xmag skrev:Jag nöjer mig med det vardagliga jaget, blir lugnast i skallen så.
Vad är det vardagliga jaget?
Låt säga att man råkar ut för en olycka.
Man byter ut båda benen.
Man byter även ut båda armarna.
Man byter ut hjärtat och njurarna och lungorna och levern.
Man byter även ut ansiktet som bränts sönder.
Man byter även ut ögonen och öronen och näsan mot nya.
Är jaget en helt annan person då, eller är jaget fortfarande samma varelse som innan? Är "jag" fortfarande samma "jag"?
Säg att denne person drabbats av minnesförlust och inte kommer ihåg sitt namn. Personen säger: Jag minns inte vad jag heter. Jag finns uppenbarligen ändå.
Säg att personen drabbats av minnesförlust och inte kommer ihåg något ur tidigare liv och säger: Jag minns ingenting från tidigare händelser. Personen använder fortfarande ordet "jag". Jaget finns ändå. Minnet är i så fall ingen del av "Jaget".
Säg att personen skadat nerver i nervsystemet gällande sinnena och får nya nerver gällande hörseln och synen och känseln, lukten och smaken. Har då jaget bytts ut eller använder personen ordet jag fortfarande för samma entitet?
Om så, så är inget av allt detta någon del som påverkar jaget. Vad är då jaget?
Då säger en del att det är självmedvetandet. Ok, men vad är i så fall självmedvetandet knutet till? Och vilka delar av hjärnan sätter självmedvetandet?
Det finns liksom inte mycket kvar, då nästan allt är utbytt.
Mig veterli8gen finns det 2 kirurgiska ingrepp som ändrar på förutsättningarna.
Det ena är lobotomering.
Det andra är att klippa av neuronerna mellan hjärnhalvorna. Då uppstår det 2 skilda individer i en kropp som är separata. det finns faktiskt en del sådana patienter.
Så, jaget och användande av ordet "jag" är en liten gåta. Var exakt sitter jaget? Om det är i hjärnan, exakt vilka neuroner ingår i så fall i jaget?
Tippar att de flesta inte funderat det minsta på detta, eftersom det vid första tanke ter sig naturligt och självklart och är en del av vardagen.
Då man säger Jag hör en violin, vad menas då? Vem är entiteten "Jag" som hör en violin?
Man kan ägna detta en viss tanke, eftersom psykoakustiken d v s läran om hörseln bygger på detta.
Fysikaliskt Ljud

av "jaget" upplevt Ljud . Objektet är ljudkällan. Subjektet är observatören, d v s en företeelse i form av medveten ljudupplevelse av entiteten "Jag".
Kan varken entiteten "Ljud" eller entiteten "Jag" definieras, så är det upplagt för Vad-som-helst-tolkningar av företeelsen.
MvH
Jag
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.