Finns det bra och dåliga 3,5mm-kontaktdon?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Finns det bra och dåliga 3,5mm-kontaktdon?

Inläggav PerStromgren » 2024-10-22 12:12

Vi har 3,5mm-sladdar på ett par ställen i huset som ger bekymmer med skrap i kontakterna. Finns det dåliga och bra don, eller är det helt enkelt en dålig konstruktion? Eller bara dåligt underhåll från min sida? Sladdarna är av enkel standardtyp från KJelle.
... tycker jag!

Per

Imperial-Blomman

Re: Finns det bra och dåliga 3,5mm-kontaktdon?

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-10-22 12:39

Jo de finnns bra dåliga 3,5mm kontakter.
Numera kör ja blåtand men förr så vare sladd.
Att ha telefom m headset varje dag sliter på kontakterna å
dom slets extra hårt då när ja jobba m rivning.
Betong damm e riktigt elakt mot kontakt ytor.
När ja köpte lite dyrare handsfree sladd så höll dom längre tid.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2024-10-22 13:32

Så länge inte sladdarna är fysiskt trasiga (vilket de t.ex. ofta kan bli på hörlurar vilket ger skrap och glapp) så gissar jag mer på honkontakten, att det är dålig kontakt där.
Honan har ju "rörliga delar" (ett eller flera bleck i alla fall) som både kan tappa spänst och bli korroderat.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2024-10-22 13:35

BellsnWhistles skrev:Så länge inte sladdarna är fysiskt trasiga (vilket de t.ex. ofta kan bli på hörlurar vilket ger skrap och glapp) så gissar jag mer på honkontakten, att det är dålig kontakt där.
Honan har ju "rörliga delar" (ett eller flera bleck i alla fall) som både kan tappa spänst och bli korroderat.

Hm... Ska jag börja med kontaktsprej rakt in, eller är det riskabelt? Flera av honkontakterna sitter oåtkomligt utan förstörande öppning av apparaten.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-10-22 15:10

Det finns olika kvalitetsnivåer. Neutrik och Switchcraft brukar nämnas som några av de bättre. De kostar då förmodligen mera än hela kabeln från Kjelle....

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-10-22 16:35

Hos Elfa finns detta utbud.

3,5 mm Elfa

Neutrik är vinklade. De har 2 st. Är de vinklade så drar man i kontakten och inte i kabeln. :)

Men, som sagt, oftast är nog felet i honan. Men det kan ligga i överföring till kabeln i hanen.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-10-22 23:05

Det här är väl ett av få forum där vi kan komma överens om att honan är den svaga länken... :mrgreen:
Sitter nöjd :)

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-10-22 23:37

Jag har sett många applikationer där hankontakten är ett problem, även om jag har svårt att se hur det kan bli så.

Rengöring av hankontakten minskar problemet en tid, byte av hankontakten till en likadan, men ny, löser problemet en mycket längre tid.

Jag har använt 3.5mm och 1/4" jack och plug för seriella anslutningar, så mycket mer oförlåtande än ljudapplikationer.

Samma med barrel jacks för strömförsörjning, den kromade utsidan på pluggen som sitter på sladden har ofta givit problem och ständigt krävt att man putsar av den. Tills man byter till nästa sladd och då fungerar det problemfritt i ett par år till. Men med andra till synes mycket liknande kontakter finns inte problemet alls. Tex på laptop datorer.

Den här kombinationen tyckte jag att fungerade mycket bra för 1/4" under lång tid:

https://www.elfa.se/sv/teleljudkontakt- ... t=category

https://www.elfa.se/sv/audiokontaktdon- ... t=category

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2024-10-23 18:24

hifikg skrev:Det här är väl ett av få forum där vi kan komma överens om att honan är den svaga länken... :mrgreen:

Det beror på vem honan är, vissa är grymma på det här med kontaktering :mrgreen:

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2024-11-09 18:12

hifikg skrev:Det här är väl ett av få forum där vi kan komma överens om att honan är den svaga länken... :mrgreen:

Mee2

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-11-10 01:10

PerStromgren skrev:Hm... Ska jag börja med kontaktsprej rakt in, eller är det riskabelt? Flera av honkontakterna sitter oåtkomligt utan förstörande öppning av apparaten.

Börja med att spraya på hanen och tryck den in och ut (samt vrid) ett antal gånger. Hjälper inte det, använd en spray med rör och "droppa" lite vätska på mynningen på honan och gör om proceduren.
Själv har jag med framgång använt mig av CRC 5.56 men det brukar inte gillas här på forumet utan "man" hävdar att det är 2.26 som gäller.
Jag har använt 5.56 till resistorer sedan 60-talet och det har alltid fungerat. Den mycket tunna oljan har en förmåga att dämpa eventuella gnistor, vilket kanske inte är så viktigt på kontakter men däremot på resistorer. Jag köpte ett par datorhögtalare 2010 vars volym började spraka efter några veckor. Ett par droppar 5.56 och pot'en fungerar felfritt än idag, 24 år senare!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-11-10 01:37

VintageHiFi skrev:

Det beror på vem honan är, vissa är grymma på det här med kontaktering :mrgreen:

:mrgreen:

Själv brukar ja köra m 7-78.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Återgå till Teknikforum