bästa streamer upp till 40000

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pLudio

Re: bästa streamer upp till 40000

Inläggav pLudio » 2024-10-23 13:04

RogerGustavsson skrev:Kommer vi få mätningar på streamers där man kan se om bitströmmen ändras på sin väg genom apparaten?

Ja, jag har utvecklat ett enkelt test för att verifiera bittrogenheten över Toslink från en musikströmmare. Vi hann tyvärr inte med det senast och det återstår en del andra tester med så jag får återkomma med fler testresultat.

Sedan tycker jag att det är viktigare med bittrogenheten till själva musikströmmaren för i strömmaren vill i alla fall jag applicera ReplayGain (som är en volymjustering) och PEQ.

RogerGustavsson skrev:Hur förklarar man egentligen skillnaderna som vissa säger sig uppleva med olika stremers även till samma DAC?

Det vet jag inte. En del musikströmmaren kan uppsampla själva och introducera olika mycket headroom för att inte klippa vid ljudbehandlingen (vilket ger olika starkt ljud ut i så fall).
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-10-23 13:32

pLudio skrev:
RogerGustavsson skrev:Hur förklarar man egentligen skillnaderna som vissa säger sig uppleva med olika stremers även till samma DAC?

Det vet jag inte. En del musikströmmaren kan uppsampla själva och introducera olika mycket headroom för att inte klippa vid ljudbehandlingen (vilket ger olika starkt ljud ut i så fall).

När jag har jämfört nätdelar har jag bland annat gjort det på Bluesound Node.

Jag köpte då flera Node och olika nätdelar för att kunna jämföra side by side:

Vid ett tillfälle ägde jag 4 st Node 2.1 och 2 st Node 130. samtidigt (och en inlånad Node130)

De var riggade :
Node 2.1 original
Node 2.1 PD creative
Node 2.1 Fidelity Audio
Node 2.1 LHY

Node130 original
Node130 LHY
Node 130 Fidelity Audio

Det finns då ingen annan skillnad än nätdelen och jag tror att Node 2.1 och Node130 är väldigt lika i ut-nivå. dessutom jämförde jag aldrig vid dessa tillfällen Node2.1 mot Node130.
Jag gick över till Node130 för att få USB audio ut.

Vi har senare jämfört Eversolo DMP-A6 med original nätdel och linjär nätdel.
Samma sak där, vi jämför inte olika streamers med de risker för skillnader i ljud som detta innebär utan lyssnar bara på effekten av nätdel.

Stefan
Senast redigerad av avr7000 2024-10-23 15:20, redigerad totalt 1 gång.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-10-23 14:04

Samtidigt är svagheten för Bluesound N130 dess THD+N om -54,7 dB @ 10 kHz och inte PSU:n. Jag mäter gärna på den nyare modellen om någon i Stockholm skaffar den.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-10-23 14:07

pLudio skrev:
hifikg skrev:
pLudio skrev:Nej, din Chord DAC har också galvaniskt isolerad USB enligt spec.

Är det verkligen enda skillnaden? Polaren satsade på en Primare som snabbt byttes ut mot en Hifi-Rose, till stor förnöjelse. Själv hör jag mer skillnad med eller utan de små svarta lådorna i riggen. USB-kabeln går till MScaler o därifrån är det koax till en svart låda, optiskt till nästa och sen koax till Qutest o sen... ja, vad händer sen!? Det uppstår i varje fall välljud på en nivå som jag aldrig hört förr, men ändå räknar med att överträffa om en månad.

Skillnaden? Det blir samma bitström till din M Scaler. Är du sugen på en streamer så kan den nya Bluesound NODE med Dirac Live (när uppdateringen väl kommer) vara något för att lyfta ljudet till nästa nivå.

Om man konstaterar empiriskt att bitströmmen är densamma, alltså inte inte enbart går efter hur det borde fungera, så är det något annat som påverkar den ljudliga skillnaden.Kan smygströmmar ta sig vidare och påverka da-omvandlingen då?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-10-23 14:12

pLudio skrev:Samtidigt är svagheten för Bluesound N130 dess THD+N om -54,7 dB @ 10 kHz och inte PSU:n. Jag mäter gärna på den nyare modellen om någon i Stockholm skaffar den.

Vi körde alltid allt bara som streamer till extern DAC.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-10-23 14:13

sprudel skrev:Om man konstaterar empiriskt att bitströmmen är densamma, alltså inte inte enbart går efter hur det borde fungera, så är det något annat som påverkar den ljudliga skillnaden.Kan smygströmmar ta sig vidare och påverka da-omvandlingen då?

Elektriska störningar kan fortplanta sig över USB och koax men inte över Toslink. En del dyra musikströmmare har därför galvaniskt isolerade USB-portar (kanske även för koax). Tills vi mätt är det inbillade störningar.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-10-23 15:35

pLudio skrev:
sprudel skrev:Om man konstaterar empiriskt att bitströmmen är densamma, alltså inte inte enbart går efter hur det borde fungera, så är det något annat som påverkar den ljudliga skillnaden.Kan smygströmmar ta sig vidare och påverka da-omvandlingen då?

Elektriska störningar kan fortplanta sig över USB och koax men inte över Toslink. En del dyra musikströmmare har därför galvaniskt isolerade USB-portar (kanske även för koax). Tills vi mätt är det inbillade störningar.

Då väntar vi på mätningar.
En observation jag gjort. Medföljande router till internetleverantören har varierande kvalitet. Jag strömmar via sk coax-fiber, gamla ComHem, från Tele2 router till en ”bättre” gamingrouter med dedikerad gamingutgång. Av ren nyfikenhet ville jag pröva alternativ med trådlös internetanslutning 5G. Jag ser en mast från fönstret i undervåningen. Telenors routers har bra omdöme så det fick bli leverantören.
En klar uppgradering med upplevd ökad tydlighet. Orsaker jag spånade om är ev störningar som kommer från router och dess nätbula, routern i sig, störningar in i huset från coaxledningen. Gissningsvis mindre störningar då via Telenors router o koppling.
Uppkopplingen var snabb, 7-800 Mbit/s men svarstiderna betydligt längre än fast uppkoppling. Hur det blir när stolpen är stressad av många användare vet jag inte då testet varade i en provperiod om 14 dgr.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2024-10-23 15:58

pLudio skrev:

Bara nyfiken, hur vet man efter en mätning att det finns hörbara skillnader?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-10-23 16:18

Almen skrev:
pLudio skrev:

Det beror på störningens styrka. Ibland är de uppenbara, ibland är det en bra början för att se om det är lönt att lägga tid på lyssningstester för att se om de även är hörbara.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-10-23 17:02

Ser att det finns något som heter Eversolo DMP-A6 Master Edition. Vet ni något om denna?
Vad ger DMP-A6 Master Edition extra i jämförelse med DMP-A6?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-10-23 17:05

Almen skrev:
pLudio skrev:

Det syns i mätningen. Sedan lyssnar man och konstaterar att man hör det mätning visar, vilket det alltid gjort. Det är en metod som vissa använder.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-10-23 17:19

petersteindl skrev:Det syns i mätningen. Sedan lyssnar man och konstaterar att man hör det mätning visar, vilket det alltid gjort. Det är en metod som vissa använder.

Det är fantastiskt smidigt och sparar tid men jag överlåter lyssningen till andra. Jag går hellre på vinet än på lyssningstester.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-10-23 18:07

pLudio skrev:

Mitt intresse av att deltaga i de mätningar pLudio ägnar sig åt är drivet av viljan att förstå.

Jag vet att avr7000 o fler på forumet har bättre tränade öron o andra sinnen än jag. Därtill vet jag att avr7000 spelar på bättre, i vart fall dyrare, prylar än jag gör. Jag vet också att avr7000, men även andra här, spelar på avsevärt högre ljudvolymer än jag. Att avr7000 mfl hör saker som jag inte hör eller förstår att jag hör är jag därför helt fine med.

Mitt intresse är att försöka förstå o hitta de skillnader som avr7000 mfl hör.

Det sprudel o pLudio är inne på, galvaniska strömmar, tror jag är EN komponent i detta. Att finna hur man enkelt o billigt hanterar detta vore kul att få klarhet i.

Nyfikenhet, tror jag var ordet som Juanth skrev tidigare i tråden.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Tell

Inläggav Tell » 2024-10-23 22:13

RogerGustavsson skrev:Kommer vi få mätningar på streamers där man kan se om bitströmmen ändras på sin väg genom apparaten? Hur förklarar man egentligen skillnaderna som vissa säger sig uppleva med olika stremers även till samma DAC?

Placebo är ju en mycket möjlig anledning till att vissa upplever såna skillnader. Blindtest är som vanligt enda sättet att veta om det fanns en faktisk skillnad där eller om det det är bättre att skaffa nåt billigare med samma hörbara prestanda och försöka fortsätta lyssna på musiken på ett lika bra humör som när du var taggad på att testa den där nya dyrare DACen :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-10-23 22:20

distad skrev:"Svarta lådor" Klar placebo sjuka.

Kom o lyssna, det är ganska enkelt att koppla så man "bara" lyssnar på den vackraste och sedan växla över till hela härligheten. Hör du inte skillnad då så... well, byt hobby!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-10-23 22:22

Det är väl bara att koppla ihop apparater och lyssna. Vad är problemet?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-10-23 22:27

petersteindl skrev:Ser att det finns något som heter Eversolo DMP-A6 Master Edition. Vet ni något om denna?

Master Edition har en bättre DAC, så för oss som redan är nöjda med vår DAC-rigg tillför den, såvitt jag förstår, ingenting.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-10-23 22:28

petersteindl skrev:Det är väl bara att koppla ihop apparater och lyssna. Vad är problemet?

Lyssna var ordet sa Bull...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-10-23 22:45

hifikg skrev:
petersteindl skrev:Ser att det finns något som heter Eversolo DMP-A6 Master Edition. Vet ni något om denna?

Master Edition har en bättre DAC, så för oss som redan är nöjda med vår DAC-rigg tillför den, såvitt jag förstår, ingenting.

Som sagt, bättre DAC och bättre klocka....
Kör du den som streamer in i annan (bättre) DAC finns det då ingen skillnad alls mot vanlig A6.... köp en vanlig A6 och en nätdel från PD creative för mindre än halva prisskillnaden och kör den som streamer så har du något riktigt prisvärt!

Stefan

Tell

Inläggav Tell » 2024-10-24 00:26

Almen skrev:Bara nyfiken, hur vet man efter en mätning att det finns hörbara skillnader?

Pja en THD på runt 0.1% eller 60dB brukar ses som ohörbart för dom allra flesta, med många som tål betydligt mer än så medans vissa som kanske behöver runt 0.01% eller 80dB för att inte höra den. När det gäller brus så är det väl lite mer "beror på", typ gain och högtalarkänslighet, men med tanke på att bakgrundsbrus i ett rum ligger på runt 30dB så jag kan tänka mig att en brusgolv i en apparat som ligger på -80dB kan vara väldigt svårt att höra över rummets brus, pja om man inte är en sadist som trycker örat mot högtalaren vill säga ;)
När det gäller frekvensgångsavvikelser har jag blindtestat mig själv, och vill minnas att jag klarade nätt o jämt höra skillnad på 0.5dB, medans så gott som all elektronik idag håller sig under 0.1dB över det hörbara spektrumet, med undantag då för toppen för vissa DACar med (enligt mig) felaktiga filter eller sämre förstärkare med hög utgångsimpedans.
Mätningar som jitter behöver man knappt bry sig om alls att titta på, finns verkligen inte många apparater alls idag med hörbar sådant.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-10-24 06:22

Tell skrev:
Almen skrev:Bara nyfiken, hur vet man efter en mätning att det finns hörbara skillnader?

Pja en THD på runt 0.1% eller 60dB brukar ses som ohörbart för dom allra flesta, med många som tål betydligt mer än så medans vissa som kanske behöver runt 0.01% eller 80dB för att inte höra den. När det gäller brus så är det väl lite mer "beror på", typ gain och högtalarkänslighet, men med tanke på att bakgrundsbrus i ett rum ligger på runt 30dB så jag kan tänka mig att en brusgolv i en apparat som ligger på -80dB kan vara väldigt svårt att höra över rummets brus, pja om man inte är en sadist som trycker örat mot högtalaren vill säga ;)
När det gäller frekvensgångsavvikelser har jag blindtestat mig själv, och vill minnas att jag klarade nätt o jämt höra skillnad på 0.5dB, medans så gott som all elektronik idag håller sig under 0.1dB över det hörbara spektrumet, med undantag då för toppen för vissa DACar med (enligt mig) felaktiga filter eller sämre förstärkare med hög utgångsimpedans.
Mätningar som jitter behöver man knappt bry sig om alls att titta på, finns verkligen inte många apparater alls idag med hörbar sådant.

Jag är nog mer inne på att det är olika typer av dist som ger utslag. Kombinationsdist, alltså dist i flera länkar i kedjan som ger sig tillkänna när man ”stressar” anläggningen på rejäla nivåer och som inte uppfattas med enbart en distlänk.
Detta speglar ju verkligheten bättre för hifi-nördar är när man testar en apparat i en mer perfekt kedja, för den finns inte.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-10-24 09:15

sprudel skrev:Jag är nog mer inne på att det är olika typer av dist som ger utslag. Kombinationsdist, alltså dist i flera länkar i kedjan som ger sig tillkänna när man ”stressar” anläggningen på rejäla nivåer och som inte uppfattas med enbart en distlänk.

Möjligen är det även öronen som stressas vid överdrivna ljudnivåer?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-10-24 09:17

RogerGustavsson skrev:
sprudel skrev:Jag är nog mer inne på att det är olika typer av dist som ger utslag. Kombinationsdist, alltså dist i flera länkar i kedjan som ger sig tillkänna när man ”stressar” anläggningen på rejäla nivåer och som inte uppfattas med enbart en distlänk.

Möjligen är det även öronen som stressas vid överdrivna ljudnivåer?

Måhända, men troligtvis stressas de mer om det finns orenheter?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-10-24 09:23

Det beror en del på musikvalet, viss musik har ju en förmåga att dölja orenheter. Har man ett arenaframträdande med högljudd rockmusik som referens är man kanske inte lika känslig för distorsion? Hur känsliga vi är för orenheter tror jag varierar från individ till individ.

Tell

Inläggav Tell » 2024-10-24 17:44

sprudel skrev:
Tell skrev:

Jag är nog mer inne på att det är olika typer av dist som ger utslag. Kombinationsdist, alltså dist i flera länkar i kedjan som ger sig tillkänna när man ”stressar” anläggningen på rejäla nivåer och som inte uppfattas med enbart en distlänk.
Detta speglar ju verkligheten bättre för hifi-nördar är när man testar en apparat i en mer perfekt kedja, för den finns inte.

Mja okej ska du kombinera disten från en DAC på -100dB och en förstärkare på ungefär lika mycket så hamnar du väl i runda slingor på sammanalgt -99dB dist, vilket fortfarande hamnar under brusgolvet i ditt rum om du pumpar upp volymen till 120dB (vilket är öronbedövande högt).

Du tror alltså inte att det här med placebo faktiskt kan vara anledningen till att folk tror sig höra skillnader mellan DACar och liknande? Är det någon här i tråden som inte tror att placebo kan påverka ljudupplevelser alls, speciellt på prylar som objektivt sett mäter en ganska bra bit under vad människor antagligen kan höra?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-10-24 18:32

Placebo? Jag ser det ofta nämnas i hifi-sammanhang och då främst av de som ser sig som ingenjörer eller andra überväsen som anser sig upphöjda över pöbeln (de svagsinta som inte förstår).

Vad är egentligen definitionen på placebo?
Wiki skrev:Placeboeffekt är en gynnsam effekt vid behandlingen av en persons åkomma eller sjukdom som uppnås med en egentligen, för personen ovetande, fysiologiskt verkningslös behandling eller medicin.
Placebo har påvisad effekt för flera skilda fysiologiska processer. Förväntan är den faktor som främst styr hur kraftfullt behandlingsresultatet av en placebobehandling är.
Men även betingning har påvisad effekt. Förväntan i sin tur kan stärkas av en rad faktorer, om patienten tror sig få ett dyrt läkemedel så blir i regel placeboeffekten starkare än om de tror sig få ett billigt. Även placebomedicinens färg och form kan påverka hur effektivt den upplevs.

Men, är det verkligen placeboeffekten som förekommer inom hifi? Är det så att om en hifi-människa vet vad den lyssnar på, så är det ett vetenskapligt faktum att vetskapen = effekt vid behandlingen av en persons åkomma eller sjukdom (att vara hifi-människa och veta vad man lyssnar på) som uppnås med en egentligen, för personen ovetande, fysiologiskt verkningslös behandling eller medicin.
Vetskapen om hifiapparat skulle således vara = fysiologiskt verkningslös behandling eller medicin. Är det så?
Jag får inte ihop sambandet mellan placebo och att veta vilken apparat man lyssnar på.

Det nämns även ordet betingning d v s förväntan. Detta studeras inom behaviorism.
Wiki skrev:Behaviorism är en vetenskaplig psykologisk inriktning med fokus på beteende och inlärning.

Det tillhör utvecklingsbiologi, där människan räknas som en djurart. Där ingår materialismen såsom en filosofisk riktning. Där betraktas medvetandet och psyket som elektrofysiologiska processer i alla djurs (inklusive människans) nervsystem. Det innefattar positivism och empirism d v s teorier inriktade på att allt vetande och all forskning ska ha bas i observationer och mätningar, och att de ska kunna kvantifieras.
Den högsta nivån är "scientifieringen" av hela samhället, både i näringslivet och i det offentliga. Målet är att skapa ett idealsamhälle, där Forskning & Utveckling är politiskt styrd av övermänniskor.

Det betyder att om man vet vilken hifi-apparat man lyssnar på, när man lyssnar på musik, så blir hörselupplevelsen av ljudet och musiken totalt annorlunda i förhållande till om man inte vet vilken hifi-apparat man lyssnar på.
Übermänniskorna med övervakningsvetenskapen över påbeln vet hur varje hifi-apparat låter och om pöbeln tycker annorstädes, så har pöbeln fel och kan inte lyssna eller höra och bör således tystas.
Har jag uppfattat saken rätt då?

Det är alltså vetskapen om hifi-apparat som sätter ljudupplevelsen och inte ljudet i sig. Är det så? Jag bara undrar, för att få ihop definitionen och är placebo rätt ordval?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-10-24 21:11

Tell skrev:
sprudel skrev:
Tell skrev:Pja en THD på runt 0.1% eller 60dB brukar ses som ohörbart för dom allra flesta, med många som tål betydligt mer än så medans vissa som kanske behöver runt 0.01% eller 80dB för att inte höra den. När det gäller brus så är det väl lite mer "beror på", typ gain och högtalarkänslighet, men med tanke på att bakgrundsbrus i ett rum ligger på runt 30dB så jag kan tänka mig att en brusgolv i en apparat som ligger på -80dB kan vara väldigt svårt att höra över rummets brus, pja om man inte är en sadist som trycker örat mot högtalaren vill säga ;)

Mja okej ska du kombinera disten från en DAC på -100dB och en förstärkare på ungefär lika mycket så hamnar du väl i runda slingor på sammanalgt -99dB dist, vilket fortfarande hamnar under brusgolvet i ditt rum om du pumpar upp volymen till 120dB (vilket är öronbedövande högt).

Du tror alltså inte att det här med placebo faktiskt kan vara anledningen till att folk tror sig höra skillnader mellan DACar och liknande? Är det någon här i tråden som inte tror att placebo kan påverka ljudupplevelser alls, speciellt på prylar som objektivt sett mäter en ganska bra bit under vad människor antagligen kan höra?

Jag ser din poäng, tvivelsutan, men att samla ihop alla typer av dist under samma begepp är lite onyanserat. Vi är olika känsliga för olika typer av störningar, sannolikt individbaserat därtill.
Vid 120 dB har nog dina öron redan börjat distordera och gått i försvarsmekanism. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Tell

Inläggav Tell » 2024-10-24 22:03

petersteindl skrev:Placebo? Jag ser det ofta nämnas i hifi-sammanhang och då främst av de som ser sig som ingenjörer eller andra überväsen som anser sig upphöjda över pöbeln (de svagsinta som inte förstår).

Vad är egentligen definitionen på placebo?
Wiki skrev:Placeboeffekt är en gynnsam effekt vid behandlingen av en persons åkomma eller sjukdom som uppnås med en egentligen, för personen ovetande, fysiologiskt verkningslös behandling eller medicin.
Placebo har påvisad effekt för flera skilda fysiologiska processer. Förväntan är den faktor som främst styr hur kraftfullt behandlingsresultatet av en placebobehandling är.
Men även betingning har påvisad effekt. Förväntan i sin tur kan stärkas av en rad faktorer, om patienten tror sig få ett dyrt läkemedel så blir i regel placeboeffekten starkare än om de tror sig få ett billigt. Även placebomedicinens färg och form kan påverka hur effektivt den upplevs.

Men, är det verkligen placeboeffekten som förekommer inom hifi? Är det så att om en hifi-människa vet vad den lyssnar på, så är det ett vetenskapligt faktum att vetskapen = effekt vid behandlingen av en persons åkomma eller sjukdom (att vara hifi-människa och veta vad man lyssnar på) som uppnås med en egentligen, för personen ovetande, fysiologiskt verkningslös behandling eller medicin.
Vetskapen om hifiapparat skulle således vara = fysiologiskt verkningslös behandling eller medicin. Är det så?
Jag får inte ihop sambandet mellan placebo och att veta vilken apparat man lyssnar på.

Det nämns även ordet betingning d v s förväntan. Detta studeras inom behaviorism.
Wiki skrev:Behaviorism är en vetenskaplig psykologisk inriktning med fokus på beteende och inlärning.

Det tillhör utvecklingsbiologi, där människan räknas som en djurart. Där ingår materialismen såsom en filosofisk riktning. Där betraktas medvetandet och psyket som elektrofysiologiska processer i alla djurs (inklusive människans) nervsystem. Det innefattar positivism och empirism d v s teorier inriktade på att allt vetande och all forskning ska ha bas i observationer och mätningar, och att de ska kunna kvantifieras.
Den högsta nivån är "scientifieringen" av hela samhället, både i näringslivet och i det offentliga. Målet är att skapa ett idealsamhälle, där Forskning & Utveckling är politiskt styrd av övermänniskor.

Det betyder att om man vet vilken hifi-apparat man lyssnar på, när man lyssnar på musik, så blir hörselupplevelsen av ljudet och musiken totalt annorlunda i förhållande till om man inte vet vilken hifi-apparat man lyssnar på.
Übermänniskorna med övervakningsvetenskapen över påbeln vet hur varje hifi-apparat låter och om pöbeln tycker annorstädes, så har pöbeln fel och kan inte lyssna eller höra och bör således tystas.
Har jag uppfattat saken rätt då?

Det är alltså vetskapen om hifi-apparat som sätter ljudupplevelsen och inte ljudet i sig. Är det så? Jag bara undrar, för att få ihop definitionen och är placebo rätt ordval?

Placebo, bias, förväntaseffekt, hör-i-syne, kalla det vad du vill, när folk får fysiska effekter eller psykiska upplevelser trots att dom inte fått något medicinsk eller fysisk som borde ge dig det du känner. Utan när det istället är en snäll doktor eller smörig hififörsäljare som du ger mycket pengar till för att få nånting flashigt eftersom så många andra har sagt att "det där ska du ha!" som gör att du känner nåt som egentligen inte finns. Det blir alltså som att förpackningen och presentationen av den är viktigare än själva produkten.
Jag har sagt det förr att jag egentligen är okej med det för enskilda personen, jag menar mår man bra så mår man bra, utan det är istället att jag starkt ogillar när företag rentutav lurar till sig massvis med pengar av folk, bara bluff och båg rakt igenom, med människor som Paul McGowan i fronten av det som en übertrevlig men under ytan helt vidrig försäljare.
Sen kan jag också tycka att det är synd att folk lägger så otroligt mycket pengar på dessa placebopillar, speciellt när dom inte tar hand om det i ljudkedjan som faktiskt spelar roll. Då ser jag mycket hellre att dom pengarna används till nåt mycket vettigare, typ bättre behövande som folk som kanske har psykiska problem och inte kan få sig ett eget boende, insamlingar mot skogsskövlingen av svenska skogar, barnen i Afrika eller vadsomhelst som inte är luft.
Men du som ska varit i branschen hur länge som helst borde väl vara väl medveten om att fenomenet garanterat finns, och förhoppningsvis även upplevt detsamma? Det har iaf jag och det var väldigt lärorikt!

sprudel skrev:Jag ser din poäng, tvivelsutan, men att samla ihop alla typer av dist under samma begepp är lite onyanserat. Vi är olika känsliga för olika typer av störningar, sannolikt individbaserat därtill.
Vid 120 dB har nog dina öron redan börjat distordera och gått i försvarsmekanism. :)

Ja precis, och vid den nivån så är det svårt att höra nån som helst dist nästan oavsett vilken typ av dist som en DAC eller förstärkare kan ge (såvida det inte är klippning inblandat då).

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-10-24 23:17

I morgon "släpps" Eversolo DMP-A10 i Paris.

Man får hoppas att de avslöjar leveranstider och pris.

Hamnar den under rubrikens 40000 köper jag en och testar.

Stefan

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-10-25 06:59

Så underbart med verkstad. Keep up the good work! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd