Ivil skrev:Hej!
Jag var nyfiken att börja laborera med högtalare och tänkte att det vore kul att dela diskant och bas digitalt. Har ni budgetvänliga tips för att göra detta? Tänkte mig att aiyima a07 2st hade kunnat vara förstärkare, och har tittat lite på dsp och funnit Dayton 408 som en kandidat. Har ni några tips?
Har lyckats komma över ett par oa51 som jag tänkte renovera i steg och hade varit kul att mixtra med delningen
Hej lvil,
1 Syftet
Vad är syftet? Att meka o mixtra eller att ha ngt vettigt till vettig peng att lyssna på musik med?
Om meka o mixtra så kan jag tyvärr inte hjälpa Dig, finns dom som är bättre skickade än jag och Du har redan fått förslag.
Om syftet är att till vettig peng få ngt som låter bra så kan jag kanske bistå.
2 Filter
Eftersom Du skriver att Du kantat om basarna i 51:orna så antar jag att det är Gen1 med ScanSpeak 8542.
Har Du inga filter i högtalarna?
Jag har OA-51-filter som jag inte fått tummen ur att stycka på användbara komponenter. Du kan få ett par såna filter av mig, bor Du inte i 08:a o kan hämta så skickar jag mot att Du betalar frakten. PMa kontaktdetaljer i så hörs vi.
3 Diskanter
Orginal satt där Peerless, 115DT tror jag dom hette. Hifikit säljer ersättningselement i deras Response-serie. Varken bättre eller sämre än orginal (enl carlssonkult.se). Ligger säkert massor av såna element ute i stugorna hos forummedlemmar, Du får dom säkert billigt, se till att dom inte är för "frissiga" i tonen då har dom fått för mycket stryk genom åren.
4 Förstärkare
Eftersom Du nu har ett delningsfilter så behöver Du inte "klådda" med gamla bioförstärkare. Beroende på vad Du har som signalkälla så kan Du behöva en förförstärkare köp då en halvgammal NAD C375bee, integrererad på 2x150watt, låg dist o mycket strömstark. Har Du förförstärkare eller DAC m förförstärkarfunktion köp det separata slutsteget, C275bee (finns en ute i Sthlm för 5 500).
5 Vad göra med pengarna som blir över
Köp musik. Kanske några flaskor trevligt vin och njut.
Tycker jag
/Frog
" ... probably the best loud-speaker in the world"