Moderator: Redaktörer
Calleberg skrev:BellsnWhistles skrev:Det är möjligt att JBL har rätt om spridningen men delas de inte vid 1000 Hz? En 15" har väl knappast 100 graders spridning vid 1000 Hz?
De kan nog absolut ha rätt ok spridning vid 1000Hz +-45 grader vilket motsvarar hornet rätt bra.
Det svåra blir i vanlig ordning att hantera distorsion/uppbrytningar högre upp i frekvens. Här brukar bland andra JBL vara väldigt bra. 2216nd t.ex
https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... HQAAAAAQCg
Kalejdokom skrev:Jovisst! Kan du inte uppfinna en passiv ekvalisator som man kan bygga in i lådan...
I always thought that biamping would help a little here (directly coupling the amplifiers low output impedance to the compression driver) but what would be really neat
would be to drive it with and amplifier with a slightly negative output impedance. This is can be achieved with various amplifier feedback schemes. Then for every frequency where the impedance bumps up
the amplifier output voltage would actually drop. A negative output impedance amplifier would act to equalize the first couple of octaves of the horn's response to something really smooth. Any experimenters out there up to the task??
Maarten skrev:Det är klart bättre än skräpiga PA element, 0,2-0,3% vid 100 dB och under 1% vid 115 dB.
Imperial-Blomman skrev:sportbilsentusiasten skrev:Imperial-Blomman skrev:De enda ja kan störa mej på m JBL e att vissa av deras högtalare har
en viss ketchup effekt när man ökar volymen.
Kan du utveckla detta så vi vanliga dödliga förstår?
Många högtalare kommer igång när man ökar på volymen.
Men m JBL så blir det extra tydligt.
De e en tröskel man måste över.
Sen ere bara å gasa på.
I-or skrev:Jag skulle tro att någonting som kan uppfattas som tröskeleffekt uppstår när det låter relativt sett bättre vid pådrag eftersom man då ofta glömmer de normala HiFi-parametrarna.
Kalejdokom skrev:Dags för lite rektoskopi...![]()
Eller i alla fall lite utvärtes mätning. Inget finlir - bara ett första test för att se så att dom lever och har förutsättningar för att funka hyfsat i ett system med passiv delning.
På fråga A svarar vi JA, dom lever - och på B säger vi troligtvis!
Mätningen ser väl ut ungefär som väntat. Inte särskilt linjära och ett rejält tapp i övre registren. Jag har ju inte funnit något datablad för denna driver, utan bara dess uppföljare som påstås vara samma men med drygt 4 dB högre output i övre diskanten. Ser ut att stämma hyfsat:
Känsligheten är dock ca 12 dB högre än de baselement jag tittat på att använda så det går ju fint att dämpa den lägre diskanten med ett enkelt shelving high pass filter. Här är kurva helt utan filter (orange) och med filtret (röd). Delning siktar jag på runt 1 kHz. Med detta filter får jag en "house curve" som passar mig bra med ca -6dB@10kHz.![]()
Kalejdokom skrev:Dags för lite rektoskopi...![]()
Kalejdokom skrev:Jag gjorde någon mätning på ca 1 meters avstånd (men sparade inga bilder) med hornet liggande på golvet som på bilderna och det såg ungefär likadant ut, men med större darr på kurvan förstås. Jag tänker att rummet och golvet har för stor påverkan så jag lägger ingen vikt vid den mätningen utan avvaktar en färdig låda att mäta på (om det blir av). Nu vet jag i alla fall att grejerna funkar och att det finns förutsättningar att göra något av/med dem.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 232 gäster