Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s mfl

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Re: Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s

Inläggav Kraniet » 2024-09-24 15:03

Det va då väldigt hög regeldensitet på den väggen :D
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2024-09-24 15:14

Det där ser ut som en IB med 4 element. Kan det vara så?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2024-09-24 16:12

Jag tycker mig se Räven lite varstans i DIY delen, är det detta som är den samlande och stora tråden om Rävens framfart?

Dvs man sätter sig med en whiskey och börjar från början ? :)

@Kraniet- det är inte reglar, det är akustikribbor 8)

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-09-24 16:32

Egentligen började det med Purifi Ny tillverkare av högtalarelement och synen på uppbrytningar i element, samt distorsionsegenskaper i element. Fokusera på I-ors svar några sidor fram som ger ny och grundlig information.

Därefter 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?
Denna tråd är något sönderspammad av mig själv då tråden användes för att dokumentera en iterativ process. Länkar till mer centrala inlägg finns i första inlägget.

Därefter denna tråd med resultatet (Räv-L) från Spinorama-tråden i första inlägget. Här fortsatte det med tankar om större högtalare.

Vilket resulterade i Jonasp's Den feta trevägaren (f18/f25/f32)
Även här finns länkar till mer centrala inlägg finns i första inlägget.

Då den tråden avstannade skapade jag en tråd för en mindre trevägare: The Rävelator

Hoppas whiskyn smakar! :)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2024-09-24 17:10

OMG!
Här måste konsumeras Churchillska mängder virre innan jag är genom.

Tack! Inte minst för allt ditt arbete.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-09-24 18:47

Maarten. Allt detta du har bidragit med till forumet tillsammans med I-or mfl. borde egentligen samlas ihop på något sätt i ett "best of faktiskt". Jag har en egen tråd som jag tycker är bra, mest med tanke på I-ors bidrag kopplat till ingejörsmässighet kopplat till design och konstruktion av SB-1 (soffsubben). Såvitt jag kan bedöma (läs kunskap djup som ett fågelbad), har vi här samlad kunskap som skapar förutsättningar för ett recept på mest välljud per satsad krona och det är ju inte så illa.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-09-24 19:32

eljulio skrev:Maarten. Allt detta du har bidragit med till forumet tillsammans med I-or mfl. borde egentligen samlas ihop på något sätt i ett "best of faktiskt". Jag har en egen tråd som jag tycker är bra, mest med tanke på I-ors bidrag kopplat till ingejörsmässighet kopplat till design och konstruktion av SB-1 (soffsubben). Såvitt jag kan bedöma (läs kunskap djup som ett fågelbad), har vi här samlad kunskap som skapar förutsättningar för ett recept på mest välljud per satsad krona och det är ju inte så illa.

Ser gärna att alla dessa tidigare nämnda trådar hamnar i https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=30614

Hepp/Johan

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2024-09-24 23:08

Maarten skrev:Ja, håller med Sammel och hoppas Magnus startar en tråd om sitt bygge!

Det kommer, men jag är så långsam att alla skulle somna om tråden var i realtid. Den kommer när det är klart. Tankarna har funnits länge, men det har saknats rätt förutsättningar och nu fanns det. Redan när huset köptes sattes en plan.

Men det var med inspiration härifrån jag fick tummen ur:
viewtopic.php?f=3&t=71958
Fantastiskt fint jobb av Glebster!

steveo1234 skrev:Det där ser ut som en IB med 4 element. Kan det vara så?

Det är inte mer intressant än 4 av de planerade 8 slutna baslådorna väggen kommer ha. Men det känns trevligt att visuellt bara ha 4 små gluggar som kanske kan döljas lite finurligt istället för +230 liter baslåda synligt..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-09-26 10:38

rikkitikkitavi skrev:OMG!

Ja, det blev lite mycket text. :) (Mycket text beroende på att jag var nybörjare men också att jag under arbetet fick omvärdera en hel del av det som skrivits och fokuserats på. Lärorikt dock).

elJulio o RSG, det finns ju många fler trådar som borde i någon lista, t ex utäver Soffsubben, RSG's egna tråd, Gustafs båda rörbyggen, Glebsters väggsubb, Juanths fyrvägare m fl.

@Magnus, förstår, en tråd kan ju vara läge när det är dags att sätta i elementen.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-09-26 15:23

Maarten skrev:
rikkitikkitavi skrev:OMG!

Ja, det blev lite mycket text. :) (Mycket text beroende på att jag var nybörjare men också att jag under arbetet fick omvärdera en hel del av det som skrivits och fokuserats på. Lärorikt dock).

elJulio o RSG, det finns ju många fler trådar som borde i någon lista, t ex utäver Soffsubben, RSG's egna tråd, Gustafs båda rörbyggen, Glebsters väggsubb, Juanths fyrvägare m fl.

@Magnus, förstår, en tråd kan ju vara läge när det är dags att sätta i elementen.

Jag är tyvärr alldeles för dålig på att dokumentera under arbetet gång och har svårt att fokusera på mer än själva byggandet när jag är igång. Möjligen kan jag komma att fylla på fyrvägstråden framöver.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2024-09-27 09:50

MagnusÖstberg skrev:
Maarten skrev:Ja, håller med Sammel och hoppas Magnus startar en tråd om sitt bygge!

Det kommer, men jag är så långsam att alla skulle somna om tråden var i realtid. Den kommer när det är klart. Tankarna har funnits länge, men det har saknats rätt förutsättningar och nu fanns det. Redan när huset köptes sattes en plan.

Men det var med inspiration härifrån jag fick tummen ur:
viewtopic.php?f=3&t=71958
Fantastiskt fint jobb av Glebster!

steveo1234 skrev:Det där ser ut som en IB med 4 element. Kan det vara så?

Det är inte mer intressant än 4 av de planerade 8 slutna baslådorna väggen kommer ha. Men det känns trevligt att visuellt bara ha 4 små gluggar som kanske kan döljas lite finurligt istället för +230 liter baslåda synligt..

Alrighty. Smutt!
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Föregående

Återgå till DIY-forum