Bra lödbanan sökes.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Grismannen

Bra lödbanan sökes.

Inläggav Grismannen » 2006-04-27 16:58

Någon vänlig själ som skulle kunna tipsa mig om bra och gärna inte alltför dyra lödbara banankontakter som även skall kunna "stackas".
Alltså duger inte Svalander bananerna som Manga X pratade om i sin tråd (för små) och inte heller Biltemas "guldpläterade".

Mvh// Mats E.

Användarvisningsbild
UrSv

Re: Bra lödbanan sökes.

Inläggav UrSv » 2006-04-27 17:08

Grismannen skrev:Någon vänlig själ som skulle kunna tipsa mig om bra och gärna inte alltför dyra lödbara banankontakter som även skall kunna "stackas".
Alltså duger inte Svalander bananerna som Manga X pratade om i sin tråd (för små) och inte heller Biltemas "guldpläterade".

Mvh// Mats E.

Men, Svalanders bananer är ju just till för att kunna stackas? Framförallt om man köper med plastisoleringen.

Grismannen

Re: Bra lödbanan sökes.

Inläggav Grismannen » 2006-04-27 19:00

UrSv skrev:
Grismannen skrev:Någon vänlig själ som skulle kunna tipsa mig om bra och gärna inte alltför dyra lödbara banankontakter som även skall kunna "stackas".

Mvh// Mats E.

Men, Svalanders bananer är ju just till för att kunna stackas? Framförallt om man köper med plastisoleringen.

Japp men lödörat på dom är alldelles för litet för EKK,n jag tänkte använda även isoleringen är liten ja hela bananen är faktiskt mindre än vad jag trodde, ända sättet att kunna fästa nån kabel är att löda in den i stor hålet men då rasar det där med att kunna stacka också.
Så tyvärr dom funkar inte, skulle varit kanon med ett större öra på dom.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-04-28 19:52

Det löste sig.

Tog Biltemas och eldade på som bara den med gas och lödtenn så då klaffade det. :D

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-04-30 19:20

Grismannen skrev:Det löste sig.

Tog Biltemas och eldade på som bara den med gas och lödtenn så då klaffade det. :D

Var på kontakten lödde du fast kabeln? (gärna bild)

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-05-01 01:26

Bild

Jag förtennade kabeln en tvinnad EKK 4G1,5 sen stoppade jag in den i skruvanslutningen och drog åt sen värmde jag och lödde vid platsen för kabel förskruvningarna (pilarna visar var).

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-05-01 01:41

Bild

Ny bild på hur det ser ut på riktigt. :)

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-05-01 01:43

Blev visst liiiiite stor bild på den tror jag. :oops:

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-01 17:30

Grismannen: Tack så mycket!

Mycket lödtenn blir det :wink:

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-05-01 17:39

Värm ordentligt så ska det lösa sig.
Trodde inte på det själv till en början men som sagt det kirrade sig med gaspennan och mycket tenn. :)

Biltema pennan måste man dock ha ett stort tålamod med då gasen tar slut i ett nafs och måste fyllas på ofta.
Ska man löda mycket och ofta så ska man nog köpa sig nått värre än den lilla stumpen. :wink:

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-01 17:44

Jag ska pröva, tyvärr har jag ingen gaspenna. En galen idé är ju att stoppa in kontakten i ugnen, typ 200 grader. Jag ska se om jag klarar det med endast en 60W lödkolv.

Är du så mycket audiofil att du använder ett visst lödtenn?

Jag har börjat använda ett blyfritt lödtenn, men det har bara varit en nackdel vad gäller lödningen eftersom det har högre smältpunkt än 60/40 tenn. Vet du något om ledningsförmågan hos bly?

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-05-01 18:06

Nej jag kan inte särskilt mycket om lödtenn faktiskt inget alls i stort sett.
Jag köpte även det på biltema.

Kostnad: 9.90 Kr för 2,4 m och det fungerade fin fint :P

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-05-01 23:17

Jag har börjat använda ett blyfritt lödtenn, men det har bara varit en nackdel vad gäller lödningen eftersom det har högre smältpunkt än 60/40 tenn.

Som jag har förstått det så har lödtenn med bly i mycket bättre egenskaper vad gäller stötar och vibrationer pga mjukheten i blyet. Detta gör att alla miljövänliga blysorter klarar sig sämre om sakerna rör på sig eller skakar. Detta har t.ex. gjort att man fortsättningsvis kommer att tillåta användning av lödtenn med bly i för tillverkning av saker som skall sitta i flygplan.

Vän av ordning funderar genast på alla bärbara saker som man släpar runt och tappar ibland samt alla vibrationer som uppstår när man spelar musik på hög volym etc.
Som DIY:ar så har man nu chansen att köpa på sig lödtenn med bly i någon månad till, sedan kanske det inte går längre, men det är som tur är billigt att skaffa sig ett lager lödtenn som räcker en livstid.

Återgå till Köpråd