xmag skrev:Har du läst detta: https://www.dahlbergaudiodesign.se/del1/del1.htm
Det har väl alla gjort som varit intresserade av gör-det-själv-bandare? Där finns inga mätningar som visar resultatet.
Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:xmag skrev:Har du läst detta: https://www.dahlbergaudiodesign.se/del1/del1.htm
Det har väl alla gjort som varit intresserade av gör-det-själv-bandare? Där finns inga mätningar som visar resultatet.
I-or skrev:Jag kan dock inte bespara dig det faktum att Paul flummar runt i hemmagjorda hypoteser och har fel även den här gången. De ljudande egenskaperna handlar som vanligt enbart om frekvensgång, spridning och distorsion.
Planar- och bandelement kan låta både bra och illa. Tyvärr är det senare vanligast, speciellt för mindre element, där frekvensgången ofta är orolig och distorsionen relativt hög.
För övrigt måste man alltid definiera vilken ljudtrycksnivå som det handlar om när man diskuterar distorsion. I Rogers fall handlar det om motsvarande ca 94 dB, 1 m (punktkälla) och högtalaren är mycket riktigt tydligt lågdistorderande vid denna ljudtrycksnivå med andratonsdominerad THD om ca 0,1-0,25 % i passbandet. Frekvensgången lämnar dock en del övrigt att önska.
I-or skrev:Vad gäller excitering av tvärresonanser för banden så bör man heller inte glömma luftrörelserna i den smala spalten mellan band och magnetstruktur, vilka även med en helt konstant elektromagnetisk kraftverkan över bandets bredd kan leda till problem i en ogenomtänkt konstruktion.
solhaga skrev:Det var det som gjorde att jag lade ned bandhögtalarutvecklingen; när någon exempelvis stängde ytterdörren på bottenvåningen syntes det tydligt på banden.
Banden kunde även skruva på sig vid vissa musikpassager.
I-or skrev:[..]
När han pekar på den låga rörliga massan som en avgörande egenskap för de närmast magiskt ljudande egenskaperna för band- eller planarelement så har han helt enkelt fel.
[..]
xmag skrev:I-or skrev:[..]
När han pekar på den låga rörliga massan som en avgörande egenskap för de närmast magiskt ljudande egenskaperna för band- eller planarelement så har han helt enkelt fel.
[..]
Det jag inte tog med håller jag med om!
Nej, han kan inte ha fel i vad han tycker. Det hjälper inte att vad fysiken säger, han tycker så för att han upplevt det så och det får man förhålla sig till. Ungefär som att vissa säger att de får bättre ljud av att fästa grafiknålar i gardinerna. Tycker de så så är det så för dem oavsett vad fysiken säger. Men säger de så får de naturligtvis tåla att bli motsagda, men det är en annan historia.
Maarten skrev:Fortsatt bra arbete Solhaga!
(Kort OT: Bryter min egen regel att inte kommentera andras inlägg: Xmag, jag har nu sett videon ovan "The sound of tweeters" och delar helt I-ors syn utefter min lite mer begränsade kunskap. Att klä påståenden om yttre faktorer/element som bygger på fysik i ord som 'opinion', hjälper inte. (Ej heller att bortse från inre faktorer som styrs av psykologi).
Jag tycker även att det är mycket välkommet att I-or återkommande pekar ut felaktigheter, som är alltför vanliga inom hifibranschen. Utan dessa kommentarer hade jag aldrig kommit i närheten av det välljud jag idag åtnjuter, dessutom till ringa kostnad. De är även helt i linje med fysik och psykologi, två ämnen jag har läst en del om.
Jag hoppas och tror att även Solhaga har haft gott stöd i sin utvecklingsprocess tack vare I-ors mycket initierade inlägg.
Om du Xmag vill svara på det jag skriver ovan kan du göra det i några av de trådar jag startat, så slipper Solhaga ha den diskussionen i sin tråd.).
Åter on-topic.
Morello skrev:xmag skrev:I-or skrev:[..]
[..]
Det jag inte tog med håller jag med om!
Nej, han kan inte ha fel i vad han tycker. Det hjälper inte att vad fysiken säger, han tycker så för att han upplevt det så och det får man förhålla sig till. Ungefär som att vissa säger att de får bättre ljud av att fästa grafiknålar i gardinerna. Tycker de så så är det så för dem oavsett vad fysiken säger. Men säger de så får de naturligtvis tåla att bli motsagda, men det är en annan historia.
Ingenjörskonst och vetenskap rimmar illa med den typ av nihilistisk åskådning du ger uttryck för.
idea skrev:Det är ju precis detta som HiFi-området lider av - att folk tycker saker som är helt uppåt väggarna fel och sprider detta som kunskap. För de flesta missar deras lilla försök till juridisk friskrivning genom att de tillägger att det bara är en åsikt och alla har rätt till sin åsikt. Jovisst alla har rätt till sina åsikter men inte att förmedla dem som kunskap utan att bli motsagda.
I-or skrev:Ovan framgår tydligt hur viktigt det är med böjstyvhet i bandens tvärriktning. Aluminium har hög E-modul. När de delar som enbart består av polymer inte rör sig som övriga delar uppstår både stora frekvensgångsavvikelser och hög distorsion.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster