DSP + förstärkare till att dela diskant och bas

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

DSP + förstärkare till att dela diskant och bas

Inläggav Ivil » 2024-10-11 08:22

Hej!
Jag var nyfiken att börja laborera med högtalare och tänkte att det vore kul att dela diskant och bas digitalt. Har ni budgetvänliga tips för att göra detta? Tänkte mig att aiyima a07 2st hade kunnat vara förstärkare, och har tittat lite på dsp och funnit Dayton 408 som en kandidat. Har ni några tips?

Har lyckats komma över ett par oa51 som jag tänkte renovera i steg och hade varit kul att mixtra med delningen

Kraniet

Re: DSP + förstärkare till att dela diskant och bas

Inläggav Kraniet » 2024-10-11 08:35

den här tråden behandlar dayton dspn

viewtopic.php?t=73251&p=2239061
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-10-11 08:38

Nu är väl inte OA-51 direkt lämpligt val att experimentera delningen på? Det finns redan väl utvecklade filterlösningar till dem och då behövs inte en dubbel uppsättning slutsteg och en DSP för det. För riktigt bra ljud med OA-51 är det nog bättre att satsa på ett riktigt bra slutsteg.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-10-11 10:08

Leta upp en en äldre vettig hemmabioförstärkare och förslagsvis en beg minidsp 2x4hd så har du 4 separata kanaler att lattja med.
Så har jag haft det hemma och nu har jag det så i garaget/verkstan för tester innan saker flyttar in i huset.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2024-10-11 12:56

RogerGustavsson skrev:Nu är väl inte OA-51 direkt lämpligt val att experimentera delningen på? Det finns redan väl utvecklade filterlösningar till dem och då behövs inte en dubbel uppsättning slutsteg och en DSP för det. För riktigt bra ljud med OA-51 är det nog bättre att satsa på ett riktigt bra slutsteg.

Tanken är att jag hade kunnat ta uppgraderingen mer i steg. Basar (5000kr?) Diskanter (1500kr?) filter 1000kr?. I dagsläget så har jag omkantat basarna till mina oa51, men behöver diskater.

Så det kanske inte är bästa vägen, men hade varit kul att experimentera och förstå mer av hur det funkar. Jag skulle tex kunna korrigera för rumment med en dsp tänker jag.

Hjalmar_Branting skrev:Leta upp en en äldre vettig hemmabioförstärkare och förslagsvis en beg minidsp 2x4hd så har du 4 separata kanaler att lattja med.
Så har jag haft det hemma och nu har jag det så i garaget/verkstan för tester innan saker flyttar in i huset.
Ja det låter som en intressant idé! Vet någon av en 2x4hd för vettigt pris? :D

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-10-11 14:54

Ivil skrev:Hej!
Jag var nyfiken att börja laborera med högtalare och tänkte att det vore kul att dela diskant och bas digitalt. Har ni budgetvänliga tips för att göra detta? Tänkte mig att aiyima a07 2st hade kunnat vara förstärkare, och har tittat lite på dsp och funnit Dayton 408 som en kandidat. Har ni några tips?

Har lyckats komma över ett par oa51 som jag tänkte renovera i steg och hade varit kul att mixtra med delningen

Hej lvil,

1 Syftet
Vad är syftet? Att meka o mixtra eller att ha ngt vettigt till vettig peng att lyssna på musik med?

Om meka o mixtra så kan jag tyvärr inte hjälpa Dig, finns dom som är bättre skickade än jag och Du har redan fått förslag.

Om syftet är att till vettig peng få ngt som låter bra så kan jag kanske bistå.

2 Filter
Eftersom Du skriver att Du kantat om basarna i 51:orna så antar jag att det är Gen1 med ScanSpeak 8542.

Har Du inga filter i högtalarna?
Jag har OA-51-filter som jag inte fått tummen ur att stycka på användbara komponenter. Du kan få ett par såna filter av mig, bor Du inte i 08:a o kan hämta så skickar jag mot att Du betalar frakten. PMa kontaktdetaljer i så hörs vi.

3 Diskanter
Orginal satt där Peerless, 115DT tror jag dom hette. Hifikit säljer ersättningselement i deras Response-serie. Varken bättre eller sämre än orginal (enl carlssonkult.se). Ligger säkert massor av såna element ute i stugorna hos forummedlemmar, Du får dom säkert billigt, se till att dom inte är för "frissiga" i tonen då har dom fått för mycket stryk genom åren.

4 Förstärkare
Eftersom Du nu har ett delningsfilter så behöver Du inte "klådda" med gamla bioförstärkare. Beroende på vad Du har som signalkälla så kan Du behöva en förförstärkare köp då en halvgammal NAD C375bee, integrererad på 2x150watt, låg dist o mycket strömstark. Har Du förförstärkare eller DAC m förförstärkarfunktion köp det separata slutsteget, C275bee (finns en ute i Sthlm för 5 500).

5 Vad göra med pengarna som blir över
Köp musik. Kanske några flaskor trevligt vin och njut.

Tycker jag
/Frog
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-10-11 15:23

Jag borde ha T11 OA diskanter och filter till 52.3 i förrådet,det kan du knacka om till 51.3 filter lite smidigt,filterna är byggda på filterkort från HiFi-kit.
Vips så har du ett par 51.3 som spelar fint.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2024-10-11 21:25

Hjalmar du har PM!

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2024-10-14 06:43

Är inne nu på att skaffa en raspberry pi 5med HIFIBERRY DAC8X och köra Camilla Dsp. Verkar vara kraftfull och uppgraderbart. Va tror ni om en sån lösning?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-10-14 08:13

Ivil skrev:Är inne nu på att skaffa en raspberry pi 5med HIFIBERRY DAC8X och köra Camilla Dsp. Verkar vara kraftfull och uppgraderbart. Va tror ni om en sån lösning?

Prisvärd lösning. Om du inte är så haj på Linux så är CamillaDSP inkluderad i https://moodeaudio.org/.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-1966410
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2024-10-14 10:15

pLudio skrev:
Ivil skrev:Är inne nu på att skaffa en raspberry pi 5med HIFIBERRY DAC8X och köra Camilla Dsp. Verkar vara kraftfull och uppgraderbart. Va tror ni om en sån lösning?

Prisvärd lösning. Om du inte är så haj på Linux så är CamillaDSP inkluderad i https://moodeaudio.org/.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-1966410

Spännande! Ska kika närmare !

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2024-10-14 13:01

Moodaudio ser ju perfekt ut! Löser ju alla av mina önskemål! Då är det bara förstärkare till fyra kanaler kvar. Beställde raspberry pi 5 med HIFIBERRY DAC8X nu, så vi får se hur det funkar. Funderar fortfarande på aiyima a07 max (2st) som förstärkare. Små snygga saker :)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-10-14 13:08

Ivil skrev:Funderar fortfarande på aiyima a07 max (2st) som förstärkare. Små snygga saker :)

Om du köper klass D chip amps så vill du ha modeller med PFFB för rakare frekvensgång, det tror jag inte den har.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-10-14 13:36

Med DSP utgör dock detta inget praktiskt problem. Däremot kan en via PFFB ungefärligen halverad distorsion förstås vara av värde.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2024-10-30 09:06

Hej! Jag har kommit fram till att jag även kommer att skaffa en xlr-mätmikrofon för att göra mätningar på högtalaren. Men jag har lite funderingar...
Jag gick på spåret att köra med en Hifiberry dac8x och ska köra camilladsp. Men vad som slog mig är att jag behöver koppla in en analog kabel direkt i dspn när man gör impulsmätningar. Men hur gör jag det? HifiberryDAC8x har ingen ingång... :oops:

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-10-30 10:33

Ivil skrev:Men vad som slog mig är att jag behöver koppla in en analog kabel direkt i dspn när man gör impulsmätningar. Men hur gör jag det? HifiberryDAC8x har ingen ingång... :oops:

miniDSP UMIK-1 på USB då?

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2024-11-18 20:15

Det går framåt. Nu har jag fått igång moode audio på en raspberry pi 5 med en hifiberry dac8x och lyckats få till ett proof of concept för delningen. Nu väntar jag på mina aiyima a07 max.
Har även köpt diskanterna till oa51.n men tänker prova att börja med dem och orginalbasarna (jag kommer byta ut dem senare). Någon som har en aning om vad jag bör dela diskanten vid för frekvens? 2000hz?
Är det fler filter som bör kompeneras för?

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2024-11-18 20:30

Man behöver inte vara expert på Linux om man kör Volumio på Raspberry. Det var "a walk in the park" att få igång DSP:n.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2025-01-19 15:56

Nu har jag fått högtalarna att spela! Låter inte alls dumt i mina öron. Gjorde ett delningsfilter vid 2000hz och det verkar funka! Nu är tanken att fixa en mätmikrofon och börja justera ljudet delningen samt kompensera för rummet.
Jag kör de gamla orginalbasarna ännu, men tänker att jag uppgraderar se så småningom till de som sitter i oa50.n. Har för tillfället bara de nya diskanterna till de gamla basarna. Är det någon som förstår sig på filtret på oa50.n som kan ge fler råd hur detta kan översättas till ett aktivt filter. Behövs det vara delat mellan bas och diskant? Något annat att tänka på?

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2025-02-03 14:33

Om du har DSP och aktivt digitalt filter behöver du inte veta något om det passiva filtret, förutom delningsfrekvensen.

Återgå till Köpråd