Vad kostar det att renovera högtalarna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

TonyM

Vad kostar det att renovera högtalarna?

Inläggav TonyM » 2024-10-25 23:27

Har ett par Jamo D870/Concert 11, som låter riktigt bra i mina gamla öron. Kan tänka mig att det så småningom kan vara dags för någon typ av renovering framöver. Vad handlar det om för pengar att kanta om bas o mellanregisterelementen o eventuellt byta delningsfilter o kablar invärtes, någonstans mellan tummen o pekfingret? Bor i metropolen Skara, finns det någon i närheten som gör denna typ av arbete?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Vad kostar det att renovera högtalarna?

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-10-26 00:08

Typ noll kronor eftersom inget behöver göras då de i dina öron låter "riktigt bra".

1) Vad jag kan se har både bas- och boomer (bas/mellanregisterelement) gummikanter vilka normalt åldras mycket lite. Betydligt värre vore det om det hade varit kanter av söndervittrat skumgummi. I sällsynta fall finns det gummikanter som kan hårdna och/eller göra så att viloläget på konen förflyttas. För att undersöka saken bör du göra mätning av resonansfrekvensen på varje element. Men som sagt, jag tror inte du behöver oroa dig för att något är trasigt.

2) Byta internkablage; nej gör inte det. Det finns ingen vits att göra det ens i elektroakustiskt hänseende. Det är inget som åldras i alla fall.

3) Det enda som kan vara mening att byta i delningsfiltret är kondensatorer av elektrolytisk typ. Men bara om kapacitansen avviker mer än i runda slängar 50%. Vill du vara riktigt anal kan du kolla gamla lödningar och kabelskoanslutningar. Och förstås se till att övriga komponenter är hela (vilket är troligt att de är).

4) Kolla att alla elementen är hela.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2024-10-26 00:20

Skriver under på
2) Byta internkablage; nej gör inte det. Det finns ingen vits att göra det ens i elektroakustiskt hänseende. Det är inget som åldras i alla fall.

Fullkomligt bortkastad tid och pengar och säkert en risk att snarare förstöra saker än förbättra.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-10-26 11:58

Johan_Lindroos skrev:Typ noll kronor eftersom inget behöver göras då de i dina öron låter "riktigt bra".

1) Vad jag kan se har både bas- och boomer (bas/mellanregisterelement) gummikanter vilka normalt åldras mycket lite. Betydligt värre vore det om det hade varit kanter av söndervittrat skumgummi. I sällsynta fall finns det gummikanter som kan hårdna och/eller göra så att viloläget på konen förflyttas. För att undersöka saken bör du göra mätning av resonansfrekvensen på varje element. Men som sagt, jag tror inte du behöver oroa dig för att något är trasigt.

3) Det enda som kan vara mening att byta i delningsfiltret är kondensatorer av elektrolytisk typ. Men bara om kapacitansen avviker mer än i runda slängar 50%. Vill du vara riktigt anal kan du kolla gamla lödningar och kabelskoanslutningar. Och förstås se till att övriga komponenter är hela (vilket är troligt att de är).

4) Kolla att alla elementen är hela.

Visst vill vi det. :mrgreen: :lol: Jag kommer vara extremt anal i framtiden. Kul uttryck tycker jag då. :D
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-10-26 12:06

Johan_Lindroos skrev:Men bara om kapacitansen avviker mer än i runda slängar 50%. Vill du vara riktigt anal kan du kolla gamla lödningar och kabelskoanslutningar. Och förstås se till att övriga komponenter är hela (vilket är troligt att de är).

Kolla gärna lödningar.
Men löd inte på kabelskorna på elementena.
De e ett helvete å få loss om nåt behöver servas.
Löd tafsarna direkt på anslutnings stiftena istället.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2024-10-26 23:02

(Du vill verkligen göra eller byta något fysiskt hellre än att mäta och ekvalisera :mrgreen: Jag förstår psykologiskt, för trots att jag är ingenjör, har studerat audioteknik och arbetar med IT, så har jag en viss tröskel för att fippla med det abstrakta. Börjar bli lat med stigande ålder :cry: )
...perspektiv...

Återgå till Generellt om hifi