Vad tror vi om Denon AVC X3800H

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Vad tror vi om Denon AVC X3800H

Inläggav steveo1234 » 2024-09-20 15:08

genstruktur skrev:https://www.hifiklubben.se/denon-avc-x3800h-hemmabioreceiver/denavcx3800hbk/

https://www.avforums.com/reviews/denon- ... iew.20306/

https://www.whathifi.com/reviews/denon-avc-x3800h

https://www.soundandvision.com/content/ ... ver-review

Någon som köpt denna receiver och har något att delas med sig om den? Får för mig ibland att jag skulle ha något att vinna på att byta till en nyare än min Onkyo TX-NR838, som jag är väldigt nöjd med. Lite osäker på vad bara :)

Visst. Jag har en sen några veckor tillbaka. Den är bra. Dvs, den funkar som den ska. Dirac är toppen. Produkten i sig känns lite budget och plastig om du är känslig för sånt.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-09-20 19:19

steveo1234 skrev:
genstruktur skrev:https://www.hifiklubben.se/denon-avc-x3800h-hemmabioreceiver/denavcx3800hbk/

Någon som köpt denna receiver och har något att delas med sig om den? Får för mig ibland att jag skulle ha något att vinna på att byta till en nyare än min Onkyo TX-NR838, som jag är väldigt nöjd med. Lite osäker på vad bara :)

Visst. Jag har en sen några veckor tillbaka. Den är bra. Dvs, den funkar som den ska. Dirac är toppen. Produkten i sig känns lite budget och plastig om du är känslig för sånt.

Najs! Du köpte till Dirac alltså, vad fick du betala? Att den känns lite plastig är inte hela världen, jag använder ytterst sällan receivern för hand. Blir mest genom Nvidian shiled fjärr jag sätter på/av och justerar volym. Spelar jag musik styr jag via telefon eller fjärrkontroll.

Kör du några externa slusteg till, inga problem där att styra ut slusteg fullt ut? Vissa receivers går ju in i protect mode om man kör frontar som fullrange och sub NO och det är infra i signalen. Något du noterat angående det?

Den avgörande faktorn är ju ändå om jag har något ljudmässigt att vinna på att byta ut Onkyo tx-838 mot denna.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2024-09-23 08:28

genstruktur skrev:
steveo1234 skrev:

Najs! Du köpte till Dirac alltså, vad fick du betala? Att den känns lite plastig är inte hela världen, jag använder ytterst sällan receivern för hand. Blir mest genom Nvidian shiled fjärr jag sätter på/av och justerar volym. Spelar jag musik styr jag via telefon eller fjärrkontroll.

Kör du några externa slusteg till, inga problem där att styra ut slusteg fullt ut? Vissa receivers går ju in i protect mode om man kör frontar som fullrange och sub NO och det är infra i signalen. Något du noterat angående det?

Den avgörande faktorn är ju ändå om jag har något ljudmässigt att vinna på att byta ut Onkyo tx-838 mot denna.

Jag tror jag gav ca 15k och dirac kostade 3-4k till ungefär. Jag valde dirac full range för att kunna justera för diskanttappen pga duk. Jag kör 3 externa slutsteg till varav ett Emotiva för frontarna. Ingen aning om de styr ut fullt men det går att spela 2db över referensnivå när jag försökt mig på det. Däremot har jag aldrig testat att köra fullregister i frontarna så där kan jag inte hjälpa dig.

Ljudmässigt mot 838 är det antalgligen ingen större skillnad, såvida du inte kör dirac, då lär skillnaden vara stor.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-09-23 08:54

steveo1234 skrev:
genstruktur skrev:
steveo1234 skrev:

Jag tror jag gav ca 15k och dirac kostade 3-4k till ungefär. Jag valde dirac full range för att kunna justera för diskanttappen pga duk. Jag kör 3 externa slutsteg till varav ett Emotiva för frontarna. Ingen aning om de styr ut fullt men det går att spela 2db över referensnivå när jag försökt mig på det. Däremot har jag aldrig testat att köra fullregister i frontarna så där kan jag inte hjälpa dig.

Ljudmässigt mot 838 är det antalgligen ingen större skillnad, såvida du inte kör dirac, då lär skillnaden vara stor.

Tack för fin information! :)

Får fundera lite och kanske låna hem och testa hur den beter sig.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2024-09-23 17:30

Jag var in på HifiKlubben och jämförde 3800 mot 4800. Det var en enorm skillnad i ljudkvalitet, vi spelade endast tvåkanals musik. Jag ifrågasatte om det var några inställningar som var fel men även i Pure Direct var skillnaden på tok för stor! Säljaren var också konfunderad.
Jag fick slanta upp lite mer till en 4800h som verkligen låter och fungerar bra. Den app för Audyssey som kan köpas för 200kr är helt oumbärlig! Då kan man ställa in önskad rumskurva mm.

HerrD

Inläggav HerrD » 2024-09-23 20:18

Om skillnaden verkligen var enorm mot X4800H så får man nog misstänka något fel likt felfasning av ena högtalaren. Eller så vill jag bara tro det då jag nyss köpt en X3800H och är väldigt nöjd med ljudet till mina pi60. Då jämför jag med tidigare RME adi-2 dac fs samt Audiolab 8300MB som dock var ett strå vassare prestandamässigt men inte så pass att jag saknar något.

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2024-09-23 20:28

3800 och 4800 bör dessutom has samma DAC:ar inuti
Bild

Ska man köra 2 kanals musik genom dem så borde en dac som SMSL SU-1 vara bättre än den AVR har inuti.. 8O
SMSL RAW DWA1, TP RA3, Denon AVR-X1800H, Guru 28 / LG B3 77"
SMSL PS200, Topping MX3s, Audioengine 5 (passivt moddade), diverse hörlurar..

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2024-09-23 21:17

Jag låter det vara osvuret, meddelar bara min upplevelse. Men de har uppenbarligen en skillnad i förstegsdelen med tanke på skillnaden som Amir ( Audio Science...) mätt upp.
Han rekommenderar 4800 men inte 3800.

HerrD

Inläggav HerrD » 2024-09-23 21:25

Ja, det är lite märkligt då SNR är bättre för 3800 i 5W med 15 bitar vs 13 bitar för 4800. Inte helt solklart varför slutsatsen blir som den blir för Amir, det verkar mest bero på att 3700 var så bra som föregående model. I vilket fall tycker jag dina lyssningsintryck är intressanta.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-09-23 22:19

Äsch vad ni sätter griller i huvudet på en :D . 4800 börjar bli lite mycket pengar att lägga på en receiver tycker jag, i alla fall om den skall köpas ny. Jag får kanske sitta nöjd :) . Har det testats några receivers i Molt på senare år? Jag köpte ju min Onkyo 838 efter att ha läst testet i tidningen och har varit väldigt nöjd med den. Den bästa receiver jag ägt ljudmässigt tycker jag. Tyvärr prenumererar jag inte längre på tidningen.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-09-25 19:37

Den borde vara bra. Jag har en klart äldre årsmodell 2012, med på den tiden näst största som din verkar vara också och de är bra filmmaskiner. Just Denon och Onkyo är det som jag kört med i alla år och Denon ljudet är kanske lite trevligare på musik också.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2024-09-25 21:09

Köpte en 3800 från tyska Auditorium. Den är just nu nedsatt till €999 inkl. Frakt (11800kr). Hämtade ut den hos mitt ombud två dagar efter beställning. Skillnaden mot hifiklubbens 14000kr kan man ju lägga på Dirac t.ex.

Verkar fungera bra och jag är nöjd hittills. Planerar att den ska driva center-, surround- och atmos tak-högtalare för att köra pre-out för fronthögtalarnavia dsp och externt slutsteg när de är färdigbyggda.
Bilagor
IMG_0465.png
IMG_0465.png (560.45 KiB) Visad 7159 gånger

HerrD

Inläggav HerrD » 2024-09-25 21:44

Bra pris! Jag köpte min på HifiKlubben, tycker det är värt lite pengar att ha support lokalt om något händer.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2024-09-27 17:43

Bilden med en tabell en bit upp i tråden som listar DSP typ, stämmer inte för en X2800H om man kollar Hifiklubbens sida AVR-X2800H. Där står det att den har en "Enhanced SHARC+ Dual Core DSP", inte nån Cirrus Logic.

//Michael

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-09-27 20:09

HerrD skrev:Bra pris! Jag köpte min på HifiKlubben, tycker det är värt lite pengar att ha support lokalt om något händer.

Ja det var bra pris, tack för tips! :)

HerrD

Inläggav HerrD » 2024-09-27 22:29

genstruktur skrev:
HerrD skrev:Bra pris! Jag köpte min på HifiKlubben, tycker det är värt lite pengar att ha support lokalt om något händer.

Ja det var bra pris, tack för tips! :)

Det var audioslave som hittade ett bra pris, inte jag. Jag hittade bara en lokal leverantör med högre pris :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-09-28 17:47

Något som jag tycker är ett fall fram nu i tiden när det kommer fler än en sub utgång och att man kan ställa in dem olika. Hoppas min klump håller ett tag till innan man behöver byta för det lär bli begagnat och då skulle fler sub utgångar vara önskvärt.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-09-29 20:48

JakGVT

Inläggav JakGVT » 2024-10-02 19:27

Köpte precis en på Hifi Fabrik i Tyskland för €929 + €30 i frakt. Har köpt av dem förut och aldrig haft problem. Reklamerade en annan förstärkare till dem för flera år sen utan kostnad och fick en ny utan snack.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-10-02 19:49

JakGVT skrev:Köpte precis en på Hifi Fabrik i Tyskland för €929 + €30 i frakt. Har köpt av dem förut och aldrig haft problem. Reklamerade en annan förstärkare till dem för flera år sen utan kostnad och fick en ny utan snack.

Tack för tips! :D Är du nöjd med den?

JakGVT

Inläggav JakGVT » 2024-10-03 15:56

Har inte fått den än, men kan återkomma med vad jag tycker.

Kör idag musik separat med en Mini DSP Flex balanserad till två Fosi Audio ZA3 och ett par piP och än så länge en Profundus-P (Väntar på att Ingvar ska komma hem från Afrika för ett andra element och ha två subbar). Har en Onkyo TX-NR747 för bio och en "förstärkarväxel", men Onkyon låter inte alls lika bra för tvåkanal, så min förhoppning är att Denonen ska vara "good enough" och även ha Dirac. Hoppas på att kunna köra bara en förstärkare.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2024-10-04 08:51

Till X3800H så finns följande (hos http://www.dirac.com):
Room Correction Limited Bandwidth $259
Room Correction Full Bandwidth $349
Dirac Live Bass Control +$299
Room Correction Full Bandwidth + Bass Control $599

Vilken har du/ni tänkt att anskaffa?

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2024-10-04 09:44

Jag har lite samma funderingar. Jag köpte appen till Audyssey för 200kr och den medger ganska stor frihet och resultatet hos mig är förvånansvärt bra. Kan dock inte låta bli att fundera på vad eller om Dirac gör det bättre?!
Prislappen är dock hög för Dirac tycker jag.
Klr en Denon x4800h.

JakGVT

Inläggav JakGVT » 2024-10-04 16:49

radelius skrev:Jag har lite samma funderingar. Jag köpte appen till Audyssey för 200kr och den medger ganska stor frihet och resultatet hos mig är förvånansvärt bra. Kan dock inte låta bli att fundera på vad eller om Dirac gör det bättre?!
Prislappen är dock hög för Dirac tycker jag.

Jag hade oxå tänkt köpa Audyssey-appen först och se hur bra den fungerar innan Dirac blir aktuellt. Hur enkelt är det att sätta olika typer av delningsfilter och kan man ha flera olika settings sparade? Såg i manualen att man kan ha två i förstärkaren, men kan man spara fler i appen?

Dirac är rätt saftigt prissatt, vet inte om de har någon Black week rea eller liknande när man ska passa på?

JakGVT

Inläggav JakGVT » 2024-10-04 17:04

Googla lite och Dirac verkar ge 30% under Black week, så $420 för komplett version med allt. Lite sugen faktiskt...

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2024-10-04 17:53

Du kan välja övre frekvensgräns där du vill ha ingrepp för högtalarna, alla högtalarna var för sig. Kurveditor för allt så du kan sätta en house curve, lite svårhanterad dock på en mobil men det går.
Och lite annat.

Alla gånger värt 200 spänn!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-10-04 18:17

Michael skrev:Till X3800H så finns följande (hos http://www.dirac.com):
Room Correction Limited Bandwidth $259
Room Correction Full Bandwidth $349
Dirac Live Bass Control +$299
Room Correction Full Bandwidth + Bass Control $599

Vilken har du/ni tänkt att anskaffa?

För egen del skulle det vara limited bandwidth eller full. De andra två är väl för delade system vilket jag inte har (pi60+bs60). Har haft Dirac tidigare på en Arcam och hjälpt en kompis lite på en Emotiva. Är väl inte helt övertygad om att jag har någon större välljudsnytta av det. Jag kör för övrigt utan min Morello peq nu också. Jag har någon idé om att en nyare receiver skulle låta bättre generellt än min Onkyo 838, det är kanske mer av en villfarelse? Börjar tveka på om pengarna som en 3800H betingar kunde användas på bättre sett i min anläggning.

JakGVT

Inläggav JakGVT » 2024-10-11 18:54

Nu har jag fått min och kopplat in den. Spontant låter det faktiskt rätt bra, bättre än min Onkyo TX-NR747 i stereo i alla fall när jag streamer med Tidal connect. Ska ta några dagar och ställa in den ordentligt och jämföra med min 2-kanals setup med Squeezebox Touch, MiniDSP flex balancerad, Fosi Audio ZA3 och se om det är bra nog.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-10-16 15:46

JakGVT skrev:Nu har jag fått min och kopplat in den. Spontant låter det faktiskt rätt bra, bättre än min Onkyo TX-NR747 i stereo i alla fall när jag streamer med Tidal connect. Ska ta några dagar och ställa in den ordentligt och jämföra med min 2-kanals setup med Squeezebox Touch, MiniDSP flex balancerad, Fosi Audio ZA3 och se om det är bra nog.

Kul med återkoppling! Lika nöjd än? :D

Kör du några externa slusteg till 3800H, och hur fungerar det i så fall?

Var väl det här jag tänkte på, en lång diskussion:
It does not max out at 1.4V. It's more like a little higher than 4V according to specs(in the service manuals).

I measured my Denon avr, I got well over 4V before it ran out of gas, but never shutdow either. I also measured my Marantz AV8801 and it was able to go even higher. The 1.4V you referred to was just the point when SINAD would peak. So please help stop spreading the misconception.

https://audiosciencereview.com/forum/in ... 74/page-89

JakGVT

Inläggav JakGVT » 2024-10-18 02:13

Har bara kört en kalibrering med Audyssey och har köpt appen. Bioljudet är mkt bättre än med Onkyon - så solklart nöjd.

Har bara jämfört litegrann mellan Denon som är kalibrerad upp till 1kHz med inbyggda förstärkare och MiniDSP med två egna slutsteg och enbart ett crossover mellan frontar och sub.Första intrycket är:
MiniDSP låter bättre i mellanregister och upp, bredare ljudbild. Denon har en mkt bättre bas och mer homogen runt delningsfrekvensen och en bit upp i registret.

Måste få mer tid att göra en ordentlig test. Testa att köra MiniDSP eller annan DAC in analogt till Denon och se hur det låter - sedan får man se om man kommer fortsätt köra 2-kanal separat eller inte.
Kan återkomma när jag provat mer och även plockat fram en mätmikrofon med REW, men det är alltid tid som saknas.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd