OA50.SB-Acoustics

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
jooe

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav jooe » 2024-04-04 10:28

Är det någon som simulerat sb17nbac i OA50-lådan, och hur såg det ut jämfört med SC165-III?
Mvh Joakim

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-04-04 14:00

jooe skrev:
Chris71 skrev:NBAC är ju inte ett val man gör för att de är ett basmonster, främst är det väl distortionsfritt ljud som lockar.

Men det innebär ju inte att det saknas bas men du behöver säkert bränna in de där elementen i några 100 timmar innan det är dags att dra allt för långtgående slutsatser om hur du gillar dem.
För att spara lite tid så kan du ju låta ett svep på 40-300Hz gå på repeat när du inte lyssnar så att du mjukar upp sprider och upphängningen.

Det saknas inte bas direkt, däremot har jag alltid tyckt att OA50 har haft en bas som låtit rätt. Nu låter basen mer som OA14 med B65.

Det tar tid att spela in alla SB Acoustics element. Det är lite trist men är egentligen ett mått på bra kvalitet kan man tänka. Elementets resonansfrekvens kommer att sjunka ett tag framöver. Dundra på med lite basrik musik så ofta du kan.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
jooe

Inläggav jooe » 2024-04-04 14:16

juanth skrev:
jooe skrev:
Chris71 skrev:NBAC är ju inte ett val man gör för att de är ett basmonster, främst är det väl distortionsfritt ljud som lockar.

Men det innebär ju inte att det saknas bas men du behöver säkert bränna in de där elementen i några 100 timmar innan det är dags att dra allt för långtgående slutsatser om hur du gillar dem.
För att spara lite tid så kan du ju låta ett svep på 40-300Hz gå på repeat när du inte lyssnar så att du mjukar upp sprider och upphängningen.

Det saknas inte bas direkt, däremot har jag alltid tyckt att OA50 har haft en bas som låtit rätt. Nu låter basen mer som OA14 med B65.

Det tar tid att spela in alla SB Acoustics element. Det är lite trist men är egentligen ett mått på bra kvalitet kan man tänka. Elementets resonansfrekvens kommer att sjunka ett tag framöver. Dundra på med lite basrik musik så ofta du kan.

Aha, ok! Det var inget jag märkte av med MW16P-8.

Men jag återkommer med rapport om en sådär 3 år! :lol:
Mvh Joakim

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-04-04 21:18

jooe skrev:
juanth skrev:
jooe skrev:

Det Satori elementet är ju mjukt som en fluffig katt, NBAC är mer som en reumatisk sköldpadda i jämförelse håll det i rörelse så blir det bättre :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-04-20 17:58

avr7000 skrev:Jag har pillat ihop de grejer som behövs för ett par OA50.SB-Acoustics och kört bort det till Magnus.
Magnus har skruvat och mätt och justerat filter och nu har vi något som börjar låta riktigt bra!

Element är:

https://sbacoustics.com/product/6in-sb17nbac35-4/

https://sbacoustics.com/product/sb26adc-c000-4/

Lådan är just nu orginal men vi ämnar 3D printa en liten "tratt" som på lådans utsida förlänger basreflexröret lite (exakt längd skall provas ut och det är lite oklart hur mycket det gör idag att porten "skjuter" in i baksidan av den lutande baffeln...)
När det gäller dämpning av låda har vi inte testat och utvärderat så mycket än men vi har behållit den bit Rockwool på "högkant" som står längs lådans sidovägg vid terminaler... Vi har tagit ur den lilla tussen Rockwool som sitter i hålet på väg ner i låda.
Vi har lagt till en remsa Jysk madrass i botten på lådan (bredvid den stående Rockwoolbiten.
Vi har gjort en liten krage av Jyskmadrass ovanför/innanför baselement för att dämpa reflektionen från "element-tornets" bakstycke...

Det finns här utrymme för lite eget experimenterande.

Det verkar ju vara flera som ligger i startgroparna att modda sina OA50 med SB Acoustics element så jag tänker att vi berättar hur vårt filter ser ut här och nu och att det kan vara öppet för alla att testa och mäta/lyssna och skriva i tråden om ni finner på intressanta saker.

Filter (just nu)

Basspole 0.8 mH, 8.2 µF parallellt med bas.

Diskant 10µF i serie och 0.3mH parallellt över diskant.
1,2 Ohm motstånd före kondensator.
rättvänd diskant.

En sak vi noterat tydligt är att OA50 inte trivs för nära hörn.... mycket bas blir det....

Stefan o Magnus

Jag ska uppgradera mina nyinköpta OA50 enligt ovan filter och element. Jag hänger inte riktigt med riktigt om det här med filterkomponenterna.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-04-21 00:07

eljulio skrev:Jag ska uppgradera mina nyinköpta OA50 enligt ovan filter och element. Jag hänger inte riktigt med riktigt om det här med filterkomponenterna.

Jag har inventerat mina lådor, och jag har dom
filtervärden som föreslås.
Om du är intresserad Eljulio :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500.Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-04-21 05:37

sammel skrev:
eljulio skrev:Jag ska uppgradera mina nyinköpta OA50 enligt ovan filter och element. Jag hänger inte riktigt med riktigt om det här med filterkomponenterna.

Jag har inventerat mina lådor, och jag har dom
filtervärden som föreslås.
Om du är intresserad Eljulio :)

Klart jag är!! Jag ersätter dig självklart. :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-04-21 14:43

avr7000 skrev:Jag har pillat ihop de grejer som behövs för ett par OA50.SB-Acoustics och kört bort det till Magnus.
Magnus har skruvat och mätt och justerat filter och nu har vi något som börjar låta riktigt bra!

Element är:

Lådan är just nu orginal men vi ämnar 3D printa en liten "tratt" som på lådans utsida förlänger basreflexröret lite (exakt längd skall provas ut och det är lite oklart hur mycket det gör idag att porten "skjuter" in i baksidan av den lutande baffeln...)
När det gäller dämpning av låda har vi inte testat och utvärderat så mycket än men vi har behållit den bit Rockwool på "högkant" som står längs lådans sidovägg vid terminaler... Vi har tagit ur den lilla tussen Rockwool som sitter i hålet på väg ner i låda.
Vi har lagt till en remsa Jysk madrass i botten på lådan (bredvid den stående Rockwoolbiten.
Vi har gjort en liten krage av Jyskmadrass ovanför/innanför baselement för att dämpa reflektionen från "element-tornets" bakstycke...

Det verkar ju vara flera som ligger i startgroparna att modda sina OA50 med SB Acoustics element så jag tänker att vi berättar hur vårt filter ser ut här och nu och att det kan vara öppet för alla att testa och mäta/lyssna och skriva i tråden om ni finner på intressanta saker.

Filter (just nu)

rättvänd diskant.

En sak vi noterat tydligt är att OA50 inte trivs för nära hörn.... mycket bas blir det....

Stefan o Magnus

Jag har dessa element som används istället. Jag tror de är snarlika ovan element. Är det rimligt att anta att samma filterkonfiguration fungerar?

sb accoustics.jpeg
sb accoustics.jpeg (859.3 KiB) Visad 4782 gånger

Har också samma diskanter i samma serie som ovan bild anger.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-05-14 05:49

Element är:

Filter (just nu)

rättvänd diskant.

Stefan o Magnus

Stort tack för er insats med beskrivning. Det blev mycket lyckat hemma hos mig!

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2024-07-18 15:18

Sitter med köpknappen redo för inhandla vad som behövs.

Är det några komponentvärden som ändrats eller något annat som behöver kompletteras?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-07-20 16:46

Är det de här OA50 som jag "lyssnade på" och som var "basfattiga i mina öron" som folk är nöjda med nu ? Jag är ju inte med längre i olika trådar så jag har noll koll, men undrade ändå. Det närmaste jag är ljud är annars ett par trasiga Infinity ifrån 1989. :oops:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
MatsB

Inläggav MatsB » 2024-09-30 10:13

Har byggt om mina OA50 till den här SB varianten och är riktigt nöjd, men.... jag tog inte ur någon dämpning.
Vad blir det för skillnad om jag skulle göra det?

OscarE

Inläggav OscarE » 2024-10-12 13:29

jooe skrev:Är det någon som simulerat sb17nbac i OA50-lådan, och hur såg det ut jämfört med SC165-III?

Jag är också nyfiken på denna fråga då jag precis köpt ett par 50.1 som skall bo i sommarstugan och som fått t11oa diskanten och Grafproos budgetuppgradering med en spole till basen. Är den sc165III som sitter i direkt utbytbar mot nbac eller måste/bör man även byta diskant och filter? Sitter egentligen nöjd med en billig uppgradering som inte kostat nått då alla grejer låg i lådorna hemma men man vet ju aldrig om nybyggarandan faller på.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-10-12 15:39

Du kan köra T11 m de filtret d har m nbac.
Du kommer nog å behöva dämpa T11 nån lr några dB.
Nbac funkar m bara spolen i filtret men de blir inte optimalt.
Nbac mår bra av 12dB branthet i filtret.

Mätning ger svar på frågorna.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

OscarE

Inläggav OscarE » 2024-10-28 13:34

Imperial-Blomman skrev:Du kan köra T11 m de filtret d har m nbac.

Tack Blomman. Har kikat på de olika SB elementen och undrar om inte sb17nrx i 8 ohm kanske kan vara ett bättre val som ersättningselement om ma vill göra minimala filterförändringar. Ungefär samma känslighet som sc 165 varianterna. Vad tror ni som är mer erfarna om det. Har som sagt ett par oa50 med t11 och ett par oa 14 med Obi diskanter som kan vara testobjekt.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-10-28 14:16

OscarE skrev:
Imperial-Blomman skrev:Du kan köra T11 m de filtret d har m nbac.

Tack Blomman. Har kikat på de olika SB elementen och undrar om inte sb17nrx i 8 ohm kanske kan vara ett bättre val som ersättningselement om ma vill göra minimala filterförändringar. Ungefär samma känslighet som sc 165 varianterna. Vad tror ni som är mer erfarna om det. Har som sagt ett par oa50 med t11 och ett par oa 14 med Obi diskanter som kan vara testobjekt.

Det är nog ingen dålig gissning, de är 2 element som glänser på olika sätt, nrx2 är väl ytterligare lite förfinat, men om man jagar låg dist är NBAC vägen att gå vill man stampa takten lite mer och slippa uppbrytningarna som styva membran alltid har så är nrx2 ett betydligt mer lätthanterat element.
Jag skulle föreslå att du slår HiFi-kit en signal och pratar lite med Andreas som jag vet har experimenterat med dessa element i olika OA konstruktioner.

OscarE

Inläggav OscarE » 2024-10-28 14:30

Tack för tips Chris. Jag har förstått att nbac är uppskattat som lågdistorderande och rent hos er som renoverar och experimenterar mycket men tittar man på tester av nrx (http://www.audioexcite.com/?page_id=7201) så verkar även de väldigt bra och om man använder bra äldre diskanter som t.ex. t11oa så kanske det duger och är de även lättare för oss amatörer att bygga med så låter det i mina öron som bra och enkla lösningar. När jag jämför mina oa 14 med b65 oaII och Obi diskanter och mina oa 50 med sc 165III som har t11 med mina 51.n så är det helt klart att det är sc 165 som är den svaga länken i de gamla högtalarna. Tackar för tipset och slår Andreas en signal.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-10-28 15:45

OscarE skrev:Tack för tips Chris. Jag har förstått att nbac är uppskattat som lågdistorderande och rent hos er som renoverar och experimenterar mycket men tittar man på tester av nrx (http://www.audioexcite.com/?page_id=7201) så verkar även de väldigt bra och om man använder bra äldre diskanter som t.ex. t11oa så kanske det duger och är de även lättare för oss amatörer att bygga med så låter det i mina öron som bra och enkla lösningar. När jag jämför mina oa 14 med b65 oaII och Obi diskanter och mina oa 50 med sc 165III som har t11 med mina 51.n så är det helt klart att det är sc 165 som är den svaga länken i de gamla högtalarna. Tackar för tipset och slår Andreas en signal.

Jag är helt säker på att du kommer bli nöjd med nrx2, det är ju som sagt betydligt snällare att jobba med och i min värld så hellre ett element som man uppnår ett mycket bra resultat med än ett perfekt där man inte kommer i mål med filtret.
Bägge är riktigt bra och NBAC älskar jag i mellanregistret så använder gärna 5" varianten till det, men SB17NBAC tycker jag personligen kan vara lite "tunna" i de mindre Carlssonlådorna när det kommer till basen så jag tycker absolut att man skall testa andra varianter om man skall ersätta en 6.5-7" orginalbas.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-10-29 13:51

Chris71 skrev:
jooe skrev:
juanth skrev:

Det Satori elementet är ju mjukt som en fluffig katt, NBAC är mer som en reumatisk sköldpadda i jämförelse håll det i rörelse så blir det bättre :)

Jag gillar inte Satori. Och fluffig katt man väl säga, och basfattigt är det. Inget tryck i grejerna...tycker jag då. Men det var ett jäkla lyft när man la dem i ett par OA12. Men det finns nog ännu bättre alternativ än Satori där också.
Ps. Men jag är baskräsen. Kan inte grejerna spela bas, så funkar det inte i mina öron....

Användarvisningsbild
jooe

Inläggav jooe » 2024-11-06 15:47

Hur viktig är noggrannheten på 0,8mH spolarna?

Köpte nya 1,40mm spolar från hifikit, de mätte 0,809mH resp 0,793mH.

Är skillnaden såpass stor att jag skall linda av den ena så att de matchar eller har
det ingen större betydelse?
Mvh Joakim

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-11-06 16:19

jooe skrev:Hur viktig är noggrannheten på 0,8mH spolarna?

Är skillnaden såpass stor att jag skall linda av den ena så att de matchar eller har

Eftersom du kan mäta så skulle jag linda av om jag vore du, det tangerar väl nörderi,
men jag tycker nog det är så lika det går är viktigare än att det är exakt ”rätt” värde.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Slutsteg CVA 535. A800.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-11-06 16:24

jooe skrev:Hur viktig är noggrannheten på 0,8mH spolarna?

Skillnanden är ju typ 1%, inget att oroa sig för. I regel har väl induktansmätaren en långt större onoggrannhet? Noggrannheten på högtalarelement är betydligt sämre.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-11-06 16:57

Är det säkert att induktansen är proportionell mot resistansen? Vilken ska man gå på om det skiljer?
Och som sagt 1% är ju ingenting, hur många hundradels dB ger det vid delningsfrekvensen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-11-06 17:32

Jag håller med Roger o PAA ,jag är bara lite
nördig på vissa saker :)

Användarvisningsbild
jooe

Inläggav jooe » 2024-11-07 08:18

RCL-mätaren har en tolerans på 3,32uH vid 1mH och enligt kalibreringscertifikatet så visar den 0,99uH för lite vid den testpunkten.

Detta är vid 100Hz/1V, vid högre frekvenser avviker spolarna mer från märkvärdet 0,8mH, även motståndet ökar med frekvensen. Jag har helt enkelt mätt med de inställningar som hamnar närmast spolarnas värden enligt tillverkaren, då jag inte lyckats hitta någon standard för vilken frekvens delningsfilterspolar mäts upp med.

Vet inte om det är av intresse för någon men så här ser den ena spolen ut:
Märkning: 0,8mH / 0,27ohm
Uppmätt värde vid 100Hz: 793,3uH / 0,2535ohm
Uppmätt värde vid 1kHz: 787,46uH / 0,3341ohm
Uppmätt värde vid 10kHz: 740,71uH / 5,6ohm

Nåja, överkurs...

Tror inte jag märker någon skillnad, jag lämnar dem orörda.
Mvh Joakim

Användarvisningsbild
jooe

Inläggav jooe » 2024-11-08 20:22

IMG_9562.jpeg
IMG_9562.jpeg (146.34 KiB) Visad 2911 gånger
Kunde inte hålla mig, kapade ena lite så de mätte lika. Nu är de gamla tunna spolarna utbytta och de nya monterade!
Mvh Joakim

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-02-01 22:59

OA50_SB_PJ2.jpg
OA50_SB_PJ2.jpg (514.1 KiB) Visad 776 gånger

OA50_SB_PJ1.jpg
OA50_SB_PJ1.jpg (567.71 KiB) Visad 776 gånger

Ja, nu har även jag färdigställt mina OA50 med SB Acoustics-element och det föreslagna filtret inklusive den tjocktrådiga basspolen. Jag lyckades medelst skohorn få in diskantelementet under gallerhuven utan att kapa frontplattan. Finliret med annat ytskikt hoppade jag över - det ser fullt acceptabelt ut i väntan på att vårsolen uppenbarar sig. Ljudmässigt är jag mycket nöjd så här långt. Om högtalarna klarar sambons granskande blick - de sidoplacerade högtalarterminalerna visade sig vara ett orosmoment - får de bli kvar. Återstår gör bara att täta hålet för genomföringen av kablarna men faktum är jag inte upplever avsaknad av bas trots det lilla läckaget och placering mitt på golvet.

Tack till er som har arbetat med och presenterat konceptet!

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2025-02-01 23:08, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-02-01 23:07

Oj oj, vad fint det ser ut. Vilken bas är det i dina OA50 ?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-02-02 00:29

Jag använder det föreslagna baselementet SB Acoustics SB17NBAC35-4.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2025-02-02 00:32

Stiligt Pekka!
Imponerande att Du fick på huven utan att kapa ovankanten på SB26, mer än vad jag lyckades med.

Har Du kvar Dina 52:or? Hur låter Dina 50.SB jmf m 52:orna?
" ... probably the best loud-speaker in the world"

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati