Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Imperial-Blomman skrev:Ja har inte hört SB17nrx2 i OA-14 men väl i OA-12 m T22.
OA-12 m SB17nrx2 å T22 låter mycket bättre än SC165 å MT-20.
De blir en helt annan högtalare.
T22 måste man dämpas.
Om man ska köra m nbac lr nrx2 e en smaksak.
Nrx2 ere mera drag i jämfört m nbac.
Nbac e lite renare i ljudet men lite snällare nedåt.
OscarE skrev:Skulle vara roligt om fler som testat sb17 i olika varianter ville delge sina erfarenheter.
Orfeus76 skrev:Jag har ett par OA12or med T22 och Satori uppgraderingen (jag gissar att den räknas som SB17).
Maarten skrev:Det där ser betydligt bättre ut, så bra jobb!
Ska man få det ännu bättre krävs det betydligt mer jobb och mätningar.
Imperial-Blomman skrev:Orfeus76 skrev:Jag har ett par OA12or med T22 och Satori uppgraderingen (jag gissar att den räknas som SB17).
Satori går å stoppa i å köra men de blir inte helt bra.
Satori kräver en kopensations länk för att bli bra.
Orfeus76 skrev: Jag har ett par OA12or med T22 och Satori uppgraderingen (jag gissar att den räknas som SB17).OscarE skrev:Skulle vara roligt om fler som testat sb17 i olika varianter ville delge sina erfarenheter.
OscarE skrev:Ja verkligen kul om det har kommit ett element som kan funka i stort sett plug and play. Det här låter bra, framförallt är basen där den skall vara och oa 14 får den pondus som den borde haft från början med tanke på lådans storlek. Det här är ett element som helt klart passar bättre än de gamla i denna storlek på basreflexlåda. Svackan vid delningen märks men inte så det stör helhetsupplevelsen och byta ett enstaka motstånd kan säkert många klara av. Nu vet vi att det funkar men jag är fortfarande nyfiken på om de som rekommenderat detta element från början har bättre förslag på filterfix eller om vi har hittat en enkel och tillräckligt bra lösning. Tack för hjälp Maarten och Blomman
OscarE skrev:Orfeus76 skrev: Jag har ett par OA12or med T22 och Satori uppgraderingen (jag gissar att den räknas som SB17).OscarE skrev:Skulle vara roligt om fler som testat sb17 i olika varianter ville delge sina erfarenheter.
Med SB17 så menar jag den serie element som SB acoustics tagit fram där det finns liknande element gjorda i olika material och det jag använt, sb17nrx2, rekommenderar hifikit som ersättare. Maarten har i distmätningen tidigare i tråden även med aluminium och keramikelementen, det finns även ett med plast(polypropylen tror jag) som jag tror heter sb17mfc. Många har jobbat med sb17nbac och sb17cac som har väldigt låg dist i olika Carlssonhögtalare. Jag ville pröva papperselementet då jag hört andra lovorda dess bas medans nbac har varit beskriven som lite tunnare i basen men väldigt ren. Därför hade lyssningsintryck och jämförelser mellan olika uppgraderingar varit trevligt. Satori har jag hört och den hör till en annan serie element med lite andra egenskaper och kräver lite större filterförändringar. Just sb17 elementen är både billiga och lågdistorderande och får nog anses vara riktigt prisvärda. Så mitt experiment var egentligen att se om vi som inte har kompetens att skapa nya filter från grunden har fått en kandidat som går att använda i de befintliga uppgraderingarna, speciellt om man har bättre diskanter än orginal MT20.
Conny skrev:Är de av någon sorts mjukplast eller behövs separat tätningslist också?
OscarE skrev:Conny skrev:Är de av någon sorts mjukplast eller behövs separat tätningslist också?
Det är ett mjukt material i adaptrarna för sb17 ingen extra tätningslist behövs.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster