Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-09-01 09:27

Nattlorden skrev:
xmag skrev:EDIT:
Wikipedia är bra men gör fel ibland. Om Kjell Stensson står det beskrivet vad han jobbade med och andra bragder, dvs att han bla jobbade på Radiotjänst senare Sveriges Radio som tekniker osv. Men ute i högerspalten står det att han var skådespelare....?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kjell_Stensson

Röstskådespelare hade varit mer exakt. Han var viss radioröst i en film och gjorde svenska rösten till larven in Disneys Alice i Underlandet. Men en annan titel hade varit mer passande, ja.

Jag hade nog valt titeln; Ljudtekniker.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2024-09-01 11:01

petersteindl skrev:Det har pratats om efterklangstid och i samband med tidiga reflexer. Det är egentligen två helt väsensskilda fenomen som inte bör förväxlas med varandra.

Efterklangstiden är en rumsegenskap och beror helt och hållet på volymen i rummet. Större rumsvolym ger längre efterklangstid.
Sedan har vi absorptionen i rummet som kommer in och kortar ned efterklangstiden. Det innebär att man kan få samma efterklangstid i olika stora rum. Man kan även få kortare efterklangstid i ett större rum men med tillräckligt stor mängd absorption kan efterklangstiden T60 bli kortare än i ett mindre rum med mindre mängd absorption i.

De tidiga reflexerna beror dels på ljudkällans avstånd till begränsningsytorna som bildar rummet, dels på observatörens position till samma begränsningsytor i rummet, där observatörens avstånd till begränsningsytorna är den helt dominerande faktorn. Det är observatörens koordinatsystem och referensram man använder. Ju mindre rum desto högre är sannolikheten att de tidiga reflexerna kommer tidigare, men ju mindre avstånd observatören har till begränsningsytorna desto tidigare infinner sig de tidiga reflexerna och det är inte volymsberoende.

MvH
Peter

Tack Peter!
Bra belysning av grundläggande fysiken.
Här kommer kompletterande information hur vi hör i neurofysiologiska och neuropsykologiska dimensionen.

Vi hör enbart delar av fysiken till skillnad från mätmikrofonen. Mätmikrofonen är ofta ej tillräckligt nyanserad. Separata mätningar av direktljudet och reflexljudet över tiden krävs. Hörandet är en aktiv process vilken måste beaktas i sitt sammanhang. Omedvetet hörande är dominerande. Liten mängd att hörandet blir medvetet.

https://assets.ctfassets.net/4zjnzn055a ... woofer.pdf

Grovt förenklat lyssnar vi bara i subekozonen även om vi hör ekot. När reflexljudet kommer så sent relativt direktljudet att vi uppfattar reflexerna som separata ljud, ett eko, har har vi lämnat subekozonen.

Ljud under 1-2 ms har en tendens att fusionera. Med åldern höjs denna tröskel. Vanlig stereolyssning är ett expel då tidskillanden mellan högtalarna är under 1 ms. Vanligaste lokaliseringstekniken vid stereoinspelningar är inte tidsskillnader utan ljudtrycksskillander i de olika högtalarna.
Maximala upplösningen i detta sammanhang får två separata ljud är 1-2 ms. Gäller mycket korta och transienta ljud som ... Mer diffusa och långa ljud har högre ljudupplösningströskel och längre subekozon att lyssna i.

Direktljudet är i olika grad färgat av vissa reflexer i subekozonen - men vi hör vanligen bara direktljudet och inte reflexerna!!! Här har mätmikrofonen ett problem.
Färgningen av direktljudet ger en positiv spatial komponent till direktljudet av vissa reflexer men inte alla i subekozonen.
Optimala reflexer bör komma kring 20 ms efter direktljudet enligt konsensusforskningen. Tidiga reflexer under ca 10 ms har en tendens att partiellt maskera direktljudet - negativ färgning. Mycket sena reflexer är oftast svaga och ger oklar färgning?

Kraftigt avvikande ljudstyrka och/eller frekvensfördelningen på reflexerna kan göra att reflexerna uppfattas som ett separat ljud - ett eko.

Sena ca 200 ms svaga lågfrekventa reflexer kan ge en känsla av "omslutenhet" enligt Griesinger.

Efterklangsmätning typ RT30/60 i vanliga lyssnings rum har sällan någon praktisk betydelse enligt Toole/Olive. Dominerande efterklang har vanligen en maskerande effekt på direktljudet.

Andra reflexer än laterala har vanligen mycket liten inverkan på direktljudet pga att öronens placering.

Observera att rummet vid Tool/Olivs spinorama mätningar uppfyller kraven ovan - något som våra vanliga lyssningsrum inte uppfyller. Toole och Olive hade före spinorama publikationen publicerat en studie där de sammanfattade forskningen för att erhålla lyssningsmässigt optimala reflexer i relation till rummet samt via egna experiment verifierade konsensus forskningen.
https://pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/1 ... _Rooms.pdf

Således skall laterala fysikaliska reflex-stimuli av tal o gles musik vara ca 20 ms försenade, har ett frekvensområde som liknar direktljudets (inom ffa 1000-8000 Hz) samt vara dämpat ca 8 dB. För tätare musik gäller högre värden.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2024-09-01 11:27

Borde då mätmikrofoner vara riktade?
Mer av detta finns här: https://www.xmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-09-01 12:35

En mikrofonmatris som kan mäta riktning för infallande ljudvågor är förstås mycket bekvämt, men en konventionell rundtagande mikrofon fungerar väl i kombination med geometriska betraktelser.

Man registrerar helt enkelt impulssvaret i lyssningspositionen och noterar när de tidiga reflektionerna anländer samt vilken amplitud de har. Ur detta kan man sedan dra slutsatser angående riktningen för dessa reflektioner och därigenom fastställa inverkan på de ljudande resultaten.

För övrigt har tidiga reflektioners inverkan på hur vi uppfattar ljud varit väl kända inom musikakustik sedan 1960-talet (inledande arbeten utfördes redan på 1600-talet 8O ) och är vad gäller elektroakustisk återgivning mer noggrant beskrivna i ett stort antal JAES-rapporter sedan det sena 1970-talet (även om den inledande förståelsen kom något decennium tidigare). De senaste decennierna har dock kunskapen förfinats ytterligare via förbättrade mät- och simuleringsmetoder.

https://www.researchgate.net/profile/Ba ... Design.pdf

https://www.arauacustica.com/files/publ ... esp_70.pdf

https://www.iris.co.nz/media/20833/AES- ... inting.pdf
Senast redigerad av I-or 2024-09-01 12:47, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-09-01 12:45

petersteindl skrev:
xmag skrev:Ja, hur är det ens möjligt! Är ett bra ordval i detta sammanhang.

Men, i exempelvis en inspelning eller direktsänd konsert har reflexer och efterklang redan tillförts. Bord då inte sådant ljud avlyssnas i ett väl dämpat rum så att inga fler reflexer eller efterklang tillförs?
Nu var det en liten kuggfråga för jag har redan gjort en sådan lyssning och det låter extremt avhugget. Varför gör det det, allt finns ju med i inspelningen? Kanske skulle man i så fall ha ljudstrålare utplacerad på exakt samma platser som reflexer och efterklang kommer ifrån med exakt nivå från dem. Kanske är ändå ett vanligt lyssningsrum tillräckligt bra trots eget tillägg av efterklang och reflexer?

Det är jättebra frågor och väldigt normala sådana, man har erfarenheter som inte korresponderar med vanllig normal akustik som fysik betraktat eller gängse psykoakustik. Det är just detta faktum som visar på att verkligheten inte är som hittills tänkt,

En avgörande skillnad är den nuvarande och gammaldags tänkande angående ljud som en skalär företeelse då det i själva verket är en vektoriell företeelse med riktning som ny ingrediens.

Jag kommer återkomma till frågeställningen gällande inspelad efterklang A kontra uppspelad efterklang A + Uppspelningsrummets efterklang B. Vad tillför B?
Denna fråga är kanske hela Ljudindustrins känsligaste fråga.

Jag påstår inte att jag vet hur detta fungerar fullt ut men jag har ett bra fysiskt exempel hemma i Stigs konstruktion, Fyrvägare som ökat förståelsen påtagligt. (Eg. samma som trevägaren)

I tidigare konstruktioner av Stig, dvs alla hans högtalare är han helt klart något på spåren gällande begränsningsytor och tidiga/första reflexer.
I OA50/51/52 börjar det fungera än bättre, i tex OA52 är konstruktionen mestadels
ostörd av rummet upp mot 300 Hz som resultat av placering och utformning av baffel och samverkan med närstående begränsningsytor. (Allt i förhållande till hur lyssnaren är placerad) 300 Hz kanske inte låter som så särskilt mycket men det är inte många andra konstruktioner av högtalare som når dit.
I fyrvägararen så gäller detsamma upp mot 1-1,5 kHz, dvs hela grundtonsområdet och det är väldigt tydligt vad det gör för lyssning i olika typer av rum. Direktljudet är väldigt likadant oavsett rum. Allt annat som återges ovanför dessa frekvenser är övertoner som då har en för hjärnan mycket stabil grund i området under ca 1 kHz.

Upp till ca drygt 1 kHz så är det enbart basar och triangelelementet som står för ljudet.
Lågt och väggnära sittande element. Höjdinformationen står sedan främst middomen och i viss mån diskanten för.
Högtalaren/återgivningen är närmast den samma i både hyggligt dämpade och riktigt kala rum. Jag blev smått chockad när den avlyssnades i ett riktigt dåligt rum och levererade ett fantastiskt ljud.

Inget ingående element ger lyssnaren en extra golvreflex (pga listig placering) ,
dvs om där finns en golvreflex på inspelningen så är det endast den som återges.
Fyrvägaren behöver inte ens en tjock matta vilket annars är ett bra sätt att slippa dubbla golvreflexer.

Detta med tidiga reflexer och lagom ostört direktljud är ett väldigt spännande område och som jag ser det så är det Kejsarens nya kläder som gäller i branschen, dvs ingen låtsas om att problemet existerar.

Spännande inlägg Peter.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2024-09-01 16:42

juanth skrev:Jag påstår inte att jag vet hur detta fungerar fullt ut [..]

Intressanta iakttagelser!
Jag skall läsa in mig på den där fyrvägare. Finns det några länkar till lämpliga platser?
Jag har börjat lite i smyg att mäta elements placeringar och reflexer. Har inte sparat något bara testat lite. Jag tyckte helt kort att jag fick bäst resultat med taket som reflektor och bara delvis väggen. Kan ana att det ligger något i Stigs dämpning av väggen. Men det var enkla tester. Skall göra det på allvar senare.
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

jansch

Inläggav jansch » 2024-09-01 17:30

xmag skrev:Borde då mätmikrofoner vara riktade?

Det finns i huvudsak 3 olika typer av mätmikrofoner och dessa huvudtyper täcker då in de grundläggane ljudfälten
som finns : frifält - tryckfält- diffusfält.

- Frifältsmikrofoner
Frifält är = direktljud, endast ljud direkt från ljudkällan. Typiskt ekofri miljö eller t.ex rumsmiljö med gate:ad mätning.
Mikrofonen är då optimerad för rak frekvensgång på O-axeln och rent teoretiskt stör mikrofonen inte ljudfältet.

- Tryckfältsmikrofoner
Används i små kaviteter där våglängden är väsentligt större än största mått på kaviteten. T.ex hörselgången upp till en viss våglängd/frekvens.
Vid så små utrymmen/kaviteter blir ljudtrycket ett dynamiskt tryck enligt Allmänna Gaslagen och jämt fördelat i hela kaviteten. Ljudet är, i praktiken, inte längre en propagerande ljudvåg, ljudtrycket blir direkt proportionellt mot förändringen av kavitetens luftvolym.

- Diffusfältsmikrofoner
Är konstruerade för att mäta t.ex trafikbuller etc. och har då en mer rundtagande förmåga (omnipolära)
Dessa skalldå "efterlika" det totala bullret vi hör i t.ex stadsmiljö.

Så...... det handlar om att välja rätt mikrofon/metod för vad man vill mäta.
Nu går det,i viss mån, att t.ex mäta diffusljud med en frifältsmikrofon om mikrofonkapseln är liten. Det går även att använda en tryckfältsmikrofon (pressure field) för frifältsmätningar om man har lite koll på det övre frekvensregistret.
Dock KALIBRERINGEN gäller för respektive mikrofontyp

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2024-09-01 18:43

Tack för beskrivningen!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-09-02 00:00

jansch skrev:
xmag skrev:Borde då mätmikrofoner vara riktade?

Det finns i huvudsak 3 olika typer av mätmikrofoner och dessa huvudtyper täcker då in de grundläggane ljudfälten
som finns : frifält - tryckfält- diffusfält.

- Frifältsmikrofoner
Frifält är = direktljud, endast ljud direkt från ljudkällan. Typiskt ekofri miljö eller t.ex rumsmiljö med gate:ad mätning.
Mikrofonen är då optimerad för rak frekvensgång på O-axeln och rent teoretiskt stör mikrofonen inte ljudfältet.

- Tryckfältsmikrofoner
Används i små kaviteter där våglängden är väsentligt större än största mått på kaviteten. T.ex hörselgången upp till en viss våglängd/frekvens.
Vid så små utrymmen/kaviteter blir ljudtrycket ett dynamiskt tryck enligt Allmänna Gaslagen och jämt fördelat i hela kaviteten. Ljudet är, i praktiken, inte längre en propagerande ljudvåg, ljudtrycket blir direkt proportionellt mot förändringen av kavitetens luftvolym.

- Diffusfältsmikrofoner
Är konstruerade för att mäta t.ex trafikbuller etc. och har då en mer rundtagande förmåga (omnipolära)
Dessa skalldå "efterlika" det totala bullret vi hör i t.ex stadsmiljö.

Så...... det handlar om att välja rätt mikrofon/metod för vad man vill mäta.
Nu går det,i viss mån, att t.ex mäta diffusljud med en frifältsmikrofon om mikrofonkapseln är liten. Det går även att använda en tryckfältsmikrofon (pressure field) för frifältsmätningar om man har lite koll på det övre frekvensregistret.
Dock KALIBRERINGEN gäller för respektive mikrofontyp

Dessa 2 inlägg är intressanta som jag ser det. Därför vill jag gärna kommentera en viss sak.

Jansch har gett ett svar på en fråga från xmag. Svaret är korrekt och bra. inget fel med det.

Min kommentar gäller ett ords definition. Det gäller entiteten mikrofon kontra entiteten mätmikrofon.

Man kan dela in mikrofoner i olika grupper, beroende på vilket syfte man har gällande grupperingen.
Mikrofoner kan huvudsakligen indelas i två kategorier; dynamiska mikrofoner och kondensatormikrofoner. Båda dessa typer genererar signaler från förändringar i lufttrycket.
Detta är en typ av indelning/gruppering.

Det finns en annan gruppering.
Normalt sett definierar man in mikrofoner i kategorier gällande deras riktningskarakteristik.
Exempelvis; rundkännande kontra njure/kardioid kontra åtta. Man kan även säga att dessa mäter olika saker hos ljudet.

Den rundkännande är tryckkännande och mäter ljudtryck.
Sedan har vi tryckgradientmikrofon som även kallas hastighetsmikrofon.

I jansch inlägg pratas det egentligen inte om entiteten mikrofon. Det talas specifikt angående entiteten mätmikrofon. Dessa entiteter bör inte förväxlas.
En mätmikrofon tillhör dels gruppen kondensatormikrofoner, dels även gruppen rundkännande mikrofon och mäter därmed ljudtryck.

En mätmikrofon är därmed en specifik typ av mikrofon. Inom mängden mätmikrofoner så kan man dela in den mängden i 3 delmängder, vilket jansch har gjort.
Jag har inget mer att tillägga gällande entiteten mätmikrofon.

Jag skriver denna min kommentar eftersom jag tror att det finns de på forumet som visserligen läser ordet mätmikrofon, men som uppfattar/tolkar det som att det skulle röra sig om mikrofon i mer allmän betydelse, men visserligen som även kan användas för mätändamål. I så fall kan entiteten mikrofon missförstås lite. Få mikrofoner tillhör mängden mätmikrofoner.

Så har jag förstått entiteten mikrofon och entiteten mätmikrofon.

Vill man sedan mäta riktning hos inkommande ljudvåg så görs det lämpligast med specifikt arrangemang av mätmikrofonkapslar.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-09-02 02:49

xmag skrev:

Jag skall läsa in mig på den där fyrvägare. Finns det några länkar till lämpliga platser?
Jag har börjat lite i smyg att mäta elements placeringar och reflexer. Har inte sparat något bara testat lite. Jag tyckte helt kort att jag fick bäst resultat med taket som reflektor och bara delvis väggen. Kan ana att det ligger något i Stigs dämpning av väggen. Men det var enkla tester. Skall göra det på allvar senare.

Det som finns är i tråden: viewtopic.php?f=17&t=74276&hilit=Fyrv%C3%A4gare&start=150

Sedan så i: https://user.faktiskt.io/Erik_Johansson ... atent1.pdf

I övrigt så går det fint att komma och lyssna och studera konstruktionen närmare, det utanför Flen i Södermanland. Pm för vägbeskrivning.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2024-09-02 09:16

juanth skrev:
xmag skrev:

Det som finns är i tråden: viewtopic.php?f=17&t=74276&hilit=Fyrv%C3%A4gare&start=150

Sedan så i: https://user.faktiskt.io/Erik_Johansson ... atent1.pdf

I övrigt så går det fint att komma och lyssna och studera konstruktionen närmare, det utanför Flen i Södermanland. Pm för vägbeskrivning.

TACK!
Nu skall det läsas!

Åka till Flen är en bra bit för mig men oerhört tack för erbjudandet!

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2024-09-02 09:25

Jag har en tillverkning av mätmikrofoner (talar alltid bara om mätmikrofoner) hemma. Jag har väl byggt ett hundratal genom åren utspridda lite varstans i världen. Sedan 2012 har tillverkningen dock stått stilla men allt finns kvar, bla ett lager av Panasonic-kapslar och en massa färdigskurna alu-rör mm. Min tanke är att börja tillverka dem igen. För det syftet har jag byggt en kalibreringslåda och håller på att utveckla en nu mätjigg, båda finns att läsa om på annan plats. Tyvärr har olika omständigheter dragit ut det på tiden. Därför är jag intresserad av mätmikrofoners utformning, egenskaper och mätmetoder. Jag skulle kunna bygga en mikrofon som bara tar emot ljud rakt framifrån likaväl som extremt rundstrålande osv (tror jag).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-09-02 09:34

xmag skrev:Jag skulle kunna bygga en mikrofon som bara tar emot ljud rakt framifrån....

Hur då?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-09-02 11:08

Det är förstås inte möjligt, men det går att bygga mikrofoner med extremt hög riktverkan via användning av flera kapslar alternativt diverse listiga akustiska arrangemang. Dessa mikrofoner ger dock en icke konstant frekvensgång även på referensaxeln, vilket förvisso kan korrigeras i mätmjukvaran.

Idag ligger den ledande mikrofontekniken betydligt längre fram med diverse speciella matrisarrangemang med 3D-tagande ambisonicmikrofoner, 3D-ljudintensitetsprober eller t.o.m. s.k. akustiska kameror (mest för kartläggning av bullerkällor). Dessutom kan man även utnyttja konsthuvuden för att beskriva hur lyssnaren uppfattar den akustiska miljön.

Verktygen ger idag egentligen mer än man behöver för utvärdering av tvåkanalslyssning och det är som skrivet var sedan länge ingen brist på förståelse angående lyssningsrummets inverkan vare sig gällande tidiga eller sena reflektioner:

control rooms 1.png
control rooms 1.png (110.17 KiB) Visad 3527 gånger

https://www.iris.co.nz/media/20833/AES- ... inting.pdf

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2024-09-02 17:47

RogerGustavsson skrev:
xmag skrev:Jag skulle kunna bygga en mikrofon som bara tar emot ljud rakt framifrån....

Hur då?

Jag har testat med en isolerad tunnel av metallnät och dämpmaterial från elementet som skall mätas till mikrofonen som står inne i tunneln. Bastoner kommer inte att kunna dämpas bort men för att mäta basen kan man mäta inne i högtalaren bakom basen. Tja, det var mer än bara en mikrofon men ändå.

Ett annat sätt är att sätta mikrofonen inne i en parabol. Hur bra det blir vet jag dock inte, har aldrig testat.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-09-02 18:02

Parabolmikrofoner är väl ofta även basskurna? Basen har ju en förmåga att leta sig in...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-09-02 18:11

Har för mig att Klippel har en mätutrustning med mer än 1 mätmikrofon för att mäta en högtalares utstrålning i varje vinkel där man har mikrofoner konfigurerade så att man beräkningsmässigt kan eliminera allt annat än direktljudet och detta i varje vinkel runt om i 4pi och uppmätt i vanligt bostadsrum. Tror att rummet även kan vara som en perfekt efterklangskammare, men med Klippel kan man mäta som om det vore ett ekofritt rum och det ända ner till 20 Hz. . . typ.

jansch

Inläggav jansch » 2024-09-02 18:21

xmag skrev:
RogerGustavsson skrev:

Hur då?

Jag har testat med en isolerad tunnel av metallnät och dämpmaterial från elementet som skall mätas till mikrofonen som står inne i tunneln. Bastoner kommer inte att kunna dämpas bort men för att mäta basen kan man mäta inne i högtalaren bakom basen. Tja, det var mer än bara en mikrofon men ändå.

Ett annat sätt är att sätta mikrofonen inne i en parabol. Hur bra det blir vet jag dock inte, har aldrig testat.

Det är kul att testa/experimentera..... jag har gjort liknande, för ca 30 år sedan, med en "tunnel" av nät och rockwool, drygt 1,5 meter lång och dryg metern tjock med ett inre hål på ca 3 - 12 cm (koniskt)*
Dock, resultatet blev inte imponerande! Det är hopplöst problematiskt med diffraktionoch reflexer samt ett ljudfält som antagligen blir en blandning av frifält och tryckfält vid lägre frekvenser.Provade 3 olika kalibrerade mikrofoner och fick olika resultat.
En gate:ad mätning ger större noggrannhet med minimal spidning mellan olika mikrofoner- under 0,5dBSPL.

Parabolmikrofoner finns och funkar för normal ljudupptagning (ej så bredbandiga) men inte för mätbruk.

Så personligen ser jag inget värde i att ha andra typer av mätmikrofoner för "hifi bruk" än de som finns.
Det är en oerhörd utmaning att bygga något när man jobbar med våglängder från centimetrar till 10-tal meter.

*Numer är jag bättre påläst och inser problematiken ....

jansch

Inläggav jansch » 2024-09-02 18:24

petersteindl skrev:Har för mig att Klippel har en mätutrustning med mer än 1 mätmikrofon för att mäta en högtalares utstrålning i varje vinkel där man har mikrofoner konfigurerade så att man beräkningsmässigt kan eliminera allt annat än direktljudet och detta i varje vinkel runt om i 4pi och uppmätt i vanligt bostadsrum. Tror att rummet även kan vara som en perfekt efterklangskammare, men med Klippel kan man mäta som om det vore ett ekofritt rum och det ända ner till 20 Hz. . . typ.

JAg har visserligen bara sett en anläggning och den nyttjade bara en mikrofon...

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-09-02 18:26

Klippels avancerade Near-Field Scanner System (NFS) utnyttjar multipolsexpansion för att via en robotiserad mikrofon mäta runt högtalaren i närfältet och sedan räkna sig bort till fjärrfältet. Detta möjliggör även mätningar i vanliga bostadsrum med god noggrannhet och hög frekvensupplösning. För mycket komplicerade utstrålningsmönster som t.ex. panelhögtalare blir dock resultaten inte speciellt bra.

https://www.klippel.de/products/rd-syst ... anner.html

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-09-02 18:30

jansch skrev:
petersteindl skrev:Har för mig att Klippel har en mätutrustning med mer än 1 mätmikrofon för att mäta en högtalares utstrålning i varje vinkel där man har mikrofoner konfigurerade så att man beräkningsmässigt kan eliminera allt annat än direktljudet och detta i varje vinkel runt om i 4pi och uppmätt i vanligt bostadsrum. Tror att rummet även kan vara som en perfekt efterklangskammare, men med Klippel kan man mäta som om det vore ett ekofritt rum och det ända ner till 20 Hz. . . typ.

JAg har visserligen bara sett en anläggning och den nyttjade bara en mikrofon...

De lär ha en ny utrustning där mikrofonerna sitter på något som roterar runt högtalaren horisontellt och kan röra sig stegvis vertikalt så att mätpunkterna bildar en cylinder runt mätobjektet. Så har jag förstått saken.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2024-09-02 22:54

jansch skrev:
xmag skrev:
RogerGustavsson skrev:
Hur då?

Det är kul att testa/experimentera..... jag har gjort liknande, för ca 30 år sedan, med en "tunnel" av nät och rockwool, drygt 1,5 meter lång och dryg metern tjock med ett inre hål på ca 3 - 12 cm (koniskt)*
Dock, resultatet blev inte imponerande! Det är hopplöst problematiskt med diffraktionoch reflexer samt ett ljudfält som antagligen blir en blandning av frifält och tryckfält vid lägre frekvenser.Provade 3 olika kalibrerade mikrofoner och fick olika resultat.
En gate:ad mätning ger större noggrannhet med minimal spidning mellan olika mikrofoner- under 0,5dBSPL.

Parabolmikrofoner finns och funkar för normal ljudupptagning (ej så bredbandiga) men inte för mätbruk.

Så personligen ser jag inget värde i att ha andra typer av mätmikrofoner för "hifi bruk" än de som finns.
Det är en oerhörd utmaning att bygga något när man jobbar med våglängder från centimetrar till 10-tal meter.

Min tunnel såg då ut nästan som din. Jag lade ner projektet efter ett tag, dels var det otympligt och dels varierade resultaten för mycket utan att ändra något. Min tanke var att jag kanske gav upp för tidigt.
Jag byggde också en mikrofon med 10 kapslar i olika riktningar. Jag skrotade det för det var något som inte fungerade, minns inte vad det var. Men jag slutar inte med skojiga experiment, det är liksom grädden på gröten.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-09-02 23:27

xmag skrev:
jansch skrev:
xmag skrev:Jag har testat med en isolerad tunnel av metallnät och dämpmaterial från elementet som skall mätas till mikrofonen som står inne i tunneln. Bastoner kommer inte att kunna dämpas bort men för att mäta basen kan man mäta inne i högtalaren bakom basen. Tja, det var mer än bara en mikrofon men ändå.

Min tunnel såg då ut nästan som din. Jag lade ner projektet efter ett tag, dels var det otympligt och dels varierade resultaten för mycket utan att ändra något. Min tanke var att jag kanske gav upp för tidigt.
Jag byggde också en mikrofon med 10 kapslar i olika riktningar. Jag skrotade det för det var något som inte fungerade, minns inte vad det var. Men jag slutar inte med skojiga experiment, det är liksom grädden på gröten.

Jag tror det räcker med 4 mätmikrofoner av högsta klass, sammansatta i speciell konfiguration samt med häftig mjukvara som beräknar alla data, för att plocka fram varje enskild ljudtryckvågs SPL vågfront med tillhörande tryckgradientvektor i varje punkt, både till riktning och till amplitud.
Vågfronten består av tangenten i varje punkt och gradienten i varje punkt, som är ljudvågfrontens utbredning i varje punkt, består av normalen/ortogonalen till tangenten i respektive punkt.

MvH
Peter

jansch

Inläggav jansch » 2024-09-03 09:06

petersteindl skrev:
xmag skrev:
jansch skrev:

Jag tror det räcker med 4 mätmikrofoner av högsta klass, sammansatta i speciell konfiguration samt med häftig mjukvara som beräknar alla data, för att plocka fram varje enskild ljudtryckvågs SPL vågfront med tillhörande tryckgradientvektor i varje punkt, både till riktning och till amplitud.
Vågfronten består av tangenten i varje punkt och gradienten i varje punkt, som är ljudvågfrontens utbredning i varje punkt, består av normalen/ortogonalen till tangenten i respektive punkt.

MvH
Peter

Det låter lite väl optimistiskt......
Bruel Kjaer har en "Acoustic Camera", den arbetar med 17 mikrofoner+ datorkraft och med ganska imponerande data. Man skapar en ljudbild med 640x480 "ljudpixels" upplösning.

Inte heller helt ovanligt med "microphone arrays" med 100-tals mikrofoner.
Bl.a flyg/bil/tåg- industrin är stora kunder på sådana lösningar.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-09-03 13:20

Fyra mikrofoner (typiskt i tetraederkonfiguration) är tillräckligt för att förutom amplituden även beskriva infallsriktningen för ljudvågorna i en given position. Här har vi ett exempel på en sådan mackapär:

trinnov_3d_microphone-1.1588x0-is.jpg
trinnov_3d_microphone-1.1588x0-is.jpg (8.47 KiB) Visad 3264 gånger

Akustiska kameror (ganska skrymmande 2D- eller ibland även 3D-matriser med ett stort antal mikrofoner) används för att ge en akustisk bild av ofta komplexa källegenskaper framförallt inom bullerbekämpning:

acoustic-camera-fixed-motorbike-analysing-noise-inspector-cae.png
acoustic-camera-fixed-motorbike-analysing-noise-inspector-cae.png (40.06 KiB) Visad 3264 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-09-03 14:11

jansch skrev:
petersteindl skrev:
xmag skrev:Min tunnel såg då ut nästan som din. Jag lade ner projektet efter ett tag, dels var det otympligt och dels varierade resultaten för mycket utan att ändra något. Min tanke var att jag kanske gav upp för tidigt.

MvH
Peter

Det låter lite väl optimistiskt......
Bruel Kjaer har en "Acoustic Camera", den arbetar med 17 mikrofoner+ datorkraft och med ganska imponerande data. Man skapar en ljudbild med 640x480 "ljudpixels" upplösning.

Inte heller helt ovanligt med "microphone arrays" med 100-tals mikrofoner.
Bl.a flyg/bil/tåg- industrin är stora kunder på sådana lösningar.

Det jag skriver om gäller inkommande ljudvågor i 1 punkt där denna punkt blir Origo i en referensram med förankrat koordinatsystem. Tippar att detta koordinatsystem är fast förankrat och inte rörligt.

Vill man analysera ljudvågor i fler punkter simultant, så går det åt fler mikrofonarrangemang.

Har man dessutom ett rörligt Origo där Origo har viss hastighet så behövs nog mer komplicerade mikrofonlösningar.

Har man dessutom Origo där hastigheten kan variera d v s med acceleration, så blir problematiken etter värre.
Har man dessutom vinkelacceleration och roterande rörelse i 3 dimensioner så kan jag tänka mig att saker blir ännu besvärligare.

Har man dessutom en i rummet väldigt utspritt objekt, som ett tåg är, så kommer andra parametrar in om man skall få kontroll över ljud på spridda ställen på tåget eller från tåget. Är det dessutom höghastighetståg som går med omkring halva ljudhastigheten så kan jag tänka mig ytterligare andra problem. Flygplan har detta hastighetsfenomen också.

Klippels mätsystem med horisontellt roterande mikrofon runt ett objekt och som även rör sig vertikalt, kan man nog se som hundratals fast förankrade mikrofoner på olika platser.

Mätprocedurer är satta i förhållande till vald referensram. Det är referensramen som bestämmer hela koordinatsystemet och speciellt i vektorfält.

Är koordinatsystemets Origo med dess referensram i en fast förankrad högtalare, så mäter man utstrålad energi runt högtalaren och man kan åskådliggöra vågfrontens utbredningsmönster i tid och rum.

Däremot får man direktljud och inte tidiga reflexer.

Är koordinatsystemets Origo med dess referensram hos en fast förankrad observatör/lyssnare, så mäter man inkommande energi till lyssnaren och man kan åskådliggöra inkommande vågfronter i tid och rum. Då kan direktljud och tidiga reflexer mätas hos ljudobservatören.

Vill man simulera fast ljudkälla/högtalare + fast rum med kända rumsmått och absorptioner + ljudobservatörer på olika fasta punkter i rummet, så behöver man veta högtalarens strålningsmönster.

Sedan kan man simulera olika saker.
Man kan ha fast förankrad observatör och fast förankrade ljudobjekt.
Man kan ha fast förankrad observatör och rörliga ljudobjekt.
Man kan ha rörlig observatör och rörliga ljudobjekt.
Man kan ha rörlig observatör och fast förankrade ljudobjekt.
Dessa olika konfigurationer representerar helt olika referensramar.

Är det ett konserthus där en orkester skall spela så har man kanske 100 ljudkällor med kanske 20-30 helt olika utstrålningsmönster. Då skall det bli önskvärd akustik på samtliga lyssnarplatser samt även bra akustik mellan instrumentalisterna/musikerna så att de kan höra varandra på ett adekvat tydligt sätt när de framför Beethovens 5e pianokonsert. Är det i stället en klarinettkonsert där klarinettisten springer runt på scenen medans han spelar, så har vi ett rörligt ljudobjekt med i leken. Roterar han dessutom klarinetten runt sig själv och nedifrån och upp, så har vi även rotation och vinkelhastigheter och kanske till och med i spiralform i cirkelrörelse. Vi har ju en Svensk sådan klarinettist, som jag bedömer som världens genom tiderna främsta instrumentalist.

Då blir det lite komplicerat att mäta och simulera, även fast referensramarna inte är rörliga, förutom klarinettisten då.

Men hörseln som mätinstrument klarar det galant och kan separera samtliga musikinstrument från varandra, inklusive klarinetten med dess olika rumsförankringar i tiden. Detta sker momentant i realtid och oberoende om alla spelar samtidigt eller separat samt höra respektive instruments placering relativt varandra och deras akustiska förankring i rummet och sin egen, samt rummets storlek. Men frågan är om inte det hela i viss mån är i kombination med synen, fast återgivet genom högtalare, så kan hörseln separera de olika musikinstrumenten från varandra. Detta blir dock olika tydligt i olika högtalare.

Själv skulle jag vilja höra en konsert där allt ljus är släckt, fast hur skall musikerna då läsa sitt partitur?

Att blunda är inte samma grej. Kanske någon form av glasögon som inte släpper igenom ljus. Då måste jag gå in i konsertsalen i totalt mörker och ha assistens till min lyssnarplats. Undrar hur det skulle låta? De som är blinda vet och är hörseln intränad, så finns ganska otroligt bra skärpa.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-09-03 14:58

Stravinsky sa att det räcker inte att höra musiken man måste se den också.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-09-03 15:33

paa skrev:Stravinsky sa att det räcker inte att höra musiken man måste se den också.

Ja, är det live så blir det dubbla sinnesintryck integrerandes till en upplevelse.

Såg precis denna video på något jag aldrig sett förut.

Aldrig sett en sådan gitarr. Han verkar kunna spela också.

Mvh
Peter

steven33

Inläggav steven33 » 2024-09-03 18:43

Jag satt och väntade på att han skulle börja spela på den nedre gitarren också. Som förövrigt liknar en steelgitarr.

jansch

Inläggav jansch » 2024-09-03 20:53

petersteindl skrev:
paa skrev:Stravinsky sa att det räcker inte att höra musiken man måste se den också.

Ja, är det live så blir det dubbla sinnesintryck integrerandes till en upplevelse.

Såg precis denna video på något jag aldrig sett förut.

[ YouTube ]

Aldrig sett en sådan gitarr. Han verkar kunna spela också.

Mvh
Peter

Ser ut som ett Fenderbygge......
Svajmekanismen har typiskt Fenderutseende, fast utan svajarmen som går att skruva loss!
Kul att han istället lyfter svajarmsplattan (stränghållaren) i bakkant med fingrarna. Måste vara väldigt avigt istället för att trycka ner en svajarm........som Hank B Marvin, Jeff Beck och alla andra gör.......

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi