryup skrev:Jag har inte svårt att tro att man kan höra skillnader eftersom det inte behöver vara samma mastringar. Så om man testar saker så bör man tänka på vad man testar. Man testar inte bara olika upplösningar utan man testar med ett programmaterial som möjligen påverkar testen mer än man tänker på. Så jag tycker att det är bra om man kan spela alla förekommande upplösningar för att hitta "bästa" ljudet oavsett orsak.
Ja men då testar du ju inte skillnaden mellan olika upplösningar utan du skillnaden mellan master och är därför helt irrelevant. Ska du testa skillnaden mellan olika format så SKA du testa med samma master, samma rum, samma anläggning, samma tillfälle, nivåmatchat och blint, punkt.
Om det sen råkar levereras olika masters i olika format bara för att distributören inte vet bättre eller att i rent marknadsföringssyfte vill utnyttja att folk tror det finns en faktiskt hörbar skillnad mellan format är väl en annan femma, men det är ingen distributör som bör stödjas oavsett.
hcl skrev:Tell skrev:Harryup skrev:Jag har inte svårt att tro att man kan höra skillnader eftersom det inte behöver vara samma mastringar. Så om man testar saker så bör man tänka på vad man testar. Man testar inte bara olika upplösningar utan man testar med ett programmaterial som möjligen påverkar testen mer än man tänker på. Så jag tycker att det är bra om man kan spela alla förekommande upplösningar för att hitta "bästa" ljudet oavsett orsak.
Ja men då testar du ju inte skillnaden mellan olika upplösningar utan du skillnaden mellan master och är därför helt irrelevant. Ska du testa skillnaden mellan olika format så SKA du testa med samma master, samma rum, samma anläggning, samma tillfälle, nivåmatchat och blint, punkt.
Om det sen råkar levereras olika masters i olika format bara för att distributören inte vet bättre eller att i rent marknadsföringssyfte vill utnyttja att folk tror det finns en faktiskt hörbar skillnad mellan format är väl en annan femma, men det är ingen distributör som bör stödjas oavsett.
Vad man testar är inte alltid glasklart, men ni handviftar och hänvisar till skolboksteorier (och ja, jag har blindtestet åtskilligt). Är ni nöjda så är det ju bra då. Jag är inte lika lättnöjd och det är väl f.f.a mig själv det drabbar. Lite kuligt ändå hur mycket energi ni lägger på att övertyga andra om att det inte går höra en ganska betydande skara skillnader.
Bill50x skrev:Skolböcker eller inte... Men HCL har producerat extremt välljudande album så uppenbarligen vet han vad som behövs.
I början på den digitala eran pratades det mycket om att digitalt var perfekt, det var ju "bara" ettor och nollor - vad kunde gå fel? Minns en test i HiFi&Musik där man knappt lyssnade utan ägnade sig åt funktioner och utseende, för ljudet var ju perfekt. Något son punkterades effektivt vid ett LTS-möte i Göteborg där vi alla satt och tittade på varandra och undrade - "fan vad illa det låter".
Jag har ingen aning huruvida HCL är tekniskt skolad eller inte, men han vet definitivt skillnaden mellan bra och dåligt ljud.
/ B
Bill50x skrev:Spelat in, mixat och mastrat. Mer välljudande än det mesta som släppts på senare år. Och, med beaktande av hur det låter, tyckt utan att ha suttit bredvid
Ibland räcker goda öron och viljan att lära sig långt bättre än teknisk utbildning. Bara som ett tips, alltså....
/ B
Tell skrev:Bill50x skrev:Spelat in, mixat och mastrat. Mer välljudande än det mesta som släppts på senare år. Och, med beaktande av hur det låter, tyckt utan att ha suttit bredvid
Ibland räcker goda öron och viljan att lära sig långt bättre än teknisk utbildning. Bara som ett tips, alltså....
/ B
Snaaark! Oviljan att ta in sig tekniska faktan är så jävla trist. Är ni intresserade av ljud eller inte? Om ni är det så varför är ni så ointresserade av att lära er hur det faktiskt fungerar?
hcl skrev:Tell skrev:Bill50x skrev:Spelat in, mixat och mastrat. Mer välljudande än det mesta som släppts på senare år. Och, med beaktande av hur det låter, tyckt utan att ha suttit bredvid
/ B
Snaaark! Oviljan att ta in sig tekniska faktan är så jävla trist. Är ni intresserade av ljud eller inte? Om ni är det så varför är ni så ointresserade av att lära er hur det faktiskt fungerar?
Jag skulle absolut inte påstå att jag förstår hur vår hörsel fungerar och hur det relaterar till vilka krav man bör ställa på inspelning och återgivningsteknik. Man kan givetvis ha hypoteser om ditten och datten och det har givetvis även jag, men att hävda att jag vet hur det ligger till, nej. Det jag kan dock är att konstatera att det går höra skillnad på så mycket som i varje fall jag, utifrån enkla teoribildningar aldrig skulle tro var möjligt att höra. Om du hävdar att du vet hur det hela hänger ihop. Vad bra då. Tillåt mig tvivla dock. Ju mer man vet desto mer förstår man att man inte vet och vice versa.
Att jag skriver skolboksteorier gör jag för att det är precis vad det är. Inget ont om det, men något trivialiserande.
PS! Tack Bill50x för det fina omdömet. Jag var långt ifrån helt nöjd med resultaten, men jag har gjort så gott jag kunnat med de förutsättningar som bjudits eller som jag då det begav sig hade möjlighet att få till.
sprudel skrev:Har det gjorts några seriösa tester på högupplöst och CD där man detekterar skillnader?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster