Placebo? Jag ser det ofta nämnas i hifi-sammanhang och då främst av de som ser sig som ingenjörer eller andra überväsen som anser sig upphöjda över pöbeln (de svagsinta som inte förstår).
Vad är egentligen definitionen på placebo?
Wiki skrev:Placeboeffekt är en gynnsam effekt vid behandlingen av en persons åkomma eller sjukdom som uppnås med en egentligen, för personen ovetande, fysiologiskt verkningslös behandling eller medicin.
Placebo har påvisad effekt för flera skilda fysiologiska processer. Förväntan är den faktor som främst styr hur kraftfullt behandlingsresultatet av en placebobehandling är.
Men även betingning har påvisad effekt. Förväntan i sin tur kan stärkas av en rad faktorer, om patienten tror sig få ett dyrt läkemedel så blir i regel placeboeffekten starkare än om de tror sig få ett billigt. Även placebomedicinens färg och form kan påverka hur effektivt den upplevs.
Men, är det verkligen placeboeffekten som förekommer inom hifi? Är det så att om en hifi-människa vet vad den lyssnar på, så är det ett vetenskapligt faktum att vetskapen = effekt vid behandlingen av en persons åkomma eller sjukdom (att vara hifi-människa och veta vad man lyssnar på) som uppnås med en egentligen, för personen ovetande, fysiologiskt verkningslös behandling eller medicin.
Vetskapen om hifiapparat skulle således vara = fysiologiskt verkningslös behandling eller medicin. Är det så?
Jag får inte ihop sambandet mellan placebo och att veta vilken apparat man lyssnar på.
Det nämns även ordet betingning d v s förväntan. Detta studeras inom behaviorism.
Wiki skrev:Behaviorism är en vetenskaplig psykologisk inriktning med fokus på beteende och inlärning.
Det tillhör utvecklingsbiologi, där människan räknas som en djurart. Där ingår materialismen såsom en filosofisk riktning. Där betraktas medvetandet och psyket som elektrofysiologiska processer i alla djurs (inklusive människans) nervsystem. Det innefattar positivism och empirism d v s teorier inriktade på att allt vetande och all forskning ska ha bas i observationer och mätningar, och att de ska kunna kvantifieras.
Den högsta nivån är "scientifieringen" av hela samhället, både i näringslivet och i det offentliga. Målet är att skapa ett idealsamhälle, där Forskning & Utveckling är politiskt styrd av övermänniskor.
Det betyder att om man vet vilken hifi-apparat man lyssnar på, när man lyssnar på musik, så blir hörselupplevelsen av ljudet och musiken totalt annorlunda i förhållande till om man inte vet vilken hifi-apparat man lyssnar på.
Übermänniskorna med övervakningsvetenskapen över påbeln vet hur varje hifi-apparat låter och om pöbeln tycker annorstädes, så har pöbeln fel och kan inte lyssna eller höra och bör således tystas.
Har jag uppfattat saken rätt då?
Det är alltså vetskapen om hifi-apparat som sätter ljudupplevelsen och inte ljudet i sig. Är det så? Jag bara undrar, för att få ihop definitionen och är placebo rätt ordval?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.